Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-03-11, 22:58
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Några djur- & naturbilder

Satt här ikväll och bläddrade igenom en mängd digitala bilder samtidigt som rempetikan spelades på lagom volym. Bilder och musik tillsammans blir ju nästan verkligt under förutsättning att man inte tittar ut genom fönstren och ser snödrivorna...

Under min virtuella vandring ikväll har jag sett många djur och sköna naturvyer. Får se nu om någon här lyckas hitta grodan











//Zanét
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-03-11, 23:02
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Några djur- & naturbilder

Jag tycker att jag ser grodan på bild nr.3. Mitt i det gråa ovaför rötterna till trädet Fast det kan ju vara synvilla också

Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-03-12, 09:27
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Några djur- & naturbilder

Jodå, den "osynliga" grodan är på bild 3 och syns mycket tydligare här än vad den gjorde i verkligheten.

Är det någon som kan säga vilken sorts groda det är? Har själv varit inne på att det kan vara en oxgroda men det är bara ett svagt antagande.

//Zanét
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-03-13, 08:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Några djur- & naturbilder

Citat:
Får se nu om någon här lyckas hitta grodan
Hittade bara prinsen. Bläddrade också efter djurbilder, fann ingen groda men väl en sköldpadda som jag räddade från bildöden utanför Parga. Där fanns gott om sköldpaddor, de verkade inte bry sig ett dugg om trafiken. Konstigt.

Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-03-13, 20:12
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Några djur- & naturbilder

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Där fanns gott om sköldpaddor, de verkade inte bry sig ett dugg om trafiken. Konstigt.
Sköldpaddor liksom många andra djurarter verkar ha en navigeringsnyckel som gör att de passerar samma sträckor som deras förfäder gjort, s k viltväxlar - Om där sedan finns en väg eller inte har mindre betydelse. I området runt vår by finns mycket sköldpaddor och tyvärr är det ofta de ligger sönderkrossade på vägarna Jag brukar göra precis som du gjorde; stannar bilen och går och hjälper sköldisarna över vägen åt det håll de är på väg

För två år sedan hjälpte jag en liten minervauggla. När vi körde hem från ett tavernabesök mitt i natten såg vi den lilla ugglan sittandes mitt på vägen och vi bromsade in. Hittade ett par arbetshandskar i bilen och sedan skred jag till verket. Fick tag i den medtagna ugglan och in med den i bilen. Väl hemma placerade vi den på trädgårdsbordet men då tycktes det som om den var död och efter ytterligare en stund var vi övertygade - ugglan var död. När jag sedan en stund efter studerade den på avstånd såg jag ett jättestort öga som glodde på mig och efter ytterligare en stund var det två stora ögon som blängde på oss. Efter ytterligare 5 minuter satte den sig upp, glodde på oss och lyfte sedan ljudlöst ut i mörka natten. Efter den natten har vi haft ugglor runt huset vareviga dag och även kunnat följa några ungar i deras utveckling

//Zanét
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-03-13, 21:16
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Några djur- & naturbilder

[. Efter den natten har vi haft ugglor runt huset vareviga dag och även kunnat följa några ungar i deras utveckling

//Zanét [/quote]

Så fantastiskt !!! Cia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-03-13, 21:27
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Några djur- & naturbilder

Visst är det fantastiskt Cia De här ugglorna är även aktiva på dagen och föräldrarna har ett väldigt bestyr med att hålla ordning på sina högljudda ungar

Vi tog några bilder på ugglan och den sista, där den spelar död, är tyvärr väldigt suddig, men ändock ett minne.





//Zanét
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-03-14, 13:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Några djur- & naturbilder

Citat:
Efter den natten har vi haft ugglor runt huset vareviga dag och även kunnat följa några ungar i deras utveckling
Det låter helt underbart!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-03-14, 13:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Några djur- & naturbilder

Citat:
Vi tog några bilder på ugglan och den sista, där den spelar död, är tyvärr väldigt suddig
Spelar död?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-03-14, 20:27
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Några djur- & naturbilder

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Spelar död?
Många djur gör så för att undgå fara och nu när jag googlade runt, såg jag att "spela död" även används om människor vid t ex utbrändhet.

I NE finns följande saxade utdrag om vad katalepsi är:

"...beteende hos djur: att spela död eller att "frysa" sina rörelser. Ett djur i kataleptiskt tillstånd reagerar inte på beröring, och musklerna hålls spända i en viss position. Katalepsi är en vanlig reaktion på hot hos t.ex. många insekter, vissa grod- och kräldjur samt däggdjur som sengångare och opossumar. Genom att de därigenom blir svårare att upptäcka eller genom att vissa predatorer endast fångar rörliga byten kan de undgå att fångas..."

//Zanét
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT