Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2015-05-12, 19:52
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Jag nynnar på en sång..Nanne Grönvall...JAG E´SÅ AVUNDSJUK!!!
Så underbart redan från Pireus,marinan som vy och vandringsbilderna...ja..avundsjuk..men inte missunsam
Ha så himla härligt!Jag har inte bestämt var höstens resa blir..
Hasse
Svara med citat
  #82  
Gammal 2015-05-12, 19:58
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av MetaxaHasse Visa inlägg
Jag nynnar på en sång..Nanne Grönvall...JAG E´SÅ AVUNDSJUK!!!
Så underbart redan från Pireus,marinan som vy och vandringsbilderna...ja..avundsjuk..men inte missunsam
Ha så himla härligt!Jag har inte bestämt var höstens resa blir..
Hasse
Tack.. ..jag tycker du ska åka till Sifnos..såklart..
Svara med citat
  #83  
Gammal 2015-05-13, 08:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Vilka härliga bilder, vandringen ser precis så vacker ut som du beskrivit den!

Ser att du satt på fina Okeanida i Vathy, de har god, fräsch mat och är trevliga. Det var en längtansbild just därifrån som fick mig att besluta mig för att bo i Vathy andra gången jag skulle till Sifnos. Jag hade utgått från att jag skulle bo i Faros även den gången men bland mina bilder hade jag en från nästan exakt samma vinkel från din bild från Okeanida, med kyrkan med tvillingkupolerna som utsikt. Då fick jag Shirley Valentine-feeling och insåg att där måste jag pröva att bo.

Hoppas du har det bra idag också. När jag kikade på väderprognosen igår såg det ut som om det skulle blåsa idag också, sedan skulle det lugna ner sig.
Svara med citat
  #84  
Gammal 2015-05-13, 10:17
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Ja det var väldigt mysigt i Vahty Inkfish, en fantastisk känsla när man vandrat så långt och tillslut komma ner i dalen mot Vathy-bukten..och sen slå sig ner på den mysiga tavernan och beställa in god mat och dryck... ..ja de var trevliga på den tavernan och så här i lågsäsong har de tid att prata också!
Kan rekommendera denna vandring helt fantastisk!
Får se vad jag tycker om Faros, funderar på att ta bussen dit imorgon och sen gå leden tillbaka mot Kastro.. det blåser kraftigt idag med, imorgon ska det bli lugnare vindar.
Får se om jag återkommer med en rapport senare idag eller imorgon.
Idag kommer inte att hända så mycket tror jag..

Sunny, direkt från Apollonia.
Svara med citat
  #85  
Gammal 2015-05-13, 10:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Att softa i någon av byarna när det blåser är väl en utmärkt idé. Har för mig att jag såg att det blir lugnare i morgon och sedan ännu lugnare dagen därpå.

Faros-Kastro är en fin och lätt vandring, jag har gjort den fast i motsatt riktning. Visserligen irrade jag runt bra länge nere i Seralia nedanför Kastro innan jag kom på stigen upp men det är typiskt mig, det är förmodligen INGEN annan som inte hittat den stigen direkt

Det är jättefint att se Kastro från det hållet när du närmar dig, annars är det inte världens mest spektakulära vandring. Men blommigt och grönt lär det ju vara
Svara med citat
  #86  
Gammal 2015-05-13, 10:57
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Ja, det är trevligt i byarna när det blåser, det ger lite vindskydd.. så det får bli där jag tillbringar mest tid idag.

Ink.. har du varit i Ag.Sostis där finns visst ancient gold mines, ska vandra dit någon dag med...när vinden stillat sig..

Visst är väl KASTRO otroligt vackert?....

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-05-13 klockan 11:11.
Svara med citat
  #87  
Gammal 2015-05-13, 11:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Ja, det är sanslöst vackert, som att gå omkring i ett friluftsmuseum därinne, och även rundan utanför är betagande.

Fick ta fram kartan nu men nej, vid Agios Sostis har jag inte varit. Jag har vandrat väldigt lite på Sifnos, kom på det där med vandringar först senaste gången jag var där och då gjorde jag det för komplicerat för mig. Hade Dieter Grafs guide och alla vandringar lät långa och hårda och besvärliga att synka med bussar hem till Faros, medan jag främst gillar vandringar på max tre timmar som går i rundor hembyns strand tur och retur. Får lägga upp det på annat vis nästa gång för t ex Apollonia-Vathy som du visade är ju jättevacker.
Svara med citat
  #88  
Gammal 2015-05-13, 14:02
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Sifnos är verkligen en vandrares paradis.. ..tycker att jag redan gjort många men det finns hur många kvar som helst.. TUR jag ska vara här länge!

De som inte vandrat på Sifnos har missat mycket.. för det är då man verkligen lär känna ön.

Idag har jag strosat i byarna och vet nu hur jag ska ta mig till Ag.Sostis.. bara gå genom alla byar och sen kommer man direkt ut på leden,hade det inte blåst så mkt så hade jag nog gått dit idag.

När åker du Ink.. till Amorgos?
Kan säga att jag längtar dit också, men det får nog bli i september.. Amorgos är ändå my number one..

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-05-13 klockan 14:13.
Svara med citat
  #89  
Gammal 2015-05-13, 16:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Faros-Kastro är en fin och lätt vandring, jag har gjort den fast i motsatt riktning. Visserligen irrade jag runt bra länge nere i Seralia nedanför Kastro innan jag kom på stigen upp men det är typiskt mig, det är förmodligen INGEN annan som inte hittat den stigen direkt
Jodå här är en som också hade vissa stigproblem.

Eva
Svara med citat
  #90  
Gammal 2015-05-14, 09:24
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Sifnos är verkligen en vandrares paradis.. ..tycker att jag redan gjort många men det finns hur många kvar som helst.. TUR jag ska vara här länge!

De som inte vandrat på Sifnos har missat mycket.. för det är då man verkligen lär känna ön.
Precis, jag inser det nu. Jag som inte vandrade mycket där, knappt något alls. Hm...
Men inte desto mindre bör det tilläggas att jag tycker det är en otroligt vacker och mysig ö.
Svara med citat
  #91  
Gammal 2015-05-14, 10:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
De som inte vandrat på Sifnos har missat mycket.. för det är då man verkligen lär känna ön.
Håller med dig om att det är en fantastisk ö att vandra på. Ser fram emot bilder från Agios Sostis.
Svara med citat
  #92  
Gammal 2015-05-14, 11:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jodå här är en som också hade vissa stigproblem.

Eva
Haha, du också? Skönt att höra!

När jag väl kom på stigen uppför berget var det ju jättelätt, men jag gick för långt in i vassen först. Irrade runt därinne bra länge innan jag backade och kom rätt

Sunny: Vandringar är underbart men jag håller inte med om att man måste vandra för att lära en känna en ö, för mig är vandringar en dimension av många när det gäller karaktären på en plats.

Amorgos är verkligen min number one också. Sifnos är en vacker och liksom komplett ö men för mig har Amorgos en dramatik och magi som jag inte stött på någon annanstans. Där har jag också gjort det som för mig, som rätt bekväm vandrare, är alla vandringars moder: den från Moni Chozoviotissa till Egiali. Så vacker och genom flera olika landskap.

Då gjorde jag den med Janne och Camilla och jag ville göra om den i höstas, men jag vågade inte på egen hand, jag går så jäkla lätt vilse. I klostret träffade jag ett amerikanskt par som just kom därifrån och de sa att nja, trots kartan så hade det varit några ställen där de tvekat om hur de skulle gå. Så då vågade jag inte för jag skulle garanterat gå fel (det gör jag överallt )

När jag åker den här gången kommer jag träffa vänner som gärna vandrar, men de har knackiga leder som inte klarar en så lång vandring. Och även min hälsa är så kass just nu att jag kanske inte kommer iväg alls. Jag ska åka snart, men vågar inte riktigt räkna med det än, för jag är så dålig. Och om jag kommer iväg kanske jag inte klarar mer än att ligga och skvalpa i vattnet, jag riskerar må kass även där. Så det kan bli en rätt bortkastad resa.
Svara med citat
  #93  
Gammal 2015-05-14, 19:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Då gjorde jag den med Janne och Camilla och jag ville göra om den i höstas, men jag vågade inte på egen hand, jag går så jäkla lätt vilse.
Vi får göra om den vandringen tillsammans inken.
Svara med citat
  #94  
Gammal 2015-05-14, 20:04
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Torsdag 14 maj

Vaknar upp till en solig och varm morgon.. vindarna har stillat sig över Sifnos..

Idag ska jag iväg på vandring till Ag.Sostis, efter en lång frukost ute på balkongen med den traditionella grekyougharten med frukt och kaffe känner jag mig redo för en lång vandringsdag..att lära känna en ö ända in i själen.. det upplevs vid en vandring och inte att sitta i ett fordon.. enligt mig!

När jag var på väg, hörde jag en knackning på min dörr, det var städerskan Maria som jag nu fick träffa för första gången, en jättegullig kvinna frön Rumänien.. hon hade en present med sig till mig från värdparet..en stor påse med goda kakor..mums....vilken överraskning.. härligt!

Jag berättade att jag imorgon kommer till Faros för ett besök på Dimitris hotell Aperanto, det tyckte hon var roligt och Dimitris ville ju bjuda mig på något drickbart!

Sen berättade hon att nästa vecka är det en stor fest med mat och dryck i Chrisopigi, en fest som alltid hålls efter påsken och jag var så välkommen, hon tyckte jag skulle hänga med dom dit på lite festligheter... det kan jag ju inte tacka nej till!..

Men nu tillbaka till min vandring som idag gick till Ag.Sostis.. en fantastisk vandring som jag startade från Apollonia och sen upp till Artemonas och därifrån börjar leden..i ett underbart landskap med havet ständigt närvarande.. vandringen dit tog mig 2 timmar med stopp för fotografering och vätskepaus...

Fantastiskt grönt och fint och alla fina olivträd..finns många här på Sifnos...






















Det vart en lång vandringsdag 4 timmar totalt..hett var det och hemåt var det mycket uppför..men det gick bra, mötte en åsnegubbe och ett par andra vandrare..på vägen ner.. annars var det helt tyst och stilla och jag bara njöt med en fix öl och spenatpaj inhandlad i bageriet på vägen dit.. gissa om det smakade bra... ..

Imorgon väntar nya äventyr i Faros..

Sunny, trött och slut men på ett skönt sätt!..
Svara med citat
  #95  
Gammal 2015-05-15, 07:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Så undebart det låter och vilka vackra bilder! Tack.
Vi vandrar ju också timmavis var dag här i Thessaloniki, men med helt olika vyer. Naturvandringar får det bli på Tinos nästa vecka och veckan efter.
Ser fram emot fler av Dina rapporter!
Lisa
Svara med citat
  #96  
Gammal 2015-05-15, 07:52
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Oj oj oj så vackert Sunny!
Jag har varit på Sifnos men häpnar ändå!

Jag missade en hel del ser jag nu. Hm...kanske man skulle ge sig på vandringar lite mer i alla fall. Det som hindrar mig är höjdskräck (på en del platser) och ett uselt lokalsinne.
Tack för fenomenalt vackra bilder från fina Sifnos.

Kul att gå på fest. Se till att dansa tills dess att den grekiska solen går upp
Svara med citat
  #97  
Gammal 2015-05-15, 07:56
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Så undebart det låter och vilka vackra bilder! Tack.

Ser fram emot fler av Dina rapporter!
Lisa
Tack, Lissi roligt att du uppskattar mina rapporter..

MEN.. hur många gör det?

Upplever ett svagt intresse för Sifnos.. vet inte om jag ska fortsätta att skriva och lägga in bilder, vilket tar tid och svajigt wifi är det inte lätt, tänkte att mina rapporter skulle intressera de som aldrig varit på Sifnos.. jag tvekar....
Svara med citat
  #98  
Gammal 2015-05-15, 08:01
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Tack, Lissi roligt att du uppskattar mina rapporter..

MEN.. hur många gör det?

Upplever ett svagt intresse för Sifnos.. vet inte om jag ska fortsätta att skriva och lägga in bilder, vilket tar tid och svajigt wifi är det inte lätt, tänkte att mina rapporter skulle intressera de som aldrig varit på Sifnos.. jag tvekar....
Nej nej Sunny. Betänk att väldigt många läser här på Forumet utan att kommentera. Det kan handla om att man kanske är lite blyg eller bara inte vill offentliggöra sig på det sättet. Jag är alldeles säker på att dina fina bilder och din text kommer att få många intresserade av Sifnos. Dock mest kanske de som är intresserade av att vandra. Vilket ju är alldeles naturligt då det är det du gör där och det du skriver rapporter om. Men allt det andra kan de läsa om i resebrev eller hitta annan info om. Vandirngar är det inte alls lika många som rapporterar om. Så snälla fortsätt skriv. Det är viktigt för Grekland och för Sifnos att så många som möjligt vill resa dit. Du gör ett toppenjobb!
Svara med citat
  #99  
Gammal 2015-05-15, 08:25
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 852
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Snälla Sunny sluta inte rapportera Dina berättelser och nu alla vackra bilder gör ju att man nästan längtar ihjäl sig. Tror precis som Thira att det är många som läser men kanske inte kommenterar. Så snälla knata på och fota allt vad orkar och berätta för oss här hemma
//maji med bara 11 dagar kvar till Grekland
Svara med citat
  #100  
Gammal 2015-05-15, 08:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Jag säger samma som maji och Thira. Vi som läser njuter oavsett om vi kommenterar var dag eller ej. Inte funderar jag över hur många som läser mina dagsrapporter från Thessaloniki. Jag skriver dem mycket också som en dagbok för mig själv och om andra också inspireras är det dubbel glädje! Jag njuter SÅ av Dina vandringar på öar jag nog aldrig kommer till ! FORTSÄTT!

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT