Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Sifnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-03-03, 15:54
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Roomsare..

i hamnen på SIFNOS finns de?

Tips om boende i Apollina (utanför booking.com)..?

Jag har helt plötsligt blivit väldigt sugen på SIFNOS en ö som jag tror skulle passa mig efter vad jag läst här!.. Med fina vandringsmöjligheter!

Jag funderar på att hoppa Peloponessos och åka till Sifnos efter 2 veckor på Poros/Hydra,
(kan bli aktuellt med Peloponnessos till hösten ist).

Ja, jag vet jag är velig!..

Funderar på att ta färjan Adam Korais från Piraeus som jag kunde se har de lägsta priset, någon som åkt med den båten och från vilken gate?

Tacksam för svar!

Sunny
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-03-03, 17:34
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Roomsare..

Jag har bara varit en gång på Sifnos. När vi kom dit i början på juli 2008 fanns det inga "roomsare" i hamnen direkt när vi klev av båten, men det fanns gott om lediga rum i byn (Kamares). Antingen blev man tilltalad när man gick gatan fram eller så knackade man på där det fanns skyltar om lediga rum.

/kimmen
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-03-03, 17:47
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Roomsare..

Vi var på sifnos 2013 i början av september då stod det roomsare vid hamnen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-03-03, 18:52
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 497
Standard Sv: Roomsare..

I månadsskiftet juni-juli 2012 stod det inga roomsare i hamnen. Nästa gång jag åker till Sifnos ska jag bo i Vaty eller i Apollonia. 😀
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-03-03, 18:58
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Roomsare..

När vi var på Sifnos i fjol i Juni stod ett gäng roomsare på kajen. Såg dock inte att de "raggade" gäster utan var nog där för att hämta upp gäster som redan var bokade. Men inget hindrar ju att man frågar dem efter boende.

Ett sätt att hitta boende är ju att kolla på Booking.com och andra hotell-sajter. Där hittar man ofta ett helt gäng förslag på platsen man söker på. Om man sen hellre vill boka direkt så kan man ju googla på resp hotell.

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-03-03, 19:27
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Roomsare..

Hoppsan här vart det en blandad kompott av svar angående roomsare.. ...
Får se hur jag gör, om jag ska dit vill jag som sagt bo i Apollonia.. vill inte ha det för lugnt, som jag förstår att det är i de mindre byarna!

Ingen som vet något om de stora båtarna från Piraeus till Sifnos?

Eller har ni endast åkt med snabb-båtarna?

Tack för Era svar iaf!..
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-03-03, 20:45
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 497
Standard Sv: Roomsare..

Hej!

Jag har åkt med Adam Korais, men endast i motsatt riktning. Från Sifnos till Piraeus Sista båten på båtluffen.

En äldre, lugn båt (i början av juli). Känns lite som förr i tiden. Kändes bra när man var på hemväg, att det inte gick så fort, eftersom jag inte ville åka hem…
Trivdes bra på den båten kanske för att det var så lite folk på den. Båtluffarna pratade med varandra kors o tvärs om sina upplevelser, alla var på väg hem.

I början av resan brukar jag ta ett inrikesflyg ner till första ön. Då ska det gå fort… MEN jag åker helst inte någon snabbåt, undviker dem.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-03-03, 21:01
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Roomsare..

Minns du Pyttan vilken gate i Piraeus färjan Adam Korais kommer in?

Kollade på Ferriesingreece.com och då kom den båten upp, men det står inte från vilken gate den går, kanske någon annan som vet?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-03-03, 21:24
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Roomsare..

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Minns du Pyttan vilken gate i Piraeus färjan Adam Korais kommer in?

Kollade på Ferriesingreece.com och då kom den båten upp, men det står inte från vilken gate den går, kanske någon annan som vet?
Åh jag minns inte vilket nr gaten hade (kanske Pyttan eller någon annan vet) men den ligger en liten bit från "huvudingången" vid kajerna. Om du håller vänster och sen rakt på när du kommer genom själva huvudingången till pirerna och sen går ytterliggare ett par hundra meter så låg den där. Inte det minsta svår att hitta hur som helst. Tyvärr minns jag inte pirnumret.
Kul att du ska åka till Sifnos. Du kommer älska den ön tror jag.

När jag kom dit i mitten av september så tror jag inte det stod några roomsare i hamnen. Men det var på kvällen och mörkt så alldeles säker är jag inte.
Båtresan till Sifnos är väldigt vacker. Du passerar Serifos och kan tydligt se den fina choran. Blev supersugen på att hoppa av där på vägen mot Paros från Sifnos.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-03-03, 21:26
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Roomsare..

När vi var på Sifnos 2004 & 2006 stod inga roomsare på kajen, men turistinformationen på kajen tog emot alla som anlände utan rum. De frågade efter vad vi önskade och ringde runt lite och vips hade vi rum för natten!

Bea
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-03-03, 22:00
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Roomsare..

Thira..jag vet inte exakt vart "huvudingången " till kajen är.. MEN.. vad jag vet är vart Blue Star Naxos utgår från gate E7, har inte rest från någon annan!

Men får jag inget svar här, får jag väl det när jag köper biljett i någon Travel Agency!
Får se till att vara ute i god tid så ordnar det sig!..

Ja, det ska bli intressant och spännande med en ny ö, eller flera blir det ju!..


Bea, så bra att det finns en turistinformation i hamnen...det var ju länge sen du var där... men det kanske fortfarande finns en!

Tack för Era svar!..
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-03-03, 22:13
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 497
Standard Sv: Roomsare..

Hej igen!

Nej jag minns inte exakt var den kom in tyvärr.

Men jag minns att det inte var långt att gå till tunnelbana o taxi. Så det måste ha varit i närheten av Blue Star, TROR jag.

Standarden på Adam Korais är äldre o enklare än Blue Star. Vi satt ute i skuggan under hela turen. Vill minnas att den la till vid Kithnos och kanske Kea också.
Blev väldigt nyfiken på de öarna och tänkte att dit ska jag, fast det har ännu inte blivit av
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-03-03, 22:18
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Roomsare..

OK, Tack för info Pyttan!
Båten till Sifnos går vid 15.00 och jag kommer till Pireus någongång på fm så jag hinner leta, skulle jag tro!..
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-03-04, 00:33
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Roomsare..

Sunny,

Vi åkte med A K tillbaka från Sifnos. Vill minnas att det var vid gate 9 (möjligen 8) som hon lade till. Oavsett vilket så är det mycket korta avstånd mellan gaterna 7 - 9. Det rör sig bara om ett par minuters promenad och du kan säkert få säkert besked om vilken gate när du köper biljetten.

Masse
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-03-04, 05:10
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Roomsare..

Citat:
Ursprungligen postat av Bea Visa inlägg
När vi var på Sifnos 2004 & 2006 stod inga roomsare på kajen, men turistinformationen på kajen tog emot alla som anlände utan rum. De frågade efter vad vi önskade och ringde runt lite och vips hade vi rum för natten!

Bea
Så var det för oss också andra gången vi kom till Sifnos. Pension Dorotea, som vi bodde på första gången hade inte öppnat för säsongen. Vi tipsades då av Henekulls, som vi träffade i hamnen.
Så vi gick till turistbyrån. Damen ringde ett samtal och strax kom det en man med bil som hämtade upp oss. Blev körda cirka 500 meter. Fick en jättestudio till väldigt billigt pris. I det jättestora köket fanns, som vi tyckte, öns huvudförråd av porslin.
En natt blixtrade det så enormt. Det var så vackert så vi måste sätta oss ute på balkongen och bara titta.
Vi bodde i Kamares men tog dagligen bussen till någon by för att utforska. Det är bra med bussförbindelser.
I Apollonia var vi med om ett bröllop där man verkligen sköt i luften för att celebrera.
Sunny, du gör ett bra val om du väljer Sifnos!
Birgitta.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-03-04, 10:50
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Roomsare..

Du kan ju ändra dej en gång till och skjuta in en tripp till Serifos
en underbar chora
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-03-04, 11:00
magnusli magnusli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 7
Standard Sv: Roomsare..

var på sifnos 2014. Kom sent på kvällen såg inga roomsare då.Bodde i Vhati och åker till Vhati även i år. Skickar adress på sida med en del boenden www.sifnos.e-sifnos.com Lycka till i sökandet.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-03-04, 11:04
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Roomsare..

Citat:
Ursprungligen postat av ellada Visa inlägg
Du kan ju ändra dej en gång till och skjuta in en tripp till Serifos
en underbar chora
Ja, du.. ..än är inte sista kortet lagt!..

Kanske blir så förtjust i Poros och öarna däromkring så jag inte vill därifrån!
Men ska verkligen försöka ta mig till Sifnos eller Serifos!..
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-03-04, 11:07
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Roomsare..

Citat:
Ursprungligen postat av magnusli Visa inlägg
var på sifnos 2014. Kom sent på kvällen såg inga roomsare då.Bodde i Vhati och åker till Vhati även i år. Skickar adress på sida med en del boenden www.sifnos.e-sifnos.com Lycka till i sökandet.
Tack för info, ska kolla på det!
Kanske bäst att förboka en natt iaf, om det blir som jag planerat anländer jag runt 20.30 är det ingen på kajen då och mörkt... känns det ju inget vidare!..
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-03-04, 11:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Roomsare..

Om jag ändå var på Poros, så skulle jag stanna resten av semestern i Saroniska bukten vars öar är så olika sinsemellan....Hydra, Egina, lilla Angistri och även Spetses....(även Salamina skulle locka mig) .... det vore synd att bara vara på en ö i Saroniska bukten.....Tänk Sunny, du kunde ju få med Aten också några dagar...


Sen skulle jag ta Sifnos , Serifos och kanske Milos en annan resa.....

...fast vi är ju olika....

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT