Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-04, 15:38
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Vad är det som väger?

Läser i tråden om övervikt på bagaget, vill inte kapa tråden startar därför en ny.
Jag kan inte låta bli att förundras, vad är det man har med sig som gör att man inte klarar sig en viktgräns på 20 kg för en två- eller treveckors resa?
Det måste saknas en hel del i min packning, saker jag troligtvis inte haft en tanke på att ta med mig...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-04, 15:58
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Vad är det som väger?

Det ofta handlar om hemresan när man handlar i Grekland. Det kan vara vin, ouzo, olivolja, honung, grekisk kosmetika.......
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-04, 16:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Det ofta handlar om hemresan när man handlar i Grekland. Det kan vara vin, ouzo, olivolja, honung, grekisk kosmetika.......
Måste vara rejäla mängder
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-04, 16:02
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad är det som väger?

Böcker! Om alla i familjen vill ha med sig 3-4 böcker så blir det en del, kanske?

Och skor, det är tungt! Gympadojjor är otroligt tunga! Badlakan är också tungt. Solskydd, måste ha många olika skyddsfaktor! Kaffe... alla krämer och lotion och schampoo... badskor är väldigt tunga, 4 par sådana blir en del. En liten radio, CD-spelare, osthyvel, kaviartub, en svensk ost (!), en bra kniv, en hel massa mediciner (astma/allergi), kläder (för mycket kläder). En collegetröja väger mycket!

Inga problem att komma upp till 20 kg! Och jag vet att detta retar folk... men jag bryr mig inte!

Jag har alltid problam, eftersom jag tänker, "Tänk om..." och så tar jag med alldeles för mycket. Som jag kanske inte behöver. Men tänk OM.

Min sambo behöver så lite så jag fattar inte, det är bara en bråkdel av det som jag vill ta med. Han är asket, men det är inte jag. Jag fick lämna - i sista stund - värmeljus, ljuslykta, böcker och en massa schampoo, balsam etc eftersom väskan blev för tung sist när vi åkte. Vi klarade oss med 500 gram!

Och nyss var jag och handlade ännu mer "resepryttlar" som jag vill ha med på nästa resa. Väninnan fnös och tyckte det var onädigt. Jag tyckte hon skulle bry sig om sitt istället, hon får packa vad hon vill, det struntar jag i.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-04, 16:17
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Måste vara rejäla mängder
Rejäla mängder är enligt mig när resväskan vägger över 30 kg. Ofta en resväska väger mellan 3,5 till 6 kg själv. Har man tunga plastbadskor, badlakan, lite kosmetika och kläder, då väger det också några kilo. handlar man senare 1-3 flaskor vin inpackade i grov kartong, några burkar honung och kanske några Kores produkter då är det inte svårt att det blir lite övervikt. Ofta får resväskan väga högst 15 kilo. Övervikt uppstår när den redan väger 16 kilo och det behöver inte vara rejäla mängder för att det räknas som övervikt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-04, 16:21
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Ofta får resväskan väga högst 15 kilo. Övervikt uppstår när den redan väger 16 kilo och det behöver inte vara rejäla mängder för att det räknas som övervikt.
Ok- jag trodde det var 20 kg som är standard, har inte sett någon annan viktgräns när jag rest. Att passera 15 kg kanske inte är så svårt nej
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-04, 16:24
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Böcker! Om alla i familjen vill ha med sig 3-4 böcker så blir det en del, kanske?

Och skor, det är tungt! Gympadojjor är otroligt tunga! Badlakan är också tungt. Solskydd, måste ha många olika skyddsfaktor! Kaffe... alla krämer och lotion och schampoo... badskor är väldigt tunga, 4 par sådana blir en del. En liten radio, CD-spelare, osthyvel, kaviartub, en svensk ost (!), en bra kniv, en hel massa mediciner (astma/allergi), kläder (för mycket kläder). En collegetröja väger mycket!

Inga problem att komma upp till 20 kg! Och jag vet att detta retar folk... men jag bryr mig inte!

Jag har alltid problam, eftersom jag tänker, "Tänk om..." och så tar jag med alldeles för mycket. Som jag kanske inte behöver. Men tänk OM.

Min sambo behöver så lite så jag fattar inte, det är bara en bråkdel av det som jag vill ta med. Han är asket, men det är inte jag. Jag fick lämna - i sista stund - värmeljus, ljuslykta, böcker och en massa schampoo, balsam etc eftersom väskan blev för tung sist när vi åkte. Vi klarade oss med 500 gram!

Och nyss var jag och handlade ännu mer "resepryttlar" som jag vill ha med på nästa resa. Väninnan fnös och tyckte det var onädigt. Jag tyckte hon skulle bry sig om sitt istället, hon får packa vad hon vill, det struntar jag i.
Självklart att du har rätt att ta med dig vad du vill och ingen annan har rätt att säga dig vad du ska bära eller handla. Det är dina pengar och du bestämmer vad du gör med dem. Eventuell övervikt betalar du själv och inte din väninna så borde hon bespara för sig själv sina tyckanden.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-04, 16:51
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vad är det som väger?

- fast om man står och kollar en incheckningskö förundras man verkligen! Så otroligt stora väskor en del har med sig, man undrar om de tänker emigrera för alltid.

Inte mitt problem om andra vill ha med sig allt som nämnts, jag bara förundrar mig...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-04, 17:05
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Vad är det som väger?

Jag ska verkligen försöka att inte ta med mig så mycket kläder den här gången! Det blir alltid kläder kvar som jag inte använder. Det som väger allra mest är det jag köper nere i Grekland. Såsom, olivolja, vin, oliver, honung, ouzo, vinäger! Nu ska jag även köpa Korres-produkter. Hudlotion, shampoo mm. Så det blir ännu tyngre!

Ja jag vet inte hur det här ska gå men som sagt, jag tar det säkra före det osäkra och köper mig några extrakilon!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-04, 17:11
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av parga Visa inlägg
Nu ska jag även köpa Korres-produkter. Hudlotion, shampoo mm. Så det blir ännu tyngre!

Ja jag vet inte hur det här ska gå men som sagt, jag tar det säkra före det osäkra och köper mig några extrakilon!
Det behövs många extrakilo till dem
Dottern kommer hem med en ny laddning till mig i dag
Jag har vid de senaste resorna till Grekland åkt via Aten och då finns ingen anledning att lägga dem i bagaget, någon som vet om Korresprodukter säljs på fler flygplatser?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-08-04, 17:42
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag har vid de senaste resorna till Grekland åkt via Aten och då finns ingen anledning att lägga dem i bagaget, någon som vet om Korresprodukter säljs på fler flygplatser?
På Rhodos flygplats kan man köpa Korresprodukter.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-08-04, 17:54
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag har vid de senaste resorna till Grekland åkt via Aten och då finns ingen anledning att lägga dem i bagaget, någon som vet om Korresprodukter säljs på fler flygplatser?
Korres finns även hemma på Åhlens och Kicks ifall Ni inte visste det. PUB har oxå ett sortiment.

Camilla
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-08-04, 18:00
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Vad är det som väger?

Å hjälp varje hemresa mot Sverige är det samma visa...hur många kilo väger väskan...packa om fördela iandra väskor hit och dit...lyckas ändå alltid ha något kilo för mycket men har än så länge klarat mig utan att behöva betala.... Nu har jag ett lager kläder och skor i Grekland redan och fyller vell bara på med lite nytt varje gång, böcker lämnar jag kvar..men jag släpar hem som Ni andra vin, olja, vinäger, favva bönor och de väger tungt....honung, frappe kaffe, hemma gjord feta ost, oliver, tahini, Merenda... ja listan kan göras hur lång som helst...) i februari hade jag tom citroner i handbagaget...från egna trädet.. lite "Familjen Taikon" ha ha MEN detta är ju en del av resan...mycket skulle man kunna köpa i Sverige MEN...

Camilla
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-08-04, 18:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Korres finns även hemma på Åhlens och Kicks ifall Ni inte visste det. PUB har oxå ett sortiment.
Jag visste inte att Åhléns har dem, Kicks är den enda ÅF som jag hittat på Korres hemsida. Jättebra att de finns här hemma också, rätt så stor prisskillnad mot i Grekland dock, men det får det vara värt om lagret sinar
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-08-04, 18:01
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Vad är det som väger?

Mannens fotogrejer, minst 6-7 kilo

Riitta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-08-04, 18:12
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Mannens fotogrejer, minst 6-7 kilo
Fotoväskan räknas väl inte in i bagagevikten??
Vår fotoväska innehåller förutom kamera och objektiv ett mindre antal böcker

Senast redigerad av Hellen den 2010-08-04 klockan 18:20.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-08-04, 18:13
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Vad är det som väger?

Stora stativ får inte plats i fotoväskan Jag själv har min kamera i handväskan

Riitta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-08-04, 19:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg

Och skor, det är tungt! Gympadojjor är otroligt tunga! Badlakan är också tungt. Solskydd, måste ha många olika skyddsfaktor! Kaffe... alla krämer och lotion och schampoo... badskor är väldigt tunga, 4 par sådana blir en del. En liten radio, CD-spelare, osthyvel, kaviartub, en svensk ost (!), en bra kniv, en hel massa mediciner (astma/allergi), kläder (för mycket kläder). En collegetröja väger mycket!
..OJ! Så härligt olika vi är.....Böcker väger mest av mina 5-8 kg jag har med mig och som handbagaget tillåter...Gympadojor , jacka ev tröja tar jag på mig, sandaler lätta är nerpackade....ingen hårtork, absolut ingen mat eller kaffe, osthyvel finns ofta annars köper vi och lämnar efter oss till glädje till de som kommer efter. Handlar vi sen på resan så vi behöver checka in väskan hem så är det våra badlakan vi lämnar kvar....vi har alltid små tunna med oss ner...
Radio finns i min mobil....även inspelad favorit musik, grekisk förstås...
Yatzispel och korsordstidningar väger ju inte så mycket.
Allt utöver det allra nödvändigaste finns att köpa OM vi absolut saknar nåt.

Jag upplever det som total befrielse och ABSOLUT semester att ha väldigt få saker med.....Jag förundras av hur himla lite man EGENTLIGEN behöver:
Men självklart blir det mer att ha med om man har barn...
Lissi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-08-04, 19:08
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Självklart att du har rätt att ta med dig vad du vill och ingen annan har rätt att säga dig vad du ska bära eller handla. Det är dina pengar och du bestämmer vad du gör med dem. Eventuell övervikt betalar du själv och inte din väninna så borde hon bespara för sig själv sina tyckanden.
Ja, så är det, ju! Om jag har väskan full med tyllkjolar eller ridbyxor, vem lider? Jag, som släpar på väskan! Men det är mänskligt att ha åsikter om andra som gör annorlunda än jag själv, så då måste det kommenteras. (Hur många av er har inte fått pikar för att ni ALLTID åker till Grekland tex?)

Jag fostrar mig själv till att inte bli arg när någon har starka åsikter om det jag tycker om och gör - räknar till tio - ler ljuvt - och säger:"Ja, tänk att jag gör så!? Jag är fyllda 50 så jag gör lite som jag vill... "

På tal om onödiga saker så kom jag på att hårfön/varmluftsborste är helt värdelöst att ha med sig (för mig), jag tvättar håret, lägger i glegg och fixar och blåser och sen är det så varmt, fuktigt, svettigt att allt hänger stripigt efter 5 minuter.

Andra saker som jag har kommit på är värdelöst att ta med sig: strumpor, långbyxor (jeans), böcker med "hårda pärmar" (= ej pocket), DVD-filmer (hade 10st med mig som jag trodde jag skulle titta på i sonens skärm).

Det som är kul/bra att ha med sig är: termometer, vattentermometer, liten radio, klädkrokar som man hänger på en dörr, fönsterskrapa eller golvtrasa, tejp, sax, korsord och pennor. En bra kniv!

Det jag skulle vilja ha med mig när jag är i Grekland är vackra glas och en vas. En skärbräda och en bra stekpanna! Och en bäddmaddras... Men det går ju inte!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-08-04, 19:30
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vad är det som väger?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Och en bäddmaddras... Men det går ju inte!
Det fanns en tråd om det för några år sedan, kommer du ihåg?
IKEAs bäddmadrasser och kanske JYSKs också, säljs vakumförpackade.
Så visst går det...

Jag bryr mig inte heller om hur mycket andra väljer att ta med sig på resor, men eftersom vi på våra Greklandsresor har max 8 kg med så är det klart att jag undrar vad andra har med sig som vi inte har

Vi har inte med:
Kaffe, kaviar, ost, badlakan, collegetröja, shampo duschtvål, bodylotion solskydd- allt detta köper vi på plats och det är klart det blir några kilos skillnad
// Helén
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT