Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resebrev

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-02-10, 10:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Rhodos i januari

Årets tredje resebrev är publicerat.

Ni kan läsa resebrevet här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-02-10, 10:41
Irene53s avatar
Irene53 Irene53 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 180
Standard Sv: Rhodos i januari

Tack för alla fina bilder.Verkligen ett annat Rhodos. än det man ser under sommaren.Hälsar Irene
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-02-10, 11:23
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Rhodos i januari

Bildene dine er HERLIGE, Annki

- og minnet meg sterkt på vår deilige November 2012 på Rhodos/ Gamlebyen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-02-10, 12:55
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Rhodos i januari

Jag såg nästan inga människor. Har de åkt på semester i januari, eller är det så öde? Jag förstår att du har valt att visa andra motiv, men det vore kul att veta. Jag tyckte Rhodos stad var outhärdlig på min 2-veckorsresa sommaren 1976, med alla turister, affärer och inkastare. Behållningen då blev Symi. Vid senare besök har jag uppskattat några fantastiska restauranger.
Det var många härliga foton vi fick se. Toppen! / Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-02-10, 13:04
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Rhodos i januari

Härligt fotoresebrev!
Speciellt kul att se Stelios lilla utflyktsbåt, den har jag ju färdats i när jag var på Tilos!..

Mysigt att strosa runt där vid denna årstiden när det är så lugnt och stilla, kan jag tänka mig!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-02-10, 13:20
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Rhodos i januari

Så stilla! Och visst är det fantastiskt fint med grönskan- den som sommarturisterna inte får se. Jättefina foton, allihopa.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-02-10, 13:35
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Rhodos i januari

Jeg bestemte meg allerede da vi var på Rhodos i siste halvdel av april 1992 for at jeg ALDRI skulle gå SOKRATESgata i Rhodos by igjen
- og det tok endel å r før jeg (såvidt) satte mine ben der igjen - det passet slik da, m e n jeg syntes den gata var like "pyton" som tidligere

M e n SÅ, i November 2012, våknet min kjærlighet for Rhodos BY

Med t r o på at byen ville fortone seg h e l t annerledes da, og med Rhodos spesielt gode klima/høstvær i tankene og ikke minst med en OASE ( Kristina's Rom) å bo i, tok vi "sjansen" på Rhodos og DET var S Å vellykket

Noen husker kanskje at jeg ga en "oppreisning" til Rhodos By i bildereisebrevene mine fra den turen
Men e n ting er sikkert at for meg/oss er Rhodos by et aktuelt reisemål kun i absolutt lavsesong ( nov - mars)

På mine bilder er gamlebyen stort sett like folketom ( og deilig) som på Annki's HERLIGE bilder

Men litt gresk "folkeliv" fantes jo, d e t liker vi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-02-10, 14:23
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Rhodos i januari

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Jag såg nästan inga människor. Har de åkt på semester i januari, eller är det så öde? Jag förstår att du har valt att visa andra motiv, men det vore kul att veta.
Just Gamla stan är ganska öde och nästan helt igenstängt vintertid, några caféer är öppna, i något gathörn sitter man och grillar, det spikas och renoveras och gatubeläggningen rustas upp och lagas. Några verkstäder, som är stängda sommartid, är nu öppna och det slipas och fixas i ordning metallföremål och annat som ska säljas till turisterna i sommar. Det finns ju även många bostäder i Gamla stan, men i januari håller man sig mest inomhus.
Och just stillheten är det som gör det så underbart att strosa runt här den här tiden på året, att upptäcka allt fint man inte ser under sommaren för alla turister.

Och naturligtvis har inte alla åkt på semester, Jannis. De allra flesta i Rhodos stad bor ju i områden utanför Gamla stan, och där pågår livet som i vilken stad som helst.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-02-10, 14:35
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Rhodos i januari

Tack för ett trevligt resebrev - med många fina bilder. Det måste vara en speciell känsla att vandra på nästan tomma gator/ gränder. Och jag förmodar att Stelios är i full gång med att skrapa och måla ...

Hälsningar! Sjöborren.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-02-10, 14:43
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Sv: Rhodos i januari

Så vackert det är i Gamla stan, vilka underbara bilder Annki!
Börjar nästan tro att jag får avsluta med några dagar i Gamla stan, Rhodos om det blir så att jag kommer iväg till Tilos igen.
Tusen tack för ännu ett härligt resebrev!
Ylvan
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-02-10, 14:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rhodos i januari

Åh så magiskt vackert! Tack snälla för fina bilder. Just detta LUGN är det vi gillar mest på våra OFF-seasonresor och en riktig vinterresa till Rhodos eller Kreta lockar mer och mer. Det Rhodos som man ser vid transfern till och från Tilos är ju ett helt annat även om man visst kan hitta lugna gränder även då .
Det ska bli väldigt spännande att se hur pass mycket av vinterlugnet som finns På Tinos veckorna alldeles i början av april. Det är ju nästan 14 dagar innan påsken som är startskottet för säsongen, när allt öppnar.

Tack Annki!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-02-10, 17:29
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Rhodos i januari

Vilka härliga bilder Annki! Du har verkligen fångat så mycket fint i Gamla Stan. Det ä r nog bland det finaste som finns, Precis som du skrev så önskar man att husen kunde berätta sin hustoria. Du kan tro att Rhodoslängtan knackar på. Jag har ju under många år önskat att få prova vara där i både november och februari och vem vet det kanske snart kan bli verklighet.

Margaretha
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-02-10, 20:18
KRs avatar
KR KR är uppkopplad nu
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 766
Standard Re: Rhodos i januari

Tänk så underbar Januari kan vara!
//
KR
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-02-21, 16:03
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Rhodos i januari

Underbara bilder!

Ulla
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-02-23, 19:59
dalkulla dalkulla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Leksand
Inlägg: 5
Standard Sv: Rhodos i januari

Tack för dessa underbara bilder. Rhodos tilltalar mig inte alls under säsong men jag var där i november en gång. Då är det ju också ganska grönt. Visst är det härligt att strosa runt i gränderna och njuta. Jag åker ett par gånger om året till dottern på Leros och åker då via Rhodos. Det är verkligen skillnad beroende på när man åker. April är också vackert.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-04-10, 13:07
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Rhodos i januari

Jaha, nu fick jag ju verkligen blodad tand....Vi har en stående inbjudan att komma dit vintertid. Men när man sitter här i vintermörkret så är det lätt att intala sig att kylan och mörkret täcker hela jorden!

Så grönt o vacker. Jag får bilder från Rhodos dagligen nu, med bilder på hur mina vänner vadar i bäckar och är vid gröna lummiga vattenfall. Då frågar jag: hur hittar jag dit när jag kommer (i augusti). Då får jag till svar; ingen idé. Det finns inget vatten i vare sig bäck eller vattenfall då, och allt grönt är borta.

Tja, antar att det är smällar man får ta när man vill ha lata lata dagar vid havet och i solen.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-04-10, 14:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rhodos i januari

Så synd omni missar off-season resa till Grekland! Jag är på Tinos nu och har just kommit hem från ännu en magiskt vacker vandring i bergen, med bäckar som porlar, blommor i mängd och alldeles gudomliga vyer. Det blir inga högsommarresor mer för mig när man får uppleva alternativen.... Ge er chansen en resa....

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT