Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-08-04, 19:37
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad är det som väger?

Ja, just det - det var väl Yaesou som hade med sig en madrass när han åker?! Från Jysk? (kan man linda en runt magen, kanske?)

Jag skulle vilja göra som du Hellen och som du Lissi - ta med mig bara lite. Men det kanske är min "nallebjörn", min trygghet, att ha med sig mina egna saker.

Jag skall jobba på saken.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-08-04, 19:42
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
På tal om onödiga saker så kom jag på att hårfön/varmluftsborste är helt värdelöst att ha med sig (för mig), jag tvättar håret, lägger i glegg och fixar och blåser och sen är det så varmt, fuktigt, svettigt att allt hänger stripigt efter 5 minuter.

!
tyvärr måste jag föna håret, men har lyckats hitta en jättebra liten liten resfön (heter det så ?)som inte tar mkt plats...
annars förundras jag nog oxå över att det är så olika i våra packningar, men tur är väl det att vi alla är olika. Det är som med boendet , vissa vill bo o leva spartanskt och andra vill ha lite högre standard på sitt boende - utan pool eller med pool...tur att vi har friheten att välja själv

Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-08-04, 20:00
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Det jag skulle vilja ha med mig när jag är i Grekland är vackra glas och en vas. En skärbräda och en bra stekpanna! Och en bäddmaddras... Men det går ju inte!
Om du behöver en stekpanna då kan du ta med dig en stekpanna av aluminium. Den är lättare. Bor man i en studio eller i en lägenhet då finns det ofta en stekpanna där.

En bekväm bäddmadrass att ta med sig tror jag är mångas dröm när de åker till Grekland. I hotellet Lassi på Kefalonia fanns det tyvärr hårda sängar när vi var nu där. Jag drömde verkligen om min egen säng men trots detta ville jag inte åka tillbaka eftersom jag fanns i Grekland och där känner jag mig alltid lycklig.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-08-04, 20:04
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
I hotellet Lassi på Kefalonia fanns det tyvärr hårda sängar när vi var nu där. Jag drömde verkligen om min egen säng men trots detta ville jag inte åka tillbaka eftersom jag fanns i Grekland och där känner jag mig alltid lycklig.
Ja, de sängarna var hårda! Jag tog överkastet, vek den några ggr och la den under lakanet. Inbillade mig att det blev lite, lite mjukare...
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-08-04, 20:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vad är det som väger?

På Arlanda såg jag många år sen ett stiligt arabiskt par som kom in i hallen med två dragkärror med manshöga koffertar. Det, du Gita!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-08-04, 20:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Jag skulle vilja göra som du Hellen och som du Lissi - ta med mig bara lite. Men det kanske är min "nallebjörn", min trygghet, att ha med sig mina egna saker.

Jag skall jobba på saken.
Inte ska Du jobba på saken.....På sin semester ska man må BRA och det gör vi på så många olika sätt.Du behöver inte ursäkta Dig alls på något sätt för någon!

Det har tagit många semestrar innan jag kom på hur himla lite jag egentligen behöver....och som JAG mår bra av! MIN trygghet är att aldrig behöva oroa mig när jag reser att mitt bagage ska komma på avvägar och på så sätt få resan delvis förstörd. Nu har jag ju väskan med mig hela tiden

Lissi
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-08-04, 20:16
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
På Arlanda såg jag många år sen ett stiligt arabiskt par som kom in i hallen med två dragkärror med manshöga koffertar. Det, du Gita!
De kanske var väldigt rädda för att åka bort och behövde mycket saker hemifrån för att känna sig trygga?

Senast redigerad av Gita den 2010-08-04 klockan 20:25.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-08-04, 20:29
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Jag skulle vilja göra som du Hellen och som du Lissi - ta med mig bara lite. Men det kanske är min "nallebjörn", min trygghet, att ha med sig mina egna saker.

Jag skall jobba på saken.
Det tycker jag inte, ta med vad du vill. Jag kände de första gångerna att jag skulle vilja ha med mig mer, men då vi flyger med byte och har fått bagaget försenat så många gånger så vågar jag helt enkelt inte.
Och nu har jag vant mig, tror faktiskt att jag skulle kunna minska ner på packningen ytterligare
Du kan få gå i packningsskola
Vi har vänner som åkte i måndags via Köpenhamn, fick ett SMS från dem som löd: "Kan glädja dig med att vårt bagage inte kom"
Hon har alltid sagt "ja men hur ofta försvinner det då"
De visste visserligen vart de skulle (till Antiparos) och igår kväll kom bagaget till Paros. De fick åka dit och hämta upp det. Försäkringen som de har, Amex-gold, säger att ersättning utbetalas om bagaget inte ankommit FLYGPLATSEN fyra timmar efter ditt flyg kommit.
De hade inte tid att invänta nästa flyg för då hade det blivit en natt i Aten
Hon var nöjd som hade sarong och bikini i handväskan, just in case....
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-08-04, 20:38
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag bryr mig inte heller om hur mycket andra väljer att ta med sig på resor, men eftersom vi på våra Greklandsresor har max 8 kg med så är det klart att jag undrar vad andra har med sig som vi inte har

Vi har inte med:
Kaffe, kaviar, ost, badlakan, collegetröja, shampo duschtvål, bodylotion solskydd- allt detta köper vi på plats och det är klart det blir några kilos skillnad
// Helén
Mat (ost, kaviar, kaffe...) finns förstås i Grekland och det behöver man inte släpa med sig. Köper du i Grekland badlakan, collegetröja och kosmetika (som du troligtvis inte hinner att använda helt) då uppstår ändå fråga om extra kilo på hemvägen för att inte säga om vin, honung, ouzo,...

Åker du hem tomhänt från Grekland?
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-08-04, 20:40
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Mat (ost, kaviar, kaffe...) finns förstås i Grekland och det behöver man inte släpa med sig. Köper du i Grekland badlakan, collegetröja och kosmetika (som du troligtvis inte hinner att använda helt) då uppstår ändå fråga om extra kilo på hemvägen för att inte säga om vin, honung, ouzo,...

Åker du hem tomhänt från Grekland?
Nej på hemvägen checkar jag in mitt bagage Runt 12 kg brukar det väga

Badlakan har vi inga när vi åker hem heller, ingen collegetröja heller- jag var inte så tydlig såg jag
Svara med citat
  #31  
Gammal 2010-08-05, 09:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vad är det som väger?

Jag har rationaliserat min packning ganska hårt men vissa produkter kan jag inte avvara. Därmot får all mat stanna hemma. Vid något tillfälle har lite hårt bröd fått åka med. Underbart gott i yoghurt. Osthyvel åkte med på de första resorna men ganska snabbt uptäckte jag att det behovet inte finns. Skär min får och getost med kniv. Har inhandlat en plastsked som också har gaffel och knivfunktionen. Den ligger nästan alltid i handväskan och är bra att ha i nödfall. Annars väger böckerna mest och skorna minst.

Eva
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-08-05, 10:20
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Vad är det som väger?

Litet stativ placeras i resväskan nästa gång jag reser. Hade det i fotoväskan som vanligt. På utresan från Chania fick de stora skälvan när de fick se nåt mysko i den på skärmen. Den övre delen av stativet låg vikt så att det såg ut som ett vapen. Visitering förstås. Och jag fick plocka upp vad jag hade i fotoväskan. Damen som visiterade mig drog en lättnadens suck när hon fick se vad det var..

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Stora stativ får inte plats i fotoväskan Jag själv har min kamera i handväskan

Riitta
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-08-05, 12:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vid något tillfälle har lite hårt bröd fått åka med. ... Annars väger böckerna mest och skorna minst.

Eva
Precis så..hårt bröd glömde jag att jag tar med om det får plats...Leksands stora runda kakor.....Till Nikoleta och hennes make som blir SALIGA!

Böckerna väger mest...funderar på vilka jag ska ta med denna gång....
Blir nog Steve Sem-Sandbergs De fattiga i Lodz, som jag började på då jag direkt köpte den inbunden. Men jag tyckte inledningen var seg så jag köper kanske några böcker av Göran Schildt i stället innan jag åker....
Fick ju bra tips i annan tråd.

Lissi
Svara med citat
  #34  
Gammal 2010-08-05, 13:14
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Blir lite svettig ... i maj fick jag ha 30 kilos baggagevikt - nu i september 20 kilo.
Vi får ha 15 kg i bagagevikt I nuläget ska jag väl säga att jag känner mig mest glad för att det inte är jag som ska vägas in o ut, känns som om bara jag kommer att "ha övervikt " av all den goda maten som jag längtar efter

Maggan - avresa nästa vecka
Svara med citat
  #35  
Gammal 2010-08-05, 20:19
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
.......solskydd- allt detta köper vi på plats.......
Tyvärr är solskyddsprodukter mycket dyrare i Grekland än i Sverige.
Till exempel kostar Niveas After Sun 65 SEK i Gbg - i Batsi på Andros kostade en likadan flaska 15,90 EUR. I Chora på samma ö var den billigare, 11,50 EUR. Några sådana flaskor går det åt. Med ett par flaskor solskyddsfaktorlotion också blir det ganska många hundralappars skillnad på en treveckorsresa.

/kimmen
Svara med citat
  #36  
Gammal 2010-08-05, 22:36
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Tyvärr är solskyddsprodukter mycket dyrare i Grekland än i Sverige.
Till exempel kostar Niveas After Sun 65 SEK i Gbg - i Batsi på Andros kostade en likadan flaska 15,90 EUR. I Chora på samma ö var den billigare, 11,50 EUR.
Ok- Tittar man på Korres produkter så är det omvänt, Greklandspriserna "vinner" stort.
Inte har en person med sig så mycket faktorer och lotion så att det är därför man åker på övervikt
Jag har fått mitt frågetecken uträtat, när jag ställde frågan så tänkte jag inte på att man packar med sig kaffe, ost mm. Lägger man ihop allt så blir det ett par kilo extra, framför allt på hemvägen
Res väl
Svara med citat
  #37  
Gammal 2010-08-05, 22:46
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Vad är det som väger?

Lissi! Glömde hårt bröd ... tack och lov väger de inte mycket.
maggan1! Jag har rest med de flesta resebolagen men aldrig haft 15 kilos baggagevikt. Alltid 20 kilo, senast, 30 kilo.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2010-08-05, 23:23
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Inte har en person med sig så mycket faktorer och lotion så att det är därför man åker på övervikt
He, he. Nej, jag bara jämförde priser på just solskydd.
Personligen kommer jag aldrig i närheten av viktgränsen oavsett om det handlar om en semesterresa på tre dagar eller tre veckor, trots solskyddsflaskorna. Nej, jag är lika förundrad som du över att man har övervikt vid en semesterresa till Grekland (på sommaren). Det är ju inte så att man måste ha med sig vinterkängorna, tjocka jackan och en massa tjocka tröjor...

Men människor är olika - som tur är!
Som engelsmännen säger: "It takes all sorts to make a world."
Eller som en Trollhättebo sade: "Dä' finns folk te' allt."

/kimmen
Svara med citat
  #39  
Gammal 2010-08-05, 23:49
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Vad är det som väger?

Jag ska hadanefter bara resa med handbagage, savida det inte handlar om skidresa till vintertid! Spanien (Barcelona och Santander) gick alldeles utmarkt med 10 kilo. Ingen vagning, sa jag hade sakert fatt med mig mer. (En annan sak om man reser med RyanAir har jag forstatt.)

Klader gar att tvatta. Jag har oftast mina favoritklader som jag trivs i.

Ett lexikon och en grammatikbok hade ju varit bra att ha med, det angrar jag, men annars har jag klarat mig utmarkt. Ar det nagot man absolut behover (som t.ex paraply som jag endast oppnat pa rummet for att se att det funkade) sa kan man kopa.

Men hem blir det incheckning av bagage. Har redan kopt sakert 2 kilo bocker och lite annat smatt och gott (aven i bokstavlig betydelse) lar det bli...

Hur gor man for att komma upp i 30 kilo? En normal stor resvaska har nog vagt ca 15 kilo for mig...

Aina
Svara med citat
  #40  
Gammal 2010-08-06, 00:25
Ingerelsas avatar
Ingerelsa Ingerelsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 23
Standard Sv: Vad är det som väger?

Böcker väger ju en del. Jag gillar att lyssna på ljudböcker och det är ju en hit med tanke på vikten. Mp3n rymmer ju en hel del volymer.

Inger
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT