Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-11-29, 10:35
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Färdigklappat!!

Enligt lite googlande på "dvärgbandmask + grekland" ser jag att den är vanlig i Grekland mfl sydeuropeiska länder. Nu är det färdigkelat med tavernakatter och hundar, fy för satan vad vidrigt!

Ur dagens Aftonblad

//PO
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-11-29, 11:10
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Färdigklappat!!

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Enligt lite googlande på "dvärgbandmask + grekland" ser jag att den är vanlig i Grekland mfl sydeuropeiska länder. Nu är det färdigkelat med tavernakatter och hundar, fy för satan vad vidrigt!

Ur dagens Aftonblad
När jag så rubriken trodde jag att du hade julhandlat klart PO

Jag har faktiskt aldrig klappat en katt eller hund i Grekland eller något annat sydeuropeiskt land. Inte ens rört vid dem - och jag har förbjudit mina barn att göra det också, trots att de (och jag) verkligen gillar djur.

Hur stor risken att få mask egentligen är vet jag inte - och att AB har en artikel om detta säger ingenting om sanningshalten - men jag är inte beredd att ta den. (För övrigt bör man ju tvätta händerna efter att ha klappat djur även i Sverige.)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-11-29, 11:43
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Färdigklappat!!

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Enligt lite googlande på "dvärgbandmask + grekland" ser jag att den är vanlig i Grekland mfl sydeuropeiska länder. Nu är det färdigkelat med tavernakatter och hundar, fy för satan vad vidrigt!

Ur dagens Aftonblad

//PO
Jag får ont i magen av att läsa det här... jag är galen i grekiska katter...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-11-29, 11:53
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Färdigklappat!!

Fy för hondan !!!!
Såna aliens vill jag inte ha i magen. Uuurrk !!!!

Tommy
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-11-29, 12:01
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Färdigklappat!!

Det som jag har läst i tidningar etc. är att om vi får detta till Sverige, så är det slut med att plocka bär, svamp etc. Kolla här från SVA:s sida...

Smittar till människa

Det riktigt farliga med Echinococcus multilocularis är att människor också kan smittas. Detta sker genom att man får i sig maskägg via bär, svamp eller grönsaker som blivit nedsmutsade av smittad rävträck.

Parasiten kan utvecklas som en svulst i levern hos människa och kan också sprida sig i kroppen till andra organ med därtill hörande allvarliga symtom. I områden med många smittade rävar (främst Alpregionen) påvisas årligen omkring 10 fall hos människa per miljon invånare. Problemet är alltså inte att många människor drabbas, utan att sjukdomen är mycket allvarlig och kräver ständig behandling av personer som smittas och i vissa fall levertransplantation. Ett annat problem är att infektionen vanligen inte upptäcks förrän efter många år.



Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-11-29, 13:43
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Färdigklappat!!

Det här innebär alltså att man i huvudtaget inte kan äta grönsaker i tex Grekland med risk att bli smittad!Där rök den grekiska salladen.Allvarligt talat så går det alltså inte att skydda sig helt från att utsätta sig för smitta om man vill lämna Sverige.Det finns ju hur många katter som helst som springer i odlingarna och använder dessa till toalett.Här i byn har de ju katterna i och omkring växthusen för att hålla bort möss och råttor från grödorna.Själv har 7 katter som går till grannen för att uträtta sina behov.De avmaskas regelbundet så det är lungt,tror jag.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-11-29, 13:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Färdigklappat!!

Nja, jag blir inte särskilt skrämd. Det blir jag sällan av just Aftonbladets "larm".

Läser man hela infon på SVA ser man att risken för människor gäller om man äter bär, svamp m m i områden med en stor population smittade rävar. Hade detta funnits i Grekland hade vi förmodligen redan varit varnade via andra kanaler.

http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=274

Citat från SVA:
Citat:
Risken att bli smittad står givetvis i direkt proportion till mängden smittade rävar (och smågnagare) i området där man vistas. Om endast enstaka smittade rävar påvisats är smittrisken för sällskapsdjur och människor påtagligt mindre än i Alpområdet.
Hittills har jag enbart hört talas om dvärgbandmask när det gäller idioter som importerar trendhundar som chihuahua och säljer dem billigt. Då brukar veterinärer varna för dvärgbandmask - men jag tror mig inte ha sett att de hittat hundar som faktiskt varit smittade. Varningar gäller att vi inte ska riskera att få in den här parasiten i vår miljö.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-11-29, 14:19
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 304
Standard Sv: Färdigklappat!!

ROLI NO som min venn Gerasimos ofte sier. Nå må vi ikke la helseprofetene få overtak med sin skremselspropaganda her også. Gjennom tidene har vi via media fått vite at det meste vi gjør, spiser og drikker medfører helserisiko, det er ikke noe spesielt for våre ferieparadis i Hellas eller andre steder. Skulle det dukke opp spesielle forhold der som for eksempel epidemier eller andre farlige forhold vil vi nok bli informert i god tid.

Mitt råd er: Kos med de katter, hunder og andre dyr som vil bli koset med og hold fingrene vekk fra de som er sky og ikke vil ha noen kontakt. Spis den mat du selv ønsker å spise. og smak gjerne på den maten du ser andre spiser. Ellers kan man gjøre akkurat det samme som man gjør hjemme når det gjelder personlig hygiene. Uansett blir vi påvirket av en "ny" bakterieflora, når vi er ute og reiser, som kan medføre forbigående forstyrrelser i kroppen. Til en viss grad kan vi ta forbehold i forhold til hva vi gjør, spiser ogdrikker, men sikker på ikke å bli syk blir vi aldri hverken ute eller hjemme.

Inge
Ambassador of Pythagorion
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-11-29, 16:20
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Färdigklappat!!

Citat:
Ursprungligen postat av Inge
ROLI NO som min venn Gerasimos ofte sier. Nå må vi ikke la helseprofetene få overtak med sin skremselspropaganda her også. Gjennom tidene har vi via media fått vite at det meste vi gjør, spiser og drikker medfører helserisiko, det er ikke noe spesielt for våre ferieparadis i Hellas eller andre steder. Skulle det dukke opp spesielle forhold der som for eksempel epidemier eller andre farlige forhold vil vi nok bli informert i god tid.

Mitt råd er: Kos med de katter, hunder og andre dyr som vil bli koset med og hold fingrene vekk fra de som er sky og ikke vil ha noen kontakt. Spis den mat du selv ønsker å spise. og smak gjerne på den maten du ser andre spiser. Ellers kan man gjøre akkurat det samme som man gjør hjemme når det gjelder personlig hygiene. Uansett blir vi påvirket av en "ny" bakterieflora, når vi er ute og reiser, som kan medføre forbigående forstyrrelser i kroppen. Til en viss grad kan vi ta forbehold i forhold til hva vi gjør, spiser ogdrikker, men sikker på ikke å bli syk blir vi aldri hverken ute eller hjemme.

Inge
Ambassador of Pythagorion
Du har en poäng i det, Inge.



Tommy
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-11-29, 16:51
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Fortsätt klappa!!!

Men, det är ju så uppenbart!!! Kvällstidningarna braska!!!

Nu förhåller det sig emellertid så att faran för smitta lindrigt talat är utomordentligt liten!!!

När jag var i FN-tjänst i Kongo och Mellanöstern i tidigt 60-tal, då fingo vi erfara att man icke sin hand eller fot i Kongofloden eller Nilen skulle doppa!!!
Detta baserat på att det i vattnet skulle finnas elaka bakterier vilka i blodomloppet genast skulle intränga via ett småsår eller så!!!

Snäckfeber, Gula febern, med flera smittor skulle medföra att man näppeligen Döden emotstå skulle!!!

Sådant nonsens.... Väl kommen hem erfor jag att av Egyptens då 55 miljoner innevånare var det cirka ett 50-tal som varje år smittades.... Då rörde det sig om personer vilkas immunförsvar var starkt nedsatt sedan tidigare....

Kvällspressen, den kolorerade, må hava behov av att sina upplagor maximera, men man må ändock taga den information som gives med en nypa salt eller två!!!

Jag tycker om djur, och komma ävenså fortsättningsvis att göra. Detta särskilt i Grekland.


Arne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-11-29, 16:58
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 304
Standard Sv: Fortsätt klappa!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne
man må ändock taga den information som gives med en nypa salt eller två!!!Arne
En nypa? En hel sekk mener nå jeg!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-11-29, 17:13
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Fortsätt klappa!!!

[QUOTE=Arne]Men, det är ju så uppenbart!!! Kvällstidningarna braska!!!


Jag håller med dig till fullo! Varenda sydeurope vore annars smittad!. Och jag tänker fortsätta ta hand om de grek-katter som söker sig till mig och mitt hem.De ska få fortsätta dola omkring bland jorgubbar och sallad i trädgården.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-11-29, 17:15
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 304
Standard Sv: Fortsätt klappa!!!

[QUOTE=Agda]
Citat:
Ursprungligen postat av Arne
Men, det är ju så uppenbart!!! Kvällstidningarna braska!!!


Jag håller med dig till fullo! Varenda sydeurope vore annars smittad!. Och jag tänker fortsätta ta hand om de grek-katter som söker sig till mig och mitt hem.De ska få fortsätta dola omkring bland jorgubbar och sallad i trädgården.
Mjauuuuu.........
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-11-29, 17:35
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Färdigklappat

Det vi ser här är ett typiskt exempel på mänskligt beteende:
antingen VILL man inte tro att det är så som det berättas om och då VÄLJER man att avfärda det som skrämselpropaganda
eller så blir man okritiskt förskräckt bara för att man läser om det.

Sanningen ligger allt som oftast varken i ena eller andra facket. Att undernärda djur (och människor) har nedsatt motståndskraft mot ohyra och diverse annat är ju inget nytt påfund. Att det är befogat att iakta en viss försiktighet när det gäller pälsdjur är inte heller något nytt. Varför avmaskar vi annars våra svenska katter, till exempel?

Sälvklart betyder detta inte att det finns någon anledning till överdriven försiktighet, men däremot till sund försiktighet. Att människor får mask från djur är inte speciellt ovanligt i Sverige heller.

Det finns ju inte alls lika många undernärda och sjuka hundar och katter i Grekland numer, som det fanns till exempel när jag reste dit första gången i slutet av 70-talet. Men då var det desto tydligare att många djur mådde dåligt av svält och sjukdomar, så då bestämde jag mig för att inte ta risken och klappa djuren. Det vore konstigt om smittorisken inte har minskat sedan dess, men det vore lika konstigt om den inte finns alls idag.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-11-29, 18:05
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Färdigklappat

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Sälvklart betyder detta inte att det finns någon anledning till överdriven försiktighet, men däremot till sund försiktighet. Att människor får mask från djur är inte speciellt ovanligt i Sverige heller.
Äh, lite skit rensar magen .
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-11-29, 18:19
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Fortsätt klappa!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Inge
Mjauuuuu.........
Voff voff voof



Tommy
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-11-29, 18:19
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 304
Standard Sv: Färdigklappat

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Det vi ser här är ett typiskt exempel på mänskligt beteende:
antingen VILL man inte tro att det är så som det berättas om och då VÄLJER man att avfärda det som skrämselpropaganda
Jeg velger å svare som min salige fader brukte å si "Dauen skal en årsak ha" Oversatt fra Nordnorsk = Døden skal ha en grunn.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-11-29, 18:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Färdigklappat

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Det vi ser här är ett typiskt exempel på mänskligt beteende:
antingen VILL man inte tro att det är så som det berättas om och då VÄLJER man att avfärda det som skrämselpropaganda
eller så blir man okritiskt förskräckt bara för att man läser om det.
...och sen finns det ju ett par av oss som letar upp andra källor än AB också, för att bilda oss en uppfattning.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-11-29, 20:21
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Färdigklappat

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
...och sen finns det ju ett par av oss som letar upp andra källor än AB också, för att bilda oss en uppfattning.
Och som jag angav så googlade jag runt lite innan, gör det, och ni skall finna att eländet anges som varandes vanligt i Grekland.

Jag tänker fortsätta att mata katterna, men inte klappa eller lyfta några i fortsättningen.

//PO
-Better safe than sorry!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-11-30, 15:28
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Färdigklappat

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Och som jag angav så googlade jag runt lite innan, gör det, och ni skall finna att eländet anges som varandes vanligt i Grekland.

Jag tänker fortsätta att mata katterna, men inte klappa eller lyfta några i fortsättningen.

//PO
-Better safe than sorry!
Man får inte mask av att klappa en smittad katt eller hund.
Mask smittar via avföring.
Det man kan få är ringorm, det är inte farligt men obehagligt.
Men om en katt eller hund har ringorm så syns det, kala fläckar som kliar.

Om dvärgbandmask kan man som redan nämnts läsa på jordbruksverkets hemsida eller på Statens Veterinärmedicinska hemsida.

För övrigt så är grekerna medvetna om dvärgbandmaskens farlighet, när jag reste dit med min hund så var man tvungen att avmaska hunden före inresa i landet.
Man måste även avmaska mot den samma för införsel i Sverige.

För övrigt angående Aftonbladets artikel så undrar man ju hur personen i texten blev smittad? Det står att han blev smittad när han klappade en hund, sedan i faktarutorna så står det ju klart och tydligt att smittan sprids med rävar(el. hundars) och smågnagares avföring.

Sedan tycker jag att det är bra att människor informeras om risker och sjukdomar som finns utomlands, för nu när gränserna öppnats är det många som reser med sina husdjur och tyvärr alldeles för få som känner till vad man skall skydda sig mot.

Det finns många andra farliga smittor man kan drabbas av, gulsot är ett exempel.

Hundar kan smittas av rabies(dödlig), falsk rabies(även den dödlig), "Sandflugsjuka"(Dödlig eller livslång medicinering), Leptospiros, Hjärtmask m.m
Förekomsten av Rabies är tack och lov inte stor i Grekland, däremor relativt vanlig i många östeuropeiska länder och i forna Jugoslavien.

//Stina

Senast redigerad av Stina den 2005-11-30 klockan 16:05. Anledning: tillägg
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT