Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2018-09-13, 12:55
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Ha en fin tur till Naxos. Kran 🛳
Svara med citat
  #22  
Gammal 2018-09-13, 16:06
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Det är lite av kontrasternas by, Finikas.
Vi vaknar av tuppen som gal. Efter gryning och morgonkaffe kommer sopbilen och stökar. Dom tre katterna i trädgården vaknar till liv och börjar jaga varandra. I övrigt råder lugnet. Precis som vi vill ha det.

Bageriet har en artrikedom, som vi saknar på små öar. Kanske är det för oss turister?

Vid 12-tiden går vi ner till granntavernan. Utsikten är bedövande över havet.
Men något känns lite konstigt. Tittar vi till vänster ser vi vad vi tror att andra turister befinner sig mest hela dagen. Solstolar och parasoller. Det är där krims-krams-butikerna finns, eftersom vi inte sett några. Och många flotta,dyra segelbåtar ligger på redden.

I Express-market förstår man ingen engelska. Igår afton skulle jag köpa vykort. Andra i kassakön hjälpte mig att översätta till grekiska. "Nej det har vi inte". Jamän, jag såg dom för ett par dar sen med frön. Mummel i kön, jo där finns dom! Tog 2 vykort och bad om frimärken. Kön hade räknat med det och sa till mig att det finns bara i Ermoupouli. Turistställe? Kanske inte,,,

Vi har fastnat för taverna Filomina. Där försöker man göra allt för att vi ska få passande mat för Arnes onda hals. Visserligen tar det en timma att tillrätta en god vegetarisk soppa, men den är underbart god!

Om man ser till det hela så är Finikas ändock en fin by som vi gärna återkommer till.

Och imorgon vidare till Naxos för att ta fina Skopan till Iraklia på lördag.

Birgitta
Svara med citat
  #23  
Gammal 2018-09-14, 01:27
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg

Tog 2 vykort och bad om frimärken. Kön hade räknat med det och sa till mig att det finns bara i Ermoupouli. Turistställe? Kanske inte,,,

-----------------------

Och imorgon vidare till Naxos för att ta fina Skopan till Iraklia på lördag.

Birgitta
Ha ha! Det där med frimärken är ju väldigt komplicerat i Grekland! Det kan man ju inte sälja hur som helst och var som helst!

Hoppas att en uppfriskande tur med Skopan på lördag ska göra gott för Arnes onda hals!

Ha en trevlig fortsättning på resan!

Masse
Svara med citat
  #24  
Gammal 2018-09-14, 07:08
Alalas avatar
Alala Alala är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 863
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Vi har fastnat för taverna Filomina. Där försöker man göra allt för att vi ska få passande mat för Arnes onda hals. Visserligen tar det en timma att tillrätta en god vegetarisk soppa, men den är underbart god!

Om man ser till det hela så är Finikas ändock en fin by som vi gärna återkommer till.

Birgitta
Låter som bra service om de gör soppan speciellt för Arne. Och då tar det ju tid och blir säkert gott. Hoppas att soppan har hjälpt halsen åtminstone lite. Säkert bra också att dricka varma drycker, men det känns kanske inte så lockande om det är så varmt där.

Finikas låter som en trevlig by, tycker jag.

/ Anne
Svara med citat
  #25  
Gammal 2018-09-16, 14:39
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Vi har nu kommit till Iraklia. Även denna gång har vi boende hos Nikos på Maistrali. Han har denna sommar ändrat lite. Han har inte öppet tavernan för middagar. Däremot frukost , dryck och meze. På bottenvåningen har han nu 4 stora studios.

Här kan man sitta och glo och bara vara i flera dagar. Tyvärr är inte Arne riktigt kry. Han har hostat slem i många dagar. Halsen bränner och är nog inte vacker inuti. Kan bara inta flytande föda, så Nikos har gjort ett storkok på underbar tomatsoppa för vår skull. Imorgon tar Nikos honom till farbror doktorn. Sen får vi se om Skopan kommer med antibiotika från Naxos. På grund av brist på näring är också Arne mycket matt och sover/vilar mycket. Nu hoppas vi det blir bättre när han har varit hos doktorn.

Här kommer lite bilder från denna underbara ö.





Vi har till och med eldstad i vår studio. Dessutom 5 sängar och fullständig köksutrustning.




En vit bouaganvilla på vår terass.




Utsikt från vår terass




Kväll från vår terass




Alla små öar har en helikopterplatta. Även här.



Ännu en bouaganvilla.




ÄNTLIGEN har jag fått tag i en Scopelitis-tröja!
Hur många Kalimeravänner har en sån?


Birgitta.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2018-09-16, 16:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Tyvärr är inte Arne riktigt kry. Han har hostat slem i många dagar. Halsen bränner och är nog inte vacker inuti. Kan bara inta flytande föda, så Nikos har gjort ett storkok på underbar tomatsoppa för vår skull. Imorgon tar Nikos honom till farbror doktorn. Sen får vi se om Skopan kommer med antibiotika från Naxos. På grund av brist på näring är också Arne mycket matt och sover/vilar mycket. Nu hoppas vi det blir bättre när han har varit hos doktorn.
Det var mycket tråkigt att höra Birgitta! Hoppas verkligen att han blir hjälpt fort. Blir det värre får ni ta er till sjukhuset på Naxos, finns inte mycket hjälp att få på Iraklia. Skriv mer när du vet mer.

Trots allt vill jag gratta dig för att du köpt en t-shirt! Jag har ingen.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2018-09-16, 16:22
Alalas avatar
Alala Alala är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 863
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Har anat att Arne inte mår så bra. Hoppas verkligen att han får hjälp snarast.

Krya på dig Arne!

/ Anne
Svara med citat
  #28  
Gammal 2018-09-16, 18:19
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Så tråkigt att höra att Arne är så dålig. Det blir inte alltid som man har tänkt sig. Nisse, mannen, hostar något djävulskt och kan knappt gå pga smärtor i hö knä. Men vi njuter av värmen och stillheten här i Paleochora. På tisdag tar vi båten till Chora Sfakion.
Hälsar Lena och Nisse
Svara med citat
  #29  
Gammal 2018-09-16, 18:52
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Nu håller vi alla tummar för att farbror doktorn kan hjälpa Arne så att han blir frisk o kry igen.
Måna kramar från Bosse o mig!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2018-09-16, 19:26
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Så tråkigt att höra att Arne är krasslig. Hoppas verkligen att han bättrar på sig!

Hälsningar från oss i Katapola!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2018-09-16, 20:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Så fine bilder, Birgitta👍
Men så synd å høre at Arne er så dårlig!
Håper legen finner medisiner som gjør underverker🤞
Vi ønsker riktig God Bedring!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2018-09-16, 21:51
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Hej Birgitta

Härliga bilder från mysiga Iraklia, tråkigt att Arne inte är riktigt kry. Men hota med att han skall medicineras med Horta, då skall du se att han piggnar till! i ren förskräckelse

//PA
Svara med citat
  #33  
Gammal 2018-09-16, 22:04
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Tanker på dig Arne! Hoppas att du hittar något i Gerkand som botar dig! Raketbränsle, raki, doktorer, no matter what. Hoppas bara att du snart är i god form igen!

Masse
Svara med citat
  #34  
Gammal 2018-09-17, 06:07
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Håller tummarna för Arne idag.Kran
Svara med citat
  #35  
Gammal 2018-09-17, 07:10
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

I våras när vi kom till Grekland fick jag plötsligt massor med slem, följt av svår hosta. Lindrades med bra hostmedicin, och hemkommen så kunde inte vårdcentralen förstå vad det var. Skickades på lungröntgen, men de såg inget. Slutligen o efter 3 månader var jag hos lungdoktor i Ryssland, som konstaterade astma. Fick inhalera och medicin, blev bra sammma dag. Men fortsätter medicinera med min kur i 90 dagar.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2018-09-17, 10:10
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Vi hoppas på ett snart tillfrisknande för Arne. Om det skulle krävas sjukhusvård, så har vi goda erfarenheter av kompetens och gott bemötande på Naxos sjukhus.
Tänker på er.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2018-09-17, 15:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Hur har det gått för er?
Svara med citat
  #38  
Gammal 2018-09-17, 20:38
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna



Arne är ganska envis ibland, men inte ofta. Ska han uppsöka läkaren är det nära nog döden. Uppsöka sjukhus? Då får nog ambulansen komma och hämta honom. Nu blev det Express Scopelitis. Nu fattar väl alla varför färjan kallas Småcykladernas livrem?

Tidigt i morse körde Nikos ner Arne till läkaren. Efter undersökning bestämde hon att Arne måste till Naxos. Det blev abrupt. Skopan skulle komma för vidare färd mot Naxos 20 minuter senare. Nikos kom upp och hämtade Arnes lilla väska och mig. I ett huj fixade Nikos färjebiljett. I nattlinne och tofflor vinkade jag av honom när han på vinglande ben äntrade färjan. "Jag tar en taxi till sjukhuset och sen till apoteket. Går det snabbt tar jag vändande färja tillbaks". Så blev det inte, han fick vänta länge i väntsalen innan han fick träffa en läkare.

Innan avresa upptäckte Arne att mobilens batteri var på upphällningen. Ingen laddare medtagen. Så det enda meddelande jag har fått från honom är att han sitter i väntsalen. Detta var när färjan skulle avgå från Naxos.

Ni måste förstå min oro dom kommande timmarna. Varför åkte jag inte med i nattlinne och tofflor? Vad händer med honom? Orkar han med allt?

Men vid 6-tiden dök det upp ett mail från Effie och Vaggelis på hotel Agios Prokopis: Arne ligger och sover/vilar på ett rum hos oss.

Kanske har han denna bild när han vaknar upp imorgon? OBS detta är en gammal bild.




Så nu har jag ätit middag ensam för första gången på minst 15 år. Det känns konstigt. Så nu hoppas jag farbror doktorn har hjälpt Arne. Eller ska jag säga tant doktorn, för det var en hon på Iraklia.

Fortsättning följer.
Birgitta.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2018-09-17, 20:52
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Gott att Arne är hos goda vänner, det måste inge trygghet för både honom och dig. Hoppas på en positiv rapport imorgon.
Kram från Bosse o mig
Svara med citat
  #40  
Gammal 2018-09-17, 20:52
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Lycka till ni båda!
/ Jannis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT