Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-09, 00:52
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Första gången till Kos!

Åker till Kos för första gången fred.13/6 2 v. obs.dagen.
Man får ju inte tro på skrock!
Ska bo på hotell International, undrar om någon utav er Kalimeror/Kalimerer har bott där och hur det är? Frukosten och lägenheterna är det ok? Hur är stranden och finns det bra lunchställen där,även tips på bra matställen kvällstid får ni gärna tipsa om! Kommer ju att vara där under fotbolls-EM och hoppas att få se Sveriges matcher, tips?
Tackar för alla tips på förhand!
//Kerstin//
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-09, 19:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Första gången till Kos!

Vet inget om hotellet, men två tavernor kan jag tips om: "Mummy´s cocking" (Evdokia) på Bouboulinas street och Taverna Frangoulis cirka 15 minuters promenad från marinan i Kos stad (svänger höger på Odos Papatheofanis och fortsätt vägen fram tills du kommer ut på landet).
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-10, 16:58
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Sv: Första gången till Kos!

Citat:
Ursprungligen postat av Millie Visa inlägg
Åker till Kos för första gången fred.13/6 2 v. obs.dagen.
//Kerstin//
Hoppas att ni får en underbar vistelse. Hörde att det är ca 23 grader där nu. (i lördags 8/3)
Har ingen aning om hotellet, vi brukar bo på andra sidan stan.
Passa på att promenera så mycket ni kan. Man ser massor då. Annars så är cykling inte heller dumt, om ni inte skall på längre rutter förstås.
Jag önskar er en underbar resa och det tror jag nog att ni får.
Vi längtar...
Hälsar
Annika
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-20, 09:35
Kosjan Kosjan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: rydebäck
Inlägg: 30
Standard Sv: Första gången till Kos!

Hej Mille.
Det finns en del tavernor på Kos. Jag och min frus favorit inärheten av där ni skall bo är en liten som heter Livgeno men vi kallar den alltid för lilla Blå.Då ni kommer ut från ert hotell så gå till höger fram till muren ett par hundra meter ta till höger där och ni förstår att vi kallar den lilla Blå. God mar bra priser och en fin bekäning.Sen finns det andra men dom ligger längre därifrån men dom hittar man efter ett tag. Vi kommer dit minst varannan kväll då vi är där.
Hälsningar från Kosjan med fru Ane.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-20, 22:29
carinah carinah är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 1
Standard Sv: Första gången till Kos!

Jag har faktiskt bott på Hotell International men det var någonstans omkring 1981 eller 1982. Då var det ett jättefint litet hotel i utkanten av Kos-stad.
Hur hotellet är idag har jag ingen aning om. Dock så var jag återigen i Kos för 4 år sedan och av nyfikenhet var jag ju tvungen att kolla in detta hotell som vi bodde på för så länge sedan och det såg sig utifrån vara väldigt likt från den tiden. Det som dock hade ändrats var utsikten från hotellet. Då vi bodde där för 25 år sedan var det bara att gå rätt över gatan (50 m) till stranden. Inte någon speciell strand (grus och klappersten) men ändock. Idag är denna strand borta och istället så finns det en jätteflådig yatch-hamn på samma plats. Men hamnen ligger inte lika nära som stranden låg då, utan man har byggt om hela området så yatchhamnen ligger längre från hotellet .
Ytterligare kan sägas att då vi var där i början av 80-talet så låg detta hotell precis i utkanten av staden. Idag så måste man nog säga att detta hotell ligger ganska centralt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-21, 09:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Första gången till Kos!

Jag var också där i början av 80-talet och bodde på ett litet hotell i utkanten av staden vid en fin liten kyrka. Det låg längre in från stranden än International och jag tyckte att staden bitvis var för turistifierad redan då så jag ska nog inte resa dit igen för att finna att mitt lilla ställe i utkanten ligger mitt i. Trivdes annars ganska bra den vecka vi var där och vi gjorde en fin båttur till Kalymnos där lekande delfiner följde båten. Har dock aldrig längtat tillbaka även om det fanns en hel del arkelogiska fynd att titta på.
Känner dock några som troget återvänder till ön nästan varje år.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-03-23, 18:57
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Första gången till Kos!

Tack för svaren, hoppas att vi hittar till "Lilla Blå", alla små mysiga tavernor trivs vi bäst på. Det där med arkeologi det struntar vi i, vi vill bara ha sol, bad och bra matställen, sen är vi nöjda! Vi vill ha semester på semestern!
Hälsningar ifrån ett kallt Sala!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-03-24, 18:08
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 200
Standard Sv: Första gången till Kos!

Hej hej!!
Bra val av ö måste jag börja med. Det är toppen på Kos.

Om du vill ha små mysiga tavernor med bra mat så har jag åtminstone en att rekommendera. Den heter "Caravan" och ligger på Ameriki Str. Nr 52 tror jag. Mitt emot hotell Imperial som jag oxå brukar besöka rätt så ofta när jag är där. Även de är goda vänner till mig.
Men på Caravan är det ca 10 bord. Det är Hassan och hans familj som äger det. Hassan serverar och frugan lagar maten som är JÄTTEGOD.
Det är mycket bra service och han brukar alltid bjuda på något att dricka efter maten. Det är många som går dit för det är ganska populärt.

Själv brukar jag åka i slutet av maj och vara 4 v och sen kanske 2 på hösten men i år blir det nog tyvärr inget. Inte nu i sommar i alla fall. Ska byta yrke och stad så man måste ju komma in i rutinerna först. Det känns jättekonstigt att inte åka iväg till Kos för jag har hållit på många många år.
Har varit till några andra ställen i Grekland och trivats där men det är alltid Kos som lockar.

Det ska bli spännande o höra vad ni tycker.
Trevlig resa !!
Suzanna
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-06, 00:43
Katharinas avatar
Katharina Katharina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 122
Standard Sv: Första gången till Kos!

Hej,

Jag har inte bott på just International men ett par gånger på Kos hotel apartments i närheten och flera gånger på tidigare Iris 1 som ligger efter Vassileos Georgios och jag kan bara konstatera att ni kommer att bo fint nära ny marinan och nära både Kos stad och Psalidi, området bortom Santa Marina.

Kos är min favoritö och det finns så mycket att se och göra. Hyr ni bil så åk till Plaka och ta med lite bröd och mata påfåglarna där. Åk också upp till Zia och ät middag på Oromedon som har god mat och fantastisk utsikt.

I närheten av Tigaki så finns en vingård med jättegott vin och restaurang. Köp en flaska och njut den i solnedgången.

Ni kommer att få en underbar semester; det kan helt enkelt inte bli fel på Kos. Ha det så bra där nere!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-06, 13:01
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 200
Standard Sv: Första gången till Kos!

Hej!!
Såg att du Katharina rekommenderade Oromedon i Zia. Håller fullständigt med dig, jättemysig restaurant. Måste oxå tillägga att jag känner ägaren. Jag hittade honom igen efter 18 år.
Vi var uppe i Zia och jag hade hört att Nickos hade sin restaurant där uppe men inte vad den heter,så jag frågade mig fram och det var bara stenkastet därifrån. Han var naturligtvis inte på plats men de ringde efter honom och 15 min senare så återsågs vi. Va kul de va, han kände igen mig direkt och han var sig lik. Han och hans bror var våran första kontakt med grekiska folket. Vi bodde då ovanför deras cafeteria som de ägde då.
Hans brorsa Antonis har "Bella Vista" inne i Kos. Mycket mysigt ställe vid vattnet, Bar, cafeteria som spelar bara grekisk musik. Naturligtvis åkte jag o hälsade på honom oxå, vilket blev ett kärt återseende det med.
Det är så härligt att träffa gamla goda bekanta som man faktist saknat under tiden men inte vetat att de funnits så nära egentligen.

Så jag håller med Katharina, besök dessa ställen oxå så träffar du trevliga människor som har humorn i behåll. Hälsa från Suzanna om ni går till dessa ställen.

Jag brukar ju vanligtvis åka 3-4 v i slutet av maj men i år blir det ingenting för jag har bytt arbete. Det känns ju lite jobbigt att inte få komma o träffa sina vänner men kanske det blir en sväng i början av september. Jag bara ÄLSKAR Kos och alla hyggliga människor som finns där.

Ha en trevlig resa!!
Sanna
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-15, 11:10
JT JT är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 6
Standard Sv: Första gången till Kos!

Citat:
Ursprungligen postat av aris4 Visa inlägg
Hej hej!!
Bra val av ö måste jag börja med. Det är toppen på Kos.

Om du vill ha små mysiga tavernor med bra mat så har jag åtminstone en att rekommendera. Den heter "Caravan" och ligger på Ameriki Str. Nr 52 tror jag. Mitt emot hotell Imperial som jag oxå brukar besöka rätt så ofta när jag är där. Även de är goda vänner till mig.
Men på Caravan är det ca 10 bord. Det är Hassan och hans familj som äger det. Hassan serverar och frugan lagar maten som är JÄTTEGOD.
Det är mycket bra service och han brukar alltid bjuda på något att dricka efter maten. Det är många som går dit för det är ganska populärt.

Själv brukar jag åka i slutet av maj och vara 4 v och sen kanske 2 på hösten men i år blir det nog tyvärr inget. Inte nu i sommar i alla fall. Ska byta yrke och stad så man måste ju komma in i rutinerna först. Det känns jättekonstigt att inte åka iväg till Kos för jag har hållit på många många år.
Har varit till några andra ställen i Grekland och trivats där men det är alltid Kos som lockar.

Det ska bli spännande o höra vad ni tycker.
Trevlig resa !!
Suzanna
Kan bara hålla med om att Caravan är bäst, ägaren Hassan ger dig en oförglömlig tid med god mat och god dricka till en för Kos billig peng! Besök Caravan!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-15, 20:41
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 200
Standard Sv: Första gången till Kos!

Citat:
Ursprungligen postat av JT Visa inlägg
Kan bara hålla med om att Caravan är bäst, ägaren Hassan ger dig en oförglömlig tid med god mat och god dricka till en för Kos billig peng! Besök Caravan!
Oh va kul att det är nån mer som tycker att Caravan är toppen. Jag har bara känt dem i ca 4 år men det känns som om minst 20 år. Jag har lärt känna folk som bor på Imperial och de säger likadant många av dem.
Så det är mycket blandad nationalitet där.
Har haft många roliga kvällar där måste jag säga, min mamma tycker väldigt mycket om dom oxå och hon har ändå bara träffa dem en gång.

De sätter väl snart igång för säsongen, måste ringa ner o tala om att jag inte kan komma nu utan det blir förhoppningsvis till hösten.

Vi hörs igen!
Sanna
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-16, 13:56
JT JT är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 6
Standard Sv: Första gången till Kos!

Jag åkte till Kos första gången för ca 12 år sedan, bodde på Imperial då, men hittade inte Caravan förrän sista kvällen, har varit där nästan varje år sedan dess, dem sista 6 gångerna har vi bott på Anastasia i lägenhet, givetvis har det blivit Caravan dem flesta kvällarna, eller Hassans kompis Joseph på Old River taverna .
Ser fram emot att åka dit 25 Juli i år, då blir det att bo på Phillipion( fd IrisI,II)
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-16, 14:20
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Första gången till Kos!

Åh,Iris 1 o 2 gick vi förbi varje dag när vi var på Kos för flera år sen.Vi bodde 3 ggr på ett lägenhetshotell som låg mittemot Sevi Sun,vårt hette Penelopi.Vi trivdes som 17,ena gången vi bodde där hamnade vi högst upp på taket.Hela taket var vår terass,ingen insyn ,,,,det var tider det.Åker gärna tillbaka till Kos nångång..när jag kan slita mig från Kreta
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-04-16, 20:11
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 200
Standard Sv: Första gången till Kos!

Citat:
Ursprungligen postat av JT Visa inlägg
Jag åkte till Kos första gången för ca 12 år sedan, bodde på Imperial då, men hittade inte Caravan förrän sista kvällen, har varit där nästan varje år sedan dess, dem sista 6 gångerna har vi bott på Anastasia i lägenhet, givetvis har det blivit Caravan dem flesta kvällarna, eller Hassans kompis Joseph på Old River taverna .
Ser fram emot att åka dit 25 Juli i år, då blir det att bo på Phillipion( fd IrisI,II)
Jag började åka -86 fram till slutet av -89 ca 2 ggr om året. Våren -88 bodde jag där 3 mån. Min bästa tid nånsin. Sen var jag till Aten i slutet av -89 o firade jul o nyår med min dåvarande pojkvän som jag besökte 2-3 ggr till under somrarna därefter.
Sen hände annat i mitt liv och jag var inte tillbaka till Kos förrän -99 igen, sen var jag FAST igen.
Denna ö är som mitt hem, kommer nog aldrig överge den.
Men tyvärr som jag skrivit tidigare, nu i vår blir det inget för jag har börjat nytt jobb. Vet inte hur jag ska klara av att stanna hemma, jag LÄNGTAR SEDAN LÄNGESEN JÄTTEMYCKET!!
Hassan o hans familj är mig nära, likaså familjen på Imperial. Har dock bara bott 1 gång men jag kommer alltid in o hälsar på ca 2 ggr i veckan minst. Jag bor ute i Mastichari annars hos en god vän. Så jag käkar alltid hos dem o så knallar jag över till Imperial o får mig en eller flera färdknäppar för hemfärden.
Båda familjerna är väldigt generösa på alla sätt. De kan verkligen få en att känna sig välkommen när man än kommer.

Ha en bra kväll!!!
Sanna
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-05-26, 11:26
JT JT är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 6
Standard Sv: Första gången till Kos!

Ha det skönt"
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-06-03, 22:54
BrittMaries avatar
BrittMarie BrittMarie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lidköping
Inlägg: 146
Standard Sv: Första gången till Kos!

Välkomna till Kos!

13 juni har ja dock lämnat Grekland. Ska tillbringa två månader i Sverige. Ska bli underbart!

En annan taverna jag vill rekommendera är Megalos Alexandros i Gamla Stan, intill kyrkan. Mycket god mat. Mycket trevligt. Mycket billigt.

Men... Missa inte Mummys Cooking! Där gäller samma som för Alexandros.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-06-04, 10:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Första gången till Kos!

Citat:
Ursprungligen postat av BRITTMARIE Visa inlägg
Missa inte Mummys Cooking!
Det är en av de bästa - och trevligaste - tavernor jag har ätit på.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-06-04, 22:54
Katharinas avatar
Katharina Katharina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 122
Standard Sv: Första gången till Kos!

Menar ni Blue Ocean vid havet där de bjuder på hemlagad sockerkaka efteråt? Det är ju så härligt att sitta där vid havet på kvällen. Längtar verkligen efter att komma tillbaka.

Det ligger förresten i Psalidi.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT