Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-07-20, 12:06
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Skiathos juli 2021

Hej,

Är på Skiathos nu. Vi reste ner för några dagar sedan. Planet var fullt.
Lite med folk på ön? Hehehe,det mesta är öppet som vanligt
Faktum.är att jag inte märker av någon större skillnad från 2018. På Padadoamantis är det kanske 75% "beläggning" mot normalt. "Majorn" på ön beslutade att ställa av ett par av bussarna som betjänar stränderna. Så nu råder kaos här iom att de bara tillåter sittande passagerare. Det är bara 2 bussar som används nu. Jag återkommer med rapport senare. Men måste nämna det närmast krigsliknande kaoset vid hpl 26 i går. Det var som i en film. 110-120 människor i det närmaste slogs om bussens 50 platser
Gap och skrik! Problemet är att det är svårt att få tag i en taxi oxå.
Munskydd används av vissa turister, men enligt min bedömning är det en minoritet.

// Conny
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-07-20, 14:08
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Skiathos juli 2021

Usch - det låter ju inte alls bra! Inte konstigt alls att viruset sprids!!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-07-20, 15:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Skiathos juli 2021

Undrar varför de drog in bussarna, det låter ju helt befängt, och gör ju allt mycket värre.

Kul att ni är där Conny, och jag ser verkligen fram emot dina rapporter!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-07-20, 23:14
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Skiathos juli 2021

Så pass Conny, i fjol blev det ”bara” Sunne.
Äntligen Grekland alltså! Men var rädda om er och njut för oss också. Vi har fullt upp i vårt lilla bryggeri, så vi lär inte komma iväg. Å nästa vecka börjar jag jobba också. Dä ska va gött å leva!
Hälsa!
Lena
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-07-22, 18:02
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Skiathos juli 2021

Citat:
Ursprungligen postat av Faestis Visa inlägg
Usch - det låter ju inte alls bra! Inte konstigt alls att viruset sprids!!
Nej, så är det. Har varit här några dagar längre nu och kan konstatera att munskyddet bärs av en minoritet och majoriteten av dessa bär dem på hakan!
Detta gäller även butiker, apotek mm. Här på hotellet är det ingen som bär munskydd, -inte ens på hakan....

//Conny
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-07-22, 18:18
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Skiathos juli 2021

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Undrar varför de drog in bussarna, det låter ju helt befängt, och gör ju allt mycket värre.

Kul att ni är där Conny, och jag ser verkligen fram emot dina rapporter!
Jag pratade med en kille här på hotellet om saken. Han sa att den nya Mayorn drog ner antalet bussar från 5 till 2 av någon anledning som inte ens Grekerna förstår. Hsn kallade honom för en idi*t. Jag sa att han borde ju ha ökat med ett par bussar, och bara använt varannat säte. Det fick jag medhåll om.
Idag tänkte vara smarta och gå till busstationen, för att få komma med. Hehehehe det var säkert 50-60 personer i kö där..... Men taxistationen då? Vi gick dit och fann att kön låg på ca 20-25 personer med väskor. Ingen taxi var inne heller. Suck.

Idag har jag bokat hyrbil. Vi kommer aldrig ut till norra sidans stränder annars!
Om vi skulle göra det är det ju ren tombola om vi lyckas ta oss tillbaka.

Vi är ju i övrigt väldigt glada över att få vara här

//Conny
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-07-22, 18:30
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Skiathos juli 2021

Citat:
Ursprungligen postat av nickelena Visa inlägg
Så pass Conny, i fjol blev det ”bara” Sunne.
Äntligen Grekland alltså! Men var rädda om er och njut för oss också. Vi har fullt upp i vårt lilla bryggeri, så vi lär inte komma iväg. Å nästa vecka börjar jag jobba också. Dä ska va gött å leva!
Hälsa!
Lena
Hej Lena
Ja, vi hart att bra gött på Skiathos . Men min bror är faktiskt i Sunne den här veckan
Vi är försiktiga, men det strövar en hel del människor I stan. Nu ska vi snart sätta våra munskydd på hakan och gå ut och äta middag
Kul att det går bra för ert bryggeri. Hälsa du oxå. Mina tjejer skickar dito tillbaka till er.
Ha det så kul på jobbet sen. Jag ska tänka på dig då.

//Conny
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-07-23, 07:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Skiathos juli 2021

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Idag har jag bokat hyrbil. Vi kommer aldrig ut till norra sidans stränder annars!
Om vi skulle göra det är det ju ren tombola om vi lyckas ta oss tillbaka.
Det förvånar mig att det finns lediga hyrbilar. Efterfrågan bör ju vara jättestor. När vi var på Skopelos, lyckades vi boka öns sista lediga bil. Priset var därefter och bilen var inte splitterny direkt. Det vara bara svälja och ta emot...

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-07-23, 09:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Skiathos juli 2021

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Hsn kallade honom för en idi*t
Det kallar jag också Mayorn!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-07-23, 19:09
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Skiathos juli 2021

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det förvånar mig att det finns lediga hyrbilar. Efterfrågan bör ju vara jättestor. När vi var på Skopelos, lyckades vi boka öns sista lediga bil. Priset var därefter och bilen var inte splitterny direkt. Det vara bara svälja och ta emot...

/Netwolf


Jag tänkte på samma sak. Förr fanns det 5 bussar vid denna tid på året, och det var knökfullt både gällande sittplatser, mittgången och trappsteg. Nu är det 2 bussar och endast sittplatser att nyttja. Därtill begränsat med taxi. Hur skall hyrbilarna räcka till?

Jag gick iaf till min kompis här på hotellet, som ringde runt. Där det blev napp fanns det blott 3 bilar kvar att tillgå.

//Conny
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-07-23, 19:11
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Skiathos juli 2021

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det kallar jag också Mayorn!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-07-23, 19:28
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Skiathos juli 2021

Idag var vi på Tsougrias. Det var en mycket fin dag. Men det var ett nytt "system" som gällde när vi pratar solsängar! Jag återkommer om detta i min summering.

Men jag måste kommentera munskydd och distansering. På båten satt en skylt som uppgav 5 meters avstånd. Ändå packades båten som vanligt. Alla satt I princip lår mot lår. Dessutom, som vanligt, på "mitt-området" och fören.
Munskydd? Ja, en i besättningen använde det samt en passagerare.

Ute på öns restaurang upptäcktes en ny företeelse gällande munskyddens användningsområden! Några bar dessa på över och underarm! . Vad ska man säga? I övrigt bars de som vanligt på hakan och HALSEN! De flesta var dock utan helt

//Conny
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-07-23, 22:09
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Skiathos juli 2021

Tänkte instingtiiivt..på en gammal nubbevisa när jag läste om munnskydden🥳 Melodoi:
Hej tomtegubbar.
"Tänk om jag hade lilla nubben på ett snöre i halsen.."
Den blir nu såhär:
" Tänk om jag hade lilla munskyddet på ett snöre runt halsen, tänk om jag hade lilla munskyddet på ett snöre runt halsen, Jag skulle dra det upp o ner så att jag smittade många fler, Tänk om jag hade lilla munskyddet på ett snöre runt halsen"...
Skååål🥂
/ Kajja
Svara med citat
  #14  
Gammal 2021-07-23, 22:46
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Skiathos juli 2021

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Tänkte instingtiiivt..på en gammal nubbevisa när jag läste om munnskydden🥳 Melodoi:
Hej tomtegubbar.
"Tänk om jag hade lilla nubben på ett snöre i halsen.."
Den blir nu såhär:
" Tänk om jag hade lilla munskyddet på ett snöre runt halsen, tänk om jag hade lilla munskyddet på ett snöre runt halsen, Jag skulle dra det upp o ner så att jag smittade många fler, Tänk om jag hade lilla munskyddet på ett snöre runt halsen"...
Skååål🥂
/ Kajja
Svara med citat
  #15  
Gammal 2021-07-24, 02:00
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Skiathos juli 2021

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg

Ute på öns restaurang upptäcktes en ny företeelse gällande munskyddens användningsområden! Några bar dessa på över och underarm! . Vad ska man säga? I övrigt bars de som vanligt på hakan och HALSEN! De flesta var dock utan helt

//Conny
Det påminner mig starkt om grekisk tradition vad gäller hjälmanvändning i samband med motorcykel/moped-åkning. I den mån hjälm alls förekommer så bärs den i princip var som helst utom på huvudet.

Masse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2021-07-24, 02:42
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Skiathos juli 2021

Ja Jösses dessa munskydd.....

Ha dom över Näsa mun. släng dom sedan.....

Om du vill ha bakterier i ditt blodomlopp sätt dom på hakan, sen över din mun...då får du garanterat in dom i ditt blodsystem.

Använd munskydd rätt....annars bättre utan
Svara med citat
  #17  
Gammal 2021-07-24, 15:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Skiathos juli 2021

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det påminner mig starkt om grekisk tradition vad gäller hjälmanvändning i samband med motorcykel/moped-åkning. I den mån hjälm alls förekommer så bärs den i princip var som helst utom på huvudet.
Exakt så! Kanske är det därför de gör som de gör.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2021-07-24, 21:44
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Skiathos juli 2021

Nu har vi betat av Koukonaries beach oxå. Vi hade svårt att hitta parkering till bilen. Men hittade en lucka en bra bit ifrån parkeringen. Det är ju som sagt många hyrfordon som skall få plats nu när bussproblemet är ett faktum.
Oj, jösses säger jag. Vi gick från parkeringen och ner till stranden. Det tog en bra stund innan vi hittade lediga solsängar. Efter halva den långa stranden hittade vi ett ledigt set. Det var i sanning BYST med folk över hela stranden och ute i vattnet!
Social distansering, någon?

Fin dag ändå. Underbart vatten. Men detta blir det enda besöket härstädes.

//Conny .

Senast redigerad av C@nny den 2021-07-24 klockan 22:03.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2021-07-25, 13:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Skiathos juli 2021

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Oj, jösses säger jag. Vi gick från parkeringen och ner till stranden. Det tog en bra stund innan vi hittade lediga solsängar. Efter halva den långa stranden hittade vi ett ledigt set. Det var i sanning BYST med folk över hela stranden och ute i vattnet!
På vår FB-sida var det en som skrev varje dag från Skiathos. Det var i början av juli och hon skrev att ön var helt folktom. Och nu, bara några veckor senare, är ön knökfull. Hur ska det då inte bli när grekerna själva har semester?

Tack för dina rapporter Conny!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2021-07-25, 18:39
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Skiathos juli 2021

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
På vår FB-sida var det en som skrev varje dag från Skiathos. Det var i början av juli och hon skrev att ön var helt folktom. Och nu, bara några veckor senare, är ön knökfull. Hur ska det då inte bli när grekerna själva har semester?

Tack för dina rapporter Conny!
Jag kom ihåg att du skrev om det. Därför var det ju nästan en chockartad upplevelse när det nästan såg ut som för 3 år sedan. Jag såg även filmer på Youtube innan vi reste. Det såg även där ut att vara lite med turister.
Idag var vi på den lilla stranden Maratha. Det är en lugn strand, men de flesta sängarn var ändå upptagna. Vi tog med oss egna prylar, så det gick bra ändå.
För första gången fick jag själv uppsöka en läkare idag. Om detta får jag återkomma i min summering. . Allt gick dock jättebra. Och jag blev som en ny människa efteråt.
Nu siktar vi mot favoriterna i norr i morgon!

// Conny
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT