Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-02, 23:53
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Blåsigt i Grekland???

Hej vi var på Kreta i somras och tyckte det var helt underbart där, men andra veckan blåste det rätt mycket och var badförbud (vilket gjorde 11 åringen sur, hon är ingen pooltjej). Vi tog oss visserligen till en strand som det blåste mindre på så vi löste det. Jag har surfat runt lite här och tycker att det blåser på de flesta ställena sämmer det???? Om inte var blåser det iinte så det är risk för badförbud stup i kvarten???. Nu är det inte så att vi inte kan åka till Kreta igen för det var en helt underbar ö med mycket att se (vi har mycket kvar att upptäcka) men som en avstickare kan vi även tänka oss andra öar i Grekland. Så vad säger Ni erfarna. Lite blåst, sandstrand, chopping ( det vill säga butiker med turistgrejor att flanera i på kvällarna på nära håll, återigen 11 åringen) tavernor med god mat (fast god mat är det ju i Grekland) Nattlivet för övrigt struntar vi i bara vi kan sitta på kvällarna och njuta av god mat och dryck. eventuell båtresa får inte överstiga 2 timmar. VILKA KRAV ja men det är vi de!!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-03, 00:13
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Blåsigt i Grekland???

Siden øyene ligger ute i havet, blir det jo ofte både vind og bølger
Let etter noe som har en lunere beliggenhet. Titter du på Hellaskartet ser du det er en del bukter, f.eks. på Halkidiki (hvor jeg aldri har vært), og på Peloponnes (hvor jeg har vært myyye).
I Nafplio, innerst i Argolida-bukten, kan det også blåse rett som det er, men noe badeforbud er det aldri. Det drives kiting og surfing like sørvest for byen, og også surfing på Karathona-stranden, 3 km fra sentrum. Gode utflukts-, shopping-, flanerings-, og spisemuligheter finnes også. Men charterturisme har vi ikke, så da er det kanskje uaktuelt?

Skulle det være aktuelt, les mer her. (Eller du kan lese om Nafplio under "Fastlandet" i menyen til venstre, hvor linken også ligger.)

Men selvsagt: Det er umulig for ethvert gresk sted å garantere ingen, litt eller mye vind Naturen gjør som den vil.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-03, 12:44
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Blåsigt i Grekland???

Vi har haft samma problem på Kreta, badförbud i en vecka - surt - tills vi hittade Agii Apostoloi och Chryssi Akti. Ligger endast 3 km från Chania och vi har aldrig varit med om badförbud där. Detta pga att det är skyddade vikar, strömmarna blir inte så starka då.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-03, 13:24
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Blåsigt i Grekland???

Finns det fler platser än just nordvästra Kreta som ofta har rödflagg?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-03, 13:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Blåsigt i Grekland???

Finns många ställen i Grekland där det inte är samma problem med undervattensströmmar som det är på Norra Kreta. Eftersom ni vill ha en kort transfer begränsas utbudet betydligt. Till Aten kan ni flyga och sen vidare med inrikesflyg till Naxos, Paros eller exempelvis Syros. De två första har jag besökt flera gånger och där finns underbara stränder och turistutbud av alla slag.

Andra öar jag tror kanske passar er är Samos, Karpathos och Lesbos. Till dessa öar går det charterflyg. Jag gillar alla tre av varierad grad.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-03, 14:54
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Blåsigt i Grekland???

Ja, som alltid vill jag slå ett slag för Karpathos. Även om den är känd som en "blåsig" ö, så blåser det ju aldrig från alla håll samtidigt. Det finns ett flertal stränder i alla väderstreck, så det går alltid att hitta lä någonstans. Och direktflyg är det dessutom...

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-03, 18:55
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Blåsigt i Grekland???

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Vi har haft samma problem på Kreta, badförbud i en vecka - surt - tills vi hittade Agii Apostoloi och Chryssi Akti. Ligger endast 3 km från Chania och vi har aldrig varit med om badförbud där. Detta pga att det är skyddade vikar, strömmarna blir inte så starka då.
Jo jag vet, det var just dit vi åkte när vi hade badförbud i Agia marina men hur är det för övrigt där? såg ut som om det mest bara var hotell, på hotell inget direkt restaurangutbud och defenitivt inget choppingstråk eller har jag fel?? vi var där ju bara en dag och då på stranden så vi kan mycket väl ha misstagit oss. Vet att Chania inte ligger långt därifrån´, men dock inte på promenadavstånd.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-15, 11:25
Vendela Vendela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Blåsigt i Grekland???

Skiatos tycker jag verkar vara den ö som ni söker. Många stränder att välja mellan, bara att ta buss till dit ni önskar om ni inte bor vid en strand, massor av mysig shopping i Skatos stad.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-28, 23:30
Stephan Stephan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 138
Standard Sv: Blåsigt i Grekland???

Ja, det blåser på øyene i Hellas. Jeg besøker ofte en øy i Kykladene, vanligvis to ganger årlig. Der blåser det nesten alltid - og takk og pris for det. 30-35 grader og vindstille med luftfuktighet 80+ er - for meg - et skrekkscenario. Og når det gjelder bading - de fleste øyer har en leside som man kan oppsøke om det er bading som står på ønskelisten.

Vennlig hilsen
Stephan
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT