Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-02-25, 13:17
MarieGran MarieGran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 4
Standard Köpa semesterboende, någon med erfarenhet?

Hejsan!

Vi är ett par som planerar att köpa ett semesterboende utomlands och det lutar åt att det blir Grekland eller Italien. Har dock en del funderingar kring ägande i Grekland...
Jag har lite erfarenhet av att bo och leva i Grekland men då handlade det om ett hus som ärvdes inom familjen (inte min familj längre) och jag vet att det är mycket krångel med byråkrati, regler etc. Men jag inbillar mig att det ska vara lättare om man som vi, vill bo i eller nära Aten eller Thessaloniki alt. någon annan större stad?
Skulle uppskatta om någon/några kunde besvara några frågor jag funderar kring...

Hur har du/ni upplevt processen att köpa i Grekland?
Vilka fällor kan man gå i gällande köpet?
För att ha koll på priset lägger jag på ca 20% till advokater, mäklare, övriga avgifter, är det ungefär vad vi kan räkna med?
Har du/ni några bra tips på mäklare?
Något annat du/ni tycker är viktigt att vi vet om?

Tack på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-02-25, 15:59
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Köpa semesterboende, någon med erfarenhet?

Titta under tidigare trådar kring husköp. Går du in på Jannis och Ylva blogghörna, hittar du våra erfarenheter under "Vårt husköp" (för 22 år sedan). Det gäller att våga, men resultatet kan bli fantastiskt!
Lycka till / Jannis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-02-25, 18:33
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Köpa semesterboende, någon med erfarenhet?

Här finns mer att läsa!
http://www.livingincrete.net/tax.html

/Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-03-01, 14:24
MarieGran MarieGran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 4
Standard Sv: Köpa semesterboende, någon med erfarenhet?

Tack!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-03-02, 10:00
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Köpa semesterboende, någon med erfarenhet?

Vi hyr sedan 2010 en lägenhet på Lesvos. Vi har funderat på att köpa den, men avstått. Det finns 16 lägenheter i huset. Huset är alltså uppdelat på 16 "lagfarter". Vår lägemhet ligget högst upp, 3:e våningen, så om vi köper lägenheten blir till exempel taket över vår lägenhet vårt ansvar. Ingen av de andra ägarna,alla pensionärer,har några pengar till reparationer.
Vi stormtrivs här men föredrar att hyra.
Den här typen av lagfarter är vanliga på Lesvos. I Athen har vi vänner som bor i bostadsrätt. Så det finns också.
Grundtips: hyr första året och testa. Då vet ni om ni trivs med grannar, ljudnivån, omgivningar, service, bad och så vidare.
Lycka till.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-03-02, 12:05
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Köpa semesterboende, någon med erfarenhet?

Noen tips fra meg, som kjøpte leilighet i Nafplio for 8-9 år siden - noe jeg ikke har angret en dag på


- hvis dere ikke har tenkt å ha bil i Hellas, kjøp bolig i eller veldig nær en litt større by. En landsby med en matbutikk (som kanskje stenger etter et år) er ikke bra, når drikkevarer, vaskemidler og andre tunge ting skal i hus.

- kjøp bolig der det er liv hele året, enkelte øyer er nærmest stengt om vinteren.

- Athen og Thessaloniki, som du nevner, vil alltid ha gode flyforbindelser, selv om ruter andre sted i Hellas legges ned, vil man alltid komme seg til steder i nærheten av de to byene.

- ikke bruk "turistmegler", men en som også megler for grekere. Finn en advokat som er uavhengig av megleren (for sikkerhets skyld). Jeg brukte Propertyshop (eid av en skotte og en greker) i Tolo på Peloponnes, men de er bare aktuelle om dere skal kjøpe bolig her i området. Jeg fikk utrolig mye hjelp av dem, og handelen gikk som smurt, også fordi de hjalp til med alt papirarbeidet og ble med meg på alle offentlige kontor som måtte besøkes i forbindelse med handelen.

- pass på isolasjon og oppvarming, det blir kaldt om vinteren, og det elektriske anlegget må tåle at dere f.eks både varmer opp og lager mat på samme tid. Jeg sier det fordi jeg leide første året i Nafplio, i en leilighet hvor jeg måtte velge å være varm eller lage middag. Noen leiligheter har oljefyrte radiatorer, p.t er olje dyrere enn strøm, men det kan jo endre seg. Mange, særlig litt eldre, leiligheter har sentralstyrt oppfyring, og da er det vanlig at den står på bare etter ca kl tre på ettermiddagen til midnatt.

- En sørvendt balkong kan nesten ikke brukes på dagtid om sommeren, det blir for varmt selv med parasoll e.l. Dermed er det ikke så lurt å kjøpe et sted som bare har sørvendt uteplass om dere har tenkt å være der mye om sommeren.

- Det bør være mulig å lufte når huset står stengt lenge om gangen, ellers kan det dannes mugg i fuktige vintermåneder. Ventil har få hus, men trygge (låsbare) sjalusidører pluss myggnetting funker fint.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-03-02, 19:56
MarieGran MarieGran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 4
Standard Sv: Köpa semesterboende, någon med erfarenhet?

Tack snälla för era svar och tack för alla tips!
Att hyra en sommar kan nog vara en bra idé så man får känna sig för lite om man tror sig ha hittat "staden man vill bo i".

Har haft sommarboende i Grekland tidigare, just på Peloponessos. Hade hus i en liten by nära Kalamata men kände mig fruktansvärt isolerad där. Dock var det ett ärvt hus som ärvdes av min dåvarande sambo så jag har ingen erfarenhet alls av själva köpeprocessen.

Tar emot alla tips och idéer ni har med glädje!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-03-02, 19:58
MarieGran MarieGran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 4
Standard Sv: Köpa semesterboende, någon med erfarenhet?

Måste tillägga att jag älskar Nafplio!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-03-02, 20:11
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Köpa semesterboende, någon med erfarenhet?

Citat:
Ursprungligen postat av MarieGran Visa inlägg
Måste tillägga att jag älskar Nafplio!
Jeg også

Reiste over mesteparten av Hellas før jeg bestemte meg for hvor jeg ville kjøpe leilighet, og i Nafplio fant jeg en vakker, passe stor by med liv og røre hele året.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT