Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kalymnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-01-02, 22:31
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Boende Kalymnos

Vilken ort ska vi välja för att hitta ett mysigt lugnt ställe på Kalymnos. God mat och hyffsad strand är ett måste.

Och så undrar jag om vi måste förboka boende i Juli månad eller om det räcker att dyka upp med väskan på ryggan?

Förresten - hur ofta går båten kos-kalymnos?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-01-03, 15:25
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Blekinge o Skåne
Inlägg: 334
Standard Sv: Boende Kalymnos

Myrties är en mysig by, vi bor alltid där på våra Kalymnosresor som sker ca två gånger pr år. Huvudgatan går genom byn så trafiken är ganska intensiv vid vissa tidpunkter på dygnet, men om man väljer att ta av mot Melitsaha så är det bra mycket lugnare där. Finns flera trevliga boenden att välja emellan. Finns också flera trevliga boenden i själva byn. Bussar går mellan Pothea och Myrties med jämna mellanrum hela dagen. Båtarna mellan Kalymnos och den lilla ön Telendos går också härifrån, hamnen ligger mitt i byn. Helt okej klapperstensstränder.

Om ni vill bo riktigt lugnt och mysigt så kan vi rekommendera denna lilla ö, Telendos, 10 minuters båtresa från Myrties, finns inte ens en bil här och det är underbart vackert. Också här finns flera trevliga boenden att välja mellan. Flera tavernor med fantastisk mat.

Emborios är en riktigt lugn och mysig by som ligger vid vägens slut. Bussarna från Pothea vänder här. På dagen kan det vara lite liv och rörelse här när turister med vespor och hyrbilar kommer på besök men på eftermiddagen när dessa har gett sig av, å vilken underbar stämning. Trevliga tavernor med jättegod mat. Ljuvlig strand. Vid ett av våra dagsbesök här kunde vi inte förmå oss till att åka härifrån på kvällen utan hyrde ett rum över natten. Magiskt.

Man kan säkert vänta med att boka boende tills man kommit hit men det kan bli svårare att få bo var man vill.

Gå in på anemferries.gr och anek.gr som sköter båttrafiken mellan Mastihari på Kos och och Kalymnos. Det är dessa två som vi känner till. Finns kanske fler?

Lycka till! Siw o Lena.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-01-03, 21:38
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 766
Standard Sv: Boende Kalymnos

Båttidene ligger på inngangssiden her på Kalimera. Det går hurtigbåt fra Mastichari til Kalymnos flere ganger pr. dag, men sommerrutene er nok ikke lagt ut ennå.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-01-07, 10:06
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Boende Kalymnos

Hur är det i ARMEOS då? Det är promenadväg till Maussori om jag fattat rätt. Men är det bara typ hotell och inte någon egen lite by?

Finns flera lägenheter där som verkar intressanta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-01-07, 22:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Boende Kalymnos

Hej Lindiz!
Man kan säga att längs vägen mot norr från Melitsaha räknat är det en enda by, eller snarast bebyggelse eftersom det inte är nån gammal lantby utan det har kommit till nya hus vartefter turismen ökats. Melitsáha, Myrthiés, Masoúri, Armeón, sen är det spridda hus bort till Kastello. Avstånden är måttliga. Hotellen är mestadels ganska små. Badstrand finns hela vägen men det är ganska branta trappor. Massor av serveringar av olika slag.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-01-12, 21:29
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Boende Kalymnos

Tack så väldigt för svaren.

Biljett Stockholm-Kos-Stockholm är bokad för mig, maken och sjuåringen. Mitten av juli bär det av. Nu gäller det bara hitta bra boende. (och flyg Kallax-huvudstaden,förståss)

Mottar GÄRNA fler tips.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-01-12, 21:56
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Boende Kalymnos

Armeos het det jo, bodde der en gang. Jeg t r o d d e det het Massouri, men så ligger disse små landsbyene som perler på en snor. Trivdes utrolig godt der ute - 20 minutters gange til 'smørøyet'? jeg nøt spaserturen hjem i mørket rundt midnatt - reiste charter og bodde på hotel Continental. Verdens hyggeligste hotellvert.

Med barn ville jeg sannsynligvis bodd i Myrties eller såder. Et alternativ da er Fotini, om det pensjonatet fortsatt finnes. Enkle, men store rom og balkong, kokeplate etc - og havutsikt om man ber om det. Fra balkongen kan man se solen gå ned over Telendos..og dessuten er veien kort til Babis bar - gratis pool - god frokost eller lunch. Hos Babi kan man leie gode og prisverdige rom, også med vakker utsikt - der har jeg imidlertid ikke bodd selv. Kanskje støy fra baren? - Google og spør her på forumet, det er mange hyggelige steder å bo innen en liten radius.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-01-13, 09:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Boende Kalymnos

Citat:
Ursprungligen postat av Lindiz Visa inlägg
Mottar GÄRNA fler tips.
Om jag vore er skulle jag valt att bo på bilfria Telendos i stället, och sedan gjort dagsutflykter till Kalymnos.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-01-13, 17:40
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Boende Kalymnos

"Mysigt och lugnt ställe" på Kalymnos?
Då måste jag rekommendera Vassilis i Melitsaha.
Lugnare kan det inte bli på Kalymnos och utsikten över Telendos är bland det vackraste som finns på ön.
Jag skickar gärna närmare uppgifter till din inbox om du vill.
Annars kan jag bara hålla med Janne. Ett lugnare boende än på Telendos kan du knappast hitta i Grekland. Lägg till detta en fantastisk utsikt över Kalymnos västsida och en härlig sandstrand utanför OTR.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-01-13, 21:51
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Boende Kalymnos

Tack.. jag läser och försöker anteckna i minnet - men lär få återvända till tråden för att kolla upp mera...

Så lugnt som bilfritt behöver det INTE bli... haha... men helst inget Clubb33 i källaren, om man säger så. Ingen av oss är direkt lättstörd, men det är ju skönt om man törs släppa ut ungen utan att riskera att han hamnar under en långtradare som om man bor precis vid stora vägen som går mellan Chania och Rethymnon på Kreta... ja ni fattar.

Just nu har jag överstpå bokaboendelistan ett hotell som ligger mellan massouri och armeos som heter triantafillos

Som vanligt verkade dom dåliga på engelska, men hotellet verkade fint. och prisvärt.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-01-14, 17:40
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Blekinge o Skåne
Inlägg: 334
Standard Sv: Boende Kalymnos

Fotini är trevligt, hade tidigare öns bästa restaurang som nu tyvärr ligger nere men studios fortfarande till uthyrning (hösten 2010). Utsikten från balkongerna helt underbar, mot Telendos och fiskehamnen. Telefonnr 0030 22430 47016.

Katina, också i Myrties, är ett trevligt hotell med fina studios och pool och från andra våningen havsutsikt. Telefonnr 0030 22430 47423.

Nefeli, också i Myrties, är ett fantastiskt trevligt hotell som ägs och sköts av två bröder som gör precis allt för sina gäster. Har öns trevligaste bar med underbar trädgård. Har tyvärr inget telefonnummer dit men det finns säkert någon annan här på Kalimerasidan som har det.

Bara några tips, det finns fler.

Siw o Lena.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-01-15, 17:14
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Boende Kalymnos

Citat:
Ursprungligen postat av Sevasti & Eleni Visa inlägg
Fotini är trevligt, hade tidigare öns bästa restaurang som nu tyvärr ligger nere men studios fortfarande till uthyrning (hösten 2010). Utsikten från balkongerna helt underbar, mot Telendos och fiskehamnen. Telefonnr 0030 22430 47016.

Katina, också i Myrties, är ett trevligt hotell med fina studios och pool och från andra våningen havsutsikt. Telefonnr 0030 22430 47423.

Nefeli, också i Myrties, är ett fantastiskt trevligt hotell som ägs och sköts av två bröder som gör precis allt för sina gäster. Har öns trevligaste bar med underbar trädgård. Har tyvärr inget telefonnummer dit men det finns säkert någon annan här på Kalimerasidan som har det.

Bara några tips, det finns fler.

Siw o Lena.
tror deras tfn är: +30 (22430) 48170 e-mail: nefeli@klm.forthnet.gr
MVH/Chras
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-01-15, 23:02
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Boende Kalymnos

Citat:
Ursprungligen postat av Sevasti & Eleni Visa inlägg
Nefeli, också i Myrties, är ett fantastiskt trevligt hotell som ägs och sköts av två bröder som gör precis allt för sina gäster. Har öns trevligaste bar med underbar trädgård. Har tyvärr inget telefonnummer dit men det finns säkert någon annan här på Kalimerasidan som har det.
Siw o Lena.
För några år sedan fanns en Kalimeragästbok på Nefeli, jag var in på en öl där för att få skriva och läsa i den då vi bodde i Myrties. Finns den boken kvar? Om den finns kvar måste den börja vara ganska välfylld vid det här laget även om det är en del namn som säkert förekommer flera gånger i den.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-01-16, 09:41
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Boende Kalymnos

Hur är det med överfärd Kalymnos-kos. Är det någon risk att den färjan blir inblåst eller så...? Bör vi sova sista natten på kos eller är det lugnt att ta sig över när det är dags för hemfärd?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-01-16, 12:37
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Boende Kalymnos

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
tror deras tfn är: +30 (22430) 48170 e-mail: nefeli@klm.forthnet.gr
MVH/Chras

Hej,
Nefeli har ny e-postadress: nefelistudios@gmail.com

De har också en hemsida, googla på "Nefeli Kalymnos", vet inte om jag får lägga in länken så jag gör så här istället...

Nefeli Bar & Studios - Myrties, Kalymnos Greece -
Tel: +30-22430-48170
Tel/Fax: +30-22430-47697 GSM: +306970805488
Winter: +30-22430-29259 / 29828 -
May-Oct: +30-22430-48170 / 47697
Fax: Winter: +30-22430-29828 - May-Oct: +30-22430-47697

/Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-01-16, 13:00
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Boende Kalymnos

Jag har bokat boende hos just Nefeli. mellan 14 och 27 juli... ser fram emot det...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-08-01, 00:12
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Boende Kalymnos

Hotell Nefeli var jättebra. Lugnt, skönt, litet men fräscht. Mycket trevliga ägare som gör - precis som det stått i tråden - allt för sina gäster. Vi fick till och med tvättat upp våra badhandukar (privata) utan att vi bad om det.

rummen var små, speciellt för oss som dessutom skulle ha in en extrasäng till busungen. Men det störde inte oss. Dessutom sover han hårt som sjutton och märkte inte om vi stövlade omkring över och runt honom när han väl somnat (typ bara just före oss, men ändå). Pyttesmå balkonger. Men med härlig utsikt mot kyrkan/Telendos.

Fräsch köksdel. Och ovanligt bra utrustad, måste jag säga.

Åker jag tillbaka kan jag absolut tänka mig att bo hos bröderna Astopolis och Stratos igen.

Tack för tipsen ni gav mig!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-08-01, 08:12
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Boende Kalymnos

Kul att ni trivdes på Nefeli Jag åker "hem" dit om 18 dagar

Riitta
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-08-03, 08:34
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Boende Kalymnos

Ja Apostolis talade om att du var på ingående!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-08-03, 08:46
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Boende Kalymnos

Snällt att ni tänkte på mig också Klart att man måste hem med jämna mellanrum

Riitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT