Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resebrev

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-08-27, 09:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard All inclusive och murverk på Ikaria

Årets fjortonde resebrev är publicerat. Ni hittar resebrevet här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-08-27, 11:24
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: All inclusive och murverk på Ikaria

Et meget interessant reisebrev, både den tankevekkende delen om "All Inclusive", og ikke minst den delen av brevet som handlet om murverk.

Mange ser på hvitkalkede små hus med blå dører som det typisk greske, selv om denne byggestilen bare er den vanlige i et lite, begrenset område. Vi har blitt hjernevasket gjennom turistbrosjyrer og postkort med det blå-hvite, da grekerne tydeligvis har oppdaget at det er det mest salgbare, og etter hvert tror mange at det er dette som "er" Hellas, med selve flaggskipet Santorini sentralt i brosjyrer og i postkort-industrien.

Det ironiske er jo at Santorini ikke har noen tradisjon for det blå-hvite som går særlig langt tilbake. Husene på var fargerike og livlige helt til 1970-tallet, da militærregimet av en eller annen grunn innførte påbud om hvitmaling, og fra 1974 måtte alle nye hus males hvite. (Med de vanlige greske unntakene for dem som visste hvordan de skulle få dispensasjon ).

Reiser man i andre deler av landet, er bildet mye mer mangfoldig og fargerikt, og ikke minst finner man mye av det vakre murverket i naturlige farger, som gir et mye mer spennende inntrykk enn de firkantede hvite sukkerbithusene. En by som Stemnitsa i det indre av Peloponnes er en vakker opplevelse med alle sine murte stenhus, og det samme er de tårnhus-inspirerte husene i Mani, hvor gammel byggeskikk også tas inn i nye bygninger.

Jeg håper at ikke iveren etter å leve opp til turistenes forventninger om hvordan Hellas skal se ut fører til at man i større områder forlater den lokale byggemåte og prøver å kopiere Kykladene, og ser den "omvendelsen" fra en slik utvikling som er i gang på Ikaria som et meget positivt tegn.

Takk for fine bilder som eksempler på godt mur-håndverk!

Senast redigerad av JohnS den 2013-08-27 klockan 11:29.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-08-27, 11:53
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: All inclusive och murverk på Ikaria

Jag älskar gamla dörrar.
Men även murverk. Tack Erik (ambassadör för AIkaria) för underbart härliga bilder!
Nu börjar man åter vilja åka till denna speciella ö.
Birgitta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-08-27, 12:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: All inclusive och murverk på Ikaria

Tack. Erik Stenholm! Kanske ditt namn har lite med murintresset att göra? I alla fall finns det en mängd hus även här på Kalymnos som stensätts nu, väggar och murar. Det är ju inte genuina stenhus/murbyggen men ser fint ut och så slipper man kalka om ideligen. Min ena granne är lite kaxig för att han har en "äkta" stenmur och fnyser lite åt de här påbyggena...Jag gillar att se hantverkare som kan sin sak och handskas med sten i olika former.

Murar och stängsel finns det ju i alldeles överväldigande mängd i Grekland, jag tror det har med getterna att göra...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-08-27, 21:31
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: All inclusive och murverk på Ikaria

Tiden går! Det var 1991 då vi besökte Ikaria och då vi också träffade dig. En fantastisk ö för grekälskare, som vill känna atmosfären, naturen och även vara lite för sig själva. Vi har inte återvänt, men kan fortfarande längta efter solnedgångarna. Du har hittat din ö och kan se det speciella och unika där. Det har du delgett oss på ett fint sätt!
/ Jannis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-08-28, 09:17
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: All inclusive och murverk på Ikaria

Tack för ett bra och intressant resebrev, Erik.

Väldigt intressant om murverken. Bodde för några år sen på just Cavos bay. Ett riktigt superställe, i min mening. Den omsorgsfullt utsmyckade muren vid poolen, var rena konstverket. Den fastnade på mååånga bilder!

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-08-28, 14:37
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: All inclusive och murverk på Ikaria

Citat:
Bodde för några år sen på just Cavos bay. Ett riktigt superställe, i min mening.
På den här punkten är jag extremt oense med dig. Cavos Bay, Manoli får förlåta mig, han var från Aten, är en dussskapelse. Saknar all karaktär - inget Ikarianskt där i den byggnaden. Skulle kunna ligga i stort sett var som helst runt Medelhavet.
Instämmer med dig om konstverket. Mannen som uppfört det är född på ön, förståss. Skapalsen var ett tack till Manoli.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-09-04, 16:00
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: All inclusive och murverk på Ikaria

Ikaria er en av min absolutte favoritt øyer... og jeg kommer absolutt til å bo på Cavos bay igjen... har sjeldent bodd bedre Ikke fordi selve rommene var så fantastiske, men de var helt ok. Men pga. den fantastiske verandaen med både soloppgang og solnedgang,og let bølgebrus...hvor det også var plass til to solsenger om man ville ligge der og slappe av med en bok om eftan, den rolige atmosfæren, hyggelige uteplassene, hyggelige vertskapet , klippene som man kunne ligge på nedenfor hotellet, muligheten til å hoppe derifra rett til havs om ikke bølgene var for store.. og samtidig nærheten til sandstrand og et knippe utvalg av restauranter/tavernaer.

Lengter... men så mange andre plasser jeg også vil se.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT