Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-01-10, 07:16
Dezzo Dezzo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 90
Standard Att flytta till Aten. Help!

Hej alla!

Jag har funderingar på att flytta ner till Grekland. Jag har nämligen hittat kärleken där nere och skulle vilja prova på att leva ett liv i Grekland. Vi har kommit fram till att det är lättare för mig att börja med att flytta ner då jag kan tala grekiska samt är halv grekinna. Dock kan jag ingenting om grekiska systemet då jag enbart besökt Grekland under sommaren.

Jag undrar om det är någon här inne som har flyttat från Sverige för att leva ett liv i Grekland? Det som gör mig orolig är hur jag ska hitta arbete i Aten. Här hemma arbetar jag som jag lärare. Vilka möjligheter tror ni finns för mig där nere. Vill verkligen inte förlora den man jag hittat men måste vara ärlig och säga att jag är orolig över att lämna allt i Sverige och fly till ett nytt land.

Hoppas ni kan hjälpa mig
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-01-10, 07:41
Dezzo Dezzo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 90
Standard Sv: Att flytta till Aten. Help!

Kan lägga till att jag inte kan flytande grekiska men klarar mig
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-01-10, 09:22
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Att flytta till Aten. Help!

Det finnes noen eldre tråder om dette i forumet, du kan jo kikke på dem.

Jeg skjønner jo godt at du vil bo i Hellas sammen med kjæresten, men for tiden er det nesten umulig å få jobb. Ja, jeg må jo bare si det som det er.
Lærerjobb er det totalt umulig å få, og med en rekordhøy arbeidsledighet er det tøft å finne jobb uansett bransje. De som har jobb tviholder på den, og lønningene blir lavere og lavere. Det er heller ikke direkte uvanlig at arbeidstakere går både tre, fire og fem måneder uten lønn, for kassa er tom. Likevel slutter de ikke i jobben, så desperat er situasjonen blitt.

Gresk må du nok kunne for å få jobb, men det lærer du deg nok snart når du først flytter. Kanskje kan du begynne med å tilby privatundervisning i svensk og engelsk? Mange grekere ønsker å flytte ut fra Hellas og søke jobb nå, så det er et visst behov for språkopplæring, men noe å bli rik på er det jo langtifra.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-01-10, 16:18
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Att flytta till Aten. Help!

Det finns många som bloggar om livet i Grekland , du hittar såna sidor om du letar lite. Det är verkligen inte lätt att hitta ett jobb här nu, och lönerna är rena skämtet, så tyvärr är det inget man kan se sorglöst på.

Eftersom jag själv kastade mig iväg utan särskild eftertanke, flyttade helt enkelt hit med grekisk man och liten baby, förstår jag hur du hoppas...vi hade inte så många förståndiga tankar i huvudet...men det gick bra några år, sen var det att ta tåget norröver igen, och komma hit igen som bofast pensionär, fyrtio år senare. Många semesterresor blev det under åren.

Vad jag lärde mig de där åren var ovärderligt och aldrig glömt. Jag ångrar inte en minut. Vi hade det hur knapert som helst, men vadå... DOCK! Tryggheten i att det fanns jobb i Sverige !!! Utan den hade vårt förhållande tagit slut tämligen snabbt.

Mitt råd är att du inte lyssnar till råd.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-01-10, 16:51
Dezzo Dezzo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 90
Standard Sv: Att flytta till Aten. Help!

Jag vet att det är svårt att hitta jobb i Aten men samtidigt så vill man det. Just pga kärleken. Detta är så svåååååårt
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-01-12, 13:01
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Att flytta till Aten. Help!

Kom tilfeldigvis over en annonse i dag, en jobb i Athen som etterlyser folk som snakker norsk. Og det klarer du vel

https://candidate.manpower.com/wps/p...RKVXFDQSEhL2Vu
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-01-26, 21:55
Bellbishkos avatar
Bellbishko Bellbishko är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gävle
Inlägg: 1
Standard Sv: Att flytta till Aten. Help!

Hej! Inser att denna tråd var ett tag sedan men jag har nu liknande fråga som ovan. Hur ser det ut idag i Aten? Efter krisen och allt, finns det minsta lilla chans för en svensk att få ett jobb därnere eller är det bara att ge upp på en gång, då grekerna har svårt att hitta jobb som det är?
Tack på förhand
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-01-26, 22:56
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Att flytta till Aten. Help!

Citat:
Ursprungligen postat av Bellbishko Visa inlägg
Hej! Inser att denna tråd var ett tag sedan men jag har nu liknande fråga som ovan. Hur ser det ut idag i Aten? Efter krisen och allt, finns det minsta lilla chans för en svensk att få ett jobb därnere eller är det bara att ge upp på en gång, då grekerna har svårt att hitta jobb som det är?
Tack på förhand
Tråden er 16 dager gammel...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT