Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kalymnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-07-25, 08:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta gott i Masouri

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Klättrare brukar ju bli ganska hungriga och ha god aptit och det leder förhoppningsvis till att de provar många maträtter. Du har väl försett dom med information om hur greker äter. Jag pratade med några som provat en traditionell taverna och alla beställde samma mat och deras kommentar var att det låg en sak på tallriken. Eva
Ja, jag hade berättat om smårätter och om att t ex kotopoulo lemonato är ett bättre sätt att äta kyckling än att beställa en kycklingfilé. Men det verkar inte riktigt att de letar efter den maten.

Därför är jag glad att de fått bra fisk och skaldjur.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Masouri är ju inte större än att man kan gå vägen fram och gå in på vilket ställe som helst där det ser trevligt ut. Jag tror inte att något är påtagligt sämre än ett annat.
Lite om namnet Aigaiopelagitiko: Aigaio är Egeiska havet, pelagos är grekiska för hav, ett annat ord är thalassa, jämför arkipelag som på grekiska heter archipelagos...och, ja, Maria och Georgios är släktingar.
Jadå, jag förstod namnet, tyckte bara det var synd att det inte var enklare, för dem

Fick en bild därinifrån igår, det såg trevligt ut
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-07-26, 17:06
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Äta gott i Masouri

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ikväll fick jag en bild av en skylt med texten "Egeiska tavernan - restaurang Aegaiopelagotiko" och frågan "Är det den?" Och det var det ju.
Hej!
Lägg gärna ut bilden om du har möjlighet och om det är ok!

/Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-07-26, 17:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta gott i Masouri

Här är bilden jag fick:

Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-07-26, 19:24
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Äta gott i Masouri

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Fick en bild därinifrån igår, det såg trevligt ut

Jag har lite svårt att se vad som ser trevligt ut när jag ser bilden de skickade till dig.

Men å andra sidan har de bra mat där, ingen tvivel om det och DET är ju det viktigaste.


/Hasse
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-07-26, 19:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta gott i Masouri

Bilden av skylten var alltså tagen utanför, när jag fick frågan om det var rätt ställe.

Senare fick jag en bild till, när de satt och väntade på maten. Det var den som visade att där såg trevligt ut. Jag skrev nog att den var tagen inifrån.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-07-26, 20:34
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Äta gott i Masouri

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Bilden av skylten var alltså tagen utanför, när jag fick frågan om det var rätt ställe.

Senare fick jag en bild till, när de satt och väntade på maten. Det var den som visade att där såg trevligt ut. Jag skrev nog att den var tagen inifrån.

Fick de ingen plats utomhus? Alla uteplatser har inte utsikt mot havet och Telendos, en del får lov att sitta med gatan och trafiken som vy.

Vi var där och åt ett par gånger under en vecka i fjol och det var knökfullt ALLA gånger vi åt där eller bara gick förbi alla andra tillfällen.


/Hasse
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-07-26, 22:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta gott i Masouri

Inifrån tavernan, menade jag. De satt med en vit vägg bakom sig och det ser ut som hörnet på en pergola i övre kanten. Så de satt nog ute.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-07-27, 16:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta gott i Masouri

Puh, det verkar ha gått bra ... En av vännerna la just upp en bild av en vajande grekisk flagga på facebook och skrev "Älska Grekland!"

Jag blir så ledsen när folk som åker till Grekland inte får förmånen att upptäcka hur galet fantastiskt underbart storslaget där är

Men den här gången verkar det ha gått bra! Tack för det, Kalymnos
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-07-28, 16:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta gott i Masouri

Mina vänner har kommit hem nu och utlåtandet blev: positivt överraskade av Grekland, inte alls så exploaterat som de hade trott, tuff men jättebra klättring, sköna bad och goda middagar (mycket tonfisk och grekisk sallad så vitt jag förstod).

Enda minuset var flygtiderna med Norwegian. De hade anlänt till hamnen på Kos kl 04 och lagt sig att sova på en gräsmatta i väntan på båten som skulle gå vid åttatiden. Kl 07 blev de dock väckta av en kommunanställd som sa att nu fick de flytta på sig för han skulle strax sätta igång sprinklersystemet! Snäll kille, han kunde ju bara ha satt på vattnet för att få en rolig start på sin arbetsdag ...
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-07-28, 17:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Äta gott i Masouri

Många av vänner och bekanta har kommit just med det där nattflyget via Arlanda-Oslo och hem igen samma jobbiga tid. Själv tog jag bilen över på kvällen innan, för att möta min man, och fast jag kunde sitta i den med nedfällda säten och slumra lite, blev natten vä-ä-ä-äldigt lång.
Kallt är det också på terminalen, och inte alla vet det utan åker i lättaste sommarutstyrseln. Det som är bra är att man är hemma i Norge/Sverige på morgonen, men jag tycker rätt synd om folk med små trötta barn att hålla reda på.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-05-27, 18:08
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Äta gott i Masouri

Det lär finnas en trevlig restaurang, Zorbas restaurang, med utsikt över Telendos... ...hur är den?



/ Maggy
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-05-27, 21:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Äta gott i Masouri

Nån annan får svara, vi fastboende går inte så ofta ut på restaurang.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-05-27, 21:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta gott i Masouri

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Nån annan får svara, vi fastboende går inte så ofta ut på restaurang.
Egentligen borde kalimeror som kommer till Kalymnos ta med dig ut som tack för alla tips du varit behjälplig med genom åren ...
Svara med citat
  #34  
Gammal 2015-05-28, 07:03
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Äta gott i Masouri

Det händer, det händer.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT