Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-03-05, 08:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Kamera med GPS

Nu har det börjat dyka upp fler och fler kameror med inbyggd GPS. Kanon för mig, som har så svårt att komma ihåg exakt var man tog bilden.
Har googlat runt lite och tekniken verkar vara lite i sin linda än. GPS:en slukar batteri på vissa kameror och har problem med exaktheten på andra. Andra har lösningar så att kameran inte alltid behöver ha satelitkontakt mm.

Är det någon här som har testat GPS-kameror? Är det värt att slå till nu, eller ska man ha is i magen och vänta. Man är allt bra sugen.

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-03-05, 14:32
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Kamera med GPS

Att vänta är ej kul även om det ibland kan vara bra rent ekonomiskt.
Jag har en Pentax W90 när vi är ute på vandringar eftersom den tål regn svett och sand samt att man kan tappa den i berget. Den har nu kommit med GPS och jag som köpte min W90 för ett halvår sedan kan ej låta köpbehovet löpa fritt.
Har god erfarenheten av W90 utan GPS och tror att den med GPS säkert är bra. För mig är tåligheten viktig.
Olle
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-03-05, 15:55
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Kamera med GPS

Jag köpte en Lumix TZ-10 till sambon i julklapp... Berätta bara inte för henne att jag gjorde det för att jag inte alltid ska behöva släpa med min egen kamera.

Den har inbyggd GPS, har dock inte (vågat) prova GPS:en eftersom alla tester på nätet varnar för att batterikapaciteten slukas i ett nafs.
En smart grej är att knäppa på GPS när man anländer till ett resmål för att därefter stänga av den. När man åker vidare till nästa plats så knäpper man på GPS igen.

Själva kameran är både sambon och jag väldigt nöjda med. Smackade in ett 16GB minneskort så man kan ta foto och filma tills man storknar.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-03-05, 22:08
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Kamera med GPS

Ulven! Ha lite is i magen och vänta ett tag...

Jag vet av personlig erfarenhet hur svårt det kan vara att låta bli , men det är sällan lönt att köpa första generationens teknikprylar. Även om det kliar i både fingrar och plånbok... 6 - 8 månader efter första släppet kommer det ofta en generation två som normalt sett är bättre tekniskt och ibland, rätt ofta, lite billigare.

Håll ut! GPS i kameran är faktiskt inte en livsnödvändighet... Trooor jag.... Det hade varit skillnad om det gällt en ny Blueray-spelare eller LED-TV....

Peter
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-03-06, 00:11
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Kamera med GPS

Nokia N8 funkar det kanon med, en bonus är att det går att ringa med den också.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-03-12, 06:04
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Kamera med GPS

Citat:
Ursprungligen postat av bob-kåre Visa inlägg
Nokia N8 funkar det kanon med, en bonus är att det går att ringa med den också.
Sluta! Kan du ringa från kameran??? Det är inte sant!

Fast jo. Nu förstår jag. Tanken är att man ska kunna skicka bilderna vidare direkt när man tagit dem. Och då är det bara ett litet chip som ska till för att man ska kunna prata också... Så OK. Jag köper det... Men då är väl den en riktig proffskamera som killarna i frontlinjen använder...? I typ Libyen just nu...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-03-12, 18:10
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Kamera med GPS

Jag såg en annons för Nokia N8 i tidningen förut.... Så nu vet jag vad det är...

Jag trodde först på fullt allvar att det var en kamera med inbyggd GSM-kommunikation! För tanken är ju inte helt ologisk även om jag inte hade hört talas om det. Just att kunna rapportera och skicka bilder direkt när saker händer. Fast jag kanske kom på en ny grej för tillverkarna!?

Jag har faktiskt varit inblandad i ett sådant projekt tidigare! Redan 1992 försökte vi bygga ihop en GPS med en mobiltelefon. Det var tekniskt inte så svårt men den blev alldeles för klumpig. Men några år senare kom spårsändare som man kan montera i bilar och båtar mm som bygger på just den tekniken. Om det kom ur det projektet vet jag inte för då hade jag både slutat och flyttat. Och nu finns det ju GPS i många telefoner... Det är ju bara fantasin som sätter gränserna för kombinationerna och funktionerna.

1 - 0 bob-kåre... Jag ruvar redan på hämnd...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-03-12, 22:49
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Kamera med GPS

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg

1 - 0 bob-kåre... Jag ruvar redan på hämnd...
Oj. kanske ska vara tydligare nästa gång
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT