Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-02-18, 09:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Passa på att skaffa pass

Jag läste i DN om långa väntetider för att skaffa nytt pass. Intresset för att resa utomlands har ökat explosionsartat på senare tid och den som vill få ett nytt pass kan få vänta i två månader. Att många inte har förnyat sitt pass under pandemin gör att trycket ökar ytterligare. Jag antar att det är samma väntetid på nationellt id-kort. Jag kollade mitt pass och det går ut nästa år.



Bilden är tagen utanför polisstationen i Chora på Ios. På den tiden fick man bara stanna i Grekland i tre månader, och jag försökte få mitt uppehållstillstånd förnyat av polisen på Ios. Vid det tillfället var polisen på Ios ökänd för att vara allt annat än samarbetsvillig. Snarare var det tvärtom, och de gjorde allt för att jävlas med allt och alla, även de som bodde på Ios drabbades. (Om det ska jag berätta en annan gång.)

Självklart ville de inte förnya mitt uppehållstillstånd med tre månader. Jag löste det genom att åka till Samos, och därifrån över till Kusadasi i Turkiet. När jag samma dag återvände till Samos fick jag en ny stämpel i passet, och vips så fick jag stanna i Grekland i ytterliggare tre månader.

Som sagt, glöm inte att kolla era pass.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-02-19, 05:03
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Passa på att skaffa pass

Jag förnyade både pass och ID för ett år sen ungefär. Två dagar och sen kunde jag hämta dem på Posten, eller rättare sagt kiosken som sköter om posten. Sen på sommaren började folk och resa mera och det blev långa köer.

Så bra att påminna om detta, Janne!

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-02-19, 10:00
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Passa på att skaffa pass

Förnyade för två år sen, men tack för tipset. Hade nog som vanligt kollat upp det några veckor innan avfärd

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-02-19, 13:17
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Passa på att skaffa pass

Hej alla

Inte lätt detta med giltighetstid... På jobbet för många år sedan var det en yngre kollega som skulle tågluffa. Han och kompisen skulle åka iväg nästa vecka, men kvällen innan hade han sett att hans pass var utgånget (på den tiden tog upp till en månad att få ett pass). Han var helt förtvivlad, han och kompisen hade planerat hela vintern. Han frågade mig va tusan han skulle göra? Den gamle räven PA tog med honom till vår chefssekreterare, vi la fram problemet för henne. Hon löste det direkt med att skriva ett intyg om att ynglingen skulle iväg på en hastigt påkommen tjänsteresa och behövde förnya sitt pass! Så enkelt var det!

//PA
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-02-20, 10:49
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Passa på att skaffa pass

JA de var värst vad fort det ändrades, jag sökte nytt pass för två veckor sen och då fanns hur mycket tider som helst och tog en tid dagen efter, fick passet på 5 dagar , kollade förra veckan på skoj så var det först i mars det fanns tider utöver en strötid den 26e
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-02-20, 17:52
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Passa på att skaffa pass

Tack för påminnelsen!

Just nu är tyvärr inte utgånget pass vårt största hinder för resa, utan hälsoproblem. Kanske inte helt överraskande när man är 70+ som vi.
Vet inte när vi kan åka nånstans igen. Men vi hoppas!
Men .....

..... den här tråden fick mig att kolla våra pass. Upptäckte att Birgits pass gick ut för en månad sedan. Och det var ju en viktig upptäckt. Nu åtgärdat! Tid bokat hos polisen för nytt pass.

..... och ..... när vi så småningom är i fysiskt skick att kunna resa igen så hade det ju varit förbaskat retligt att upptäcka att en efterlängtad bokning skulle spricka på ett utgånget pass.

Så ..... Tack Janne och Tack Kalimera! Så rackarns bra och trevligt att vi har er och varandra!

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-02-21, 13:25
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Passa på att skaffa pass

Idag klockan 10.30 klev jag in på polisstationen och sa att jag behövde nytt pass. - Har du bokat tid frågade kvinnan bakom disken.
- Det tänkte jag inte på svarade jag och lade huvudet på sned. - Ska se när det finns någon tid. Har en inbokad 10.30 som inte kommit fortsatte hon. Tio minuter senare var det klart och betalt. Om fem dagar har jag mitt nya pass i handen och kan resa när jag vill och vart jag vill. Så första resan blir till Aten den 19:e april och två dagar senare till Tilos.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-02-22, 14:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Passa på att skaffa pass

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Tio minuter senare var det klart och betalt. Om fem dagar har jag mitt nya pass i handen och kan resa när jag vill och vart jag vill.
Vilken tur du hade!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-02-22, 15:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Passa på att skaffa pass

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Så ..... Tack Janne och Tack Kalimera! Så rackarns bra och trevligt att vi har er och varandra!
Ja, verkligen! Håller tummarna för att ni trots allt kommer iväg i närtid.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2022-02-22, 22:36
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Passa på att skaffa pass

I staden där jag befinner mig är det väldigt lång väntetid. Första veckan i februari skulle jag boka tid för pass för att vara säker på att hinna få ett till sommaren. Tryckte på första lediga tid....tiden jag fick är den 22/4 . Nu blir nästa orosmoment - tänk om jag skulle vara sjuk den dagen. Då blir det inte Covid som stoppar sommarens resa utan ett utgånget pass i fickan.

//Ofelia
Svara med citat
  #11  
Gammal 2022-02-24, 23:38
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Passa på att skaffa pass

Det går väl att vända sig till en annan, mindre stad, där väntetiden inte är lika lång.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2022-02-25, 16:11
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Passa på att skaffa pass

I måndags ansökte jag om nytt pass. Idag, fredag, har jag det i handen. Fick veta att det kommer folk hit från Stockholm för att snabbare få ett pass.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2022-02-25, 17:29
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Passa på att skaffa pass

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
I måndags ansökte jag om nytt pass. Idag, fredag, har jag det i handen. Fick veta att det kommer folk hit från Stockholm för att snabbare få ett pass.
Låter ju precis som i Grekland. Man lämnar storstäderna för att istället avnjuta trivsamt och behagligt vardagsliv i småbyarna där man löser de praktiska problemen vartefter de dyker upp. Härligt! Ha ha ha!

Skojar lite. Men så bra att det fixade sig med passet så snabbt. Önskar er en fin resa när det blir dags och en Glad Påsk på härliga Tilos. Skulle vara riktigt "uppäggande" att vara med. Men det får bli en annan gång!

Ha en go tur!
Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2022-02-26, 13:35
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Passa på att skaffa pass

Masse! Ni har överraskat förut, och inte bara en gång …
Svara med citat
  #15  
Gammal 2022-02-26, 16:55
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Passa på att skaffa pass

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Masse! Ni har överraskat förut, och inte bara en gång …
Ha ha ha! Vet vad du tänker på! Minnen som poppar upp hos mig så ofta. Det är bilder och minnen som värmer så väldigt mycket. Det hade varit jättekul att kunna göra en "Plaaaaataaaanoooos!!!!" även på Tilos. Men det kommer tyvärr inte att vara möjligt. Men vi önskar er en härlig tid på Tilos och ta gärna en extra klunk retsina eller ouzo för oss på Nautilos och Armenon.

Masse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2022-02-26, 21:31
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Passa på att skaffa pass

Masse! Det sista som överger oss är hoppet. Tar gärna en klunk ouzo och en klunk retsina för er, både på Nautilos och på Armenon. Men det vore så mycket roligare om vi kunde ta den tillsammans …
Svara med citat
  #17  
Gammal 2022-02-27, 16:49
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Passa på att skaffa pass

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Men det vore så mycket roligare om vi kunde ta den tillsammans …
Instämmer!!!!

Masse
Svara med citat
  #18  
Gammal 2022-03-22, 12:21
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Passa på att skaffa pass

Jag har i ett par veckor sporadiskt sökt tid för att skaffa ett nationellt ID.
Igår 21 mars ändrades kraven så att när man bokar tid så måste man ange namn. Detta på grund av att det fanns en svart marknad med försäljning av pass-tider.
Följden blev att det blev en del tider lediga helt plötslig. Yes, tänkte jag när jag fick en tid i maj. Så jag klickade på knappen [Nästa] och då hade jag för det första inte markerat tiden och för det andra klickat på fel knapp. Så det hoppade bara till nästa vecka. Så det sket sig med den tiden och andra tider bara försvann i ett nafs medans ett frenetiskt knapptryckande pågick. Sökverktyget ändrar datum och vald expedition/alla expeditioner mellan varje sökning helt oberäkneligt. Helt plötsligt var kalendern i september

Testade igen idag och då blev det bättre, hittade en till 29 maj och klickade på tiden och sedan på rätt knapp. Det blev en bokning till slut
Svara med citat
  #19  
Gammal 2022-03-27, 14:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Passa på att skaffa pass

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Testade igen idag och då blev det bättre, hittade en till 29 maj och klickade på tiden och sedan på rätt knapp. Det blev en bokning till slut
Där hade du tur. Grattis!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2022-04-07, 14:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Passa på att skaffa pass

Första lediga tid i Blekinge är den 22 februari 2023.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT