Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-08-06, 08:04
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Lissi! Glömde hårt bröd ... tack och lov väger de inte mycket.
maggan1! Jag har rest med de flesta resebolagen men aldrig haft 15 kilos baggagevikt. Alltid 20 kilo, senast, 30 kilo.
Primera Air har 15 kg bagagevikt, såg nu de har 5 på handbagaget så då har vi en total på 20
Svara med citat
  #42  
Gammal 2010-08-06, 08:37
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Ok- jag trodde det var 20 kg som är standard, har inte sett någon annan viktgräns när jag rest. Att passera 15 kg kanske inte är så svårt nej
Ja, på de flesta charterbolag är det 20 kg som är standardvikten, men då är även handbagaget inräknat! Handbagaget får väga max 5 kg o har man utnyttjat det så återstår 15 kg för resväskan.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2010-08-06, 08:52
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad är det som väger?

Resebolagen vill - helst - inte heller att en väska skall väga mer än 20kg, då klistrar de ju på en "Heavy" lapp på dem. Om man är många i en familj, så kan det bli en tung väska, om man sampackar och alla inte har en egen väska.

Undrar hur mycket en tom resväska väger? Någon som har kollat?
Svara med citat
  #44  
Gammal 2010-08-06, 09:01
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Vad är det som väger?

Mina resväskor väger tomma mellan 3 o 7 kg!
Svara med citat
  #45  
Gammal 2010-08-06, 09:40
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Resebolagen vill - helst - inte heller att en väska skall väga mer än 20kg, då klistrar de ju på en "Heavy" lapp på dem. Om man är många i en familj, så kan det bli en tung väska, om man sampackar och alla inte har en egen väska.

Undrar hur mycket en tom resväska väger? Någon som har kollat?
En resväska får inte väga mer än 32 kg. Förr hade jag en Samsonite i hårdplast men fy sjutton bara väskan vägde ju nästan 4 kg....

Camilla
Svara med citat
  #46  
Gammal 2010-08-06, 11:15
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad är det som väger?

Oj, väskorna är tunga! Och om man tänker sig att man får ha med sig 15kg + handbagage 5kg, då blir det inte så mycket egentligen att leka med. Om man har en väska som väger 7 kg så blir det bara 8kg kvar till packningen.

Tunna kläder är kanske att tänka på, och inte så många olika outfits? Jag hade alldeles för många toppar med mig samt två par vadlånga byxor som aldrig kom till användning. Men man vill ju vara fin och kunna byta när man går ut på kvällen, så att det känns festligt...
Svara med citat
  #47  
Gammal 2010-08-06, 13:08
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Vad är det som väger?

Mjuka vaskor vager mindre an harda. Tunna, latta sommarklanningar. Hall shampo, balsam och annat i smaforpackningar. Gar inte at sa mycket under 2-3 veckor eller gar att kopa mer.

Aina
Svara med citat
  #48  
Gammal 2010-08-06, 13:23
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Tunna, latta sommarklanningar. Hall shampo, balsam och annat i smaforpackningar.
Jag gör tvärtom. Tar med mig nya förpackningar schampo, tvål, tandkräm etc. Sen låter jag bli att ta med dem tillbaka, om det skulle vara något kvar i dem. Vips, har jag utrymme för en vinflaska eller så...

Karin
Svara med citat
  #49  
Gammal 2010-08-06, 17:36
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad är det som väger?

Jag tar alltid med mig schampo etc,för då får jag det märket jag gillar, men i år köpte vi på plats. Mycket dyrare än här hemma! Och det går åt mängder... en flaska duschkräm räckte inte, inte schampo heller.

Jag samlar små provförpackningar från damtidningar, Apoteket etc och tar med på resan, de paketen väger inte mycket på på det sättet slapp jag ta med tunga burken med nattkräm tex. Fråga efter testförpackningar på Apoteket/Åhlens/Kicks etc!
Svara med citat
  #50  
Gammal 2010-08-06, 19:23
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Oj, väskorna är tunga! Och om man tänker sig att man får ha med sig 15kg + handbagage 5kg, då blir det inte så mycket egentligen att leka med. Om man har en väska som väger 7 kg så blir det bara 8kg kvar till packningen.

Tunna kläder är kanske att tänka på, och inte så många olika outfits? Jag hade alldeles för många toppar med mig samt två par vadlånga byxor som aldrig kom till användning. Men man vill ju vara fin och kunna byta när man går ut på kvällen, så att det känns festligt...
Ja, väskor kan väga mellan 3,5 till 7 kilo. Min väger mindre än 4 kilo, ca 3,5-3.7 kilo.

Jag brukar också ta med mig tunna kläder (under sommar förstås). Inga långbyxor finns i den här resväskan (förutom om jag åker på en rundresa där det krävs byxor till en bekväm resa där man hela tiden ändrar plats). Jag tar med mig tunna klänningar, kjolar och toppar, tunna bomullkläder som inte väger mycket. Vill jag se festligt ut då tar jag också ett eller två par finare väldigt tunna "bomullsdräkter" som egentligen kan användas under dagen. Tunga kläder vill jag inte släppa med mig till Grekland eftersom det är varmt när jag åker dit och då finns det ingen användning av dem. I min resväska vill jag ha plats för vin, honung, Korres produkter... när jag åker hem. Jag brukar däremot släppa med mig på nästan varje resa en av "mina" blommiga teförpackningar som jag köper utomlands, som inte finns i Sverige och som jag dricker varje dag eftersom jag tycker om blåbärste, roste, hallonte...

Enigma
Svara med citat
  #51  
Gammal 2010-08-06, 19:30
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vad är det som väger?

Ni som handlar för hemresan kanske hade varit hos "min" apotekare? Han hade slut på aspirin! Det är turisterna, sa han, dom köper tiotals paket åt gången...är det så dyrt i Sverige eller har man receptbelagt aspirin???
Svara med citat
  #52  
Gammal 2010-08-06, 19:54
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Ni som handlar för hemresan kanske hade varit hos "min" apotekare? Han hade slut på aspirin! Det är turisterna, sa han, dom köper tiotals paket åt gången...är det så dyrt i Sverige eller har man receptbelagt aspirin???
Jag var på Kalymnos i juni och köpte lite honung, kryddor från damen i svarta kläder i Pothia, ouzo från Samos (två flaskor) och förstås svampar och lite grekisk kosmetika. Jag besöker ett apotek väldigt sällan och aspirin brukar jag inte heller att handla. Behöver jag något febernedsättande då köper jag panodil på apoteket i Sverige och det räcker länge...

Jag ville ta hela Kalymnos med mig hem men det gick inte, tyvärr, insåg jag snabbt.

Det är konstigt att aspirin försvinner hos er på apoteket. Kanske det var strejk igen och därför saknas påfyllning på apoteket. Dessutom har jag svårt att tänka mig att svenska turister köper mängder av aspirin i Grekland. Är det sant att turister köper så mycket aspirin då måste de komma från ett land där det fattas mediciner, kanske från avlägsna delar i Turkiet, vad vet jag? Turkiet ligger ju nära Kalymnos. Vanlig användare kan inte heller konsumera enorma mängder aspirin. När lastbilschaufförer strejkar då uppstår brist på många varor, inte endast brist på aspirin. Sist kunde man inte köpa bensin i nästan hela Grekland.

Enigma
Svara med citat
  #53  
Gammal 2010-08-06, 19:59
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vad är det som väger?

Aspirin kan man köpa i vilken kiosk som heslt här...och billigt är det också...66 cent! Är kanske därför många köper med sig hem...om de nu gör det??

Yanna
Svara med citat
  #54  
Gammal 2010-08-06, 20:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Böckerna väger mest...funderar på vilka jag ska ta med denna gång....
Blir nog Steve Sem-Sandbergs De fattiga i Lodz, som jag började på då jag direkt köpte den inbunden. Men jag tyckte inledningen var seg
Jag håller på med den just nu och den var trög i början för mig också. Men nu är den oerhört bra. Dock tror jag att man behöver mer koncentration och reflektion än man får i Grekland, jag skulle spara den till i höst om jag var du.

------

I min packning väger tre saker:

* böcker, har med 7-8 stycken på två veckor. Dessutom ett tungt grekiskt lexikon, ibland Lonely planet-guiden eller kopierade sidor ur den (och kalimeraguiderna förstås).

* necessär. Jag använder mina egna märken av burkar och flaskor även i Grekland, häller över i småflaskor i de fall det går men det blir tungt ändå. När det gäller solskydd vill jag ha svenska apoteksprodukter.

* mediciner. Inte just-in-case-mediciner utan sånt som jag vet att jag behöver. Dessutom några rör resorb, samarin osv.

Något ätbart har jag aldrig haft med mig, förutom rött te nån gång och linfrö för magen någon gång. Tycker dock inte det är konstigt om folk tar med sig frukostprodukter hemifrån. Vilken energi man börjar dagen med är viktigt - och man behöver ju inte äta mindre grekmat för det.

I stället för tunga badlakan har jag två saronger och en ultralätt handduk.

Vad gäller kläder bär jag aldrig hem något oanvänt, jag använder allt jag har med mig och tvättar varje grej minst en gång.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2010-08-06, 20:52
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
I stället för tunga badlakan har jag två saronger och en ultralätt handduk.

Vad gäller kläder bär jag aldrig hem något oanvänt, jag använder allt jag har med mig och tvättar varje grej minst en gång.
Ultralätt handduk låter intressant, skall googlas på...

Och snälla någon om jag kunde lära mig detta med att inte ta något onödigt i klädväg! Jag hade med mig 4-5 plagg som var alldeles för varma/långa att ha på sig. Efter så många år... Men när jag prövade dem hemma var de sköna, i Grekland var de som att sitta i bastu!
Svara med citat
  #56  
Gammal 2010-08-06, 21:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Ultralätt handduk låter intressant, skall googlas på...
Typ sån här, som från Naturkompaniet: Länk

De väger mycket lite och torkar väldigt snabbt. Inget att ligga på alltså men för att bli torr är de jättesköna.

Vad gäller det där med onödiga kläder så har jag en standardpacklista i min filofax. Följer den rätt slaviskt, det som var onödigt strök jag när jag upptäckte.

På det viset vet jag hur många ombyten jag behöver till dag och till kväll och köper jag nåt nytt så stryker jag motsvarigheten till det nya plagget från listan.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2010-08-06, 22:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Och snälla någon om jag kunde lära mig detta med att inte ta något onödigt i klädväg! Jag hade med mig 4-5 plagg som var alldeles för varma/långa att ha på sig. Efter så många år...
Jag tror det har såtts ett lite frö hos dig
Inför nästa resa publicerar du din packlista innehållande saker som inte väger mer än 10kg tillsammans
Svara med citat
  #58  
Gammal 2010-08-07, 09:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vad är det som väger?

Gita jag har gjort det motsatta lämnat alla varma kläder hemma och frysit som bara den. En gång på Naxos sista veckan i maj var det och blåsten ven i gränderna. En långärmad tröja räckte inte till de tre riktigt kalla kvällarna. En annan gång frös jag hemskt på Folegandros första halvan av aug. Det var riktigt kallt sent på kvällen. Ett annat år regnade det häftigt på Ios ett helt dygn i början av juni. Förra året var det 12 grader den dagen jag gjorde en ö-utflykt på Lesbos i början av sept. Min vindjacka och en tunn kofta kom väl till pass. Hade gärna haft en varmare tröja. Skala Eressos stränder låg öde den dagen. Finns alltså ett antal gånger jag förbannat min väl minimalistiska packning och önskat att jag haft vett att packa ner lite mer.

Eva
Svara med citat
  #59  
Gammal 2010-08-07, 13:00
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag tror det har såtts ett lite frö hos dig
Inför nästa resa publicerar du din packlista innehållande saker som inte väger mer än 10kg tillsammans
Ja, jag tror jag skall vara lite hårdare, och Ink hade en bra idé, att ha en packlista. Det har jag alltid haft för ungarna, och dessutom gett till kompisar åt höger och vänster, när de skulle åka med sina barn för första gången. Den var slimmad och testad, många gånger!

Men glöm det där med att blotta min lista , jag kommer nog att ta med mig något onödigt, kanske bara för att trotsa. En vas? Vinglas? Skärbräda? Ni ser... En golvtrasa!

Och Eva skriver så rätt, sådär kan det vara. Man saknar just det man inte tog med sig, den varma tröjan eller vindjackan. Eller den där vassa kniven, när man står där och skall laga till något med en slö, sliten kniv!

Om det blir en höstresa i år, så skall jag skissa på en lista. Tänker alltid - i Grekland - det skall jag ha med mig så och så mycket av, nog kommer jag ihåg detta - och det gör man ju inte. Skall börja skriva ner det!
Svara med citat
  #60  
Gammal 2010-08-09, 15:20
balea balea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 11
Standard Sv: Vad är det som väger?

För min del är det också kläder och skor som väger mest. Jag tror man bort ibland hur mycket även kläder kan väga. Och som ni andra redan skrev, allt det man köper där nere brukar ju väga mest. Men bara för det tar man ju inte med sig mindre packning, tyvärr
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT