Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-06-27, 14:43
csmh80s avatar
csmh80 csmh80 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 42
Standard Hur gjorde ni?

Tillbaka från en månad i Samos, makalöst och underbart. Detta är 11 året jag reser till Grekland och varje gång jag reser till Sverige känns det som om jag lämnar en bit av mig själv. Nu till min fråga:
Ni som flyttat till Grekland, hur gjorde ni? Var sökte ni jobb?

Jag är fullt medveten om att semester inte är samma sak som att bo där på vintern, kallt, saker som inte funkar, osv osv men jag behöver ändå tips.
Tack på förhand.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-06-27, 17:09
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Hur gjorde ni?

Vi har ju aldrig jobbat i Grekland, så kring det har jag inga kommentarer. Angående flytt måste man ha en sådan passion för Grekland, som du verkar ha. För att läsa mer om våra äventyr: Läs under Kalimerahörnor och Ylva och Jannis hörna.
Lycka till / Jannis med valspråket "Lev i nuet, men planera för det".
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-06-28, 16:08
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Hur gjorde ni?

En gång i tiden kände jag som du. Började räkna dagarna till nästa resa samma dag jag kom tillbaka till Malmö. Vill du verkligen är det bara att resa till den ö/stad där du vill jobba och börja leta jobb. Samtidigt gör du det i svår konkurrens med alla arbetslösa. Det är svårt att hitta jobb. En vän till oss 25 år gammal. Goda språkkunskaper: Grekiska, Engelska, Norska, Svenska, Danska. Högskoleutbildad i Grekland erbjöds jobb 6 dagar i veckan 8 timmar per dag i turistnäringen för €300 per månad.Arbetslösheten ligger nära 30%. Bara ungdomsarbetslösheten ligger runt 50%. Det är tuffa tider i Södra Europa just nu. Om du har en speciell kompetens tror jag det är lättare att söka i Sverige hos svenska bolag med verksamhet i Grekland. Jag antar att det är inte denna information du vill ha - men jag vill inte ge dig några falska förhoppningar.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-07-05, 14:49
csmh80s avatar
csmh80 csmh80 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 42
Standard Sv: Hur gjorde ni?

Hopp ska man ha men inte falska sådana. Jag jobbar i Sverige som värderare på en pantbank, vet inte om sådana finns i Grekland? Jobbar med auktioner (finns det auktioner i Grekland) sen har jag innan jobbat med klockor och smycken... Har sökt efter jobb som passar min erfarenhet men inte funnit något =(
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-05, 19:09
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Hur gjorde ni?

Du skriver inget om dina språkkunskaper, men för den typ av jobb du beskriver är bra kunskaper i Grekiska nödvändiga.
Som du vet jobbar många med klockor och smycken. Här på Lesvos i Mytelini (30.000 invånare) finns hur många sådana butiker som helst.
Har inte sett någon pantbank, men antar att det finns inte bara i de stora städerna på fastlandet utan också på en del öar.
När jag nu önskar dig lycka till menar jag det, även om mitt svar tyder på motsatsen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT