Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2009-05-28, 20:15
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: God mat/grekisk musik mysigt?

Har just tittat på recept på denna rätt. Filodeg fylld med getost. Snurra ihop och stek/fritera i olivolja i en stekpanna. Det ska man kunna klara av hemmavid....
Här följer receptet som jag läste..

Cheese pie from Skopelos

For the dough: 1 kg of wheat flour
1 spoonful of olive oil
1 small spoon of vinegar
a little salt
water (as much as it is needed to make the dough firm)

For the stuffing
½ kg of goat cheese

Instructions

In a bowl mix the flour with the rest of the ingredients. Work the dough well and let it “rest” for a while.
Put flour on a flat surface and using the niseste (this is a round tool used to make the dough thin) make thin layers of dough, one by one.
Take a layer of dough and spread some oil on it, grind the cheese with your hand on the layer, covering 1/3rd of its surface, creating an ellipse. Fold the layer with the cheese inside in circular shapes. Fry the pie from both sides in a pan with plenty of olive oil. Take them of the pan with a perforated spoon.

The Skopelos cheese pie is delicious, stuffed only with goat cheese.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2009-05-28, 20:25
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: God mat/grekisk musik mysigt?

En länk till en massa god grekisk mat. Se på bilderna.. och man nästan känner doften.. mmm..

http://www.eliasmamalakis.gr/english/recipe.asp
Svara med citat
  #43  
Gammal 2009-05-28, 21:41
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: God mat/grekisk musik mysigt?

Hej !
Tackar så mycket. Jo nog vattnas det alltid i munnen när man ser allt gott
och kan känna doften av grekisk mat. Länge leve grekisk mat.
Har sparat den i mina favoriter.
Eller hur ?
Birgitta 63
Svara med citat
  #44  
Gammal 2009-06-03, 20:04
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: God mat/grekisk musik mysigt?

Vi har nyligen kommit hem från Skopelos och kan delge er några tavernatips.

Klimataria vid hamnpromednaden hade ny kock, men maten var lika god för det. Där sitter alltid greker och äter, vi blev också tipsade om den av en bofast förra året. Bra piser också, om vi glömmer den dåliga växlingskursen så länge.

Vi prövade också Alexander, gata upp i staden, och även restaurang Rodi alldeles nedanför. Bra mat på båda ställena. Lite elegantare med tygdukar och lite högre priser. Båda har en liten trädgård som man sitter i, trevligt. Vi tyckte nog att det var lite trevligare peronal på Alexander.

Men bäst gillade vi Klimataria av ovanstående, lite rustikare man får gå in och titta vad som bjuds i köket. De har meny också.

Priserna har inte höjts sedan i fjol.
Prisex Klimataria: 2 förrätter, 2 huvudrätter, 2 ouzo, 0,5 l husets vin och vatten för 27-30 euro.
Lägg till några euro för de andra restaurangerna.

Vi fick besök två dagar av engelska vänner (som vi har träffat två ggr tidigare i Grekland)och de var väldigt nöjda med vårt val av restauranger.

Usch, nu blev jag hungrig när jag tänker på den goda maten.

Carina
Svara med citat
  #45  
Gammal 2009-06-04, 22:23
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: God mat/grekisk musik mysigt?

Hej Carina !
Klimataria matstället du skrev om låter bra.
Har fått veta att det betyder kyckling med feta, skinka och dill inbakade i vinblad.
Stämmer detta att så heter den maträtten?
Tog ni någon badbåt eller så när ni var där på Skopelos ?
Birgitta 63
Svara med citat
  #46  
Gammal 2009-06-04, 22:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: God mat/grekisk musik mysigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Har fått veta att det betyder kyckling med feta, skinka och dill inbakade i vinblad.
Birgitta 63
Menar Du ordet klimataría så trodde jag att det betydde den spalje med vinrankor som ofta finns över terasser eller altaner, eller över serveringar.. Jag visste inte att det också var namn på en maträtt..men restaurangen kan ju gett sitt egna namn till en "egen" maträtt....

Lissi -14 dagar från Tinos!
Svara med citat
  #47  
Gammal 2009-06-04, 22:42
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: God mat/grekisk musik mysigt?

Klimataria betyder pergola ... Altså inge matträt

Mette
Svara med citat
  #48  
Gammal 2009-06-05, 21:22
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: God mat/grekisk musik mysigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Hej Carina !
Tog ni någon badbåt eller så när ni var där på Skopelos ?
Birgitta 63
Nej, vi tog ingen badbåt. Vi hyrde skoter hela veckan. Åkte runt och såg oss om, ön är inte stor så man hinner med mycket på bara en timme.
Badade gjorde vi på Velaniostranden, 22 grader i vattnet.
Vi var också och kollade på Kastani men tog inget dopp där. Hela veckan var fantastisk, skönt att koppla av och bara njuta inga måsten.

Carina
Svara med citat
  #49  
Gammal 2009-06-12, 10:57
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: God mat/grekisk musik mysigt?

Hej !
De låter bra att man hinner med mk och att ön är liten.
Det passar oss utmärkt med våra planer.
Vi får nog i hop en vecka med allt vi tänkt oss .
Birgitta 63
Svara med citat
  #50  
Gammal 2009-07-30, 21:09
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: God mat/grekisk musik mysigt?

Hej Birgitta63 !
Lovade ju dig när vi kom hem att skriva lite om hur vi hade haft det, nu till slut blev det av. Här kommer några av våra matfavoriter.
Först, tack alla här, som gett oss så bra tips inför vår resa.
Vi tyckte att de flesta ställen vi åt på var bra. Vi var fyra som reste o varje dag var någon av oss mer eller mindre nöjd, smaken är olika.
Vi åt god mat på de båda ställena längst bort på hamnpromenaden Kumataria(?) o O´Molos. Tyvärr, antog vi inte erbjudandet att gå med ut i köket för att titta i grytorna, på Kumataria, ta chansen och gör det!
Den godaste maten åt vi alla på Perivoli, det var lite finare, men inte det dyraste, där blev det fullt framåt kvällen, boka bord eller kom i tid. Där är mysigt att sitta, omgiven av blommor o vinrankor som tak med vindruvsklasar som dignar! Jag åt kyckling med yoghurt o grönsaker, väldigt gott! Resten av familjen åt pasta med skaldjur o pasta med lax, toppen!
Alexanders restaurant var mysig o hade god mat.
Annas, tyckte jag om! Härligt lugn stämmning i trädgården med klassisk musik och vackra klätterväxter som "väggar". Jag hade väldigt svårt att välja, mellan salladen jag läst om här med päron, men valet föll ändå på fischkebab som visade sig vara ett fiskspett med fräsch sallad, verkligen en favorit!

Mysigaste stället att sitta på var Ouzeria Anatoli, det är som en dröm att sitta där! Det var smal meny o dyrt. När vi var där var det endast ett par bord till upptagna, förutom vårt. Vi beställde biff allihop...och det var jättegott, men visade sig vara just bara kött . Typiskt dumma turister att beställa så idiotiskt, kyparen verkade sur o ointresserad, om han tyckte att vi beställde konstigt så struntade han uppenbarligen i det, han kanske fick sig ett gott skratt, men våra tonårskillar fick det inte , ialla fall inte förrän efteråt . Vi tyckte att det blev för dyrt att beställa in någon mer rätt så, så fick det bli. Ingen levande musik när vi var där. Men...jag förlåter allt , för jag tyckte att det var så härligt att sitta där i den ljumma sommarkvällen o se på solnedgången, mycket vackert.
På Agnanti i Glossa, tyckte vi att det var väldigt gott med kebab, än en gång, inte alls som den kebab som vi är vana vid utan mer som en smörgås gjord på jättegott bröd o kött m sås. Mums!
Ha en "god" resa

Senast redigerad av Vilma den 2009-07-30 klockan 21:20.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2009-07-30, 21:48
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: God mat/grekisk musik mysigt?

Fler som är nöjda med dom matställen som du räknade upp. Så bra då för min kompis från Norge har tidigare berättat för mig vilka som var bra.
Blir så sugen på grekisk mat nu men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.
Nu är det bara 17 dagar kvar och när vi hör ett plan i luften så får vi sköna vibbar .
Tack för att du delade med dig Vilma !
Jo tack vi får en underbar semester jag och min 20 åriga dotter.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2009-07-31, 19:13
Måddan Måddan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Tidaholm
Inlägg: 28
Standard Sv: God mat/grekisk musik mysigt?

Hejsan!
Jag, guben och ett par vänner var på Skopelos o Skiathos i juni/juli...har ett bra ställe som jag vill tipsa dig om. Tavernan heter Platanos och ligger upp i gränderna från hamnen sett vid ett stort träd, det är flera ställen runt trädet. Dom hade en supermumsig Skopelossallad, den måste du prova...gudomlig! Skopelospajen var oxå god men mastig att äta upp själv. Vill du se lite bilder på maten så kolla gärna min blogg: maudsanglar.blogg.se.
Önskar dig en underbar resa, jag vill absolut tillbaka till Skopelos!!!
Kram
Svara med citat
  #53  
Gammal 2009-08-01, 20:59
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: God mat/grekisk musik mysigt?

Hej !
Det är så roligt att få tips från alla var vi kan tänkas oss att äta den goa maten. Det är många som fattar tycke för samma matställen, det är ju många nöjda matgäster hör jag. Tar och skriver ner lite men som sagt smaken måste upplevas med mysig grekisk anda .

Roligt du vill dit igen. Tack för din hälsning .
Birgitta 63
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT