Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-03-21, 16:19
anderz anderz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 139
Standard Flyg Athen - Paros

Har nu beställt flyg Athen -Paros - Athen! Skönt att slippa den 4 - 5 Tim långa båtresan från Piaerus. Samtidig slipper manen övernattning Piaerus/Athen på hemresan.
Anders
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-03-21, 22:18
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Flyg Athen - Paros

Visst är det smidigt
Det kostar ju mer än båten men om man får en dag/kväll extra och slipper hotell i Athen/Pireus så är det värt det.

En sak som vi råkade ut för av att det inte är tillåtet med brandfarliga vätskor i incheckat bagage. Fick slänga en halvliter olivolja. Olivolja, ouzo och metaxa får man alltså dumpa i incheckningshallen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-03-21, 22:27
anderz anderz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 139
Standard Sv: Flyg Athen - Paros

Jag vet har råkat ut för samma sak - vinet var inga problem med.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-03-21, 23:02
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Flyg Athen - Paros

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
En sak som vi råkade ut för av att det inte är tillåtet med brandfarliga vätskor i incheckat bagage. Fick slänga en halvliter olivolja. Olivolja, ouzo och metaxa får man alltså dumpa i incheckningshallen.
Va?????? Skojar ni????? Eller är det någon väldigt lokal tolkning av vad som är brandfarliga vätskor???? Det är ju ett tag till innan det är första april.

Något sådant har jag aldrig vare sig sett eller hört talas om. Flyger ofta med en skvätt överbliven whisky e dyl i det incheckade bagaget. Och att få olivolja att brinna om den inte är rejält upphettad det är väl inte så lätt, eller är jag helt fel på det?

Och huuu, vilken brandrisk det flygs omkring med i form av all taxfree-sprit som släpas fram och tillbaka på alla flighter!

Masse

Senast redigerad av Masse den 2015-03-21 klockan 23:15.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-03-21, 23:30
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Flyg Athen - Paros

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Va?????? Skojar ni????? Eller är det någon väldigt lokal tolkning av vad som är brandfarliga vätskor???? Det är ju ett tag till innan det är första april.

Något sådant har jag aldrig vare sig sett eller hört talas om. Flyger ofta med en skvätt överbliven whisky e dyl i det incheckade bagaget. Och att få olivolja att brinna om den inte är rejält upphettad det är väl inte så lätt, eller är jag helt fel på det?

Och huuu, vilken brandrisk det flygs omkring med i form av all taxfree-sprit som släpas fram och tillbaka på alla flighter!

Masse
Vi pratar om Olympic Air och de har lite speciella regler.
När det gäller alkohol så verkar det dessutom vara lagom luddigt.
Alkohol är förbjuden och drickbar alkohol över 70% är också förbjuden.

Vem 17 dricker alkodrinkar på över 70%

Anledningen är naturligtvis brandrisk vid ev. nödlandning.

Citat:
Dangerous & Forbidden Materials
Foodstuffs in semi-solid or liquid form must be suitably packed in wooden cases with absorbent material to avoid any leakage which might cause damage to the property of others. Please note that Olive Oil can only be transported as Cargo. If carrying food you should also bear in mind regulations limiting the importing of foodstuffs that may apply in various states.
The following items may not be taken into the security restricted area or the passenger cabin of the aircraft:

Explosive and flammable materials
Any explosive or highly flammable material which might endanger the health of passengers and crew or the safety, in all respects, of the aircraft or personal items carried thereon. Including:

Ammunition
Blasting caps
Detonators and fuses
Explosives and explosive devices
Replicas or imitations of explosive materials or devices
Mines or other military explosives
Grenades of all kinds
Gases and gas cylinders, e.g. butane, propane, acetylene, oxygen - in large volume
Fireworks, flares in any form and other pyrotechnics (including party poppers and toy caps
Non-safety matches
Smoke grenades or cartridges
Flammable liquid fuel, e.g. petrol, diesel, lighter fuel, alcohol, ethanol
Paint spray cans
Turpentine and paint thinners
Alcoholic drinks with more than 70% alcohol content (140% proof).
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-03-22, 10:27
anderz anderz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 139
Standard Sv: Flyg Athen - Paros

Nu har det blivet lite mer konkurrens på flyget i Grekland och till Paros. Nu flyger jag med Aegean Airlines som är nytt på Paros. Innan fanns ju bara Olympic och där var det ganska vanligt med överbokningar.
Anders
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-03-22, 12:07
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Flyg Athen - Paros

Citat:
Ursprungligen postat av anderz Visa inlägg
Nu har det blivet lite mer konkurrens på flyget i Grekland och till Paros. Nu flyger jag med Aegean Airlines som är nytt på Paros. Innan fanns ju bara Olympic och där var det ganska vanligt med överbokningar.
Anders
Det är nog samma flyg egentligen. Olympic Air som flyger. Så var det förra året.
Fyra turer per dag.
Bara kolla tidtabellen så ser man att tiderna är samma.


Det står på deras sida att flighten är operated by Olympic Air.

Senast redigerad av MickeKöping den 2015-03-22 klockan 12:16.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-03-22, 12:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Flyg Athen - Paros

"Dangerous & Forbidden Materials:

Please note that Olive Oil can only be transported as Cargo.

The following items may not be taken into the security restricted area or the passenger cabin of the aircraft:

Explosive and flammable materials
Any explosive or highly flammable material which might endanger the health of passengers and crew or the safety, in all respects, of the aircraft or personal items carried thereon. Including:

Ammunition
Blasting caps
Detonators and fuses
Explosives and explosive devices
Replicas or imitations of explosive materials or devices
Mines or other military explosives
Grenades of all kinds
Gases and gas cylinders, e.g. butane, propane, acetylene, oxygen - in large volume
Fireworks, flares in any form and other pyrotechnics (including party poppers and toy caps
Non-safety matches
Smoke grenades or cartridges
Flammable liquid fuel, e.g. petrol, diesel, lighter fuel, alcohol, ethanol
Paint spray cans
Turpentine and paint thinners
Alcoholic drinks with more than 70% alcohol content (140% proof)."


Jo, men detta känns ju helt normalt.

Som jag läser det så är det ju OK att transportera olivolja i lasten, d v s som incheckat bagage. In i kabinen (förbi säkerhetskontrollen) får man ju inte ta med vare sig olivolja eller andra vätskor. Så är det väl på alla flyg.

Och när det gäller övrig text så talar den ju om begränsning inom secutity-området och i planets passagerarkabin. Här står inget om begränsningar i incheckat bagage.

Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-03-22, 15:22
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Flyg Athen - Paros

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
"Dangerous & Forbidden Materials:

Please note that Olive Oil can only be transported as Cargo.

The following items may not be taken into the security restricted area or the passenger cabin of the aircraft:

Explosive and flammable materials
Any explosive or highly flammable material which might endanger the health of passengers and crew or the safety, in all respects, of the aircraft or personal items carried thereon. Including:

Ammunition
Blasting caps
Detonators and fuses
Explosives and explosive devices
Replicas or imitations of explosive materials or devices
Mines or other military explosives
Grenades of all kinds
Gases and gas cylinders, e.g. butane, propane, acetylene, oxygen - in large volume
Fireworks, flares in any form and other pyrotechnics (including party poppers and toy caps
Non-safety matches
Smoke grenades or cartridges
Flammable liquid fuel, e.g. petrol, diesel, lighter fuel, alcohol, ethanol
Paint spray cans
Turpentine and paint thinners
Alcoholic drinks with more than 70% alcohol content (140% proof)."


Jo, men detta känns ju helt normalt.

Som jag läser det så är det ju OK att transportera olivolja i lasten, d v s som incheckat bagage. In i kabinen (förbi säkerhetskontrollen) får man ju inte ta med vare sig olivolja eller andra vätskor. Så är det väl på alla flyg.

Och när det gäller övrig text så talar den ju om begränsning inom secutity-området och i planets passagerarkabin. Här står inget om begränsningar i incheckat bagage.

Masse
Med Cargo avses frakt.
Farligt gods gäller både incheckat och handbagage.
https://www.olympicair.com/~/media/O...EROUS_eng.ashx
Det är i alla fall lagom förvirrande. Men i utgångsläget så glöm olivolja och sprit i incheckat bagage när man ska flyga med Olympic Air.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-03-22, 17:41
anderz anderz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 139
Standard Sv: Flyg Athen - Paros

För att lämna vad man få ha med sig i bagaget .Vad kostar flyget till Paros från Athen min biljett kostade 1.400 sv kronor. Väntan på flygbytet är 2,30 Tim. Flyget från Göteborg/Köpenhamn är kl 12.45 lokal tid.
Om jag hade tagit färjan från Rafina Avg 15,45 ank 19.15 pris 56€ + buss 3€. Från Piraeus 17,30 ank 21.45 pris 33€ + buss 5€ och 4,30 väntan på färjan.
Hemresan båt 33€ budget hotell Ikaros Piaerus ( 100 meter till flygbussen) 33€ flygbuss 5€
Kostnad med båt är ca 1200 sv kronor flyg 1.400 sv kronor priserna på färjebiljetterna är inte så billiga längre. Mitt flyg hem Avg från Paros 9.40 avg - Avg. Athen12,40 ank Landvetter 15,05 lokal tid riktigt bekvämt.
Anders
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-03-22, 21:55
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Flyg Athen - Paros

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Med Cargo avses frakt.
Farligt gods gäller både incheckat och handbagage.
https://www.olympicair.com/~/media/O...EROUS_eng.ashx
Det är i alla fall lagom förvirrande. Men i utgångsläget så glöm olivolja och sprit i incheckat bagage när man ska flyga med Olympic Air.
OK. Men när det gäller Olympic Air och DeHavilland känns olivoljan inte som den största säkerhetsrisken för mig.

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-03-22, 22:18
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Flyg Athen - Paros

Citat:
Ursprungligen postat av anderz Visa inlägg
För att lämna vad man få ha med sig i bagaget .Vad kostar flyget till Paros från Athen min biljett kostade 1.400 sv kronor. Väntan på flygbytet är 2,30 Tim. Flyget från Göteborg/Köpenhamn är kl 12.45 lokal tid.
Om jag hade tagit färjan från Rafina Avg 15,45 ank 19.15 pris 56€ + buss 3€. Från Piraeus 17,30 ank 21.45 pris 33€ + buss 5€ och 4,30 väntan på färjan.
Hemresan båt 33€ budget hotell Ikaros Piaerus ( 100 meter till flygbussen) 33€ flygbuss 5€
Kostnad med båt är ca 1200 sv kronor flyg 1.400 sv kronor priserna på färjebiljetterna är inte så billiga längre. Mitt flyg hem Avg från Paros 9.40 avg - Avg. Athen12,40 ank Landvetter 15,05 lokal tid riktigt bekvämt.
Anders
Och så slipper du åka dagen innan
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-03-23, 07:24
anderz anderz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 139
Standard Sv: Flyg Athen - Paros

Glömde och säga min avresa från Landvetter är 06.55 och ankomst Paros 16.15 tycker det är riktigt bra! För att vara i Cykladerna.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-03-23, 17:29
Ören Ören är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Kramfors
Inlägg: 47
Standard Sv: Flyg Athen - Paros

Jag har även bokat flyg till Paros i början av sept 1336 kr för 2 pers helt ok.
Arlanda 7.40 Paros 16.10 men åker hem via Naxos-Rafina och sover en natt innan flyget hem till Arlanda. Ni som flugit till Paros är det någon mening att försöka med lokalbussen, Taxi till Parika kan väl inte kosta många euro.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-03-23, 18:46
anderz anderz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 139
Standard Sv: Flyg Athen - Paros

Nu landar vi på nya "flygplatsen" och den ligger närmare Puonda Taxien kan väl inte kosta många €. Jag vet inte om det finns flygbussar?
Anders
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-03-23, 21:58
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Flyg Athen - Paros

Citat:
Ursprungligen postat av anderz Visa inlägg
Nu landar vi på nya "flygplatsen" och den ligger närmare Puonda Taxien kan väl inte kosta många €. Jag vet inte om det finns flygbussar?
Anders
Tidtabell kommer på den här sidan allt eftersom. http://ktelparou.gr/

Det borde vara linje 3 från Alyki. Spana in info på sidan.

Blijetten kostar €1,60 och tydligen ett prispåslag på €2,00 om du inte har biljett på fickan.

Taxi borde väl kosta €10, typ.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT