Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-09-23, 14:58
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Vad hemskt....hoppas jag slipper se något så fruktansvärt..men det finns de som är mån om sina djur också här har jag sett..
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-09-23, 15:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Ja det är urtrist. En av baksidorna med Grekland.

Men det gör också att man blir extra glad när man ser de som månar om djur, som de du sett, trots att de lever i en kultur där djur har låg status.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-09-23, 18:00
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja det är urtrist. En av baksidorna med Grekland.

Men det gör också att man blir extra glad när man ser de som månar om djur, som de du sett, trots att de lever i en kultur där djur har låg status.
Jeg håper, tross alt det triste vi ser og hører om, at det er m a n g e flere enn vi tror og ser, som behandler katter, hunder o.a dyr b r a i Hellas

Vår vert i Makrigialos, Manolis, er en av dem
- både hunden ( hans) og kattene som oppholder seg der blir matet flere ggr om dagen
Manolis har et av supermarkedene i byen, så kattematen tar han fra egen hylle, men alle kjøpmenn gjør nok ikke det!
Fra uteplassen vår følger vi med på matingen
- i vår fortalte Manolis at de måtte de få en ekstra gang, og litt mer mat, hver dag, grunnen var at to av kattene nettopp hadde fått hvert sitt store kull med kattunger
Kattungene var nok gjemt på "hemmelig sted" , vi så dem ikke, men neste gang vi kommer.....
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-09-23, 18:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Ja, det värmer verkligen ända in i hjärtat när man ser sådant.

Här är en annan sådan vardagshjälte - kvinnan som jag hyr moppe av när jag är på Sifnos:



MÄNGDER av katter håller till runt moppefirman och när hon hämtar torrfodersäcken kommer de rusande. Hon berättade lätt uppgivet att hon matar dem en gång i timmen

Jag lämnade tillbaka moppen en morgon, hon hade inte öppnat än men när hon låste upp dörren och vi gick in på kontoret tittade en liten svartvit katt på oss från besöksstolen, sträckte på sig och gäspade... Den hade sovit därinne över natten
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-09-26, 15:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
MÄNGDER av katter håller till runt moppefirman och när hon hämtar torrfodersäcken kommer de rusande.
Jisses!

Jag brukar vanligtvis inte bli kär i katter när jag är i Grekland. Undantaget är just Sifnos, och då på Aperanto i Faros. Varje gång vi har åkt därifrån har vi lämnat med sorg i hjärtat, dels för att det är svårt att lämna Faros, dels för katterna vi har lärt känna där. Varje gång vi har bott där har en katt fått oss att smälta totalt. Denna katt har charmat oss mest. Vi kallade den Tutankhamun, och vi matade den rejält.








När man satt på altanen låg Tutankhamun antingen på en, eller under en.



Ibland följde hon med till tavernan.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-09-26, 15:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Så söt! Bilden med tungan där är ju superbra.

Hon lever alltså fortfarande och såg välmående ut, så jag antar att det är hos den israeliska kvinnan som hon också äter. Hon hade kliat sönder sig lite i ansiktet men annars verkade hon må bra.

Synd att hon inte tog fajten med sin elaka dotter bara, det var trist att hon var bortkörd.

Men Lily var det ingen som rådde på. En av de stora röda hankatterna från Gorgona ville gärna vara med på skinkan uppe hos mig men det räckte att hon tittade på honom så fräste han besviket och gjorde en STOR omväg runt henne.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-09-26, 15:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Hon lever alltså fortfarande och såg välmående ut.
Det var skönt att höra. Tack!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT