Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-06-28, 14:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fisk som bits!

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina
sköterskan på vårdcentralen var tacksam över info bladet från giftinfo centralen.
Vilken tur att sjukvården att den har dig

Du får rapportera sen hur det gick, följer den här tråden med spänt intresse.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-06-28, 15:22
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Fisk som bits!

ja det där lilla bettet/sticket från den där uslingen på den vackra stranden Manganari skapade visst en riktig följetong här på kalimera!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-06-29, 10:31
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Fisk som bits!

Nyss hemkommen från läkare och apoteket, ekonomiförpackning av pencillinet Dalacin 300mg.... 14 dagars kur. Blir det mer akut måste jag kontakta akuten. Annars är det återbesök hos distriktssköterskan på måndag som gäller.. håller tummarna på att jag snart känner bättring!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-06-29, 12:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fisk som bits!

Antibiotika? Då har du alltså en bakterieinfekton? Vad en liten fiskjäkel kan ställa till med!

Bra att du fick det kollat!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-06-29, 20:40
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Fisk som bits!

Fjärsingen är en ful fisk i den meningen att den har giftiga taggar! Har klarat mig undan taggarna i alla år jag lyckats få den på kroken! Har även lyckats klara mig ifrån att trampa på en. En sak som är fint med fjärsingen är att dess kött smakar alldeles utmärkt! Jag har en avbitare med när jag fiskar, klipper av taggarna och skär huvudet av dem, sen är det bara att rensa den som vanlig fisk. Steka de små filéerna i olja eller smör!
Mums filebabba.
MVH
Yeasou
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-06-29, 22:24
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Fisk som bits!

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou
Fjärsingen är en ful fisk i den meningen att den har giftiga taggar! Har klarat mig undan taggarna i alla år jag lyckats få den på kroken! Har även lyckats klara mig ifrån att trampa på en. En sak som är fint med fjärsingen är att dess kött smakar alldeles utmärkt! Jag har en avbitare med när jag fiskar, klipper av taggarna och skär huvudet av dem, sen är det bara att rensa den som vanlig fisk. Steka de små filéerna i olja eller smör!
Mums filebabba.
MVH
Yeasou
Vad hjälper det att de smakar gott, när jag har ont i tån!?
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-07-04, 10:36
Sandroows avatar
Sandroow Sandroow är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stenungsund
Inlägg: 60
Standard Sv: Fisk som bits!

Jösses, nu blir man ju lite rädd för att bada.
Men detta är väl inte så vanligt eller?
Har aldrig hört om det innan.
Tycker synd om dig som drabbades av detta.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-07-04, 12:58
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Fisk som bits!

BADSKOR är bra överallt, det är väl det jag alltid trott!!
Badar med dem på alltid, oavsett strand, oavsett land. Det finns alltid oansvariga personer som strör vassa saker omkring sig. Glasbitar, plåtburkar och fjärsingar Här hemma finns det ju eländiga maneter som flyter in till stranden. Då skyddar skorna kanonbra! Det är ALDRIG roligt att trampa på något som förstör fötterna, det blir så knepigt att gå då.....

/Mia
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-07-04, 14:59
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Fisk som bits!

Isolina- hur går det för dig med bettet, hoppas det gått över.

// Helén
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-07-04, 15:43
Sandroows avatar
Sandroow Sandroow är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stenungsund
Inlägg: 60
Standard Sv: Fisk som bits!

Badskor var ordet.....skall skaffa sådana!
Då slipper jag nafsing av fjärsing!!

Senast redigerad av inkfish den 2006-07-05 klockan 11:19. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-07-04, 21:29
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Fisk som bits!

Tack tack för all omtanke här på kalimera! Jo tack det går väl bra. Tack vare pencillinet har det blivit betydligt bättre! Är inne på 6:e dag nu på pencillin kuren. Har känt bättring, tack och lov! fick ett litet starkare pencillin, för att täcka bakteriefloran den där jäkla fjärsingen ev hade. Badskor är inte alls så himla dumt! Har använt det mer och mer faktiskt! Så ha så trelvligt på era greklandsresor óch akta er för fjärsingar. Hade själv inte hört talas om det innan . På Manganari strand på Ios bodde den lilla uslingen och strand stols killen sa att det hände lite då och då att folk gick upp till hans taverna och grät pga fjärsingar!


Citat:
Ursprungligen postat av Hellen
Isolina- hur går det för dig med bettet, hoppas det gått över.

// Helén
Svara med citat
  #32  
Gammal 2006-07-04, 23:47
scarymary scarymary är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 17
Standard Sv: Fisk som bits!

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina
Bettet ser ut som 2 små svarta prickar efter fisktänderna. Jag blev lite senare lite svullen över foten och i hålfoten.
Måste bara berätta... Förra året var jag på Mylopotas och badade. Som vanligt. Jag var alldeles vid stranden. Pang så sticker det till! Jag vrålskriker, ungerfär hela stranden glor på mig medan jag springer upp på stranden och inte vet vad jag ska göra.. Nån kommer fram till mig och säger att det kan ha varit en orm. Men sen säger en grekisk kvinna att det inte finns ormar där. Hur som helst, när jag kommer hem har jag två bett på min fot, det ser ut som två stick... Det var lite ömt ett tag, sen gick det över. Jag gick iaf till apoteket och fick nån salva...
Kanske samma sak som hände dig?

Senast redigerad av Zanét den 2006-07-05 klockan 00:01. Anledning: För långt citat
Svara med citat
  #33  
Gammal 2006-07-05, 11:09
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: Fisk som bits!

Det er ikke uvanlig at fisk biter. Jeg kjenner mange som har vært ute for det samme på ulike steder i varmere farvann.
Den fisken som ligge i sanden er antagelig en dracena-fisk. Den går inn mot strendene for å gyte. Til beskyttelse har den en pigg på ryggen. Og har man max uflaks og tråkker på en sprøyter fisken gift inn i foten. Da er det viktig og oppsøke lege for behandling umiddelbart.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2006-07-05, 11:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fisk som bits!

Citat:
Ursprungligen postat av ragnhild
Det er ikke uvanlig at fisk biter.
Jag trodde att bitande fiskar i Medelhavet är väldigt ovanligt. Menar du att det inte stämmer Ragnhild?

Citat:
Den fisken som ligge i sanden er antagelig en dracena-fisk. Den går inn mot strendene for å gyte.
Drakena-fisk är väl densamma som fjärsing (fersing tror jag den heter på norska)?
Svara med citat
  #35  
Gammal 2006-07-05, 12:03
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Fisk som bits!

[CENTER]
Fjärsing har 3 giftiga taggar men är annars en mycket fin matfisk. Fråga gärna
efter färska filéer hos fiskhandlaren. Foto/copyright © Kent Andersson.

Större fjärsing - Greater weever
Trachinus draco - Linnaeus, 1758

Av © Kent Andersson, Göteborg, 19 november 2002.
Uppdaterad / updated 4 januari 2006.
[CENTER]Art: draco (drake)
Släkt: Trachinus (skarp, taggig)
Familj: Trachinidae (fjärsingar)
Ordning: Perciformes (abborrformer)
Klass: Actinopterygii (strålfeniga fiskar)
[/CENTER]
Beskrivning: En långsträckt vacker, bottennära havsfisk i brunt, grönt, gult skimrande färg, ibland marmorerade, som bleknar efter döden. Gräver ofta ner sig i sanden, bara ögonen hålls ovanför.Två ryggfenor varav den främre med en gifttagg (se teckning nedan) samt en gifttagg på vardera gällock.
Skaffa badskor! Och kom ihåg att det troligtvis nog bara är Hajar som biter människor

MVH
Yeasou
[/CENTER]
Svara med citat
  #36  
Gammal 2006-07-05, 12:34
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: Fisk som bits!

Jovisst finnes det andre fisker enn hai som biter. Og jeg mener biter, ikke spiser mennesker.
Mange barn som har lekt i vannet har hatt nærkontakt med slike fisker.

Jeg antar at det var en dracena-fisk vedkommende som startet denne tråden tråkket på.
Behandlingen man skal ha umiddelbart tror jeg er kortison sprøyte + annet etterhvert.
Min mann hadde et møte med en slik for noen år siden. Det gikk veldig bra.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2006-07-05, 15:28
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Fisk som bits!

Fjesing heter den på norsk og finnes på strender her i Norge også.
Tror faktisk det var noen som døde av stikk for et par-tre år siden da det var mye snakk om den..
Så motoet må være: kom deg til lege med en gang for å få pencelin... man blir da også fortere bra slik at ikke hele ferien blir ødelagt.
Men dette er jo ikke så vanlig selv om det skjer fra tid til annen så man må jo ikke bli redd for å bade...

ia
Svara med citat
  #38  
Gammal 2006-07-05, 15:35
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fisk som bits!

Enligt giftinformationscentralens sida som det länkas till i tidgare inlägg behöver man söka läkare:
Om effektiv smärtlindring ej uppnås.
Vid behov av hjälp att avlägsna rester av gifttaggen.
Vid allmänpåverkan.
Vid tecken på infektion.


Naturligtvis ska risker aldrig ignoreras, men överdriva riskerna ska man också låta bli, tycker jag.

Om någon avlidit pga av följderna av ett fjärdsingstick så finns det all anledning att anta att personen hade andra svagheter/sjukdomar som blev förvärrade. Giftet i sig är inte dödligt, inte ens för den som får en allergisk reaktion av det.

Senast redigerad av Elisabet den 2006-07-05 klockan 15:48.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2006-07-05, 15:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fisk som bits!

Bra tips är att försöka få ut taggar eller reseter av taggar och rengöra ordentligt med Alsollösning eller liknande. Inget plåster för då växer bara bakterierna till utan bara kompress som tejpas med kirurgtejp i kanterna. Ungefär så skulle jag göra. Tycker som Elisabet att riskerna inte bör överdrivas. Människor kan dö av många saker men risken att dö i förtid av fiskbett i Grekland måste anses som mikroskopisk. Tror att vi dagligen utsätter oss för betydligt större risker än så.

Eva
Svara med citat
  #40  
Gammal 2006-07-05, 16:09
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Fisk som bits!

Jeg mente ikke at risken for å dø var stor, eller at den i det hele tatt er der..., den som døde reagerte nok allergisk. (altså jeg har hørt om det en gang...)
folk som er veldig allergisk mot vepsestikk kan også dø, men man lar jo ikke være å gå ut for det....
Men jeg ville nok ha gått til legen om jeg eller barna skulle oppleve å bli stukket i syden slik at man ikke skal gå og ha vondt resten av ferien og risikere in inflamasjon...

Av alle de tusner som reiser fra Norge/Sverige, nedover i løpet av en sesong så tror jeg risken er svært liten for å bli stukket.
Jeg har da tenkt å bade som vanlig og kommmer ikke til å bruke badesko på vanlig sandbunn. Men kommer nok alikevel til å titte litt ekstra ned i sandbunnen etter disse inleggene her...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT