Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-27, 20:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard VET NOEN ?

Jeg vet at om man ikke benytter u t reisen med en charterbillett, så kan man heller ikke benytte h j e m reisen....., m e n :

Når man har kjøpt tur -returbillett med r u t e fly (i mitt tilfelle Czech Airlines)
- k a n man d a benytte h j e m r e i s e n dersom man i k k e har benyttet u t reisen?
- i tilfelle ja, trenger man da å "bekrefte" at hjemreisen skal benyttes?
- og i tilfelle n å r må det gjøres? Håper noen vet
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-27, 21:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: VET NOEN ?

Varför köper man överhuvudtaget en väg man inte tänker utnyttja

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-27, 22:22
habs habs är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 45
Standard Sv: VET NOEN ?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Varför köper man överhuvudtaget en väg man inte tänker utnyttja

Lissi
därför att det kan bli billigare
för något år sedan reste jag till afrika om jag bokade den datum jag skulle resa kostade biljetten 8500:- om jag bokade dagen innan kostade det mig 4500:- sen gick det att boka om min felaktiga biljett för 1000 :- dvs helt plötsligt kunde jag åka på rätt dag för 5500:- det gäller att vara om och kring sig =)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-27, 22:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: VET NOEN ?

OK....jag är nog för okunnig.... Ser jag en bra resa t o r så tar jag den...eller så bokar jag en väg med ett bolag och retur med ett annat..och så åker jag på de biljetterna

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-27, 22:45
Stephan Stephan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 138
Standard Sv: VET NOEN ?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Når man har kjøpt tur -returbillett med r u t e fly (i mitt tilfelle Czech Airlines)
- k a n man d a benytte h j e m r e i s e n dersom man i k k e har benyttet u t reisen?
- i tilfelle ja, trenger man da å "bekrefte" at hjemreisen skal benyttes?
- og i tilfelle n å r må det gjøres? Håper noen vet
I din situasjon ville jeg spurt det aktuelle flyselskapet eller dets representant. Da er sjansen til å få korrekt svar betydelig større!

Stephan L Sandemose
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-27, 22:57
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: VET NOEN ?

Citat:
Ursprungligen postat av Stephan Visa inlägg
I din situasjon ville jeg spurt det aktuelle flyselskapet eller dets representant. Da er sjansen til å få korrekt svar betydelig større!

Stephan L Sandemose
Tusen takk - det er sikkert det tryggeste
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-27, 23:14
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: VET NOEN ?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Varför köper man överhuvudtaget en väg man inte tänker utnyttja Lissi
Det kan sikkert være mange grunner til det, Lissi

Feks at man egentlig ønsker å tilbringe deler av ferien på en øy/ et reisemål langt vekk fra Athen.

- i god tid har man funnet flybilletter til Athen til en god pris, mens
"kun fly"og "one way" charter er r å dyre, og derfor tenker ta en l a n g båtreise til ønsket reisemål.

S å... like før avreise "dukker det opp" en "sista minuten/restplass" til ønsket reisemål....

Feks o m jeg hadde ønsket meg til Zakynthos nå ( jeg gjør ikke det) kunne jeg få en "one way" med Apollo til kr 149,- !
- dvs m y e billigere enn å ta seg dit via Athen, og dessuten bekvemmere

- jeg ville egentlig bare vite om det finnes en generell regel
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-28, 03:34
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: VET NOEN ?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
- jeg ville egentlig bare vite om det finnes en generell regel
Den regel som finns i Sverige (och troligtvis internationellt) sedan 6 - 8 år är att har du inte utnyttjat UT-biljetten får du inte använda HEM-biljetten. Här gäller det både charter och reguljärflyg.

Jag kan tänka att det finns en viss säkerhetsaspekt på det hela, men troligtvis är det ekonomiska faktorer som är viktigast.

Förr kunde man, som det kallades, saxa biljetter. Dvs man köpte två billiga tur och retur-biljetter på olika datum men utnyttjade bara en i varje riktning. Dvs jag (företaget) har betalat billigt för en stol som är tom under två flygningar som bolaget ev hade kunnat sälja till någon annan... Surt.

Inte så populärt kan jag tänka. Den sk kabinfaktorn sjunker då... Kabinfaktorn är hur många passagerare bolaget egentligen transporterar i förhållande till hur många platser som finns, och är naturligtvis väldigt viktig ur inkomstsynpunkt. SAS tex har en låg kabinfaktor och går därmed också tämligen dåligt...

MEN! Detta gäller endast om man köpt en Tur och Retur-biljett!!! Har man köpt två ENKLA biljetter, en i varje riktning, kan man utan problem avstå att använda en av dem i någon riktning.

Vän av ordning ställer då snabbt frågan: Enkla biljetter??? Jo. Det är så att om man flyger med reguljärflyg kan det då och då löna sig att köpa två enkla i stället för t o r. Beroende på beläggning, avgångstider, tid på året osv... (Gäller även charter One-way-biljetter!) Landa på Samos och flyg hem från Santo tex...!!!

I vissa lägen kan det ju vara läge att flyga ut med ett bolag och hem med ett annat... Charter ett håll och reguljärt det andra osv, osv...

Kombinationerna är nästan oändliga för den som vill, kan och orkar jaga priser på nätet...

För två år sedan gav jag drygt 2000 för resan Kastrup - Santo och sedan hem Santo - Sturup. Det gav jag för jag ville åka den vägen den gången. Annars har jag de senaste 10 - 15 åren aldrig gett över 2000 för resan ner och hem...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-28, 09:13
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: VET NOEN ?

[quote=Peter;219276]Den regel som finns i Sverige (och troligtvis internationellt) sedan 6 - 8 år är att har du inte utnyttjat UT-biljetten får du inte använda HEM-biljetten. Här gäller det både charter och reguljärflyg.

Jag kan tänka att det finns en viss säkerhetsaspekt på det hela, men troligtvis är det ekonomiska faktorer som är viktigast.


MEN! Detta gäller endast om man köpt en Tur och Retur-biljett!!! Har man köpt två ENKLA biljetter, en i varje riktning, kan man utan problem avstå att använda en av dem i någon riktning.

I vissa lägen kan det ju vara läge att flyga ut med ett bolag och hem med ett annat... Charter ett håll och reguljärt det andra osv, osv...

Kombinationerna är nästan oändliga för den som vill, kan och orkar jaga priser på nätet... quote]

Du har helt rett, Peter
Her er svaret jeg nettopp fikk fra Supersaver
( utrolig raskt svar forresten ):

"Hei Kari,
Generellt så tillåter de flesta flyselskap ikke att man kan benytta hjemrejisen hvis man ikke har rejst ut på billetten., Detta beror på att tur och retur priser normalt är billigare än en enkel billet, och då vill de ikke att man ska använda ett tur och returpris som en enkel reise.
För denna billet gäller samme sak - hvis ni ikke checkar in på udrejsen så avbestiller flyselskapet med atomatik hjemrejsen
HA en fin weekend!"


Jeg har tidligere reist enkel rutefly ( Norwegian) en vei og charter oneway den andre og spart fhv mange penger på det

- som du sier, om man o r k e r og har tid til det er mulighetene mange
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-28, 15:59
ab73 ab73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 30
Standard Sv: VET NOEN ?

Om man har bokat en tur retur biljett med ruttflyg kan man använda bara utresan också OM man vill. Men som Kari redan fått som svar om utresan är oanvänd avbokas hem resan automatiskt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT