Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-09-06, 15:23
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Laptop med

Har tänkt och ta med mig min laptop i november till olivplockningsresan.
Vad krävs för att kunna använda den Går det var som helst?
Har tänkt och bo på Amaryllis i Pigadia, så det är ju inte i ödemarken precis

Riitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-09-06, 15:31
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Laptop med

....dom har kanske WiFi, eller en l Internet-sändare/mottagare som räcker runt hotellet och som laptopen hittar om den i sin tur har en sån manick..... Det kanske framgår av hotellets hemsida, om dom har nån?? Det brukar vara ett av försäljningsargumenten. Kallas också hot-spot, har jag för mej.... eller trådlöst Internet.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-09-06, 15:33
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Laptop med

Dom har ju datorer själva, så då kanske min också funkar

Riitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-09-06, 18:10
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Laptop med

En snabbkontroll i området giva vid handen att det finnes gott om Hotel i området som erbjuda Wlan.(Trådlöst nätverk) Alternativet är ju att du på ditt Hotel ber att få låna nätverkskabeln då och då.

Det ska alltså icke vara något problem med att komma ut på nätet i byn du bor. Lägg därtill att det alltsomoftast finnes trådlösa oskyddade nätverk varhelst man i övärlden vistas. Detta till glädje för alla turister med laptop.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-09-06, 18:46
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Laptop med

Det blir säkert bra Kanske jag kan skriva lite små rapporter här på kalimera om hur det går med plockningen

Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-09-06, 20:11
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Laptop med

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Det blir säkert bra Kanske jag kan skriva lite små rapporter här på kalimera om hur det går med plockningen

Riitta
Det hade varit riktigt roligt om du ville göra det! Det är så himla roligt att följa alla som är ute och reser när man nu inte har möjlighet att åka själv precis nu... Och att vara med och plocka oliver låter fantastiskt kul!!!

MVH zakka
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-09-06, 22:10
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Laptop med

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Det blir säkert bra Kanske jag kan skriva lite små rapporter här på kalimera om hur det går med plockningen

Riitta
Skulle med intresse läsa dina rapporter Riitta. Dessutom får du gärna skicka med några ord (och gärna även bilder) om ditt boende på Amaryllis, eftersom det är ett ställe som jag noterat på min lista över tänkbara boenden i Pigaidia när jag kommer dit nästa gång. Alltid intressant med lite direktrapporter.

Ha en trevlig resa!
Mats
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-09-07, 06:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Laptop med

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Vad krävs för att kunna använda den Går det var som helst?
Elias berättade att kommunen fixat trådlöst internet i stan, så att man ska kunna sitta lite varstans. Jag testade inte så jag vet inte om det fungerar. Vi hade trådlöst hos Elias.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-09-10, 20:29
Njeh Njeh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Moss
Inlägg: 29
Standard Sv: Laptop med

Kafeen Agnadi har også gratis trådløst internet (med bra hastighet).

Den ligger ved hjørnet der veien langs havet møter veien fra gata over, ved havnen. Og har åpent hele året.

(Be også Kostas i baren om cappuchino-shots - kjempegode!!)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-10-17, 16:39
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Laptop med

När jag berättade för dottern att jag skall ha min laptop med, så sade hon att det är jättedyrt att använda det utomlands Vad är det som gäller?
Jag trodde i min enfald att man betalar sin avgift som vanligt
Det får nog bli internetkafe i stället

Riitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-10-17, 17:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Laptop med

Nejdå, det är bara om du surfar via mobilt bredband som det blir dyrt. Via trådlöst nätverk, wlan, kan det vara helt gratis eller kosta en drink om det är ett kafé som tillhandahåller det.

Har du trådlöst nätverk hemma så bör det bara vara att ta med lap topen. Arne är virtuos på detta.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-10-17, 17:34
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Laptop med

Leif säger att vi har mobilt bredband, då är det väl kört

Riitta
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-10-17, 18:59
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Laptop med

Begreppsförvirring synes råda.
Om man till övärlden far och i sin laptop har ett trådlöst nätverkskortkort då är det bara att kolla in närmaste accesspunkt. Finnes där oskyddade accesspunkter är det bara att gratis ansluta. Är det fråga om skyddade wlan, då är det precis som Inkfish skriver oftast så att man stegar in på serveringen och ber om något att dricka, så får man koden till wlan-accessen gratis.

Att ta med en "Dongel" alltså ett modem anslutet till datorn, det blir en fruktansvärt dyr uppkoppling utomlands. Då får man betala så kallad roomingavgift. Väldigt dyr. Skulle jag använda min "Tre-dongel" i Grekland, då kostar det 2€ per MB. Alltså, för att kolla in Aftonbladets hemsida skulle det kosta 60 SEK!!!!

Det inbyggda trådlösa nätverkskortet snokar alltid på eget bevåg upp alla tillgängliga wlan så fort datorn startas. Då kan man i den listan som kommer upp se alla tillgängliga wlan, samt om de är skyddade av lösenord eller ej.

Manuellt kan man också starta sökningen. "Start- Inställningar-Nätverksanslutningar". Klicka på Trådlös nätverksanslutning. Då kommer det efter autosökning upp en lista på tillgängliga wlan.

Arne

Överårigt datafreak
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-10-17, 19:07
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Laptop med

Tack Arne att du försöker och hjälpa en dumhuvud, men förstår nu att det blir internetkafe

Riitta
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-10-23, 14:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Laptop med

Precis som du beskriver funkar min iphone, Arne. Åker jag utomlands kam jag se till att ha dataroamingen avstängd. Då kan jag bara surfa via wifi.

Tidigare i år införde operatörerna spärrar som slår till om något klickar så att man ändå lyckas använda datatrafiken. Tror spärren är vid 620 kr hos min operatör.

En iphonesurfare i min omgivning lyckades surfa upp 3500 spänn under em semestervecka i Italien - enbart genom att kolla svenska nyheter då och då. Han blev mycket tacksam när jag i detalj visade honom hur wifi fungerar när han nyligen skulle till Spanien

Senast redigerad av inkfish den 2010-10-23 klockan 15:09.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT