Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-04-27, 17:17
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard En ny rad!

Jag har tagit tjuren vid hornen.

Läste boken ”Tillbaka till Kreta” av Byron Ayanoglo. Mycket bra bok om livet på Kreta sett ur en annan synvinkel. Tänkte att nu fan vill jag veta vem det här är.
Här räds vare sig fan eller djävulen så jag började söka efter honom på nätet.
Fick till slut kontakt med honom (mail-adress) och erhöll ett standard e-mail tillbaka. Tänkte inte mera på detta utan jag hade gjort mitt med kontaktinformation m.m. Helt plötsligt plingar det i min mailbox i Outlook och jag kollar.
–Mail från Byron?
–Jo ett helt personligt brev från denne man där han beskrev att sitt kaffe skulle vara ”metrió” i allt annat så instämde han i mina tankar men inte kaffe ”skletó”.
–Kan vi träffas?
–Jag ska till Kreta i höst är i Montreal just nu, ringer!

Ok, jag svarade inte just då utan ville tänka på vad jag ska säga och hur jag ska formulera mig. Plus att jag läste kanske inte så noga heller.
Då 01.15 söndag (här) 20.15 i Kanada så ringer ”skype” när jag precis lagt mig till ro i soffan efter att ha surrat med Peter alldeles för länge (kul). Svarar med ”Wiman” som vanligt och får följande:
–Hi this is Byron are you Ulf.
–Hmm, Yes I am, who are you?
–Byron!
–Ohh it’s you?
–Yes, how are you?
–Fine, thank’s, how are you?
–I’d thought I’ll make you a call instead of writing.
Sedan fastnade jag i telefon med denna man i en timme och trettio minuter. Jo livet enligt boken är nästan helt sant men han är tillbaka i Kanada igen. Tänker så sakta ta sig till Kreta med alla saker i lite omgångar till den fastighet han faktiskt har köpt. Avslutet blev att jag fick hans mobil och när jag själv är på plats så ska jag ringa upp honom så kommer han då jag inte har bil. Vi ska träffas för kaffe och ”mezes” sedan får vi se hur det utvecklas.
Hans stora intressen i livet är ”vackra” damer och mat som var det genomgående temat i diskussionen. I mina ögon verkar det vara en helt underbar person att lära känna och inte kommer Kreta längre bort för det. Jag ska träffa en annan hemlig person i Athen i höst samt kanske även min hemlige vän här på K. Livet snurrar på och jag försöker hänga med i svängarna.

Skulle ha haft en middag med grannfrun igår, men den ställdes in med 10 minuters varsel. Luddig orsak och bortförklaring. Jag som hade gjort biftéki med vitlök och tomater i plus ugnsbakat klyftad sötpotatis. Ok, skam den som ger sig så jag avnjöt middagen själv. Potatisen var lite knepig att få färdig då den tog 40 minuter innan den mjuknade ordentligt. Det smakade i alla fall utmärkt och jag fick en känsla av att vara ”hemma” igen. Det grekiska rödtjutet ”Kali Gi” förbättrade också situationen men smakade inte så bra som jag mindes. Gick sedermera över till Castillo De Gredos och lördagskvällen blev som vanligt (hej Peter). Somnade i soffan 2 gånger före och efter telefonen och sov illa. Flyttade kroppen vid 05.30 till sängen och sov klart där.
Middagen idag blev knaperstekt bacon, rostad purjo och potatismos. Inte så dåligt alls i mitt tycke.
Har spenderat söndagen med att terrorisera folk på telefonen (hej Monica) och alla andra som jag drabbat.
Måndag är som vilken vardag som helst. men med värmen som kommer gör detta att jag blir mer rörlig (buss).


Uffe (ur vardagen)
  #2  
Gammal 2009-04-27, 20:21
jo-hannes avatar
jo-hanne jo-hanne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 21
Standard Sv: En ny rad!

Men vilken underbar historia Ulf! Jag har läst boken "tillbaka till Kreta" och fascinerades av hans berättelse. Själv har jag varit tre gånger på Kreta. Jag får nog ta och läsa boken en gång till nu. Det verkar som ni hade ett gott samtal om det viktiga i livet.

Synd med grannfrun dock som gick miste om ett måltid.

Ha en fin kväll!

Johanne
  #3  
Gammal 2009-04-27, 20:34
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: En ny rad!

Citat:
Ursprungligen postat av jo-hanne Visa inlägg

Synd med grannfrun dock som gick miste om ett måltid.


Johanne
Och kanske trevligt sällskap
  #4  
Gammal 2009-04-27, 20:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En ny rad!

Jag har också läst boken för några år sen och jag tror så som jag lärt känna dig här på Kalimera att ni två passar mycket bra ihop..Jisses vad ni kommer att snacka!!

Terrorisera folk på telefon?? Tvärtom! Mycket trevligt!!

Ha en trevlig kväll

Lissi
  #5  
Gammal 2009-04-27, 21:58
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: En ny rad!

Det där lät väldigt spännande och roligt med författarenMåste ta och läsa boken

Riitta
  #6  
Gammal 2009-04-28, 07:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: En ny rad!

Tillbaka till Kreta är en alldeles underbar bok, där man får en inblick i det kretenska livets vanor och ovanor. Vad härligt att du fick kontakt med Byron! Nu måste du se till så att han blir Kalemerian, Uffe. Detta så att han kan rapportera från Kreta/Kanada!

/Netwolf
  #7  
Gammal 2009-04-28, 10:15
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: En ny rad!

Wolfen, det var du som lurade mig att läsa den.
jag ska göra ett försök att få en till "kelemiran" han pratar tyvärr bara engelska/franska och grekiska, men jag ska göra ett försök.

Uffe
  #8  
Gammal 2009-04-28, 11:06
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: En ny rad!

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Wolfen, det var du som lurade mig att läsa den.
Ja, du ser. Lyd Wolfens råd!
  #9  
Gammal 2009-06-08, 20:07
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: En ny rad!

Hur går det med planeringen,Uffe?
Varmt och gott här nu, ingen is på gatorna.
Hör av dig!
  #10  
Gammal 2009-06-09, 15:26
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: En ny rad!

Hej Uffe!
Jag har varit tyst på forumet (gjort nämligen en intressant resa i slutet av april med maken till Pafos och en annan resa nu i maj via Italien till Ljubljana för att träffa min studerande son där) men öppnade Kalimera i dag, kom plötsligt ihåg dig och vilken härlig berättelse jag hittade här !! Jag som är en lite blyg melankoniker kan bara beundra såna orädda människor. Och lite avundsjuk är jag visst också. Men denna bok måste jag absolut söka upp!
Ha det bra!
eija
  #11  
Gammal 2009-06-09, 16:17
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: En ny rad!

Jag har oxå läst boken och man kunde onekligen känna igen mycket av det han skrev! Rolig läsning.//June
  #12  
Gammal 2009-06-09, 17:23
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: En ny rad!

Nämen Uffe
Vilken underbar berättelse. Den boken läste jag förra året och njöt som tusan. Jag kommer ihåg att jag citerade långa stycken (speciellt när de skulle laga någon mat i bergen) för min man. Han hatar när jag gör det men jag gör det ändå.
Boken är kanon LÄS DEN alla ni andra.

Åse (lite avundsuk på Uffe)
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT