Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kalymnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-06-10, 04:18
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Flygplatsen har öppnat!

Har suttit här och kollat lite på flyg inför min resa i september. Till min glädje har jag sett att man kan flyga hyfsat billigt Göteborg-Athen den perioden jag tänkt vara borta med Sterling. Sedan gick jag in och kollade på inrikesflyg med Olympic, Athen-Kalymnos, och även där stämde tiderna bra med varandra, i alla fall på utresan. Så nu tänker jag vad häftigt det vore att få landa på Kalymnos Airport!!!Tänk att få se Kantouni närma sig under flygplanet...Längtar ju så till Kalymnos! Ska ju i och för sig till Karpathos om en och en halv vecka, så jag får nog vänta med att boka nåt tills jag kommit hem igen. Men jag blev så glad, för det har ju varit ganska omständigt att ta sig till Kalymnos för oss, men nu ser det lite ljusare ut igen...Bara inte Sterling kursar också(har ju lite erfarenhet från FlyMe)

Mia
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-06-10, 04:36
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Flygplatsen har öppnat!

Härliga bilder förresten PO!Precis den synen med Kantouni och Platys Gialos vill jag se!! Samma dag som invigningen förra året kom vi till Kalymnos, fast med båt från Rhodos. Fast vi kom en timme försent så vi fick inte vara med på denna stora händelse, men vi fick ju rapport från familjen Rasmus. Vår hotellägarinna missade också detta för hon stod och väntade på oss i hamnen och båten var en timme försenad, så det var ju tråkigt. Hoppas jag får till det så jag kan flyga dit direkt! Undrar om det står taxibilar och väntar däruppe när man har landat? Är det någon som tagit flyget dit än förresten? Hade varit kul att läsa om den upplevelsen!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-06-30, 10:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Flygplatsen har öppnat!

Turerna har blivit mycket populara och det finns inte en chans att fa biljett forran i oktober, ryktas det. Det finns onskemal om ytterligare en tur per dag, vi far se.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-07-21, 14:11
Cassaras Cassaras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Åsa, Sweden
Inlägg: 2
Standard Hur bokar man från Sverige?

Jag har försökt kontakta OA men dom svarar inte på mail. Jag skulle vilja boka resa från Göteborg/Köpenhamn til Aten och därefter vidare till Kalymnos.
Jag har hört om denna flygplats sedan jag var liten grabb och är förvånad över att det nu äntligen är klart. Men så är det väl med politiken. Var det inte så att vänster eller höger inte ville ha den och när det andra partiet bestämde så låg det hela i malpåse en massa år?
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-08-05, 00:02
PlatyYialoss avatar
PlatyYialos PlatyYialos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 61
Standard Sv: Hur bokar man från Sverige?

Hej där
Kom hem i natt (3/8) efter en månad på Kalymnos. Nyttjade flygplatsen i båda riktningarna och det gick alldeles lysande. Det blev en timmas försening på ditvägen och ett nytt lite mindre plan som fick rycka in, så man kände sig lite som när flyget var ungt men det gick ändå väldigt bra. Vi startade 06.00 från Landvetter med KLM med flyg till Amsterdam och därefter ett kort stopp vidare till Aten och sedan efter lite förseningar i Aten så var vi framme kl 16 lokal tid och badade 16.45, det tycker vi är bra.

Hem är det lite annorlunda, då synkar inte tiderna lika bra så med taxi 05.45 lokal tid till Kalymnos International Airport så landade planet 22.00 på Landvetter, lång dag.

Det var dagens enda flygning från Kalymnos på fredagen och det är verkligen småskalighet över det hela, men det fungerar utmärkt. Det är samma person i Olympic disken som sedan checkar in bagaget och som slutligen klarerar planet, så det tar lite tid, men förseningen blir bara en kvart som vi sedan hämtar in på väg till Aten. Servicen är utmärkt och det serveras juice, vatten och kaffe med några mystiska chips till.

Boka biljetter kan du göra genom de flesta resebyråer i Sverige men det blir billigare om du känner någon på ön som beställer för dig. Problemet är dock att få tag i biljetter. Det beror då inte på att det inte finns platser på planet för det finns det, utan det verkar mer vara en fråga om bränsle tillgång. Man tankar inte planen på Kalymnos och då måste man ha med sig tillräckligt med bränsle för att komma tillbaka och det blir på bekostnad av vikt. Varför tankar man inte på Kalymnos? ja det finns många rykten om detta men Jet Oil har erbjudit sig men det är nej från Aten. Har Kos något med detta att göra? Ja sannolikt eller så är det som vanligt att man inte är överens i någon viktig fråga och så blir det som det brukar, aldrig helt klart.

Kalymnos International Airport har i vilket fall världens finaste vakthund i form av schäferhunden Rex som har sin koja alldeles vid grinden, säg gärna hej till Rex så blir han glad.

Jo avslutningsvis så måste jag nämna att man inte har tillgång till något datasystem på Kalymnos så det blir en så kallad ”manuell” incheckning vilket medför att bagaget måste checkas in på nytt i Aten och om inte tiderna synkas så står man där med en massa väskor. Aten har dock en utmärk bagageförvaring (men dyr) så det är lätt att bli av med det tillfälligt om man så vill och så kan man åka in till stan, 10 euro t/r med metro.

Senast redigerad av PlatyYialos den 2007-08-05 klockan 00:18.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT