Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-06-21, 23:44
kos82 kos82 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: SImrishamn
Inlägg: 37
Standard Resa runt på Peloponnesos.

Hej. Jag och min väninna flyger till Athen den 1 oktober och tänkte resa runt i ca två veckor. Ni som har erfarenhet vad tycker ni att vi ska fokusera på? Är där tåg från Athen till Korint? Sedan tänkte vi ha hyrbilmresten. Mest för att slippa trafiken ut från Athen. Jag vill inte missa Epidavros, gärna Hydra och utgrävningarna nära Korint. Skicka gärna era förslag till upplägg.

Med vänlig hälsning
Kjerstin ( som har hus på Kos men som vill utforska fastlandet)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-06-22, 05:40
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Resa runt på Peloponnesos.

Det går tåg från flygplatsen till Korinth, kostar ca 12e. Men det är enkelt att hyra bil, med många bra uthyrare direkt från flygplatsen. Kolla in autoeurope.se. Det är enkel motorväg hela vägen och inte svår trafik.
Nafplion rekommenderas för övernattning, mysigt.
Mykene är värt några timmars besök.
Åker ni västerut från Korint ca 1 Tim kommer ni till Diakopto, och kan ta det lilla bergståget till Kalavrita
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-06-22, 08:42
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Resa runt på Peloponnesos.

Finns ju så mycket att välja på... Själv har jag erfarenhet bara av området kring Nafplio. Vill ni till Epidaurus är ju just Nafplio ett bra utgångsläge. Är man med bil så vill jag påpeka att det kan vara svårt att hitta parkeringsplats, i synnerhet under veckosluten när många greker kommer dit. Men Nafplio är en trevlig och tjusig stad! Om ni vill ha lite strandsemester också kan ju Tolo vara ett alternativ. Från Tolo kan man även ta en dagskryssning till Hydra och Spetses, hur det är med avgångar i oktober vet jag ju sen inte. Från Ermioni går det ju båt till Hydra. Sen kan man förstås också ta sig till Poros och Methana. Och till Spetses från någonstans nära Porto Heli. Hmm, sen hela övriga Peloponnesos. Beror ju mycket också på hur mycket ni vill köra och flytta på er. Se typ hela Peloponnesos eller koncentrera sig på ett mindre område. En fin resa kommer ni att få hur som helst.

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-06-22, 22:06
kos82 kos82 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: SImrishamn
Inlägg: 37
Standard Sv: Resa runt på Peloponnesos.

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Det går tåg från flygplatsen till Korinth, kostar ca 12e. Men det är enkelt att hyra bil, med många bra uthyrare direkt från flygplatsen. Kolla in autoeurope.se. Det är enkel motorväg hela vägen och inte svår trafik.
Nafplion rekommenderas för övernattning, mysigt.
Mykene är värt några timmars besök.
Åker ni västerut från Korint ca 1 Tim kommer ni till Diakopto, och kan ta det lilla bergståget till Kalavrita
Vi tänkte kanske det var lättare att hyra bil sedan i Korinth. Men kanske fler att välja på från flygplatsen. Hag får googla det.
Tack för svar
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-06-22, 22:08
kos82 kos82 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: SImrishamn
Inlägg: 37
Standard Sv: Resa runt på Peloponnesos.

[QUOTE=Alala;409441]Finns ju så mycket att välja på... Själv har jag erfarenhet bara av området kring Nafplio. Vill ni till Epidaurus är ju just Nafplio ett bra utgångsläge. Är man med bil så vill jag påpeka att det kan vara svårt att hitta parkeringsplats, i synnerhet under veckosluten när många greker kommer dit. Men Nafplio är en trevlig och tjusig stad! Om ni vill ha lite strandsemester också kan ju Tolo vara ett alternativ. Från Tolo kan man även ta en dagskryssning till Hydra och Spetses, hur det är med avgångar i oktober vet jag ju sen inte. Från Ermioni går det ju båt till Hydra. Sen kan man förstås också ta sig till Poros och Methana. Och till Spetses från någonstans nära Porto Heli. Hmm, sen hela övriga Peloponnesos. Beror ju mycket också på hur mycket ni vill köra och flytta på er. Se typ hela Peloponnesos eller koncentrera sig på ett mindre område. En fin resa kommer ni att få hur som helst.


Vi vill till Epidavros och gärna Hydra. Sedan vill vi uppleva det genuina och vi vill njuta av greklandslivet. Vi har inte fokus på strand.
Tack för ditt svar
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-06-25, 18:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Resa runt på Peloponnesos.

Jag har bara varit på sydvästra delen av Peloponnesos, men där var så himla fint och bra på alla sätt och vis att jag mer än gärna återvänder. Jag bodde i Pylos, Koroni, Kardamili och Kalamata.

Här finns ett gäng bilder från den resan.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-02-09, 08:39
Leif Fryles avatar
Leif Fryle Leif Fryle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2008
Ort: Agios Nikolaos, Messinian Mani
Inlägg: 64
Standard Sv: Resa runt på Peloponnesos.

Det är mycket lätt att ta motorvägen från Aten-Elefthérios Venizélos flygplats till Kórinthos. Där väljer man väg åt öst, väst eller syd. Mitt förslag är att ta södra vägen till Kalamata. Sen Mystras för lite historia och kultur. Sen till den mycket trevliga staden Githio. Därefter kör kustvägen runt hela halvön tillbaka till Kalamata. Efter vägen har du många fina stränder och byar.
[URL="Det är mycket lätt att ta motorvägen från Aten-Elefthérios Venizélos flygplats till Kórinthos. Där väljer man väg åt öst, väst eller syd. Mitt förslag är att ta södra vägen till Kalamata. Sen Mystras för lite historia och kultur. Sen till den mycket trevliga staden Githio. Därefter kör kustvägen runt hela halvön tillbaka till Kalamata. Efter vägen har du många fina stränder och byar.
Som: Mavrovouni Beach, Mani Bay, Dimos East Mani, Kamares beach, Sebi's Beach, Skoutari Beach, Scott Beach eller Double Beach, Chalikia Vatta, Alypa beach, Laloudes Beach, Kokkalas Solotari strand, Kokkala beach, Beach Ag. Kyprianou, Ampelos strand, Porto Kale, Archaeological Area Tainaro, Beach cape Matapan, Agia Triada, Κάποι Παραλία, Παραλία Κυπαρίσσου, Almiros beach, Gerolimenas beach, Mezapos Beach Mani, Paralia Pirgos Dirou, Neo Itilo, Chotásia, Trachila, Pantazi beach, Agios Nikolaos (här bor jag), Stoupa, Delfinia beach, Foneas beach, Kalamitsi Beach, Kardamili, Ritsa beach, Kitriaí, Sadova beach, Avia, Paralía Kalamátas.

Senast redigerad av Leif Fryle den 2020-02-09 klockan 09:02.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-02-13, 15:28
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Resa runt på Peloponnesos.

Inte svårt med parkering i Nafplio om man ställer sig i hamnen tycker jag, inte ens på helgen utan bara man får gå lite längre alternativt så parkerar man uppe vid det gamla hotellet ovanför, där brukar det alltid finnas plats framåt kvällen.

Jag har gjort kompletta varvet runt och även lite kors o tvärs över halvön, finns precis hur mycket som helst att se o göra, jag hade med era preferenser, om jag förstår dem rätt; om ni vill se mer kikat på Gythio utöver Nafplio, nära till både Mystras, Diros caves och Monevasia, vilket tycker jag är tre abslouta höjdpunkter, stranden Mauvrouni alldeles söder om Gythio är ett dolt guldkorn, väldigt grekiskt och flera väldigt bra boenden .

Hyr du bil på flygplatsen så är de smidigt för du slipper Aten-trafiken, motorvägen är kanon som övriga redan sagt och på Peloponessos är vägarna överlag mycket bra och trafiken ringa, dessutom är rytmen och hur folk kör överlag mycket lugnare och bättre än på öarna i min erfarenhet , svårt resa runt med buss tror jag även om det garanterat går, man blir ju friare med bil. Enterprise är bra att ha att göra med alternativt ACR.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT