Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-03-31, 00:02
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Men kan det inte ha ett slut.....

.....med att döda hundar i Grekland .

Tidigare kommer rapporter om misshandlade, förgiftade och övergivna hundar på Kreta, förgiftade hundar på Hydra och nu massor av döda hundar runt Meteora!
Blir det inte ett slut på detta så är det min sista resa till Grekland i sommar. Definitivt. Jag stödjer inte längre ett land som inte lagför "animal abuse"!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-03-31, 00:28
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Men kan det inte ha ett slut.....

Jag åker ofta till Samos. Där finns ett animal care-center som fångat in och tagit hand om alla lösspringade hundar. Vilda katter plockas in och steriliseras och släpps igen. Det har gjort stor nytta! I början hade jag alltid svår ångest när jag skulle åka dit eftersom jag älskar djur. Men nu känns det mycket, mycket bättre när kattantalet krympit till en nivå som gör att lokalbefolkningen, fiskarna, kan ge dem mat över vintern. Vi hade en katt på stranden som kom för tredje året i rad. Och som sagt, i princip, inga herrelösa hundar.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-03-31, 07:40
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Men kan det inte ha ett slut.....

Det er strenge straffer for dyremishandling i Hellas, etter en ny lov som ble innført for et par år siden: http://www.animalactiongreece.gr/107...ek-legislation
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-03-31, 08:41
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Men kan det inte ha ett slut.....

Jo lagar är ju bra men vem kontrollerar att de efterlevs.Vem bryr sig ? Det är som med trafikregler i Grekland ,dom finns ,men vem bryr sig ,polisen gör det inte ,allmänheten inte,Nu generaliserar jag ,men den lilla klick som bryr sig ,är alltför liten.Jag önskar att det fanns ett forum där man kunde disk. få info. av Greker direkt,Då säger mina vänner på Kreta du får bli politiker istället
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-03-31, 12:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Men kan det inte ha ett slut.....

Sant. alltihop. En djurskyddsförening här där jag bor har fått en juridiskt kunnig person ansluten och man ska ta allvarligt på vanvård o.s.v
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-04-14, 18:20
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Men kan det inte ha ett slut.....

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Jag åker ofta till Samos. Där finns ett animal care-center som fångat in och tagit hand om alla lösspringade hundar. Vilda katter plockas in och steriliseras och släpps igen. Det har gjort stor nytta! I början hade jag alltid svår ångest när jag skulle åka dit eftersom jag älskar djur. Men nu känns det mycket, mycket bättre när kattantalet krympit till en nivå som gör att lokalbefolkningen, fiskarna, kan ge dem mat över vintern. Vi hade en katt på stranden som kom för tredje året i rad. Och som sagt, i princip, inga herrelösa hundar.

Det låter väldigt bra Fajotta. Positivt .


Tack för länken Admirala! Jag visste sedan tidigare att Grekland har strängare lagar än Sverige för t.ex. djur på cirkus vilket ju är förbjudet i Grekland. Bra. Något för oss i Sverige att ta efter.
Hoppas bara att lagarna efterlevs som jan c påpekar!


Det kanske finns hopp! Det låter bra Monica P! Och jag har mött många greker som bryr sig så man hoppas på att situationen förbättras (men man blir ledsen varje gång nya massförgiftningar uppdagas ).
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-04-14, 19:56
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Men kan det inte ha ett slut.....

Detta är ju bara så fruktansvärt!! Jag blir både arg, förtvivlad och ledsen när jag hör om massförgiftningen som försiggår.

Jag älskar landet Grekland, som så många andra med mig men det här med djurhållningen fasar jag över varje gång jag åker dit. Jag har sett djur som mår bra men jag har tyvärr sett fler som inte alls mår bra.

Som senast, på Tilos. De katter som befann sig inne i Livadia såg ut att ha det bra. Det kändes skönt. Katterna uppe i klostret Ag. Pandeliemonas (ursäkta stavningen!) var det verkligen beklämmande att se! Där var flertal kattungar som var magra, full i parasiter och med ögoninflammationer. Även var jag med om en händelse från helvete, där jag blev ofrivilligt ögonvittne till infångning av ett lamm. "Todays special: Baby Goat in lemon sauce" står mig upp i halsen efter detta! Jag är pescetarian, så jag skulle inte äta det ändå men min sambo som är köttis, fick också avsmak av detta. Han aktar sig vad han beställer hädanefter...

De flesta katter i Kokkari mår heller inte så bra, de gjorde inte det i maj 2012 när jag var där. Förhoppningsvis har det blivit bättre!

De som jobbar med detta, gör ett jättebra jobb! De skulle bara synas och höras mer! De borde få ta mycket mer del av de pengar turismen bidrar med.

Jenny
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT