Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resebrev

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-08-13, 16:06
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard En v i Agios Gordis på Korfu

Åter efter en vecka på Korfu. Bodde i Agios Gordis, en turist ort 12 km från Korfu stad. Rätt över ön bara!! ( På vintern lär 5 familjer bo i byn)
Vårt hotell hette Aloha och låg i en backe. Fin utsikt och jättefin stor pool. Ett plus var att ägaren sålde vatten 6*1,5 liter, så slapp man bära och hade till första kvällen. Ägaren stekte även ägg till frukost om så önskades.
Trevlig ort, många supermarket som hade öppet sent. En mexikansk restaurang fanns!! Rekommenderas, dock väntetid på bord. Den bästa grekrestaurangen hette Sebastian och låg på en höjd i början av bygatan. Mycket god mat. Deras fisktallrik för 2 räckte till 4, minst inkl katterna. En nyhet för mig (efter 29 Greklandsresor) var att Korfu hade egen öl. Royal Ionian lager, eller Corfu beer. Fanns tom som ale!! Grundad 2004
Solstolarna var ”gratis” om man åt lunch på deras restaurang eller köpte nåt att dricka. Mycket bra idé. Frappe slinker ner i värmen. Långgrunt vatten och en hel del vågor.
Flera restauranger längst med stranden. Dock tycker jag Saganakin borde vara mer stekt och mer rinnande över lag… Sedan användes burksvamp överallt !! Färska är ju så mycket godare i pasta såser. Efter middagarna slank vi in på Lemon Tree eller Robins Nest för en drink eller kall öl. Peroni på fat fanns på Madison garden som lite omväxling. Alla ställen låg några minuter från varandra.
En dag tog vi lokalbussen in till Korfu stad, tog 40 min enkel resa. Besökte venetianska fästningen. 4 E i entré. Fin utsikt och intressant. God lunch på lokal restaurang. Givetvis stod även en båtutflykt på programmet. Buss till Korfu stad och sen ut till havs, efter ca 2 h lade vi till vid en strand där solstolarna inte var gratis. Borde ingått i biljettpriset. Medan vi slöade/solade/badade lagades lunch!
Sen tillbaka med 2 badstopp, hann även förbi den berömda kyrkan på en ö vid flygplatsen.
Helt OK semester ort. Lite mycket myggor bara men två myggjagare gjorde susen… God mat, både till lunch och middag. Fick Pastisio vid 2 tillfällen, tyvärr ingen Retsina på fat men flaska duger med. Inga problem att få en drink före eller efter maten om man önskade. Priserna var helt OK, som övriga orter man besökt i Grekland
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-08-14, 10:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: En v i Agios Gordis på Kreta

Tack för rapport från Korfu, som det tyvärr skrivs alldeles för lite om.

Korfu var mina andra ö i Grekland efter Rhodos. Jag hade en underbar vecka på Korfu 1981, men har sedan dess aldrig varit där. Någon gång ska jag återvända, vill så gärna återse Korfu stad.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-08-14, 11:14
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: En v i Agios Gordis på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tack för rapport från Korfu, som det tyvärr skrivs alldeles för lite om.

Korfu var mina andra ö i Grekland efter Rhodos. Jag hade en underbar vecka på Korfu 1981, men har sedan dess aldrig varit där. Någon gång ska jag återvända, vill så gärna återse Korfu stad.
Jeg har ikke vært på Korfu, tanken har vært der, og kanskje en dag ....

- med det samme, kanskje "Kreta" skulle erstattes med "Korfu" i Rubrikken,
da jeg så tråden tenkte jeg, men, h v o r på K r e t a er Agios Gordis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-08-14, 11:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: En v i Agios Gordis på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
- med det samme, kanskje "Kreta" skulle erstattes med "Korfu" i Rubrikken
Fixat.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-08-14, 11:28
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 834
Standard Sv: En v i Agios Gordis på Korfu

Trevligt att få höra lite om denna ö som det skrivs så lite om här på forumet.

//maji
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-08-14, 17:54
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: En v i Agios Gordis på Korfu

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Trevligt att få höra lite om denna ö som det skrivs så lite om här på forumet.

//maji
ENIG
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-08-16, 21:46
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: En v i Agios Gordis på Korfu

Kul att få läsa om Korfu, som också var min andra ö i Grekland efter Rhodos, men 1979. Minns att ön kändes mer genuin än Rhodos, Korfu stad var helt underbar. Vi hyrde moped och åkte runt ön, längs hela västra sidan fanns långa, nästan öde sandstränder (augusti), bla var vi och badade vid Ag. Gordis. Där fanns ingenting annat än stranden och havet och några få turister. Det kom en liten grekisk gubbe i en blå- och vitmålad eka, han sålde vattenmeloner och fikon. Det var första gången jag åt färska fikon, det smakade gudomligt.
I Korfu stad åt vi lammstek som smälte i munnen. Det är mina starkaste minnen av Korfu.
Förr såg man dem ofta, de gamla grekiska männen som kom till stränderna i sina små träbåtar och sålde saftiga solmogna persikor eller skar upp en himmelskt god vattenmelon åt en.

Anne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-08-16, 23:56
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: En v i Agios Gordis på Korfu

Vi var to uker i Agios Gordis, og jeg må si det er det minst interessante sted jeg noen gang har vært i Hellas. Hotellet var bra, Nereides lå direkte på stranden, og vi hadde direkte utsikt til noen fantastiske solnedganger. Et par OK restauranter ved stranden, men også noen ekstreme turistfeller. Enorme mengder veps (getingar) i september, men de var ikke aggressive, så hvis man aksepterer at kanskje 50 veps surrer rundt bordet når man spiser uten å slå etter dem, går det bra. Vi fikk ingen stikk og så ingen andre bli stukket heller.

Robin's Nest er den mest populære baren, men det er nesten bare britiske turister som går dit, og stedet har ingenting med Hellas å gjøre. Man skal helst drikke seg meget full og kle seg i fantasifulle kostymer som lånes ut for å passe i miljøet der. Søker man gresk atmosfære, holder man seg laaangt borte derfra....

Men Korfu er en vakker øy, og en tur til Korfu stad er et must. Paleokastritsa litt lengre nord er også et fantastisk sted, med båtturer mellom fantastiske fjellformasjoner og små grotter.


Vi skal tilbake til Korfu, men skal velge et annet sted enn Agios Gordis!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT