Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-01, 09:23
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Datorer, katter och teknik… O lite annat…

I går kväll var jag hos en god vän och lagade middag. Vi brukar ha ”samkväm” någon gång i månaden, och på ett tidigt stadium kom vi på att det var lämpligt att jag fixade käket och han stod för det flytande… Hans lillgrabb var där och då blir det nästan alltid min fläskfilé med Salvia och Rosmarin och pressad potatis med skysås… Grabbhalvan är synnerligen förtjust i detta.

Men denna gång när jag kom hem på tidig kväll så medförde jag några minneskort för att uppgradera burken här hemma. Polaren hade några maskiner hemma som ändå skulle slaktas. OBS! De är helt ärliga. Det är ”junk” från hans jobb… Och eftersom jag alltid pysslat med, och vältrat mig i, teknik på ett eller annat sätt redan från min ungdom så skulle ju dessa in i burken per omgående. Det fullkomligt kliade i fingrarna… Och efter middagen och kaffet så var jag väl kanske lite ”entusiastisk”… Tja, på glatt humör i alla fall.

Till historien hör nu att jag har katter. Två stycken herrar som är ”sopraner”… Och som alla vet så har katter päls. Fast med tanke på hur ofta jag måste dammsuga här så borde dessa två vara både vara hårlösa och frysa duktigt… Men icke så…

Det har hänt att det har luktat lite bränt från datorn tidigare. Jag har ju haft en liten misstanke om varför den gjort det, men inte gjort något åt det… Allt fungerade ju… Men för att installera mer minne så måste man öppna eländesburken. Tidigare har jag alltid haft tillgång till någon tekniker som fixat allt sådant åt mig. Men inte numera, så det var bara att koppla loss kablarna, baxa upp eländet på köksbordet, och öppna burken. Och därinne bodde en katt till!

Det var i alla fall vad jag trodde de första sekunderna. Jag har aldrig sett så mycket katthår på så liten yta! (Och jag visste inte att de var så många fläktar i burken heller) Men förståndig och förutseende som jag är så hade jag redan tagit fram dammsugaren. Jag misstänkte nämligen från början att den skulle behövas. Så efter några minuters arbete, där dammsugaren nästan storknade, så började jag se konturerna av kretskort och annat konstigt därinne… All ventilation till nätaggregatet var helt igensatt. Fläkten som ska kyla processorerna snurrade men var så igensatt så den gjorde nog ingen nytta. Så nu förstår jag varför burken ibland lät som en helikopter på ecstasy tidigare…

Nåväl, slutet gott, allting gott. Nu har jag internminne så jag kan gödsla med det och det hörs knappt att burken är på längre. Fläktarna har inte ökat i varv en enda gång efter uppgradering och dammsugning. Mums!

Tidigare i veckan när jag satt och surfade så kopplade en god vän i Belgien upp sig. Vi brukar prata lite då och då och Skype talade om att han var på banan. Jag ringde och helt plötsligt flinade han mot mig på skärmen. Han hade alltså kopplat in en kamera. Det följde med en sådan till den här burken också en gång i tiden, men jag har aldrig funnit någon anledning att koppla in den. Men jag hade sådan tur att den låg i en kartong ovanpå sekretären där jag har datorn så vips, 2 minuter senare så satt vi och räckte ut tungan åt varandra… Det var rätt festligt att se den man pratade med. Visst var det lite eftersläpning i bilden, men spela roll. Det var kul.

Men så flög faan i mig som vanligt. Så jag tog fram den nya mobilen som jag nämnde i en annan tråd. Tog en bild av skärmen här, hans nuna då, och skickade den från telefonen direkt till killens E-mail i Belgien. Så han fick då en bild på hur han såg ut på ”min sida” under tiden vi satt och pratade… Det blir liksom ett helt varv? Eller vad man ska kalla det…

Trots att jag är lite tekniknörd tycker jag att det är snurrigt. Hade någon för 20 år sedan sagt att detta skulle vara möjligt idag hade jag direkt kallat på några stora herrar i vita rockar och bett dem ta med den kraftigaste tvångströjan…

Jag hade i så fall medverkat till att spärra in ett geni. Och det hade ju varit trist. Men jag undrar vart tekniken för oss om ytterligare 20 år…

Peter
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-01, 09:51
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Datorer, katter och teknik… O lite annat…

"Jag har aldrig sett så mycket katthår på så liten yta"


Tack Peter för tipset! Nu börjar vi förstå varför sambons lite till åren komna dator, är så slö som den är. Vi brukar kalla den "Go-kart".

Moster
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-01, 10:58
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Datorer, katter och teknik… O lite annat…

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det har hänt att det har luktat lite bränt från datorn tidigare. Jag har ju haft en liten misstanke om varför den gjort det, men inte gjort något åt det… Allt fungerade ju…

...Och därinne bodde en katt till!

Du kanske ska räkna din kattflock en gång till Peter Härlig story!

//Zanét
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-01, 12:47
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: Datorer, katter och teknik… O lite annat…

Efter att ha haft katter i 16 år (men inte nu längre, tyvärr) så kan jag bara nicka igenkännande... Det finns inget ställe där katthår inte kan ta sig in! Skulle jag (av någon oklar anledning! Måste ha sett för många deckare på teve...) någon gång obduceras så kan jag ge mig 17 på att man skulle hitta mycket katthår i mitt inre...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-01, 15:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Datorer, katter och teknik… O lite annat…

Ajajaj, är det därför fläkten på min går som hela maskinen skulle lyfta

Är det bara att skruva isär och dammsuga?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-01, 16:01
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Datorer, katter och teknik… O lite annat…

Jag har länge misstänkt att katterna har gömt överskottspälsen i gossens dator som ibland låter som en gammal SAAB två-taktare. Kanske dags att plocka fram dammsugaren.

Tänkte på vad man sa när jag var liten: vilken tur att det inte finns bild-telefon. Nu är den här och man måste mejka sig innan man svarar.

Nog var det bättre förr, inga bildtelefoner och katterna var korthåriga och utomhus.

birgitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-01, 16:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Datorer, katter och teknik… O lite annat…

Ja jösses. När jag satt och lärde mig min nya telefon i höstas fick jag plötsligt chocken. Vad var för ett skrälle i morgonrock och med håret på ända som dykt upp i displayen?

Det var naturligtvis jag själv som fått igång en bildfunktion som jag inte visste fanns
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-04-01, 16:31
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Datorer, katter och teknik… O lite annat…

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det var naturligtvis jag själv som fått igång en bildfunktion som jag inte visste fanns
Sicken mardröm, hoppas du vaknade upp snabbt.

birgitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-04-01, 16:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Datorer, katter och teknik… O lite annat…

Det kan man säga, jag skrämde ju slag på mig
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-04-01, 22:29
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Datorer, katter och teknik… O lite annat…

Vad ni än gör så dammsug inte inne i datorn. Katthår i dammsugarrör alstrar säkert en hel del statisk elektricitet och det vill vi inte ha inne i våra datorer.
Det bästa är om man använder Antistatarmband http://www.clasohlson.se/Product/Cat...;251757;251271 och försiktigt plockar bort så mycket av håret som möjligt och rör allt annat så lite som möjligt.
Det brukar också finnas tryckluft på burk som ska vara antistatisk men jag hittar inget sådant nu.

Bättre att ha lite skit i hörnen än ett rent helvete.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-04-01, 22:34
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Datorer, katter och teknik… O lite annat…

Hej
Angående dammsugning i datorn. Fick ett tipps av en servicekille:" Använd plats eller gummi (elementmunstycke" på slangen och stll suget på lågt. Då brukar det fungera. Givetvis ska datorn vara avslagen och frånkopplad.
MVH/Chras
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-04-02, 15:19
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Datorer, katter och teknik… O lite annat…

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Vad ni än gör så dammsug inte inne i datorn. Katthår i dammsugarrör alstrar säkert en hel del statisk elektricitet och det vill vi inte ha inne i våra datorer.
Mvh Janérik
Det är helt riktigt att detta gällde tidigare, men dagens processorer och minnen är mycket mindre känsliga mot statisk elekricitet. Så det är inte så kritiskt som det var tidigare. Men det är klart man ska vara försiktig om man ska ge sig på detta och inte peta på grejerna i onödan.

Jag stod på en nylonmatta (!), tog i chasit och i diskbänken lite snabbt och tryckte sedan i 2 minneskort. Inga problem. Fungerade perfekt.

Peter
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-04-02, 23:35
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Datorer, katter och teknik… O lite annat…

Visst, det är kanske lite överdrivet med antistatarmband, det använder jag aldrig själv heller men samtidigt så får vi kanske räkna med att några av läsarna här inte har tittat in i en dator tidigare och därför inte tänker sej för på samma sätt som många andra gör.
Det är svårt att veta hur mycket statisk elektricitet en dator tål men det är troligen lönsamt att vara lite försiktig då man håller på.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-04-03, 06:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Datorer, katter och teknik… O lite annat…

Ja och vissa försäkringar gäller inte om datorn öppnats.
Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-04-03, 09:00
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Datorer, katter och teknik… O lite annat…

Precis som Eva L säger - har man en "företagsdator" så skall man nog kolla upp ifall man får öppna höljet eller om försäkringen förfaller då.

Det är ju egentligen inte "din" dator utan du lånar ju den av företaget...

Sedan skall man ju som sgat inte använda aluminumröret till dammsugaren utan ett plast eller gummirör och vara försiktig i närheten av kretskorten.

Köp hellre tryckluft på burk och blås bort dammet/katthåren:
Biltema
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-04-03, 17:35
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Datorer, katter och teknik… O lite annat…

Använd INTE tryckluft på "flaska". Den kan tyvärr innehålla vätska och då är det kört. Gäller även för lågpasssfiltret dvs det somsitter bakom speglen och slutaren i en digital systemkamera. Se upp.
MVH/Chras
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-04-04, 00:19
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Datorer, katter och teknik… O lite annat…

Citat:
Ursprungligen postat av ford prefect Visa inlägg
Sedan skall man ju som sgat inte använda aluminumröret till dammsugaren utan ett plast eller gummirör och vara försiktig i närheten av kretskorten.
Ja, om gummit eller plasten är ESD-godkänd! Annars kan du göra mer skada än nytta. Många plaster laddar upp sig något otroligt och kan i värsta fall ge ESD-skador på kretskorten. Detta behöver inte vara något man märker med en gång, utan dessa skador kan sedan ge sig tillkänna sporadiskt och/eller efter lång tid. Om datorn är avstängd när man rotar runt i den har ingen betydelse när det gäller ESD-skador. Jag skulle rekommendera ett ESD-armband och att undvika att röra vid korten vid rengöring!

Senast redigerad av ENIAC den 2007-04-04 klockan 00:28.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-04-04, 06:28
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Datorer, katter och teknik… O lite annat…

Otvetydig slutsats efter att ha läst alla intressanta inlägg i denna tråd: Öppna aldrig din dator, se inte ens på det som finns därinne.

Lefteris
blundar
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-04-04, 07:17
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Datorer, katter och teknik… O lite annat…

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Använd INTE tryckluft på "flaska". Den kan tyvärr innehålla vätska och då är det kört. Gäller även för lågpasssfiltret dvs det somsitter bakom speglen och slutaren i en digital systemkamera. Se upp.
MVH/Chras


Mmmm, har märkt detta på jobbet med den tryckluft vi använder där. Måste vara riktigt dålig kvalitet eftersom det inte bara kommer luft utan även vätska. Sprayar man några sekunder upphör vätskan men varje nyt tillfälle så kommer det alltid en dust vätska ändå.

Var köper man tryckluft garanterat utan vätska ???



Hasse
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-04-04, 07:40
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Datorer, katter och teknik… O lite annat…

Vet inte var men föreslår att Du inköper en gummiblåasa på apoteket. Med en sådan kan man båda blåsa och suga.Har själv införskaffat dyligt från apoteket.
MVH/Chras
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT