Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-02, 09:27
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Måndag 2/4

Måndag 2/4

En ny dag har randats. Måste in till Xania idag och gå på banken samt betala min telefonräkning. Den Grekiska byråkratin är häftig. Livet är som vanligt och det är sol ute. Denna vinter har varit den konstigast hittills här nere. Full sommar i februari och som mest 24 grader i skuggan. Jag råkade glömma skålen med chips framme igår och de är som tuggummi idag. Glömde en kola på köksbänken igår så nu är myr-armén här. Måste försöka fixa skjuts till stan idag. Jag kan ta en taxi i nödfall, 4,3€. Under turistsäsongen kan de försöka få 10€ och då får jag utnyttja alla grekiska svordomar jag kan. Nu har första chartern landat här i torsdags. Träffade två norska familjer igår eftermiddag. Klädda i shorts och linnen, medan en annan har vinterkläder på sig. Brr vad kallt det var ute. Något grekerna inte lärt sig är att använda tätningslister vid fönster och dörrar. Men först av allt upp till bagaren. Mitt bröd var som resande av livsfarligt vapen. Funderar på om jag ska äta lunch i stan idag. Det är mycket sällan jag går ut och äter. Det är bara turisterna som äter ute hela tiden. Det kan bli en söndagsmiddag med vänner ibland. Nu ska jag inte vara negativ men turisterna kan vara som egyptens gräshoppor ibland, framför allt när de går in i min trädgård för att ta apelsiner eller druvor. Jag har tappat all kontakt med Sverige utom mina barn ”5 stycken”. De minsta har redan börjat tjata om sommaren och framfört önskemål om hela sommarlovet. De upptäckte Limnopoulis för ett par år sedan. Problemet är att pappa blir ruinerad av att ha dom där. Det ska vara hamburgare till lunch samt glass flera gånger under dagen. Tack och lov att jag som pensionär inte behöver betala inträde. Nu har de ju byggt en go-cart bana tvärs över gatan och det gillar de också. Jag skulle behöva extra tilldelning på pensionen med 10000SEK per månad när de är här. Själv förbrukar jag inte mer än 4000SEK för eget behov. När de är här går det lätt 12-14 tusen per månad. Alla mina sparade pengar brukar försvinna. Fördelen med att bo här är rent ekonomisk. Det är billigare att bo och leva här trots eurons införande. Taxi hemma med färdtjänst är mycket dyrare än om jag tar en bil ute på gatan här. Jag har en vers jag lever efter och den kommer här.

Dagen i dag
Dagen idag är en märklig dag.
Den är din.
Dagen igår föll ur dina händer.
Den kan inte få något annat innehåll än du redan gett den.
Dagen i morgon har du inte fått löfte om.
Men dagen idag har du, det är det enda du kan vara säker på.
Den kan du fylla med vad du vill.
Använd dig av det.
Idag kan du glädja en människa.
Idag kan du hjälpa en annan.
Idag kan du leva så, att kanske någon annan ikväll kan tacka dig för att du finns till.
Dagen idag är en betydelsefull dag.
Den är din.

Man kanske blir lite tankfull när man varit nära döden som jag har provat på. Jag vet ej vem som har skrivit den men den är bra. Jag läste om sängar i Grekland på ett forum. Det går inte att sova på en grekisk madrass utan att ha bäddmadrass. Jag köpte min av en som skulle flytta hem till Sverige. Nu får det vara bra för idag.

Uffe
  #2  
Gammal 2007-04-02, 09:40
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Måndag 2/4

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Måndag 2/4

Nu får det vara bra för idag.

Uffe
Med den versen räcker det verkligen. TACK, Uffe!

Abi
  #3  
Gammal 2007-04-02, 10:19
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Måndag 2/4

"Dagen i dag" finns med i en illustrerad diktbok av Ylva Eggehorn som jag kommer ihåg från 70-talet. Jag har trott att det är hon som har skrivit den, men nu när jag googlar hittar jag inget annat än att den på ett ställe anges som "Indisk dikt", så hon kanske bara hade illustrerat den.

Mycket tänkvärd är den i alla fall. Tack för att du påminde om den!
  #4  
Gammal 2007-04-02, 10:19
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Måndag 2/4

Så sant som det står skrivet,Uffe!!

Agda
  #5  
Gammal 2007-04-02, 10:21
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Måndag 2/4

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
... Jag läste om sängar i Grekland på ett forum. Det går inte att sova på en grekisk madrass utan att ha bäddmadrass. Jag köpte min av en som skulle flytta hem till Sverige. Nu får det vara bra för idag. Uffe
Uffe, det är alltid underbart att läsa det du skriver om vardagslivet i Chania, från resebreven till inlägg, men det här var det bästa du skrivit hitills!!!

Hoppas dagen blev varm och ljuvlig//Kickie
  #6  
Gammal 2007-04-02, 10:31
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Måndag 2/4

Tack Ulf för att vi får ta del av ditt liv på Kreta genom dina dagliga tankar och intressanta resebrev. Tack också för att du delade med dig av de tänkvärda raderna, de ska jag spara!

Ann-Kristin
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT