Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-03-05, 09:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Parikia på Paros



Jag är barnsligt förtjust i byar med gamla valv och trånga gränder. Helst ska det vara jungfruliga byar som jag inte vet så mycket om. Vad finns bakom nästa krök? Kanske en taverna? En ståtlig bouganvilla? Ett litet kafénion? Eller kanske ännu fler gränder och valv?

I de äldre delarna av Parikia finns flera sådana här fina valv. Ännu fler finns i Naoussa.

Läs om Paros här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-03-05, 18:33
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Parikia på Paros

Parikia och Paros var den första ö jag besökte i Grekland. Landa i Aten och båt från Pireus. Jag kommer ihåg att vi gick vilse i gränderna redan första dan.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-03-06, 12:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Parikia på Paros

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Parikia och Paros var den första ö jag besökte i Grekland. Landa i Aten och båt från Pireus. Jag kommer ihåg att vi gick vilse i gränderna redan första dan.
Det var min femte ö i Grekland efter Rhodos, Korfu, Ios och Santorini. Gick också vilse första dagen i Parikia.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-03-07, 22:42
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Parikia på Paros

Vi passerade Paros på vår första tur, i hamnen låg då färjan Poseidon Express kantrad vid kajen. Vi fortsatte till Naxos men kom senare tillbaka till Paros så vi fick se då de bärgade färjan.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-03-08, 10:38
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Parikia på Paros

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Vi passerade Paros på vår första tur, i hamnen låg då färjan Poseidon Express kantrad vid kajen. Vi fortsatte till Naxos men kom senare tillbaka till Paros så vi fick se då de bärgade färjan.

Mvh Janérik
Just det. Det var den båten som sjönk i hamnen efter att ha väljat undan ett annat fartyg och gått på ett grund. Efter det så var dom noga med att bara ett fartyg åt gången fick manövreras vid ankomst och avgångar i hamnen.


http://www.adriaticandaegeanferries....es/poxeng.html
http://www.shipfriends.gr/forum/gall...eidon-express/





Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-03-09, 10:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Parikia på Paros

Det var efter den tragiska olyckan som det infördes passagerarlistor.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-03-09, 11:48
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Parikia på Paros

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det var efter den tragiska olyckan som det infördes passagerarlistor.
Jag är lite förvirrad. Stämmer det verkligen?
Poseidon Express gick på grund april 1996 efter fel manövrering i hamnen. Men jag är inte säker på att någon dog i denna olycka.
Däremot dog många människor när Express Samina gick på grund och sjönk september 2000 och då dog c.a. 80 passagerare (det fanns över 500 passagerare ombord). Det var sent på kvällen, el-systemet kollapsade, det blev mörkt och folk hittade inte ut. Kaptenen och besättningen var bland de första att sätta sig i säkerhet och lämnade därmed panikslagna passagerare vind för våg. Det var efter denna olycka som infördes passagerarlistor, tror jag.
Express Samina kolliderade mot de där två/tre holmarna strax utanför Paros hamn. Kaptenen och en del av besättningen lämnade kommandobryggan för att titta på en MYCKET VIKTIG fotbollsmatch på någon av TV-monitorerna i en av salongerna. Det jag vet är att kaptenen fick en ganska lång fängelsestraff (jag läst någonstans för något år sedan att han sitter kvar). Färjan (ett gammalt skräp) tillhörde Minoan Lines (eller något liknande) och VD:n begick självmord samma år, då han fick veta att han ensam skulle bära hela ansvaret för de ekonomiska kraven, bl a från överlevare samt anhöriga till de omkomna.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-03-09, 13:16
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Parikia på Paros

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jag är lite förvirrad. Stämmer det verkligen?
Poseidon Express gick på grund april 1996 efter fel manövrering i hamnen. Men jag är inte säker på att någon dog i denna olycka.
Däremot dog många människor när Express Samina gick på grund och sjönk september 2000 och då dog c.a. 80 passagerare (det fanns över 500 passagerare ombord). Det var sent på kvällen, el-systemet kollapsade, det blev mörkt och folk hittade inte ut. Kaptenen och besättningen var bland de första att sätta sig i säkerhet och lämnade därmed panikslagna passagerare vind för våg. Det var efter denna olycka som infördes passagerarlistor, tror jag.
Express Samina kolliderade mot de där två/tre holmarna strax utanför Paros hamn. Kaptenen och en del av besättningen lämnade kommandobryggan för att titta på en MYCKET VIKTIG fotbollsmatch på någon av TV-monitorerna i en av salongerna. Det jag vet är att kaptenen fick en ganska lång fängelsestraff (jag läst någonstans för något år sedan att han sitter kvar). Färjan (ett gammalt skräp) tillhörde Minoan Lines (eller något liknande) och VD:n begick självmord samma år, då han fick veta att han ensam skulle bära hela ansvaret för de ekonomiska kraven, bl a från överlevare samt anhöriga till de omkomna.
Det stämmer som du skriver.
Vi var på Antiparos när det hände och vaknade tidigt då många helkoptrar flög över oss.
All färjetrafik avstannade i 3 dygn, men vi lyckades komma över till Paros på eftermiddagen. Där såg vi kistor och blött bagage, en skrämmande upplevelse. Vi blev akterseglade av Apolloflyget (vi hade bara flygstolar) och kom hem några dagar försenade med reguljärflyg.
Det var väl också då dom bestämde att inte ha kojplatser "under havsytan"?

Birgitta.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-03-09, 13:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Parikia på Paros

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jag är lite förvirrad. Stämmer det verkligen?
Nej, det stämmer inte, det var jag som läste för fort. Du har helt rätt.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-03-09, 15:31
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Parikia på Paros

Jag nämnde att Express Saminas kapten hade fått ett långt fängelsestraff. "First officer" fick 19 år och kaptenen 16 år. De hade dock redan suttit inne 18 månader ("förvaring") förre rättegången som avslutades i början av 2006, så de sitter nog kvar om de inte fått någon form av "straffrabatt" eller blivit benådade.

https://www.breakingnews.ie/world/se...er-246827.html

Vi var på Kreta (vi åkte charter då) så vi drabbades inte av konsekvenserna (färjetrafik avstannade i 3 dygn).
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-03-09, 16:18
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Parikia på Paros

Direktören som tog sitt liv kallades för det 84:e dödsoffret i katastrofen. 82 omkom vid själva förlisningen och hamnkaptenen avled av hjärtattack under natten för själva händelsen.
Mycket tragiskt alltihop, man tänker alltid på det när man passerar.
Förrförra sommaren hittade jag en gammal ryggsäck begravd i en sanddyna nere på Despotiko på en ganska avskiljd plats. Försökte se vad det var men det föll isär och den verkade vara tom. Det slog mig efteråt att det kunde varit något. Usch
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT