Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-07-21, 13:06
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Vindruvor, fikon...

Troligen är det ovanligt tidigt i år, men det där med mannaminne är ju inte att lita på, sägs det. I alla händelser kan vi redan glädja oss åt mogna fikon och snart mogna vindruvor, också, det finns massor.

Våra fikonträd ( buskar) är rätt så klena. Fikonträd med sina enorma blad sägs inte behöva vatten, men då är det nog etablerade träd med goda rotsystem, helst nånstans där det finns grundvatten,, varför inte lite vothro-vätskor med...avloppsvatten med andra ord.

Fikonträdet förädlar uppenbarligen vätskan på vägen upp, för de fikon vår vän herden Petros pallade åt oss är alldeles utmärkta.

Tidiga morgnar, när det nästan är mörkt fortfarande , se man skumma figurer smyga runt i fikonskogen, de har kassar och ser sig om hela tiden, men jag har avslöjat dem, det är våra grannar, förutom Petros, och alla ser lite skuldmedvetna ut.

Ägarna lär inte vara så intresserade, för då kunde de ju tjudra sina två skällande småhundar på lämpligt ställe, tycker grannarna och Petros...

Vindruvorna, däremot, är det jag som får passa. För att palla dem måste man in genom våra grindar, som gnisslar...det finns otroligt mycket, så vi brukar faktiskt dela med oss till alla vänner, snart är det dags.

För närvarande är det jag som frossar, barndomens krusbär var lika lockande redan innan de mognat. Getingarna har också fattat tycke för de mest mogna klasarna. I akt och mening att göra det mer besvärligt för dem har jag sytt mängder av små påsar av spetsgardiner och tyll, och fäst dem runt klasarna med klädnypor.

Ingen besprutning, men dammiga som allt här, Afrika skickar regelbundet stora moln av rödbrunt damm.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-07-21, 14:47
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Vindruvor, fikon...

Monica,frossa i mogna fikon! Gör fikonmarmelad, som är den godaste marmeladen.

Och tänk att kunna plocka en klase färdiga vindruvor snart! Vaggelis far på Hotel Agios Prokopis har då redan plockat av alla klasar utanför vår studio när vi kommer i slutet av september. Men vi brukar få en flaska av hans egna vin,,,,




En klase från hans vinodling fångad i juni 2017.

Birgitta.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT