Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-16, 14:29
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Info om flytt till utlandet

För den som är intresserad av att veta hur man går till väga när man ska flytta till ett annat land som pensionär kommer här lite info.

Jag kommer att åka till Kreta utan att ha anmält flytt dit, jag åker alltså först dit som om jag vore turist, men jag har alla blanketter med mig som kommer att behövas.

När jag sedan ska anmäla min flytt gör jag så här:

Till Försäkringskassan:
Till FK ska jag skicka in E5459 (Flytt till utlandet). När den blivit handlagd kommer jag att få tillbaka en blankett som heter E121 i 2 ex och som ger mig som pensionär rätt till samma vård som grekerna. I Grekland får jag då en Hälsobok av IKA (Försäkringskassan i Grekland)
En ny EU-regel är införd den 1/5 2010 som innebär att pensionärer som är bosatta utomlands får rätt till sjuk- och tandvård i Sverige på samma villkor som om man bor i Sverige. Gäller även planerad vård. Det är nu alltså möjligt att välja vård i antingen Sverige eller det EU-land man bor i. Vi betalar ju skatt också i Sverige.

Till Skatteverket
Om man är bosatt utomlands och har pension från Sverige ska man i regel betala särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (SINK).
Den särskilda inkomstskatten beräknas då på mitt månadsbelopp efter avdrag med ett fribelopp. Fribeloppet motsvarar det grundavdrag som jag kan få om jag beskattas med preliminär skatt. Jag betalar alltså bara skatt på den del av pensionen som överstiger fribeloppet. Fribeloppet fastställs varje år av regeringen (prisbasbelopp för 2010 är 2 721 kr). Pensionen beskattas endast till den del den varje månad överstiger 1/12 av 0,77 prisbasbelopp.
För att få SINK-skatt skickar jag alltså in en blankett till SKV som heter SKV7665 (Flytt till utlandet) och SKV4350 Ansökan om SINK-skatt.

Yanna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-16, 15:06
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Info om flytt till utlandet

Du har verkligen koll på läget Lycka till med blanketterna.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-16, 15:21
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Info om flytt till utlandet

Tack Moster, ja jag tror jag har ganska bra koll, annars visar det sig förr eller senare!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-16, 16:04
BADarkness BADarkness är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Mitt i småland
Inlägg: 111
Standard Sv: Info om flytt till utlandet

År 2010 och det är blanketer för det ena en det andra... När ska detta sluta..
Tänk vad smidigt om man hade gått till en instans och dom sköter allt åt en...


Men det kommer nog vara så när jag blir pensionär eller flyttar utomlands

God lycka med allt
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-16, 16:11
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Info om flytt till utlandet

Tack!
Ja och jag tycker inte det är mindre blanketter och byråkrati i Sverige än det är i Grekland! Inte tror jag det är mindre smidigt i Sverige heller när man väl söker info. Den allra senaste Eu-regeln om ändring av sjukvård fick jag inte ens veta när jag ringde FK för ett par veckor sedan, den infon hittade jag i en blogg på nätet.

Yanna
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-05-16, 18:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Info om flytt till utlandet

Tack för den infon, Yanna, det är mycket man inte vet och saker förändras. Då är ju Kalimera ett utmärkt forum för oss som bor i Grekland.
- Jag läser lite bloggar från andra utlandsbosatta, den ena ger tips om den andra, och det är otroligt hur många -mest kvinnor- som skriver och berättas om sina liv på andra ställen. Grönland, Egypten, Indien, USA.
-Internet när det är som bäst.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-05-16, 21:42
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Info om flytt till utlandet

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
För den som är intresserad av att veta hur man går till väga när man ska flytta till ett annat land som pensionär kommer här lite info.

Jag kommer att åka till Kreta utan att ha anmält flytt dit, jag åker alltså först dit som om jag vore turist, men jag har alla blanketter med mig som kommer att behövas.

När jag sedan ska anmäla min flytt gör jag så här:

Till Försäkringskassan:
Till FK ska jag skicka in E5459 (Flytt till utlandet). När den blivit handlagd kommer jag att få tillbaka en blankett som heter E121 i 2 ex och som ger mig som pensionär rätt till samma vård som grekerna. I Grekland får jag då en Hälsobok av IKA (Försäkringskassan i Grekland)
En ny EU-regel är införd den 1/5 2010 som innebär att pensionärer som är bosatta utomlands får rätt till sjuk- och tandvård i Sverige på samma villkor som om man bor i Sverige. Gäller även planerad vård. Det är nu alltså möjligt att välja vård i antingen Sverige eller det EU-land man bor i. Vi betalar ju skatt också i Sverige.

Till Skatteverket
Om man är bosatt utomlands och har pension från Sverige ska man i regel betala särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (SINK).
Den särskilda inkomstskatten beräknas då på mitt månadsbelopp efter avdrag med ett fribelopp. Fribeloppet motsvarar det grundavdrag som jag kan få om jag beskattas med preliminär skatt. Jag betalar alltså bara skatt på den del av pensionen som överstiger fribeloppet. Fribeloppet fastställs varje år av regeringen (prisbasbelopp för 2010 är 2 721 kr). Pensionen beskattas endast till den del den varje månad överstiger 1/12 av 0,77 prisbasbelopp.
För att få SINK-skatt skickar jag alltså in en blankett till SKV som heter SKV7665 (Flytt till utlandet) och SKV4350 Ansökan om SINK-skatt.

Yanna
Blir du folkbokförd hos din dotter när du åker till Kreta eller blir du inte bokförd någonstans innan du ordnar formellt registrerad boende i Rethymnon? Hur fungerar bokföring i praktiken? Jag undrar också om du måste betala skatt på din pension både i Grekland och i Sverige? Kan man ordna så att flytta pensionen till en grekisk försäkringskassa och hämta den i euro på platsen där man bor?

Enigma
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-05-17, 00:13
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Info om flytt till utlandet

Jag kommer att vara skriven hos min dotter när jag flyttar, när jag skickar in anmälan till flytt i utlandet blir jag skriven på den adressen jag anger i utlandet.
Jag TROR att man är folkbokförd i båda länderna på nåt vis, jag betalar ju skatt till Sverige, men jag är alltså skriven i utlandet om jag bor där.
Nej jag betalar antingen skatt till Sverige (sink-skatt) eller till Grekland. Det finns ett dubbelbeskattningsavtal mellan länderna så man kan inte beskattas i båda länderna.
Jag får min svenska pension från Sverige och den blir insatt på mitt svenska bankkonto och jag tar ut pengar från bankomater. Jag tror jag klara mig med svenskt bankkonto, men behöver jag grekiskt bankkonto får jag väl fixa ett sånt.
Att flytta pensionen till grekiska försäkringskassan eller betala grekisk skatt har jag ingen info om, jag tar ett steg i taget nu!

Yanna
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-05-17, 08:48
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Info om flytt till utlandet

Mycket intressant att följa dej i framtiden och se hur det går för dej.
Lycka Till!

Majken
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-05-17, 10:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Info om flytt till utlandet

Det som Yanna säger om att ha pengarna på svenskt konto och ta ut från ATM vartefter funkar alldeles utmärkt, så har vi gjort sen 2003 och aldrig haft några problem. Ännu bättre är det förstås om man har internetkonto och kan kolla transaktionerna, men vi klarar oss med telefonbanken tills nästa resa till Sverige då jag ska ordna internetbank.
Problem kan uppstå
a) om man bor på en liten ort som inte har bankomat.
b) om man har väldigt lite pengar på kontot så att det av misstag inte räcker till fasta överföringar, kontokortsavgift o.s.v. Det hände oss, så dottern fick gå till banken och sätta in en summa...
c)Om kortet blir gammalt och ogiltigt ! Bankerna skickar inte gärna ett nytt utomlands. Även där har vår dotter med fullmakt fått kortet till sig, ordnat inkodning och skickat det till oss.(Swebank)

En anledning att öppna konto i grekisk bank kan vara att man tänker köpa hus, lägenhet eller annat dyrt. Om man har fört över en stor summa, säg efter försäljning av sitt hus i Sverige, och skaffar sig en bra bankkontakt kan man få låna upp till 70 % till det grekiska huset, lovade mig flera banker när jag gick runt och kollade.

OBS att man i så fall vill ha de tre senaste årens självdeklarationer och/eller pensionsbevis och ID-handlingar, förstås.
Jag jobbar fortfarande med den där informationsgrejen jag talat om tidigare. Det går segt, finns så mycket annat att göra...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-05-17, 21:11
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Info om flytt till utlandet

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Ännu bättre är det förstås om man har internetkonto
Jag har internetbank, det har jag haft i minst 10 år! Eftersom jag har pensionen på HB, men ska ha mitt ICA-kort att ta ut pengar med så blir det väldigt praktiskt när jag ska göra överföringar. Jag har internetbank även på ICA.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
c)Om kortet blir gammalt och ogiltigt ! Bankerna skickar inte gärna ett nytt utomlands. Även där har vår dotter med fullmakt fått kortet till sig, ordnat inkodning och skickat det till oss.(Swebank)
Tack Monica! Det var ett bra tips att ge dottern fullmakt, så ska jag också göra....om jag nu inte åker till Sverige vid den tidpunkten som bankkortet går ut...jättebra lösning hursomhelst!

Ja Majken, lite info kommer det vartefter!

Yanna
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-06-05, 17:34
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Info om flytt till utlandet

Det med den nya EU-regeln....det är välkomnande! Det upplevde jag som ett av de största problemen....att jag inte fick komma till mina läkare i Sverige (för min cancer tex) när jag var bosatt i Grekland. Det tog mig ett år att komma in i systemet igen i Sverige efter återflytten.Nu kanske jag på allvar börjar fundera på en återflytt åt andra hållet....just sjukvården har hållit mig tillbaka.
Det skall bli mycket intressanta att följa dig och hur allt fungerara i praktiken med skatten odyl. Det är ju dock 10 år sedan jag gjorde flytten till Grekland och jag hoppas att mycket har ändrats och fungerar som de säger att det ska.

Lycka till!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-06-05, 18:12
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Info om flytt till utlandet

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Det med den nya EU-regeln....det är välkomnande! Det upplevde jag som ett av de största problemen....att jag inte fick komma till mina läkare i Sverige (för min cancer tex) när jag var bosatt i Grekland.
Hej!

Nu vet jag ju inte om du är pensionär eller yrkesarbetande men i grunden är det ju inte konstigare än så här: betalar du inkomstskatt i Sverige ska du ha rätt till sociala förmåner (som sjukvård) i Sverige. Gör du det inte har du det inte. När jag bodde i Irland t.ex och betalade deras löjligt låga skattenivåer och inget alls till svenska offentliga kassor så var det ju inte konstigt att jag inte kunde begära svensk sjukvård. Tycker jag.

Att jag sen återregistrerade mig på försäkringskassan det första jag gjorde när jag kom tillbaka är en annan femma.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-06-05, 19:19
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Info om flytt till utlandet

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Hej!

Nu vet jag ju inte om du är pensionär eller yrkesarbetande men i grunden är det ju inte konstigare än så här: betalar du inkomstskatt i Sverige ska du ha rätt till sociala förmåner (som sjukvård) i Sverige.
Jag tyckte också att det var en självklarhet att när jag betalade full inkomstskatt till Sverige så borde jag ha rätt till samma sjukvård som alla andra.....men så var inte reglerna då....det hade ingenting med skatten att göra utan hur mycket jag vistades i Sverige var svaret från FK...är sjukpensionär.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-09-06, 12:02
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Info om flytt till utlandet

Hej!
Jag är en lycklig (förtids-)pensionär som just fått denna blankett E5459 i min hand, men den verkar inte vara formulerad så mycket för pensionärer, men jag fyller i det som går och skickar in den snabbt.
Mina drömmar detta år har varit helt inställda på Grekland, efter jag varit på Kreta ffg i juni, jag vill småningom helt bo i ett varmare land, och jag hade bokat en 16-dagars vistelse i studio i Plakias i Oktober, som jag nu fått avboka eftersom jag fått något krångel i ett öga, så jag behöver göra laseroperationer framöver, här där jag bor i Prag i Tjeckien, sedan tre år.
Jag har bara stannat här år efter år och inte skrivit över mig hit, vilket nu straffar sig, eftersom EU-kortet visar sig ha tydliga begränsningar (det var på ren nåder som jag fick laseroperationen och inte behövde betala 100.000Kc, och för att få komma på kontroll måste jag smita in genom akutintaget för att Eu-kortet ska gälla).
Så snabbt som sjutton försöker jag nu få det där intyget E121 så jag kan börja att bearbeta myndigheterna här, hur nu det ska gå.
Men det kanske var tur i oturen att det började här eftersom vården här är mycket bra och nästan inga väntetider, och praktiskt taget gratis, på Kreta vet jag inte hur det hade gått, men jag är i alla fall inställd på att få leva i ett ständigt varmt land nära havet efter att ha varit instängd här i inlandet så länge, hösten är redan på väg här...

Värmer mig med mina drömmar om Kreta.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-01-26, 14:55
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Nu är jag utlandssvensk !

Det här är ett gammalt ämne, men det kanske finns några som undrar hur det gick med blankett E121 .

Det gick bra ! Det tog visserligen tre månader att få den , men väl när jag hade den i handen och gick till kassan här i Prag så fick jag ett intyg direkt som ger mig samma rätt som en tjeckisk medborgare till sjukvård till samma kostnader. Det betyder gratis läkarvård och operationer, och en rotfyllning som jag ska göra nu för drygt halva kostnaden jämfört med i Sverige.

Jag har faktiskt bara tjänat på att "komma ut" på detta sätt, och det känns bra inför den kommande flytten till Kreta. All post från kassan och skatteverket, och banker, skickas nu direkt till min utlandsadress utan knorr, skatten sjönk med drygt tusen kronor i månaden, så jag har tjänat ekonomiskt också.

Eftersom jag har sjukersättning beskattas jag bara i Sverige, och därmed behöver jag inte vara registrerad på skattemyndighet här, jag behöver bara ha en ordnad adress för att få uppehållstillstånd , och samma sak måste gälla i Grekland.
(Dom som har "riktig" pension kan hända behöva betala skatt i båda länderna om dom har varit privatanställda, det gäller inte för statsanställda; allt det här står i beskattningsavtalena med dom olika länderna på skatteverkets hemsida. )

Sjukersättningen ("förtidspensionen") får man behålla var man än bosätter sig i världen. Jag har en ersättning från AFA också, tack vare att jag var med i facket, och dom meddelade att jag får behålla den ersättningen så länge jag har sjukersättning, och den är varaktig.

Utlandsadressen spred sig som en löpeld. Vägverket hörde av sig direkt, dom kunde tänka sig att godta en adress i Sverige, om jag vill ha posten dit, men jag har ju inte bil. Nordea, förstås, skickade direkt posten hit, och även posten från Forex, eftersom Forex övertagits av Nordea.
ICA bankkort , som är så bra för oss svenskar i utlandet, ser jag ut att få behålla. Dom uppdateras nu också direkt från folkbokföringsregistret, det står på deras hemsida, och i det finstilta står att man inte behöver meddela adressändring, annat än om man redan bor i utlandet , så när jag fått en adress i Grekland måste jag meddela om det.

Det var en del brevväxling med olika kassakontor, runt om i vårt land, och skatteverket, och telefonsamtal, innan allt blev klart, det är viktigt att man är seriös i sin utlandsvision , och tänker sig åratals vistelse där, och redogör ärligt och öppet om sina planer, och i min redogörelse skrev jag att jag tänker flytta vidare till ett tredje EU-land.
Ett intyg som ger rätt till vanlig sjukvård i Sverige , om jag händelsevis skulle dit, har också kommit.

Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-01-26, 18:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nu är jag utlandssvensk !

Ja, hurra för svenska byråkratin...jag har också bara bra erfarenheter.
Tyckte förresten att jag var väldigt duktig idag,för jag klarade av att gå in på internetbanken och kolla mina konton. Jag har haft alla papper klara i månader men har sån respekt för datorer att jag skjutit upp användandet. Men det var ju jätteenkelt...prata om att lära gamla hundar sitta...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-01-26, 20:57
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Nu är jag utlandssvensk !

Den svenska byråkratin är inte alls något att hurra för ! - Hade du druckit något till middagen Monica !?
Däremot är EU och den fria rörligheten något att hurra för, men än verkar inte alla som jobbar inom den svenska byråkratin riktigt uppdaterade, dom måste lära sig !

- Kom ut nu ur garderoben , den där mysiga garderoben av typiska svenska smålögner och mygel och lev öppet !!!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-01-27, 08:09
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nu är jag utlandssvensk !

Allt är relativt, lugnagatan...i jämförelse med den grekiska byråkratin är den svenska ren och tydlig och datoriserad, man får svar, man behöver inte springa runt till femton olika kontor där ingen vill ta ansvar för beslut...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-01-27, 13:44
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Tack, Monica, att du förtydligade.

Tack, Monica, för att du förtydligade vad du menade.

Jag missuppfattade , tog åt mig, och hetsade upp mig.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT