Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-01, 14:41
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Längtar till Rethymnon


idag är det "bara" 5 månader och 3 dagar till dess att vi åker till Rethymnon igen!!!!

Äntligen känns det att avresan närmar sig.

Vi åker den 4 september och kommer att bo på Ilios hotell.

Är det någon annan som kommer att resa samtidigt?

Hade hoppats att Aake och Ruth varit där så vi hade fått träffats.
Har förstått att dom också har anknytning till Västerbotten genom sin dotter som han har skrivit om.

Längtar så!!

Men först ska vi hoppas på att vi även får en fin sommar här hemma.

Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-01, 14:54
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Längtar till Rethymnon

Längtar också,,vi har bara 57 dagar kvar tills vi åker ner,,Brukar åka ner i slutet av augusti också ,så vi får väl se om vi ses.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-01, 14:58
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Längtar till Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Längtar också,,vi har bara 57 dagar kvar tills vi åker ner,,Brukar åka ner i slutet av augusti också ,så vi får väl se om vi ses.
Ja det kanske vi gör.
Var brukar ni bo?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-01, 15:13
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Längtar till Rethymnon

Vi har bott på Fritidsresors Melitti de senaste gångerna..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-01, 16:52
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Längtar till Rethymnon

för oss är det 4 månader och 6 dagar till avresa, fast en vecka på Karpathos innan vi ääääntligen är tillbaka i Rethymno. Längtar!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-01, 17:00
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Längtar till Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
för oss är det 4 månader och 6 dagar till avresa, fast en vecka på Karpathos innan vi ääääntligen är tillbaka i Rethymno. Längtar!
Då hinner ni nog hem innan vi anländer.
Vilket hotell ska ni bo på?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-01, 17:06
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Längtar till Rethymnon

Vi bor hos "min" familj på världens bästa pensionat i gamla stan, Olgas pension! Kan jag rekomendera om ni tar flygstol ngn gång! Bodde alltid där när jag förr om åren var nere och säsongsjobbade! Googla på namnet så kommer du till Jorgos o Stellas hemsida med lite bilder på stället.
Vi åker till Sverige igen den 30e Augusti.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-01, 17:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Längtar till Rethymnon

Ät gärna en lunch på Mesostrati precis utanför Porta Guora.....och en middag med många meze-rätter på Parastratima, precis bakom Rimondifontänen...MMMMMM
Jag skulle kunna tänka mig en dag i Rethymno bara för de måltiderna

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-01, 22:49
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Längtar till Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Vi bor hos "min" familj på världens bästa pensionat i gamla stan, Olgas pension! Kan jag rekomendera om ni tar flygstol ngn gång! Bodde alltid där när jag förr om åren var nere och säsongsjobbade! Googla på namnet så kommer du till Jorgos o Stellas hemsida med lite bilder på stället.
Vi åker till Sverige igen den 30e Augusti.
Har kollat det verkar ju jättebra, men nu åker vi med Fritidsresor. Kan man äta lunch där fast man inte bor där?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-01, 22:50
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Längtar till Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ät gärna en lunch på Mesostrati precis utanför Porta Guora.....och en middag med många meze-rätter på Parastratima, precis bakom Rimondifontänen...MMMMMM
Jag skulle kunna tänka mig en dag i Rethymno bara för de måltiderna

Lissi
Tack för tipset. Måste absolut pröva dessa.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-02, 12:39
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Längtar till Rethymnon

Stella har sitt kök öppet från ca 07 på morgonen och man kan äte både frukost o lunch där, oavsett om man hyr rum eller inte. Lunchen är supergod husmanskost till mkt bra priser. Hon stänger vid 19-20 tror jag. I och med att pensionatet ligger på gamla stans kändaste gata kommer ni säkert förbi den vägen. Souliou heter gatan och är känd för att vara den smalaste i stan och med mest affärer. Pensionatet heter Olgas och köket heter "Stellas Kitchen".
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-03, 09:49
aake aake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 132
Standard Sv: Längtar till Rethymnon

Hej Neikam!Det är många som längtar till Rethymnon. Bla.vi (aake 0ch Ruth). Bara 51 dagar kvar----. Du har valt rätt hotell. Vi har gästat Ilios 17ggr och ska även bo där i vår. Till hösten är det ännu osäkert om vi kan åka ner,tyvärr!Vi kanske kan ses ett annat år. Om ni har tid och ork så gå samariaravinen. En jättefin naturupplevelse som ni aldrig glömmer.
Ha en fin semester önskar vi.

aake
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-03, 09:51
aake aake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 132
Standard Sv: Längtar till Rethymnon

Ursäkta! Nekjam ska det vara.

aake
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-03, 11:22
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Längtar till Rethymnon

I dag e de exakt 7 veckor tills vi åker. Jihu!!! Ska bli såååå underbart!! Längtar jätte mycket! For oss e de ju lite spennande med, vi har endast varit där en gång o barnen har aldrig varit där. De blir mycket nytt att se o upptäcka!
Sen hann vi lära "känna" någta som vi självklart ska hälsa på. Skoj, skoj!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-04-03, 17:54
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Längtar till Rethymnon

Tack Aake.
Förstår att ni längtar också.
Tycker att det känns jobbigt med Samaria ravinen. Har haft vänner som gått och som fått både skavsår och diverse krämpor.
Däremot skulle vi ha lust att besöka södra sidan med Agios Nicolaus och Spetelske ön Spinalonga.
Men det finns ju inga charterarrangörer som har dom utflykterna från Rethymnon. Däremot såg jag sist vi var där att det finns andra arrangörer som kör dagsutflykter dit.
Få se hur det blir. Det brukar alltid kännas som man vill göra så mycket medan man är hemma. Men när man väl är där så drabbas man av semesterlunken och vips har första veckan gått och då blir man så rädd om den andra.

Men någon utflykt vill man ju göra.
Har varit till Knossos hiraklion Chania och en tur ner till södra sidan men mot Chania hållet.

Ja då är det bara att räkna dagarna för Er. Sedan får vi höra när ni är hemma igen hur skönt ni haft. Med besök på Sveas bl.a. förstår jag.

Ha en skön semester.

Nekjam
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-04-03, 17:58
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Längtar till Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av tonetamara Visa inlägg
I dag e de exakt 7 veckor tills vi åker. Jihu!!! Ska bli såååå underbart!! Längtar jätte mycket! For oss e de ju lite spennande med, vi har endast varit där en gång o barnen har aldrig varit där. De blir mycket nytt att se o upptäcka!
Sen hann vi lära "känna" någta som vi självklart ska hälsa på. Skoj, skoj!
hej Tontemara!

Åker ni med Fritidsresor också?

Var ska ni bo?

Ju mer man skriver här ju mera börjar det pirra i kroppen. Jag tycker att det är värt det att boka tidigt då har man jättelång tid att längta.

Spännande att få höra när ni kommer hem hur ni haft det.

Ha en skön semester.

Nekjam
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-04-04, 12:29
tonetamara tonetamara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 95
Standard Sv: Längtar till Rethymnon

Hej hej, Nekjam!!
Ja, vi åker med fritidsresor men vi flyger från norge o då heter de startour. Men de har samma hotell. Vi ska bo på Ibiscus garden, en bit bort från centrum. Bodde i de området förra sommaren o trivdes sååå bra!!
Ja, visst e de härligt att ha något att se fram emot!! Vi bokade 9 oktober tror ja hihi.!! O nu e vi snart där!!! Vi läser om kreta, kollar filmen från hotellet, är här inne på kalimera sidan!
Ja , ja ska helt klart skriva o berätta hur vi har haft de sen vi kommer hem!!!
Önskar er en trevlig resa med, men väntar med att säga de tills de närmar sig för er!!
Tjilleling
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-04-04, 13:34
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Längtar till Rethymnon

De år som jag bodde i Rethymnon hade alla svenska charterbolag dagsturer till spinalonga med guide. Har de slutat med det? Synd, verkade vara en intressant tur som vi funderat på...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-04-04, 13:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Längtar till Rethymnon

Jag har åkt till Spinalonga två gånger under 90-talet med grekisk utflyktsarrangör. Mycket bra dag där tolken pratade både engelska, tyska och grekiska. Det kändes inte långrandigt trots att allt drogs på alla tre språken då det fanns annat att titta på under tiden. Den turen kostade mindre än den charterarrangörerna erbjöd men den största skillnaden var att vi som var med kom från flera olika länder.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-05-18, 20:59
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Längtar till Rethymnon

Citat:
Vi åker den 4 september och kommer att bo på Ilios hotell.
Planerar också att åka ner i september någon vecka, men har ännu inte bestämt när, skall först åka 3 veckor i juli/aug. Jag har själv inte bott på Ilios men vet att det är ett bra hotell - stranden nedanför Ilios är min favoritdel av stranden... Bredvid Ilios ligger (har legat?) en taverna, Europe, som varit livligt besökt lunchtid. När jag var nere nu för 2 veckor sedan såg jag att hela stället är under renovering, skylten var borta så jag vet inte om man har stängt igen helt och hållet eller bara renoverar. Synd om det inte öppnar igen...

En intressant utflykt att göra är att åka till de underjordiska grottorna Sfentoni i Zoniana. Vet inte om resebyråerna har dessa på sitt program i år, men det finns andra utflyktsarrangörer (som det kanske också är billigare att åka med).

Några trevliga restauranger/tavernor med god mat och bra service är t.ex. To Erotokritos i venetianska hamnen och Larentzos i gamla stan.

Det finns hur mycket som helst att se och göra, så man blir aldrig mätt...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT