Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-09-20, 22:21
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Möten med olika djur i Cykladerna

Som vanligt reste vi till Santorini,Amorgos och Naxos i 3 veckor i augusti-september.
Alla gamla vanliga möten och händelser upprepade sig som de har gjort i 14 år.Naturligtvis med små eller stora förändringar.Vi gillar det.Igenkännadndet - ni vet.

Den här resan blev dock lite annorlunda pga alla djur vi mötte.

På Santorini -Honeymoon,blev vi kompis med en ca 2 år gammal katthona som vi döpte till "Blancita"(lilla vita). Hon är en synnerligen vänlig katt som fick mat av oss,fast hon nog redan var nån slags huskatt.
På Honeymoon finns även en underbar hund som vi har följt sen valp. Han tillhör Julias systerson och är nåt slags fågelhund.Lari heter han.Laris specialitet är att springa efter bilar och skälla som en galning.Jättefarligt förstås!Går tydligen inte att få bukt på.
Jag blev glad att se att åsnorna och mulorna inte längre binds med två ben ihop.De binder "bara" ett ben och låter djuren gå i en ganska vid cirkel.En förbättring från föregående år-fast inte tillräckligt,eftersom djuren fortfarande går i brännande sol!
I alla fall, fanns det en väldigt tam och fin mula på fältet alldeles vid hotellet.Henne döpte vi till "Adonita". Hon tog emot morötter och äpplen av oss och andra hotellgäster.

På Amorgos bodde vi som vanligt hos Titika.I hagen bredvid hennes pension gick en åsninna med sitt föl! Helt underbart! Jag har aldrig sett ett "live"åsneföl!
Dessutom träffade vi Liza,som fick oss att adoptera vår Lemonaki-katt för två år sen.
Liza gör ett fantastiskt arbete med djuren! Organisationen heter Amorgos animal Zone.
I en hage har hon två åsnor,en häst och en mula.En av åsnorna är urgammal och heter Daisy.Daisy är som en hund och går efter en och nafsar vänligt efter nåt ätbart.
Lizas katt och hundhem är underbart att se.Där finns f.n två hundar och kanske 10-15 kattungar.En av kattungarna är tingad till Sverige.
En annan av kattungarna heter "Drop",eftersom den hittades tappad efter en sopbil...söt som bara den!

Så kom vi då till Naxos och fick se den fantastiska havssköldpaddan som en fantastisk djurupplevelseavslutning! Särskriv detta och jag anmäler er till Svenska akademien...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-09-21, 19:39
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Tack för en fin berättelse.

Jag förstår att Amorgos betyder något särskilt för dig eftersom att Lemonakia kommer därifrån. Och djurorganisationen där verkar jobba på bästa sätt för djuren . Såg att dom fanns på Facebook.

Det gör så ont när man ser dessa åsnor! Även dom som bär turister upp och ner i Oia. Förstår inte hur man kan sätta sig på en sån stackare i värmen.

Hur gammal är hunden på Honeymoon? Vi träffade på en STOR hund där 2008 som var ständigt hungrig. Och glad. Och hoppade. Kanske var samma. Vi brukade gå ner till stranden på kvällen för att mata valparna som bodde på parkeringen och då kom alltid den STORA hunden och tog all maten......

Deia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-09-21, 21:49
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Jag tror att Lari är ca två år.Han tillhör Julias systerson.Han mår väldigt bra och är väl omhändertagen.Men förra året var det någon som förgiftade honom.Det upptäcktes i sista minuten och han kunde räddas!Troligen någon som irriterades på hans jagande efter bilar.
Jo Liza gör ett fint jobb och det var riktigt roligt att se hennes djurhus!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-09-21, 23:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Malin är det den här parveln? I så fall är han tre, jag tog bilden 2010 och då var han valp. En riktig hjärtekrossare

Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-09-22, 00:01
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Tack för din fina lilla fabel, Malina! Var på Amorgos finns Liza med djurhuset?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-09-22, 00:11
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Åh, vilken liten goding . Vilka ögon.
Vilken tur att det gick att rädda honom!

Deia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-09-22, 11:43
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Jomenvisst Inkfish! Min tidsuppfattning börjar upluckras... Han är tre!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-09-22, 11:51
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

La Rose! Lizas djurhus finns bakom Titikas på väg mot Chora på en liten kulle med några hus.
Om du står med ryggen mot havet,tar du andra avtagsvägen till höger från Titika och går rakt fram/upp. Men,fråga!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-09-22, 13:44
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Tack, så bra att det inte ligger nån helt annanstans på ön!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-09-22, 15:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Åh, vilken liten goding . Vilka ögon.
Vilken tur att det gick att rädda honom!
Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Jomenvisst Inkfish! Min tidsuppfattning börjar upluckras... Han är tre!
Ja vilken tur att det gick att rädda honom, han var både fin och välskött.

Det är ett oskick det där, när folk tar till gift för att lösa ett hundproblem, även om jag förstår att man kan tröttna på hundar som t ex ylar hela nätterna för att de ligger bundna vid husses båt. Om de slapp ligga ensamma och bundna skulle de säkert bli trevligare hundar.

Jag har just kommit hem från Sifnos och där hörde jag en dag ett förtvivlat gnällande och ylande bakom en mur. Jag gick fram och tittade och hittad en liten svart valp av labradortyp, makalöst söt. Det som gjorde honom så olycklig var att han lyckas dribbla undan ett stor kotte så långt att den var preciiis utom räckhåll för honom, han hängde och flåsade i linan men nådde den inte.

Han blev överlycklig när jag stannade ett tag och kastade kotte och framför allt pratade och gosade med honom
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-09-22, 15:42
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Han blev överlycklig när jag stannade ett tag och kastade kotte och framför allt pratade och gosade med honom
/ Simetra
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-09-22, 22:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Det här är min senaste kykladiska bekantskap i djurriket:



Lily, huskatt på Aperanto i Faros på Sifnos. För tre år sedan hade hennes mamma den positionen, men numera har Lily kört bort henne (mamma Sifnos gjorde dock ett par kortare besök nu och jag hann trycka i henne lite skinka innan hennes elaka avkomma kom farande igen).

Lily var nog det envetnaste lilla kräk jag stött på, jag försökte hålla henne på lite avstånd i början men det gick ju inte. Jag köpte skinka och tänkte att en skiva om dagen kan hon väl få. När jag åkte hem var vi uppe i fyra.

I tre veckor bevakade hon min uteplats ifall skinkan skulle komma fram, hon gjorde upprepade försök att komma in i mitt kylskåp, hon slog ilsket efter mig varje gång jag försökte lyfta ner henne från knät, en sen kväll fick jag gå tillbaka ut på byn för att leta upp fransyskorna i grannrummet, de hade av misstag råkat låsa in Lily på rummet när de gick för att äta middag och hon råmade ilsket därinne. (Jag hittade dem, de fick be om notan och gå hem och släppa ut henne. Då hade hon rivit en gardin i trasor i sina försök att komma ut).

En annan sen kväll låg jag i en solstol och tittade på stjärnorna, mamma Sifnos hade vågat sig fram, låg på min mage och trampade lite och snuttade försynt på min blus. Plötsligt hoppade vi båda en halvmeter upp i luften när vi hörde ett brak bakom oss. Det var Lily som hoppat från andra våningen ner på det torra bambu/vass-taket på uteplatsen. Nu låg hon längst ute på kanten och stirrade misstänksamt på oss.

En natt när jag sov ute under stjärnorna kom hon och hoppade upp i solsängen, rullade ihop sig mot mina ben och somnade, som vilken familjekatt som helst. (Ett par timmar senare vaknade jag av att jag inte kunde röra mig, då hade hon rullat ihop sig och låg och snusade ovanpå mina ben.)

Lily var alltså en stor personlighet. Och en mycket krävande sådan. Fast nu när jag är hemma saknar jag hennes bestämda uppsyn
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-09-22, 22:53
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Alldeles och totalt underbart!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-09-23, 08:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Vilken underbar berättelse. Det där med en skinkskiva som blir fyra känner jag allt igen. När jag var på Lesvos charmade en kattmamma och hennes ungar mig totalt. Köpte den dyraste tänkbara kattmaten till dom och kattmor som var ganska skygg från början hoppade in genom förstret via ett litet tak utanför och bonade in sig i min säng innan två veckor var till ända. Går fortfrande inte många dagar utan att jag tänker på kattfamiljen trots att det är flera år sen.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-09-23, 11:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Alldeles och totalt underbart!
Ja, hon var en verklig karaktär! Jag var lite olycklig när jag skulle åka över att lämna henne och en liten blåvit kattunge som dykt upp de senaste dagarna (Lily HATADE den, behöver jag säga det... Kolla hennes uppsyn)



Men ett ungt franskt par som just flyttat in, och som sett mitt pyssel med katterna, sa lugnt: "Don't worry, we'll take care of the cats".

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
. Går fortfrande inte många dagar utan att jag tänker på kattfamiljen trots att det är flera år sen.

Eva
Jag förstår dig... Senast jag åkte från Fourni hade jag det skitjobbigt med en liten kattfamilj på tre generationer: mamma och två döttrar som jag träffat på redan året innan + deras nya ungar. Dem hade jag tryckt i mängder med kattmat och på Fourni är kattsituationen så svår, där är för många, ingen bryr sig om dem och nästan alla är i väldigt dålig kondition. "Min" lilla familj hade kliat upp stora sår, de små ungarna hade ögoninfektioner osv. En ung lärare som bodde på samma pensionat matade dem så gott hon kunde men veterinärvård var inte att tänka på på Fourni. Så det var jobbigt att lämna dem och veta i vilken dålig kondition de var.

I Faros på Sifnos är kattsituationen en helt annan. Flera katter har halsband, många är kastrerade osv. Kring två av tavernorna håller några välgödda, för att inte säga feta, katter till. Fast mest är det en israelisk kvinna med sommarhus i Glyfoviken som ser till att katterna har det bra. Hon tar dit en veterinär ibland, de fångar in katter, behandlar och framför allt kastrerar dem.

Hon är bara där ett par månader på sommaren men har hela året en trädgårdsmästare anställd (hon har en fantastisk trädgård). Han och hans fru har till uppgift att se till katterna och mata dem (även Lily får mat där, det hon fått av mig och andra gäster på pensionatet är bara godis, hon behöver det egentligen inte). Det är därför Lily var fin och välnärd, liksom även hennes mamma Sifnos var, trots att jag först träffade henne redan för tre år sedan. Tack vare den där kvinnan har katterna det bra.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-09-23, 11:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Här en annan mycket fin katt som jag träffade på taverna Gorgona i Faros. Röd tabbyteckning och ögon som slog över i blått, han var så vacker.



Jag ber om ursäkt för stora bilder, men sedan Photobucket gjorde om lyckas jag inte förminska dem.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-09-23, 11:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Bland det häftigaste jag stötte på i djurväg var dock en sån här, när jag snorklade utanför Agia Marina i Kamares. Praktfull!

Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-09-23, 13:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Situationen på Lesvos var inte heller bra för katterna och som jag minns från Fourni såg jag också flera magra infekterade katter där. De hade dessutom väldigt många gamla kylskåp efter promenadvägen till stranden.

I Chora på Folegandros var katterna välnärda och det verkade som att de togs väl omhand.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-09-23, 13:39
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Vilka underbart söta kattbilder.... Har inte sett så mycket katter här på Tinos, mer hundar en följde mig hela vägen hem från mat butiken. Hoppas på att få se pelikanen Marcos ute så jagkan ta en bild och Visa sen... Kanske jag får se mer katter och djur när jag ska fara runt till alla byarna imorgon.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-09-23, 14:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg

I Chora på Folegandros var katterna välnärda och det verkade som att de togs väl omhand.
I första hand får det gärna vara väldigt få katter på en ö för min del, i andra får de gärna vara välnärda. Man ser inte det så ofta men det är skönt att höra att det är så även på Folegandros.

Det är samtidigt ett lite svårt ämne - att man bekymrar sig över katter och andra djur när det finns grekiska människor som köar till soppkök i Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Vilka underbart söta kattbilder.... Har inte sett så mycket katter här på Tinos, mer hundar en följde mig hela vägen hem från mat butiken.
Låter skönt med få katter!

Ett av mina jobbiga djurminnen har jag faktiskt från just Tinos. Vi hade skulle just lämna jättefina Giannaki efter lunch och bad, när vi såg att en tik på gården bakom tavernan just valpat. Hon hade fått en enda valp och den låg ute i det stekande solskenet mitt på gården och skrek hjärtskärande. Tiken brydde sig inte alls om valpen, hon satt i ett hörn och slickade sig i rumpan.

Jag blev illa berörd så jag gick in på tavernan och förklarade vad vi sett. Ägaren bara skrattade. "Har du hört, hon har fått en valp nu" ropade hon till någon annan i köket men ingen gjorde minsta ansats att ens gå ut och kolla läget. Det var skitjobbigt. Tiken behövde uppenbarligen hjälp att ta till sig valpen och låta den dia innan den blev stekt i solskenet.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT