Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-10-02, 20:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Iphone vs kameran

Å här en bild från samma plats, men med annan katt.


Taget med Sony DSC W70

/Netwolf
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-10-02, 21:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Iphone vs kameran

Men plutt då... (både katten och tösen)
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-10-04, 10:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Iphone vs kameran

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Även den är ju mycket bättre än mina...
Något som är väldigt viktigt är var man mäter ljuset. Jag "hämtar" många gånger ljuset på en annan plats än där motivet finns, och sedan håller jag inne avtryckaren, flyttar kameran, och knäpper av. Test det någon gång.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-10-04, 10:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Iphone vs kameran

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Något som är väldigt viktigt är var man mäter ljuset. Jag "hämtar" många gånger ljuset på en annan plats än där motivet finns, och sedan håller jag inne avtryckaren, flyttar kameran, och knäpper av. Test det någon gång.
Kan man göra så med en vanlig Ixus också? Jag tar alltid mina bilder med autofokus eller vad det nu heter. Tycker att den är bra och oftast ger skarpa bilder och fina färger.

Eva
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-10-04, 11:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Iphone vs kameran

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Kan man göra så med en vanlig Ixus också?
Absolut.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-10-05, 10:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Iphone vs kameran

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Något som är väldigt viktigt är var man mäter ljuset. Jag "hämtar" många gånger ljuset på en annan plats än där motivet finns, och sedan håller jag inne avtryckaren, flyttar kameran, och knäpper av. Test det någon gång.
Åh, tack, vilket bra tips! Det har jag aldrig tänkt på

Vilket ljus tar du, det starkaste?
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-10-05, 11:42
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Iphone vs kameran

Det man ska tänka på/använda är att även fokus hamnar där, så man mäter på "lagom" avstånd... På t.ex. iPhone kan man bara peka på skärmen på ett ställe där skärpan/ljuset ska mätas innan man trycker av!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-10-05, 12:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Iphone vs kameran

Ja, det är ju klart, fokus har jag alltid använt så. Men att jag kunde göra det samma med ljuset hade jag aldrig tänkt på så det aka jag helt klart testa.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-10-07, 10:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Iphone vs kameran

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vilket ljus tar du, det starkaste?
Titta i displayen så ser du vilket ljus som passar bäst. Om jag till exempel ska fota en strand där mina ögon ser ett blått hav, kanske kameran inte ser det blåa vattnet. Då mäter jag ljuset på något annat ställe, tittar i displayen, och när vattnet i displayen är lika blått som i verkligheten tar jag med mig de ljusinställningarna och knäpper av.

Jag använder oftast IA. Den enda ändringen jag har gjort i IA är att blixten är avstängd. Om jag vill använda blixt – vilket jag ytterst sällan gör – byter jag från IA till P, där jag har blixt på alltid. Blixt använder jag nästan bara om jag ska fota låt säga ett rum, och få med utsikten. Då mäter jag ljuset utomhus (typ genom ett fönster) sedan backar jag och tar bilden. Då blir det ljus både inne och ute.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-10-07, 10:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Iphone vs kameran

Aha, perfekt! Det där sista borde lösa problemet med att lunchtallriken blir så mörk när man vill ha med havet utanför också

Tusen tack för mycket bra tips. Jag har blixt på - eller auto, är det väl - även i IA-läget, för att få till bilder där det är både skugga och ljus. Men ska definitivt testa din metod för jag vet ingen som får sånt tryck i färgerna utomhus som du får.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-10-07, 11:00
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Iphone vs kameran

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Om jag vill använda blixt – vilket jag ytterst sällan gör – byter jag från IA till P, där jag har blixt på alltid. Blixt använder jag nästan bara om jag ska fota låt säga ett rum, och få med utsikten. Då mäter jag ljuset utomhus (typ genom ett fönster) sedan backar jag och tar bilden. Då blir det ljus både inne och ute.
Jag använder gärna blixt utomhus på dagen om det är stark sol och motivet är nära! Detta kallas "upplättningsblixt" och tar bort de hårda skuggor som man ofta får i solsken, t.ex. i ansikten... Om bländaren är på 22 för att få lagom starka högdagrar (det ljusaste i bilden) blir skuggorna ofta nästan svarta!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-10-07, 11:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Iphone vs kameran

Det är så jag brukat använda blixten också. Men jag ska helt klart testa att göra som Janne eftersom hans bilder har så bra färger och kontraster, jag har alltid undrat hur tusan han får till det utan photoshop
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-10-07, 12:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Iphone vs kameran

En fråga till, Janne - när du mäter ljuset, funkar det annat än på vyer utan något som är närmare kameran? När du låser ljuset låser du ju också fokus...
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-10-07, 15:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Iphone vs kameran

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Jag använder gärna blixt utomhus på dagen om det är stark sol och motivet är nära!
Jag använder också blixt dagtid när jag fotar med min systemkamera, men aldrig med min lilla kamera. Jag använder kamerorna på olika sätt, systemkameran använder jag för att fota "på riktigt".

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
En fråga till, Janne - när du mäter ljuset, funkar det annat än på vyer utan något som är närmare kameran? När du låser ljuset låser du ju också fokus...
Det finns ett helt gäng med mätningsområden i Lumixen. Du ser dem när du trycker ner avtryckaren till hälften. Det är gröna fyrkanter. Om du ser fyrkanter både på "nära håll" och på "långt håll" behåller du fokus. Jag tycker det är tvärtom med min Lumix: det är svårt att inte få oändligt skärpedjup, och jag använder nästan bara IA.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2013-10-07, 22:34
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Iphone vs kameran

Jag tycker fortfarande att du ska reklamera din kamera om du har garanti kvar......
Den bild du visar har väldigt liten skillnad på ljus och skuggor. Och är suddig. Med min gamla Lumix TZ5 kunde jag ibland uppfatta för STOR skillnad mellan högdagrar och lågdagar (d.v.s. en ganska hård bild) så det verkar vara något skumt med din kamera. Din kamera har en bra sensor och mera megapixlar än äldre modeller (som i och för sig inte spelar någon roll om inte sensorn är bra).
Jag använder också blixten i motljus. Eller vänder mig om för att mäta ljuset om jag vill ha bättre ljus på fotobjektet och inte en så skarp konstrast som en motljusbild ger.

När man tar närbilder och vill ha bilder med ett kort skärpedjup är det svårt att få det om man inte har en fullformatskamera. Jag har också en Nikon D90, precis som Janne, och jag har en Sony Nex 7 (som resekamera) men det är svårt att få en bra bild om man inte zoomar in fullt att få det där "dimmiga" intrycket i närbilder utan fullformat.
En Nikon D800 eller D600 står på önskelistan till jul - men tror inte att tomten kommer men den sån.....

Deia
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT