Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-18, 08:14
Vendela Vendela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 35
Standard Vespa?

Såg en äldre tråd om att man var tvungen att ha förarbevis eller MC kort för att hyra vespa i Grekland. Hur är det egenyligen?
Vi ska åka till Grekland nästa sommar och vill verkligen hyra vespa och fara runt lite, finns det möjlighet? De som ska köra är 17, 22, och 50 år, har vanligt körkort men inget annat. ja, 17 åringen har naturligtvis inget körkort.
Någon som har svar?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-18, 09:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Vespa?

Enligt grekisk lag får man inte hyra moped om man inte har körkort för motorcykel. Många uthyrare hyr ut ändå, om man körkort för bil. Utan bilkörkort är det helt omöjligt. Du kan läsa en färsk tråd i ämnet här.

Fyrhjuling får man dock hyra med vanligt bilkörkort.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-18, 12:50
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Vespa?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Enligt grekisk lag får man inte hyra moped om man inte har körkort för motorcykel.
Frågan behandlas ju årligen i diverse trådar..
Vad jag inte blivit klok på är om lagen verkligen gäller MOPEDER eller om det egentligen handlar om större 2-hjulingar. En vanlig variant att hyra är vespor på ca 80cc som ju i Sverige skulle klassas som lätt mc.
Men kan det verkligen vara möjligt att lagen omfattar mopeder på 50cc eller mindre? Jag har enormt svårt för att tro på att alla greker som far runt på diverse dylika åkdon verkligen har MC-kort eller ens bilkörkort i vissa fall.

Lars
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-18, 14:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vespa?

Exakt Lars!

Och lägg där till olika information från olika håll
Jag frågade å dotterns vägnar en av uthyrarna på Antiparos om det skulle vara möjligt för henne att hyra med sitt mopedkörkort.

"Javisst, jag känner till det kortet,säg till henne att ha passet med sig också"

Vi har de senaste åren av uthyrare blivit informerade om att vi endast får hyra de mindre varianterna.

Jag funderar på om man inte borde hört talas om eller läst några avskräckande exempel på vad som skett vid en ev.olycka.
Det surras ju om allt möjligt när man möter människor på resa, jag har aldrig hört någon som råkat illa ut med tanke på försäkringsfrågan.

Vad är det för bokstav vi som har gamla B-körkort får, när våra i dagsläget förnyas A1? Någon som fått förnyat körkort nyligen som kan svara på det?
Med gamla körkort så menar jag inte dem där man per automatik fick A med på köpet.
Det kryllar ju av 40-talister och säkerligen några födda senare som lagligt får köra allt möjligt pga de mer eller mindre tvivelaktiga intyg som endast krävdes för att få fler bokstäver i kortet

Hoppas kunna fortsätta att upptäcka öarna med hjälp av moped!
// Helén
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-24, 19:51
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Vespa?

Det finns en sak som kanske har förbisetts i dessa diskutioner. En EU-moped i Sverige är strypt och får ha en maxhastighet på 45 km/tim. I Grekland är dessa 50 kubikare ostrypta och kan i vissa fall komma upp i både 80 och 90 km/tim om omständigheterna är gynsamma. 70 gör de oftast lätt...

Dvs hastigheter som en mopedförare från Sverige inte är van vid. I alla fall inte på två hjul. Att köra fort på två hjul utan utbildning eller erfarenhet är som att be om en biljett till närmaste sjukhus eller värre... Det är en stor skillnad mellan att köra på två resp fyra hjul....

Det KAN vara så att de kräver Mc-kort helt enkelt för att deras ostrypta 50 kubikare går lika fort som lätta motorcyklar i vissa fall.

Jag vill passa på att varna alla för att hyra maskiner över 50 kubik i Grekland om ni inte har Mc-kort. Det är faktiskt olovlig körning! Skulle det då hända något, och det kommer fram, kan det bli otrevligt. Då kan ni nog glömma allt vad försäkringar heter. Både de ni tagit där och troligvis även de ni har hemma. De flesta försäkringar upphör att gälla om man är oförsiktig eller bryter mot lagar!

Och obs! Grekisk lag säger att den som hyr även 50 kubikare ska ha Mc-kort!!! Vi från Sverige kan dock FÖRSÖKA hävda att det ska vara tillåtet för oss också eftersom vi får köra sådana på B-körkort här. Men som sagt är våra strypta.

(Varning två: Om ni ser en 250 cc svart- och silverfärgad Scooter på de Skånska vägarna, håll er då undan för Guds skull!!! Då har Peter bråttom någonstans... Jag körde ner till Svedala från Gbg igår... Det var som att köra genom en väldigt lång biltvätt... )
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT