Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-07-04, 13:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Strejk på SAS

Nu är det klart att det blir strejk och upp till 30 000 passagerare kan komma att drabbas varje dag.

Hur många av er kommer att drabbas av strejken? Undrar hur det går för er som ska resa hem med SAS.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-07-04, 13:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Strejk på SAS

Himla tur att vi flög före strejken, med just SAS. Men lider med de drabbade.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-07-04, 14:23
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Strejk på SAS

Sjätte gången på 12 år dom strejkar.
Staten skall INTE driva flygbolag. Sälj alla aktier.
Tänk om vårdpersonalen varit "SAS anställda" under pandemin?
Polisen?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-07-04, 14:40
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Strejk på SAS

SAS Charter strejkar enligt Apollo. Preveza och Korfu inställt flyg idag.
Säkert någon vårdpersonal som fått semester för första gången på två år. Njutit av sol och ledighet.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-07-04, 15:12
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Strejk på SAS

Oj, oj, hoppas det löser sig till slutet av augusti. Flyger med Apollo och SAS till Ioannina. Känns lite oroligt.
Kerstin som längtar så till den resan.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-07-04, 16:20
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Strejk på SAS

Skulle don strejka ända fram till Augusti, så skulle dom ha gått i konkurs långt före det. Som deras ekonomi är nu, så klarar dom inte av en strejk länge!

Riitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-07-04, 17:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Strejk på SAS

En jag känner skulle resa med sin familj från Arlanda till Parga idag. De hann checka in när de fick meddelande om strejken. Så i stället för att vänta på väskorna i Preveza fick de vänta på dem på Arlanda.

Tobbe S, som är medlem i forumet, skulle flyga hem från Aten till Landvetter i morgon, men det är inställt. Så nu sitter de i Rafina och väntar på bättre tider.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-07-04, 20:51
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Strejk på SAS

Hemskt!
Stackars alla människor som skulle ha rest och alla som redan är ute och skulle rest hem.
Men, och det är ett stort MEN, SAS piloter har varnat för detta sedan tidigt i våras. SAS vägrar att återanställa piloterna utan vill överföra dem till "bemanningsföretag" i egen regi. Detta innebär stora förluster både arbets- och lönemässigt för piloterna. Skulle ni själva bara vilja ge upp intjänade förmåner hursomhelst......
Själv tänker jag mest på all den erfarenhet som riskerar att gå förlorad; vem vill landa på tex Samos eller Skiathos utan en erfaren pilot.....
Nej, mitt upp i alltihop kan jag faktiskt förstå piloterna, dessutom verkar den nye VD'n för SAS gå på den hårda linjen ( inte van vid svensk arbetsmarknad?) tror inte det funkar så bra....
Catlady, som helst vill flyga med erfaren pilot vid spakarna....
PS: NEJ, jag har ingen pilot i familjen eller ens bekant! Däremot har jag stor respekt för deras kunnande! Och jag är definitivt inte flygrädd, tvärtom, älskar att flyga.......

Senast redigerad av Catlady den 2022-07-04 klockan 20:57.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-07-04, 23:45
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Strejk på SAS

Ja stackars alla drabbade!!!

Jag har haft tur två gånger. En gång var vårt plan det sista som fick lyfta från Landvetter innan strejken bröt ut. En annan gång, då jag även skrev om det här, hade det varit strejk o den avslutades natten innan jag skulle åka på morgonen.

Jag bokade en flygbiljett igår med TUI till Chania.

Maria
Svara med citat
  #10  
Gammal 2022-07-05, 08:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Strejk på SAS

Idag är tre flighter till Grekland inställda: Arlanda-Rhodos, Arlanda-Chania samt Landvetter-Aten.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2022-07-05, 09:24
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Strejk på SAS

Jaha, då sitter man, iofs i en kanonfin ”appartment”, utanför Rafina och ska invänta ersättningsflyget som ska avgå 15:55. Lite surt, för en gångs skull fick vi till en jättebra flygning hem direkt ATH-Landvetter 3,5 timmar ankomst ca 16:30, men men….det var innan strejken.

Vi har rest ett sällskap på 15 personer (bla med familjen TobbeS). Vi hade olika sätt att ta oss till Athen men alla skulle med på samma SAS-plan hem. Detta förde med sig lite lustiga och även mindre lustiga effekter när SAS ombokade oss till andra flighter.

Jag och vuxen dotter med Aegean/LOT via Warsawa. Mågen och lilla barnbarnet tillsammans med Tobbe-familjen Lufthansa via München. Hustrun också via München med Lufthansa men hon flyger ensam med helt andra flygtider.
Brorsan via Frankfurt, men hans fru också via München.
Nu till det mindre lustiga. Brorsans två söner 14 och 16 år var bokade separat på ungdomsbiljett. Där valde SAS att bara cancellera utan ett erbjuda ersättningsflyg!!! Det fick lösas med egen bokning med Turkish, kostnader får reklameras efterhand.

På det hela taget tycker vi ändå att SAS löste våra hemresor överraskande smidigt och snabbt, alla kommer hem rätt dygn

Senast redigerad av laero den 2022-07-05 klockan 09:30.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2022-07-05, 22:27
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Strejk på SAS

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
På det hela taget tycker vi ändå att SAS löste våra hemresor överraskande smidigt och snabbt, alla kommer hem rätt dygn
Men där ”sket” det sig. Dottern och jag fast i Polen. Flyget till Landvetter med LOT inställt. Så nu blir det ofrivillig semester i Warszawa imorgon.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2022-07-06, 05:26
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Strejk på SAS

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Men där ”sket” det sig. Dottern och jag fast i Polen. Flyget till Landvetter med LOT inställt. Så nu blir det ofrivillig semester i Warszawa imorgon.
Men i all verden! Først all oppsplittingen av familien via diverse flighter. Tenkte ikke minst på de to på 14 og 16 som bare ble avbooket og så måtte reise alene. Og nå dere to med ufrivillig opphold i Polen. Elendig ‘løsning’, under pari!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2022-07-06, 07:53
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Strejk på SAS

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Men där ”sket” det sig. Dottern och jag fast i Polen. Flyget till Landvetter med LOT inställt. Så nu blir det ofrivillig semester i Warszawa imorgon.
Oj, det låter jobbigt. Även om man vet att det finns risk att det blir strejk eller andra förhinder när man reser är det ju ändå väldigt otrevligt.

/ Anne
Svara med citat
  #15  
Gammal 2022-07-06, 09:26
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Strejk på SAS

Ajdå, men ni är ett steg närmare Sverige iaf. I allra värsta fall, går det att ta båt hem. Janne kanske kan möta upp i Karlskrona

/Netwolf
Svara med citat
  #16  
Gammal 2022-07-06, 09:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Strejk på SAS

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Janne kanske kan möta upp i Karlskrona
Jag står redan vid färjeläget.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2022-07-07, 20:05
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Strejk på SAS

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Men i all verden! Først all oppsplittingen av familien via diverse flighter. Tenkte ikke minst på de to på 14 og 16 som bare ble avbooket og så måtte reise alene. Og nå dere to med ufrivillig opphold i Polen. Elendig ‘løsning’, under pari!
Njaaa, att vi hamnade på många olika rutter är inte så konstigt iom att vi hade olika bokningar. I vilket fall som helst var det nog helt omöjligt för SAS att hitta 15 platser på samma flyg hos StarAlliance-kollegorna.
När det gäller tonåringarna var det lite speciella omständigheter. De hade tågluffat ner med sin pappa. Enkelbiljetter bokades hem, men de fick en separat bokning för att få rabatterade ungdomsbiljetter. Att just de sedan avbokades får nog skyllas på SAS-datorernas ”oförstånd”. Vad som är irriterande är att det var helt omöjligt att få kontakt med bolaget för att lösa problemet.

Hursomhelst så är alla hemma nu. Situationen blir troligen mycket värre för resenärer som är nere nu allteftersom platser på ersättningsflyg blir svårare att komma över.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2022-07-12, 10:23
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Strejk på SAS

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Njaaa, att vi hamnade på många olika rutter är inte så konstigt iom att vi hade olika bokningar. I vilket fall som helst var det nog helt omöjligt för SAS att hitta 15 platser på samma flyg hos StarAlliance-kollegorna.
När det gäller tonåringarna var det lite speciella omständigheter. De hade tågluffat ner med sin pappa. Enkelbiljetter bokades hem, men de fick en separat bokning för att få rabatterade ungdomsbiljetter. Att just de sedan avbokades får nog skyllas på SAS-datorernas ”oförstånd”. Vad som är irriterande är att det var helt omöjligt att få kontakt med bolaget för att lösa problemet.

Hursomhelst så är alla hemma nu. Situationen blir troligen mycket värre för resenärer som är nere nu allteftersom platser på ersättningsflyg blir svårare att komma över.
Godt at dere kom vel hjem. - Det virker som du evner å se en sak ut fra ulike/andres perspektiv, en god egenskap.- At det ikke var mulig å få kontakt med flyselskapet ifht ungdommene, var ikke bra. Spesielt ikke i denne urolige tiden. Man vil jo vite - ikke håpe- at de lander på rett sted. (Da barnebarn - som bor på andre siden av kloden - i sommer ble nektet ombordstigning KLM etter transitt på vei til Norge, ble jeg frustrert. Skyldtes overbooking, men lot seg løse via dialog).

Er for egen del ikke berørt av streiken. Men føler med alle som er midt oppe i det. Dog generelt lei av å bli henvist til ‘se på våre sider for informasjon’, håpløs chatting med roboter etc.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2022-07-12, 11:27
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Strejk på SAS

Om man får välja att fastna nånstans, så är det väl i Grekland. Nån extra dag på nåt hotell och käka lite gott är ju ändå inte fel.

Visst förstår jag att ovissheten kan vara påfrestande att inte veta. Någon annan har ett jobb/företag, de måste hem till och en tredje har slut på sin medicin.
Men på det stora hela, är det ju en situation man får förhålla sig till, som Laero fått göra. Det är ju inte så att folk sitter fast i krigets Ukraina.

Men när man läser om medias snyftreportage, så börjar man undra. Det var nån kvinna som blivit inkvarterat på ett nytt lyxhotell som yrade om fullständig katastrof och att hennes barn ringde hemifrån och grät efter henne.
Men, va f-n. Har hon lämnat barna ensamma hemma, eller vad är det frågan om? Har fadern förlupit hemmet? Har morföräldrarna satt ut barna på gatan?
Ja, man börjar verkligen undra. Men det kan ju vara kraftigt vinklat med.

En kompis till mig sitter just nu fast på Canaries och har fått nytt hotell. Han rapporterar att han bara njuter och säger att det inte spelar honom nån större roll, då han är pensionär.

/Netwolf
Svara med citat
  #20  
Gammal 2022-07-12, 12:01
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Strejk på SAS

Netwolf, du har så rett - å havne oppi en krig er sannelig verre enn flystreik og flykaos. Men kan være ille nok for noen.

Man tenker jo ellers sitt iblant om turist-diskusjoner; eks om hvor gyrosen er billigst og solstoler gratis. Vi har alle vårt eget lille liv. På godt og vondt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT