Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kalymnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-11-05, 16:26
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Hur grekiskt är Kalymnos?

Ja, en ngt knepig rubrik kanske, jag ska förklara mig...

Tittar nu runt på olika öar till nästa sommar, och Kalymnos är ett alternativ. Vi är en barnfamilj, barnen är 4 och 7 år gamla.

*Finns gränder på Kalymnos? Ni vet; vitt, slingrigt och mysigt...!
*Stränderna får inte så höga poäng, eller vad tycker ni?
*Känns ön mycket "turistad"?
*Är en älskare av Kykladerna, kommer jag att gilla Kalymnos?
*Andra byar värda att besöka på ön?
*Något annat speciellt med ön?

Ok...väntar ivrigt på svar!

Hej från Lena*.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-11-05, 17:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Hur grekiskt är Kalymnos?

En BRA sak med Kalymnos är att det går en båt till den lilla ön Telendos. Hur charmig som helst. Jag var på Kalymnos för ca 10 år sedan och den kändes då lite väl turistisk. Du kommer nog ändå att gillla Kalymnos, speciellt om du varit på hektiska Kos innan.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-11-05, 17:35
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Hur grekiskt är Kalymnos?

Hej Lena*!

För mig är Kalymnos så grekiskt det kan bli! Vet inte riktigt varför, har varit på ganska många andra öar, men tycker att Kalymnos är grekland i miniatyr .

Ang. gränder så nog finns det mysiga gränder, men det är nog inte det där typiskt vita vindlande, vackra som du ser mycket i Kykladerna. På Kalymnos är det mer pastellfärgade hus.

Stränderna är helt ok, kanske inte så långgrunda men fungerar bra för barn. Det finns både lugna fina stränder som ligger ganska skyddat från vind och vågor, och även stränder som ligger mer mot öppet hav där det går höga vågor. Om man tar sig runt på ön så kan man hitta fina små vikar där man nästan kan vara helt själv. Det är mest stenstränder men någon sandstrand finns också att hitta!

Byarna Myrties och Massouri där man oftast bor som turist är ju turistbyar som är byggda runt turismen, men någon större trängsel blir det inte förrutom kanske i augusti när många utflyttade Kalymnosbor som nu bor i USA eller Australien återkommer till ön för semester.

Åker man till kalymnos så tycker jag att man måste ta sig runt på ön. Vägarna har på vissa ställen mycket vackra vyer. Flera mysiga små byar och i huvudstaden Pothia är det liv och rörelse. mysigt att sitta i hamnen och titta på folk och båtar .

Det som drar folk tillbaks till ön är nog till stor del kalymnosborna. Det är lätt att finna vänner för livet och de är väldigt barnkära. Många är pratsamma, nyfikna och högljudda .

Första gången jag satte foten på Kalymnisk mark kände jag "nu är jag hemma" och så har jag känt sedan dess 15 år senare.

Hoppas ni åker och att ni får en härlig semester!

Mia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-11-05, 21:06
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Hur grekiskt är Kalymnos?

[quote=Netwolf;65122]En BRA sak med Kalymnos är att det går en båt till den lilla ön Telendos.

*s* Ok, det som är bra är att det går att ta sig därifrån...!
Skojar bara, ja, det verkar fint på Telendos, så isåfall ska vi absolut dit!

MIAS: Oh, Grekland i miniatyr låter utmärkt! Det är väl det där med icke-vita-gränder som stör i såna fall, men en sån detalj ska väl inte få avgöra. Och att stränderna kanske inte var så långgrunda ändå (som jag fått för mig), för även om barnen, till mitt stora förtret, föredrar poolen, så är det ju kul att kunna släppa ut dem i havet emellanåt också.

Fler tips gärna!

Lena*.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-11-06, 08:21
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Hur grekiskt är Kalymnos?

Min dotter var 7 år förtsta gången på kalymnos. Även hon föredrar att bada i pool, men stränderna funkar bra för barn. Känns ganska säkra fast klart koll på barnen får man ju ha i vilket fall . Alla har tillträde till de olika hotell poolerna på Kalymnos, de är inte bara för de som bor på hotellen så det är superbra tycker jag, då kan man variera sig lite...

Mia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-11-06, 14:41
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Hur grekiskt är Kalymnos?

Tack MIAS, bra att veta om poolerna, det betyder ju att man inte "tvunget" behöver boka hotell med egen pool. Toppen!

Bra också att stränderna funkar för barn och det är ju som du säger; man får ju ha koll hur som helst. Då vi var på Naxos i somras så blev dom helt lyriska över det nästan löjligt långgrunda St Georgios (stranden inne i stan), fast sååå långgrunt är det ju inte på många ställen.

Hej från Lena* (som har stoooor Greklands-abstinens just nu).
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-12-31, 16:17
Henriksson Henriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 175
Standard Sv: Hur grekiskt är Kalymnos?

Har bott i Melitsachas. Perfekt närhet till stranden som var helt ok. Eftersom det blir en del promenerande mellan byarna så vill jag varna för trafiken! Den är rätt livlig och gatan är smal. Glöm inte reflexer!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-12-31, 17:04
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Hur grekiskt är Kalymnos?

En rejäl dos Grekland och sandstrand får Ni om Ni hyr ett fordon (billigt på K.) och åker från Pothea förbi klostret Agios Savvas (värt ett eget besök)
och letar er fram söderut till Vlichadia, en liten by med två stränder några tavernor och ett svampdykarmuseum. Bada vid den högra stranden, den är perfekt för knattarna, långgrund och mjuk sand, höga klippor inramar.
Ta god tid på er på muséet, där finns många udda prylar från havet.
Ät sedan på tavernan på andra sidan klippan vid den vänstra stranden, god mat, trivsamt läge och humana priser.

Resebrev & bilder från 04

Missa inte Kalymnos!

//PO
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-01-12, 15:26
Jonas E Jonas E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 96
Standard Sv: Hur grekiskt är Kalymnos?

Citat:
Ursprungligen postat av Lena* Visa inlägg

Tittar nu runt på olika öar till nästa sommar, och Kalymnos är ett alternativ. Vi är en barnfamilj, barnen är 4 och 7 år gamla.

*Finns gränder på Kalymnos? Ni vet; vitt, slingrigt och mysigt...!
*Stränderna får inte så höga poäng, eller vad tycker ni?
*Känns ön mycket "turistad"?
*Är en älskare av Kykladerna, kommer jag att gilla Kalymnos?
*Andra byar värda att besöka på ön?
*Något annat speciellt med ön?
Hej!

Var med familj på Kalymnos i somras med barn i samma ålder som dina, våra intryck från ön kan man enkelt uttrycka i en mening: Trevligt att ha varit där men knappast ett ställe vi återvänder till.
Ja, jag vet att andra är av helt annan åsikt.

Det postiva med ön var att det var en otrolig utsikt från där vi bodde (Massouri), människorna där var trevliga.
Det går att hitta bra boende till bra pris, om du är intresserad har jag email samt telefonnr till ett lägenhetshotell där det finns pool.
Vi hade poolen helt för oss själva i somras när vi bodde där och det var en bedårande utsikt från poolområdet. Fanns även en "privat" liten badvik nedanför hotellet.
I övrigt känndes det som en turistort som var "döende".
Det fanns bara en väg längs kusten mellan Mirties och Massouri som allt låg koncentrerat runt, rätt så långa avstånd för små barnben plus att bilarna körde som tokar efter vägen.
Så något "vitt, slingrigt och mysigt" hittar du inte där.
Stranden består ut av grovt svart grus, om du redan har skämt bort barnen med Naxos stränder kommer inte Massouri beach att vara något för dom, vi tillbringade större delan av vistelsen vi poolen.
Pratet om "Kalymnos är grekland i miniatyr" förstår jag mig inte på.

Så har du vägarna förbi Kalymnos så kan det vara värt att stanna där några dagar, men jag skulle inte planera semestern efter det.

Hoppas att jag inte har förvirrat dig alltför mycket med mitt något negativa svar.

Mvh
Jonas
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-01-12, 15:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur grekiskt är Kalymnos?

Jag var på Kalymnos sommaren 1996 och tyckte då att Myrties-Massouri var väldigt turistigt redan då! Vi bodde inte där utan närmre Pothia i nedanför Panormos. Vid den stranden var det direkt farligt med små barn då det blev bråddjupt bara på några meter och det blåste väldigt. Vi vuxna tyckte dock det var perfekt...
Pothia tyckte jag mycket om..en riktigt genuin grekisk stad, med "riktiga " gator och vardagsliv långt från t ex Parikia på Paros där vi varit året innan. Invånarna på Kalymnos var underbara alla vi mötte, det ska poängteras. Efter två veckor där har jag aldrig känt lust att återvända , vilket jag har till några andra resmål..T.ex Tilos!!!(Förlåt Riitta mfl )

Man kan ju inte råda andra egentligen, men Kalymnos hade JAG längtat till några år ..och lite besviken var jag ändå när jag kom hem..vet inte varför..
Vi åkte runt överallt på ön där det gick att ta sig fram med bil men stora delar av ön är inte framkomlig annat än till fots eller med båt. Ha det i åtanke...

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2007-01-12 klockan 15:44. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-01-12, 15:58
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hur grekiskt är Kalymnos?

Snart har jag Kalymnos för mig själv,ser det ut som
Riitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-01-12, 16:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur grekiskt är Kalymnos?

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Snart har jag Kalymnos för mig själv,ser det ut som
Riitta
Nä då! Jag vet att ni har massor av grekiska vänner som ni fått genom alla år där och ni är i ett annat läge när ni åker dit....kanske lite som att åka till "sommarstugan"


Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-01-12, 16:45
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hur grekiskt är Kalymnos?

Lena, et lite tips kan være å "se selv" mht "mysighet"!
Gå inn på google.com, skriv Kalymnos i søkefeltet og klikk på "images". Da får du over 9.000 treff (mesteparten fotos) på Kalymnos!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-01-12, 20:39
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Hur grekiskt är Kalymnos?

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Snart har jag Kalymnos för mig själv,ser det ut som
Riitta
Ingen risk så länge jag åker till Grekland

bosse
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-01-12, 21:54
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hur grekiskt är Kalymnos?

Tack Bosse, en vän i nöden

Riitta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-01-12, 22:35
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Hur grekiskt är Kalymnos?

Jeg er blant dem som har besøkt Kalymnos en gang, i 1995.
Vi likte ØYA, leide mopeder og fartet rundt til fine små plasser
I Melitsahas bodde vi godt, høyt oppe i "mørdarbakken", og utsikten til Telendos var v a k k e r
Det eldre ekteparet som hadde det lille supermarkedet nedenfor oss, ved stranden, var bare s å koselige
Vi fant en trivelig liten(?) hjørnetaverna med god mat, tror det var et Kalimeratreff der for et par (?) år siden.
Vi spiste også et måltid i Massouri vi ikke har glemt, har aldri smakt bedre "Lam leg" noe sted, hverken før eller senere
MEN, vi likte ikke så godt Myrties og Massouri, sorry, syntes som Lissi at det var altfor mye turistpreget.
Pothea besøkte vi kun på dagen, men der ville jeg gjøre meg bedre kjent, kanskje bo, om vi skulle legge noen feriedager til Kalymnos igjen.

Dere som er kjent i Pothea, er det trivelig å ferdes der sent på kvelden?
Grunnen til at jeg spør om det er at en bekjent av meg, som er g o d t kjent i og elsker Hellas, sa at Pothea var den eneste byen hun hadde besøkt, hvor hun ikke hadde følt seg trygg med å ferdes ute! ( hun har vært i Athen.....)
Kari
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-01-12, 22:54
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hur grekiskt är Kalymnos?

Jag vet inte vad jag skall säga Har aldrig känt mig otrygg någonstans på Kalymnos,men har ju inte varit i Pothea på nätterna heller En sväng på förmiddagarna,men oftast är det för varmt där och svalare på andra sidan ön. Där är det ju "hemma" för mig,så det är svårt och komma med något vettigt och säga. Det är ju så.Man känner för vissa öar av olika andledningar och man skall ju inte tvinga sin åsikt för andra. Fast det känns ju lite i hjärtat när andra tycker att det inte är bra på "min" och många andras ö Fast det får man ju ta.
Vi är ju ändå många som återvänder och återvänder fast vi har sett många andra öar också

Riitta,Kalymnos,Karpathos och Atenälskare
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-01-13, 13:47
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Hur grekiskt är Kalymnos?

Jag har varit i Pothea på nätterna .Har bara varit lite rädd för hundgängen som kan komma springande . Annars har jag inte sett någon anledning till att vara rädd... Och som svar till Jonas E om att han inte kan förstå mitt resonemang om "grekland i miniatyr" så är det ju mina förväntningar och föreställningar om hur jag tycker grekland är och ska vara. Har man bilden av att grekland är vita, milslånga sandstränder, prydligt och ordning och reda, då tycker man nog inta Kalymnos är typiskt grekiskt! Charmen med Kalymnos är att det är som det är, vacker natur (min åsikt) trevliga, naturliga människor och man kan vara som man är. Förstår också att det är mycket omständigheter som gör vad man får för uppfattning om ett ställe första gången. Det är väl ofta första uppfattningen och känslan som följer med år efter år...

Har varit på flera andra ställen och letat efter något ställe som jag känner lika mycket för som Kalymnos men har inte hittat det än .Men smaken är som baken . Min dotter var 7 år första gången på Kal. och det funkade mycket bra! Men det är sant, endel kör som dårar så man får ju ha stenhård koll på ungarna när man går längst med vägen. Skulle varit bra med trottoar.

Mia
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-01-14, 13:27
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Hur grekiskt är Kalymnos?

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Snart har jag Kalymnos för mig själv,ser det ut som
Riitta

Ingen risk, Riitta! Vi är för många som älskar Kalymnos och aldrig kan "lämna" ön.....

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-01-14, 17:30
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hur grekiskt är Kalymnos?

Håller med,vi är ju några stycken Fast det vore ju trevligt om det kom lite nya människor dit Fast det är ju nästan omöjligt och ta sig dit från Västkusten

Riitta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT