Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-04-07, 13:11
tina tina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: borås
Inlägg: 2
Standard hjälp! karpathos eller samos i sommar ?

är intresserad av dessa två öar, vet inte vilken jag ska välja,jag är 38 år ,gift och två barn 11,13 år. i sommar reser vi utan barn!! favorit ö hit intills är naxos, vi bodde i chora och bilade runt överallt på våra två veckor där ,badade aldrig vid chora stranden, gillar lite mer "tomma" stränder,vilket det fanns en del att hitta på naxos,även nudist stränder. har också varit på corfu, zakynthos,kreta i grekland.vi vill ha lite att åka runt och se, upptäcka och gärna härliga stränder, gillar inte att behöva bada med badskor på.snälla ni som varit på någon av dess öar .skriv och berätta!!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-04-07, 13:26
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: hjälp! karpathos eller samos i sommar ?

Nåja badskor behöver du på en del ställen på Karpathos,men annars verkar det idealiskt för er .Det finns massor av små stränder där det är nästan folktomt.Jag föredrar Karpathos 100 gånger före Samos,där jag tyckte stränderna var väldigt tråkiga.Pigadia är en grekisk stad med ca 4500 inv o ni kommer direkt in i vardagslivet.Finns så klart många restauranger o en del barer,men mycket lite krimskrams.Jag ska dit i september o stannar i två veckor och glädjer mig som ett barn på julafton.Läs även flera resebrev därifrån från 2004 Cia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-04-07, 14:14
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: hjälp! karpathos eller samos i sommar ?

Har aldrig varit på Karpathos,men Samos tyckte jag var helt underbart.Det finns både sandstränder och stenstränder.Jättemånga mysiga ställen bl.a en liten bergsby som heter Manolates.Bara sitta på nån taverna i Pythagorion och titta på båtlivet är hur underbart som helst.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-04-07, 15:52
Stefan Assermark Stefan Assermark är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Katrineholm
Inlägg: 13
Standard Sv: hjälp! karpathos eller samos i sommar ?

Hej!

Om årets Greklandresa är den sista du ska göra så blir det svårt att hjälpa dig. Nu tror jag inte att du i sommar kommer att sätta din fot i Grekland för sista gången och då blir det lättare. Åk till Karpathos i år och till Samos nästa, eller tvärtom. Båda öarna har sina fördelar. På Samos södra sida finns flera fina sandstränder där badskor inte är nödvändigt. Den norra sidan har många klapperstensstränder och det blir djupt ganska snabbt.

Vi var på Karpathos förra året och ska åka tillbaka i sommar. Det måste väl betyda någonting? Karpathos är synnerligen trivsam och särskilt Pigadia. Om invånarantalet, 4500, avskräcker så tror jag att det är en felaktig uppgift. Mer korrekt är ca 2000. Vi får be Mikke af Karpathos att räkna när han åker ner i denna månad.

Jag säger avslutningsvis som Cia, läs resebreven.

Hälsningar
Stefan
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-04-07, 18:50
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: hjälp! karpathos eller samos i sommar ?

Hei!

Dette blir kanskje vel subjektivt da jeg aldri har vært på Samos. Det som hendte med meg var at første gangen vi skulle reise til Hellas, valgte vi Karpathos, og da var jeg solgt... Har faktisk ikke kommet oss til noen andre greske øyer, det blir Karpathos for fjerde gang til sommeren. Lengter tilbake hele tiden. Og da har vi liksom ikke råd til å "bruke opp" en hel Hellas-reise på noe annet sted, hvis du forstår.. Så faren er at dersom dere velger Karpathos nå, så vil dere ikke noe annet. He, he. Neida, det er vel ikke sikkert alle blir like frelst. Men hvis dere ønsker litt fredelige og idylliske strender, så fins det ihvertfall mange av dem på Karpathos, hvis du kjører litt rundt. Og det er også mange sjarmerende landsbyer å besøke. Jeg tror nok, ut ifra dine ønsker, at Karpathos har det du leter etter.

Mvh Nora
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-04-07, 20:28
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: hjälp! karpathos eller samos i sommar ?

Hej!
Angående Pigadias innevånarantal,så ligger det nog närmare eller runt 2000.Det högre talet är nog en smula överdrivet, då det på hela ön bor ca 6500 bofasta......Ska kolla med borgmästaren i april hur det ligger till med ö-statistiken och hoppas få reda på lite intressanta uppgifter....återkommer på Kalimera om detta, föståss....
Mvh,
Mikke
(16 dar quar)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-04-07, 20:53
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: hjälp! karpathos eller samos i sommar ?

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
Hej!
Angående Pigadias innevånarantal,så ligger det nog närmare eller runt 2000.Det högre talet är nog en smula överdrivet, då det på hela ön bor ca 6500 bofasta......Ska kolla med borgmästaren i april hur det ligger till med ö-statistiken och hoppas få reda på lite intressanta uppgifter....
Fråga du borgmästarn men jag har i alla fall läst att hälften av öns befolkning bor i Pigadia. Och med tanke på att befolkningen där, som på så många andra öar, är ganska mycket större under sommaren än under vintern, är kanske Cias siffra inte så långt från sommarsanningen
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-04-07, 21:17
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: hjälp! karpathos eller samos i sommar ?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Fråga du borgmästarn men jag har i alla fall läst att hälften av öns befolkning bor i Pigadia. Och med tanke på att befolkningen där, som på så många andra öar, är ganska mycket större under sommaren än under vintern, är kanske Cias siffra inte så långt från sommarsanningen
Tack för det Elisabet ,jag visste att det var mer än man tror.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-04-08, 12:05
tina tina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: borås
Inlägg: 2
Standard Sv: hjälp! karpathos eller samos i sommar ?

hejsan eller kalimera kanske man ska säga! vill börja med att tacka alla er som svarat på min fråga,och utifrån svaren,verkar det som karpathos väger lite tyngre,vi tänker åka 21 juli-4 aug. hur är det då?, jag tänker på mkt turister? fullt på stränderna? hur är det med myggen?(jag är tämligen allergisk, men har medicin),dock ej kul att ta!(hade inga besvär på naxos eller kreta, dock på corfu och zakynthos helt igen svullen av alla myggbett!! vi funderar att bo i pigadia,hur är det? bor gärna i en sprudlande stad, åker sen gärna till stränderna.snälla skriv gärna och berätta!!! har även läst rese berättelserna, men vill gärna ha mer!!!mvh på förhand tina
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-04-08, 14:06
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: hjälp! karpathos eller samos i sommar ?

Citat:
Ursprungligen postat av tina
har även läst rese berättelserna, men vill gärna ha mer!!!mvh på förhand
Om du går in under Karpathos' egen avdelning under Dodekaneserna, hittar du några fler inlägg om ön. Själva åker vi tillbaka till Pigadia den 15 juli.

Karin
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-04-08, 14:35
Stefan Assermark Stefan Assermark är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Katrineholm
Inlägg: 13
Standard Sv: hjälp! karpathos eller samos i sommar ?

Hej igen!

På Karpathos finns inga myggor. Vi såg i alla fall inga. Stranden alldeles utanför Pigadia är helt OK. Ju längre från stan man går ju mer ensam får man vara.
Bo gärna på Regina det är ett bra lägenhetshotell med pool och ett centralt läge. Pigadia är, vilket många vittnat om, mycket trevlig att strosa i. Hyr bil och upptäck ön. Vi är där mellan 22 juli och 5 augusti. Vi kanske ses.

Stefanos
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-04-08, 15:19
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: hjälp! karpathos eller samos i sommar ?

Hei!

Jeg har heller aldri opplevd mygg på Karpathos, verken i mai, juni eller juli. Det har kanskje noe å gjøre med at det som regel blåser endel der. Hvis dere har tenkt å leie bil, burde dere kjøre en tur til Apella-stranden. Den er så utrolig vakker. Det er ikke sand der, men hvit sten, vannet er krystallklart, og stedet er omkranset av furuskog. Det er fantastiske farger der. Vi kjørte dit på vei hjem fra en svært humpete og støvete tur til Olympos, og det føltes som himmelen å komme ned dit etter det. Ellers har jo Lefkos fine strender med sand, og den store stranda i Amopi er også veldig flott (min favoritt). Også må jeg ikke glemme Kyra Panagia. Hvis dere vil bo litt sentralt og ha litt liv rundt dere, er nok Pigadia stedet.

Mvh Nora
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-04-09, 00:51
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: hjälp! karpathos eller samos i sommar ?

Tjenixen!
Angående populationen i Pigadia, så får väl det spörsmålet måhända vila tills aktuella siffror inhämtats av hans högbördighet börgmästarn å staden ifråga, ety hans ord får väl gälla,eller va???
Statistik kan vara intressant, eller som nån sa, det finns tre sätt, dikt, förbannad dikt eller statistik......Står man med foten i en brasa och den andra i is, så ere rätt lagom....

Mygg/knott på Karpathos haver jag icke sett mer än nån enstaka flygfä.Det finns väldigt lite sumpmarker på öa, kanske det är anledningen??

Stan är lixxom "lagom stor/liten" att strosa runt i, tillräckligt med gränder,trappor, tavernor, affärer, cafeér, etc, för att det skall finnas nya att hitta varje dag....
Stads-stranden är mest belagd av solnjutare/bokläsare närmast stan, där det är mest finkornig sand.Som nån skrev, det blir glesare med fölk ju mera västerut man går....allra längst bort där stranden möter berget/sluttningen, om man nu kommer dit, så ligger öns diesel-elverk och dundrar....Dock finns det fina stenbankar där nedanför elverket, så är man intresserad av vackra, slipade stenar att ta hem, så går man dit......Bortanför elverket,på bergssidan, finns det stigar som leder till små kapell.

Enligt ryktet ska det finnas små kolonier av den sällsynta och utrotningshotade Munksälen < http://home.swiftdsl.com.au/~endangered/monkseal.htm > på Karpathos,sannolikt på den otillgängliga kuststräckan Pigadia-Diafani, där kusten är väldigt brant,lite bosättningar,mykke grottor, etc......Enligt grekiska bekanta så har munksälar även siktats vid Lefkos på västra sidan.
Välkomna till Karpathos!!
Mvh,
Mikke
(Konsul för Karpathos)
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-04-09, 09:56
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: karpathos!!!!!! for første gang!

Hei Mikke og dere andre som elsker Karpathos !

- jeg må bare si at jeg gleder meg ENORMT til å starte årets ferie
på Karpathos
- riktig nok ikke før i september, men først vil jeg gjerne ha en fin sommer hjemme

Kari
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT