Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-03-31, 12:06
eage eage är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 19
Standard Sv: Greske menn kan ikke koke egg

Jeg får nyansere litt jeg da:-) Jeg er gift med en gresk mann som er født og oppvokst i en tradisjonell litt "gammeldags" familie. Han flyttet hjemmefra som 18 åring for å studere og inn i egen leilighet etter endt studier. Riktig nok i samme by som mor og hun har nok passet på at han alltid har hatt tilgang på mat og klær. Som ugift i mange år kunne han blitt svært "ødelagt"av sin mor. Nå er han 40 år og elsker å lage mat, han vasker og rydder i huset og den jobben gjør han bedre enn meg. Frokost med levende lys er ikke sjelden jeg våkner opp til i helgene og har vi gjester er han alltid kokken.
  #22  
Gammal 2009-03-31, 16:55
ebbabus ebbabus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 2
Standard Sv: Greske menn kan ikke koke egg

Ha ha, ler lite när jag läser ditt svar Admirala. Jag får ändå inte ihop det... om familjen betyder så mkt i Grekland borde det ligga i föräldrarnas intresse att sönerna fortplantar sig och får familjen att leva vidare...?
Är tanken att kvinnan ska flytta in i mannens föräldrahem? Och vet någon när det är "brukligt" att presentera flickvännen för mamma?

Till eage: Var rädd om din man!=)

/ebbabus
  #23  
Gammal 2009-03-31, 17:46
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Greske menn kan ikke koke egg

Det kan godt tenkes at det "forventes" at du skal flytte inn i barndomshjemmet hans, men det hadde iallfall aldri jeg gjort om det var min kjæreste Hvis det blir aktuelt å flytte sammen, får du stå på ditt. Å ha en gresk svigermor hengende over seg - for et mareritt!

Det er ikke noe "normalt tidsrom" å vente før du skal møte foreldrene, men i følge Dimitra, en venninne, er det lenge å vente et år. Bor du i Hellas? Nær foreldrene? I så fall, sier hun, bør du lytte til forklaringen hans om hvorfor du ikke får møte dem, og se om du kan tolke noe utav den...

Send meg en pm om du vil, jeg er omgitt av eksperter på greske menn
  #24  
Gammal 2009-03-31, 18:55
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Greske menn kan ikke koke egg

Men visst kan Mr A koka ägg.

Om du vill ha golfbollar att spela en 18 håls med.
Nu späder jag inte på fördomar för han är en skitbra sjuksyrra.
men köket bör han hålla sig borta ifrån. Det är Rhoda (mamma) 82-år som står för markservicen om då det begav sig inte jag. Jag har tvättat och vikt kalsingar åt den mannen. Inte som mamma utan som jag själv vill ha de. "RENA OCH I LÅDAN", punkt slut. Vikningen är inte perfekt, men de är rena. Samma sak med strumpor. Han kan inte förstå mitt sätt att vika strumpor meddels att lägga de paralellt och bara vika in överdelen för att få en "knut".
Nästa "Admirala" bör vara "Gresk men kan inte vika strumpor eller kallingar".
"eage" påvisar ju faktisk undantaget och jag känner flera "män" som gör samma sak. Det enda de ber mig om är att inte berätta om det. Känner de sig "små".
-Inte manhaftiga macho karlar?
Utan de kan torka golv och fixa käk. "eage" ska vara nöjd för det är normalt enligt mig. Men, men det kan sitta långt inne och jag tror det beror på deras "mammor". DU KLARAR INTE DIG SJÄLV. Tur att jag bor i närheten.
-Jag behöver ha detta handlat!
Sen då?
-Hur gör jag med det jag handlat?
Lugn, det tar mamma hand om.

Nu raljerade jag.

Uffe
  #25  
Gammal 2009-04-01, 08:20
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Greske menn kan ikke koke egg

Rätt kul sträng och jag har också hört detta ni nu nämner om Grekiska män och har tom använt det emot någon om han varit lite full ifan - "mammas"pojke och de mjuknar på 2 röda

Jag vet inte om ni lade märke till men i förra årets foto tävling så reagerade jag på ett kort i kategorin "Vardag" och det där en man hängde tvätt - minns ni?

Själv tyckte jag vilken fin bild men kan väl inte ingå i vardag.

Mvh!
  #26  
Gammal 2009-06-09, 12:04
maaraan maaraan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 4
Standard Sv: Greske menn kan ikke koke egg

Vilken rolig diskussion för mig som genuspedagog! Och förskollärare.
Till Zappa: ordet människa är byggt kring ordet man, vilket gäller för allt som skall vara allMÄNgiltigt. När något anses vara neutralt säger vi han, använder oss av symboler för man på skyltar osv, för då tycker vi det passar alla. Symboler för kvinna, på bild eller i skrift, anses bara rikta sig till kvinnor och är aldrig neutrala eller allmängiltiga. På så sätt bl.a skapar vi den manlige normen och en hierarkisk ordning.
Nu till något mer lustfyllt: om det finns så illa få förskoleplatser i Grekland, kan inte et gäng norska (jag är norsk fast bor i Sverige sen många år) och svenska förskollärare starta en förskola tillsammans enligt Nordisk modell? Det borde väl vara efterfråga på det?
Jag är intresserad i alla fall!
God sommar alla!
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT