Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2018-10-01, 09:48
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vi som åker charter

Den som är intresserad av boken till detta billiga pris a 33 kr vid köp av 3 böcker eller 39 kr vid köp av 1 bok kan ju alltid kika in i den lilla bokhandeln i Ullared om ni har vägarna förbi där . Vet att butiken även gästspelat på lite olika ställen här i Göteborg, senast häromveckan såg jag den vid Järntorgsgatan men vet inte när eller om den har öppet.

Simetra
Svara med citat
  #22  
Gammal 2018-10-01, 09:57
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Vi som åker charter

Hurra! Jag har en tripp till Ullared inbokad om 2 veckor! Hoppas boken finns kvar.
Där har jag köpt kokboken Aptitretare från Grekland.
/ Kajja
Svara med citat
  #23  
Gammal 2018-10-01, 10:28
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Vi som åker charter

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Den som är intresserad av boken till detta billiga pris a 33 kr vid köp av 3 böcker eller 39 kr vid köp av 1 bok kan ju alltid kika in i den lilla bokhandeln i Ullared om ni har vägarna förbi där . Vet att butiken även gästspelat på lite olika ställen här i Göteborg, senast häromveckan såg jag den vid Järntorgsgatan men vet inte när eller om den har öppet.

Simetra

Hej,
Tack för tipset,
Synd att man bor lite för lång ifrån .
//Conny
Svara med citat
  #24  
Gammal 2018-10-01, 13:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Vi som åker charter

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Kan jag aldrig tänka mig; du har ju betalat för flyget i båda riktningarna. Jag har gjort så, tagit en sista minuten och struntat i hotellet. Sen struntade jag i hemresan också, men jag meddelade reseledaren så hon inte behövde leta efter mig
Så gjorde jag när jag åkte ospecificerat till Kreta för några år sedan. Hamnade ju på AI som jag hoppade av efter en natt och flyttade till privat boende i Chania.

För övrigt har jag åkt charter till Grekland tre gånger: Rhodos 1979, Aten 1986 och Kreta 2015.

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Förlåt om jag "kapar" din tråd Kajja men sprang på denna roliga bok faktiskt för en billigt peng (3 böcker för 100:-).
Vilken underbar bok det verkar vara. Tack för tips!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2018-10-04, 21:45
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Re: Vi som åker charter

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Det är så himla intressant att läsa alla inlägg av er som är bofasta eller bokar resor själva; vandrar, seglar, öluffar och stannar i 4-5 veckor!! Vi andra (läs: jag) åker en vecka vår och en höst..ibland 2 veckor. Bokar charter och väljer omsorgsfullt läge. Gör egna utflyckter och har inget mer att göra med bolaget än att flyga dit o hem. Saknar berättelser i vårt forum om såna resor..Det kan va jättebilliga "sista minuten resor" som har visat sig vara kanonhotell med bästa läget, eller tvärt om, gräsliga inkvarteringar.
Längtar efter lite variation!
Allt är ju inte fantastiskt när man väl har anlänt till sitt boende i Grekland 😉Jag har en del roliga...så här efteråt... upplevelser i mitt hanbagage! Berätta!!
/ Kajja



Hittills på våra 7 greklandsresor har vi åkt charter.
Mest av bekvämlighet, allt är klart med ett klick och det är bara att packa och dra. Och det har varit mkt smidigt med småbarn!

Charter i mångas ögon är nog stora hotellkomplex, AI etc men något sådant har vi aldrig bokat.
Har varit supernöjd med varje ort och varje hotell vi valt via charter.
Små familjära lägenhetshotell, försöker hitta hotell med max 15 rum för lugnets skull. Lugna orter också, hellre nära bad än stad, hyr ändå bil och åker runt.
Åkt med både Apollo, Airtours och Ving, lika nöjd och problemfritt varje gång. Känner att ni nog haft väldig tur, men samtidigt så rekar jag ordentligt innan, googlar, läser recentioner mm. Så det har nog hjälpt en hel del!

Blir charter i sommar igen, 2v på Samos (en återvändarresa). Men sedan året efter är jag sugen på att testa att boka allt själv och kombinera två öar Vi får se!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2018-10-04, 22:36
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Vi som åker charter

Lite halvt om halvt off topic, men ändå inte. Det går "skrönor" om att de som åker charter, "inte får se lika mycket på i Grekland, som de som åker på egen hand".


Undviker man de allra mest fåniga aktiviteterna som en charterarrangör erbjuder, och undviker man de allra värsta hotellen de erbjuder på x eller y resmål så har man alla chanser att få se "lika mycket" som de som avböjer charter vänligen men bestämt.


För det är ju trots allt så att vi egentligen sitter i samma flygplan, vi som ofta åker charter (jag har tillhört dem), och de som köper sina flygstolar. Kanske vi t.o.m sitter på platserna bredvid varandra men är ack så olika?


Det är ju när man kommer fram som skillnaderna uppenbarar sig och alla de som inte alls engagerar sig i t.ex ett grekforum som Kalimera, hur ska de tillgodogöra sig alla dessa "enormt viktiga" skillnader mellan restyperna som flygstolsfolket påstår finns, och lära av dem?


Jag har en bekant som har varit galet många gånger på ett stort charterresmål genom åren. Hen har aldrig varit på NÅGON ANNAN Ö och menar bestämt - "jag vill ha roligt på min resa och är inte intresserad av att gå omkring och glo på en massa stenruiner överallt". Det är ungefär vad hen menar med skillnaden mellan en stor charter-ö och "det övriga".


Myten om att charter är en farsot för vissa och att man missar så mycket om man sänker sig så lågt, är en SKRÖNA och ingenting annat. Jag har sett båda sidorna och ser inga skillnader alls, BEROENDE PÅ HUR MAN TÄNKER OCH AGERAR NÄR MAN KOMMER FRAM.




/ Hasse
Svara med citat
  #27  
Gammal 2018-10-04, 22:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Vi som åker charter

Håller med dig, Hasse. Visst är det så att man visst kan se lika mycket och mer än så, om man åker charter eller inte. Det har ju ingen som helst betydelse beroende på vem man är.
Däremot är många charterresenärer (inte alla), mer benägna att inte upptäcka saker och annat på sin resa, än den som reser på egen hand.
Inget fel i det heller. Det är ju upp till vem man är som sagt.

I veckan kom en arbetskompis hem från sin solsemester och jag frågade VAR denne varit, varpå hen svarade Kreta. När jag sen efterfrågade VAR på Kreta, så flackade hen med blicken och svarade högst osäkert "Hersonnisos, tror jag att det hette". Då frågade jag inte mer... 😕

/Netwolf
Svara med citat
  #28  
Gammal 2018-10-05, 06:50
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Vi som åker charter

Gomorron o kalimera! Min första charterresa gjorde jag med familjen 1976. Den resan inehöll nästan allt som Sällskapsresan handlar om!! Stor skämskudde alltså!! Målet var Playa Ingles på Kanarieöarna. Minns att vi mellanlandade i Frankrike nån stans och att jag då inte var ett dugg flygrädd.
Första dagen brände vi oss riktigt illa. Alla utom far fick solfeber o frossa. Det var även han som pga. sin märkliga engelska kallade på den mörkhyade kyparen med orden "Here boy" Vi sjönk ner under bordet av skam!!
Som ung o blond var det tillslut väldigt jobbigt (hehe) med alla tillrop från spanjorerna vart jag än gick: Gonilla, vakra flika, kiss-kiss.. så jag vet att jag nästan vägrade gå ut o shoppa tillslut.
Grisfesten var ett big MÅSTE! Samma plats och samma ägare, Antonio, som i filmen.
Vi blev fotade med stråhatt medans sangrian hälldes i våra öppna gap.
Utom i fars. Han håller upp handen i ett "stopp där" på sitt foto. Det var långdans och pinsamma tävlingar. Drycken flödade hos de flesta. Kommer ihåg att någon saknades när bussen skulle återvända mot hotellen. Själv var jag ung och rätt oförstörd då men det skulle denna resa ändra på..
Grannarna på vårt hotell var från Norge.
Jag blev erbjuden att följa med den något äldre dottern på fest hos några landsmän.
Dom hade betydligt roligare än jag den kvällen. Jag hade inte "övat" lika mycket på att dricka grogg så allt blev väldigt suddigt.
Men hem kom jag.
Souvenirer som stansat läderbälte, sangriakanna med "guldkedja" fäst i korken, platåträskor och annat krafs inhandlades. Foton knäpptes på snygga kypare. Sånt skulle uppvisas för tjejkompisarna där hemma!
Detta är trots allt väldigt kul att ha upplevt och vill man återuppleva resan är det bara att trycka i DVDn med Sällskapresan och njuta! Eviva Espania!
Trevlig helg!
/ Kajja
Svara med citat
  #29  
Gammal 2018-10-05, 07:51
Didi-san Didi-san är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 135
Standard Sv: Vi som åker charter

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

I veckan kom en arbetskompis hem från sin solsemester och jag frågade VAR denne varit, varpå hen svarade Kreta. När jag sen efterfrågade VAR på Kreta, så flackade hen med blicken och svarade högst osäkert "Hersonnisos, tror jag att det hette". Då frågade jag inte mer... 😕

/Netwolf
Svara med citat
  #30  
Gammal 2018-10-05, 07:52
Didi-san Didi-san är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 135
Standard Sv: Vi som åker charter

Underbart Kajja!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2018-10-05, 08:27
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Vi som åker charter

Vi åker i vanliga fall inte charter till Grekland,men nu i september blev det flygstolar med Ving..STORT plan(inte riktigt fullt)..Det jag tycker är så idiotiskt är dessa taxfreepåsar som ska färdas fram och tillbaka..Borde inte det gå att lösa på något smidigare sätt(Obs...ny avatar
Svara med citat
  #32  
Gammal 2018-10-05, 08:57
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Vi som åker charter

Jag har rest charter 5 ggr i livet, men tyvärr aldrig varit på någon turistfest som i sällskapsresan. Verkar ju ganska kul.
Däremot har jag varit på många "byfester" i Grekland. Vid ett av våra tillfällen på Itacha var vi uppe i en liten by, med mat,dryck o musik på torget. För min ena dotter var det första gången hon upplevt något liknande, och sa att hon drömt om att dansa grekisk dans. Jag sa att då är det ett utmärkt tillfälle nu, o hon svarade - men pappa, ser du inte att det bara är greker här, då vågar jag inte
Svara med citat
  #33  
Gammal 2018-10-05, 09:05
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Vi som åker charter

Enig med Athanasia om dette med taxfree. Jeg er imot at det i det hele tatt skal være noe som heter taxfreesalg - spesielt av sprit og tobakk (jeg drikker selv, og har også røkt i åresvis før jeg sluttet for 20 år siden). Noen her i Norge vil denne ordningen til livs, og jeg hører til dem. Vi burde i stedet ha rimeligere priser på Vinmonopolet.
Når det er sagt, så skjønner jeg jo ikke at det er noe å irritere seg over og at det skal være en så negativ ting med charter.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2018-10-05, 17:18
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Vi som åker charter

Vi åker oftast charter, men vi bokar också själv boende och flyg. Det är ingen större skillnad, vi bor i båda fallen på små hotell och deltar inte i några aktivitetr, utflykter.
Det är bekvämare med charter, hotellet är bokat och även ibland tranfer. Dessutom oftast billigare. Fördel att boka själv är att åka till ställen som inte finns i charterbolagens utbud.

Men det finns ingen anledning att bli uppnäst för att man bokar själv, som vi nu har gjort till Split i veckan.

Carina
Svara med citat
  #35  
Gammal 2018-10-05, 20:16
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Vi som åker charter

Alla ska göra det som passar bäst...jag förstår att flygbolaget tjänar pengar på taxfree ..men tycker ändå att det borde kanske gå att fixa utan att frakta påsar land o rike runt...
Svara med citat
  #36  
Gammal 2018-10-06, 01:18
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Vi som åker charter

Citat:
Ursprungligen postat av Didi-san Visa inlägg
Underbart Kajja!
Tack vännen💙!! Det kommer mera..lalalala..
/ Kajja
Svara med citat
  #37  
Gammal 2018-10-07, 00:08
giggsan giggsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Skogås
Inlägg: 318
Standard Re: Sv: Vi som åker charter

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Lite halvt om halvt off topic, men ändå inte. Det går "skrönor" om att de som åker charter, "inte får se lika mycket på i Grekland, som de som åker på egen hand".


Undviker man de allra mest fåniga aktiviteterna som en charterarrangör erbjuder, och undviker man de allra värsta hotellen de erbjuder på x eller y resmål så har man alla chanser att få se "lika mycket" som de som avböjer charter vänligen men bestämt.


För det är ju trots allt så att vi egentligen sitter i samma flygplan, vi som ofta åker charter (jag har tillhört dem), och de som köper sina flygstolar. Kanske vi t.o.m sitter på platserna bredvid varandra men är ack så olika?


Det är ju när man kommer fram som skillnaderna uppenbarar sig och alla de som inte alls engagerar sig i t.ex ett grekforum som Kalimera, hur ska de tillgodogöra sig alla dessa "enormt viktiga" skillnader mellan restyperna som flygstolsfolket påstår finns, och lära av dem?


Jag har en bekant som har varit galet många gånger på ett stort charterresmål genom åren. Hen har aldrig varit på NÅGON ANNAN Ö och menar bestämt - "jag vill ha roligt på min resa och är inte intresserad av att gå omkring och glo på en massa stenruiner överallt". Det är ungefär vad hen menar med skillnaden mellan en stor charter-ö och "det övriga".


Myten om att charter är en farsot för vissa och att man missar så mycket om man sänker sig så lågt, är en SKRÖNA och ingenting annat. Jag har sett båda sidorna och ser inga skillnader alls, BEROENDE PÅ HUR MAN TÄNKER OCH AGERAR NÄR MAN KOMMER FRAM.




/ Hasse

Precis så!
Vi har börjat åka två veckor varje sommar, och väljer oftast att hyra bil för att se oss omkring på ön vi kommit till. Så vad skillnaden på oss som åkt charter och de som åkt själva är vet jag inte?
Vi åker gärna på ngn båtutflykt och de vi provat via resebolagen har varit superbra hittills! Man kan mkt väl även välja ngn lokal båtresa.
Och som jag skrev ovan, jag lyckas hitta små mysiga hotell/lägenheter även via charter, fast det självklart finns mindre att välja på då
Svara med citat
  #38  
Gammal 2018-10-07, 10:05
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vi som åker charter

Det där med att alla som åker charter skulle bete sig annorlunda och göra andra saker på sitt resmål än de som bokar boende och flyg separat på egen hand är ju bara en förlegad myt.

Charter är helt enkelt ett bekvämt sätt att snabbt ta sig till ett resmål (ofta blir det både billigare och smidigare är min erfarenhet) och ”någon annan” sköter om eventuella anslutningar med båt eller om problem med försenat/inställt flyg eller något med boendet skulle uppstå.

Även gällande hotell kan man ofta få det man önskar. Fast det finns ett undantag som för det mesta bara verkar gälla charter till Grekland och det är att man som regel alltid får betala en extra, ganska dyr kostnad för AC om man önskar detta men att det alltid verkar ingå när man bokar boende på egen hand, är det så?

Och som någon nämnt innan så går det ju inte charter till många av de mindre grekiska öarna utan egen flygplats, så vill man till en sådan så får man helt enkelt boka på egen hand…

Visst minns alla sin första charterresa , tror en övervägande del av alla här någon gång åkt charter...
Svara med citat
  #39  
Gammal 2018-10-07, 16:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Vi som åker charter

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Det där med att alla som åker charter skulle bete sig annorlunda och göra andra saker på sitt resmål än de som bokar boende och flyg separat på egen hand är ju bara en förlegad myt.
Det håller jag helt med om.

Anledningen till att vi aldrig åker charter är att vi alltid reser till flera öar. Nu i september var jag på fem öar, och det funkar inte med charter.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2018-10-08, 14:54
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Vi som åker charter

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Även gällande hotell kan man ofta få det man önskar. Fast det finns ett undantag som för det mesta bara verkar gälla charter till Grekland och det är att man som regel alltid får betala en extra, ganska dyr kostnad för AC om man önskar detta men att det alltid verkar ingå när man bokar boende på egen hand, är det så?
Nej så är det inte, det varierar med hotell, har vi märkt. Var till Skopelos med charter nu i aug/sep och det kostade inte ngt extra med AC. Det har det aldrig gjort alla år som vi åkt till Skopelos.

Carina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT