Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kalymnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-02-21, 15:09
netzz netzz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: kalmar
Inlägg: 32
Standard Katerina / Kalymnos stad

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn (7 0ch 10 år) som vill till Grekland i aug/sep.
Är det någon som bott på detta hotell?

Är korfu en bra ö för en barnfamilj?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-02-21, 15:48
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Katerina / Kalymnos stad

Jag har aldrig bott på Katerina men kan säga att det ligger mycket centralt i Pothia, ändå avskilt emellan de trafikerade gatorna, innergård alltså. På två minuter är man på stan.
Pothia är en riktigt livlig stad med klart provinsiell karaktär. Gillar man folkliv och massor av kaféer, restauranger och en hel del att titta på så trivs man där. Bada kan man göra på flera ställen nära stadskärnan eller ta sig ut till andra stränder med buss eller på annat vis.
Hemsidan kalymnos-isl.gr har just blivit uppdaterad.

Korfu har jag bara sett från båten till Patras, desto fler andra kan svara.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-02-21, 20:23
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Katerina / Kalymnos stad

Hallo,
litt usikker her. Mener du Katerina i Pothia, Kalymnos? Har i så fall ikke bodd der selv. Men om jeg skulle til Kalymnos, ville jeg nok valgt et hotell i Myrties/Massouri, ca 7-8 kilometer fra Pothia. Eller et annet sted ute av Pothia; en by som er vakker, men ganske støyende. Men om spørsmålet ditt primært gjelder Korfu, kan andre gi bedre svar. Kalymnos er uansett verd et besøk....
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-02-22, 10:10
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Katerina / Kalymnos stad

Vi bodde på Katerina i mai i fjor, da vi besøkte Kalymnos for første gang. Hotellet ligger sentralt i Pothia, med ca. 10 min. å gå ned til havnen og til stranden. Familiedrevet, med flere bygninger rundt en pool. Et par minutter å gå til bakeri og supermarked, og til taxi.

Hotellet ligger mellom to hovedgater, men er godt skjermet, slik at inne på hotellområdet merker man ikke noe til den hektiske trafikken. Neste gang vi reiser til Kalymnos, er det ingen tvil om at vi kommer til å bestille rom på Katerina igjen!

Og vi skal tilbake til Kalymnos! Vi falt umiddelbart for både øya og byen, og ei uke var bare så vidt nok til en liten prøvesmaking. Neste gang blir det minst to uker.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-02-22, 13:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Katerina / Kalymnos stad

Välkommen, JohnS och ni andra som funderar på att komma till Kalymnos. Själv har jag så lite koll på andra ställen men här kan man nog få det man söker. Det känns tydligt att vi bor i yttersta utkanten av Europa. Jag har ännu inte tröttnat på ön efter sex år (plus ett antal tidigare sommarresor) , har mycket kvar att upptäcka.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-03-01, 23:42
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Katerina / Kalymnos stad

Instämmer helt och fullt med John S!
Vi bodde på Katerina i Pothia på Kalymnos i augusti 2008. Kan varmt rekommendera hotellet!

Om man nu ska leta nackdelar i Pothia så var det trafiken, väldigt intensiv! Och det var inga trottoarer att tala om, inte såna som vi är vana vid iallafall, dvs någorlunda raka och jämnhöga Men som vanligt i trafiken (inte bara i Grekland) så gäller det att se sig för innan man korsar gatan. Vi hittade några lugnare bakgator som vi gick för att komma till och från hamnen (restauranger, caféer, butiker och folkliv )

Men jag skulle inte tveka en sekund att återvända! Vi blev stormförtjusta i Pothia och Kalymnos!

Oj, vilken längtan tillbaka jag fick nu!

Helena S - fick dåligt samvete för att jag inte skrivit nåt resebrev
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-03-02, 11:42
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Södertälje
Inlägg: 174
Standard Sv: Katerina / Kalymnos stad

Vår familj har också funderat på att boka en resa till Kalymnos och detta hotell. Gillar Potia som stad men undrar hur långt det är att gå till närmaste strand? Hur är den, finns det tex solstolar och kan man köpa något att äta där?
Hur ofta går färjan från Pothia till Kos? Ett alternativ kan kanske vara att åka över dit och bada någon dag.

Senast redigerad av hasa den 2009-03-02 klockan 11:46.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-03-02, 11:57
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Katerina / Kalymnos stad

Hasa, det är en badstrand precis söder om stan där lokalbefolkningen badar i stort sett dygnet runt om sommaren och långt in i november och mer ibland. Man går dit på tio minuter. Det finns en servering och några kiosker i närheten. Närmaste restaurang ligger precis i hamnområdet, bakom tull/hamnpolishuset.
Går man lite längre söderut kommer man till Gefyra, en liten strand som man kommer till genom att gå ner under vägen. Lite längre ner finns Therma, det gamla varmvattensbadet som inte är upprustat, men där har just restaurerats en restaurang och kafeteria.

Lokalbefolkningen badar också bortom fiskebåtshamnen på östra sidan.

Sen kan man bada på en massa andra ställen som nås per lokalbuss, taxi eller hyrda fordon.

Förbindelser med Kos finns många gånger per dag, dels till Mastichari (närmast till flygplatsen) och till staden Kos . På Kos finns det hur många sandstränder som helst, om det är det man vill ha.

Hemsidan kalymnos-isl.gr är uppdaterad nyligen.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-03-02, 16:52
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Katerina / Kalymnos stad

Bystranden like utenfor moloen er ikke verdens beste, men helt OK. Da vi var der i begynnelsen av juni, var det nesten bare grekere der, bortsett fra oss og en nederlandsk familie. Der kom voksne damer i sine kjoler, og gikk fullt påkledte et stykke ut i vannet før de satte seg ned og ble sittende, og høylydt utvekslet de tydeligvis alle de lokale nyheter med hverandre. Barna utfoldet seg på stranden og i vannet med det vanlige greske lydnivå.

Vi var ute ved Myrties og Massouri en dag, men selv om strendene kanskje var litt bedre, kunne ikke miljø og stemning sammenlignes med bystranden, så det ble bare den ene dagen vi reiste dit.

Det er en kiosk på selve stranden som serverer snacks, og kort vei til tavernaer.

Stranden ved Gefyra var ikke ryddet for sesongen da vi var der, så der var det ingen mennesker og mye skrot, så vi gikk rett tilbake til bystranden uten å slå oss ned der.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-03-17, 15:23
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 223
Standard Sv: Katerina / Kalymnos stad

Jeg har ikke bodd på dette hotellet, men med 2 barn ville ikke jeg ha bodd inne i Pothia. Trafikken er for stor. Det er jo så mange perler på Kalymnos som passer når man reiser med barn.
Astri
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-07-25, 10:58
Litenpyret Litenpyret är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 2
Standard Sv: Katerina / Kalymnos stad

Vi, en familj på två vuxna och tre barn i åldrarna 9, 12 och 15 tyckte att Katerina Appartments var perfekt för oss!
Hotellet ligger precis som flera säger, mitt i mellan två ganska livliga gator. Men när man väl är innanför hotellets område hör man väldigt lite av trafiken utanför.

Hotellet är byggt runt om en ganska stor pool med solstolar och där du även kan hyra madrasser till för 1 € om dagen. De har en stor bar där de serverar frukost och enklare rätter under dagen till kl. 20 då även poolen stängs.
Det städar rummen 6 dagar i veckan, mycket noggrant och varken vi eller någon annan vi pratade med såg kackerlackor på hela vistelsen!

Ägaren Nichos är mycket vänlig och tillmötesgående och fixar det mesta du ber om. Dock är det dyrt att betala för AC. Vi bodde i 2-rumslägenhet och för det ville han ha 12 € om dagen. Men då fick vi ENDAST ha på den nattetid (och inte lägre än 22 grader för då skulle den gå sönder). 168 € för två veckor kändes lite väl mycket för min plånbok som plötsligt hamnade i djup depression ...

Hade jag haft barn i barnvagn eller var tvungen att hålla ett barn i handen, skulle jag inte boka Katerina. För när man går i stan måste man gå på led. Gatorna är läskigt smala, grekerna kör fort och finns det trottoarer så är de ca 3 dm höga och rymmer också bara en person i bredd och ingen barnvagn. Har du bebis, inga problem! Sjala!

Vi var nere vid stranden i Pothia. Tyckte den var helt okej! Gillar att det är mycket greker överallt och lite turister. När vi var i Massouri var det ju precis tvärtom. Där var det ju bara svenskar. Vi längtade hem till Pothia direkt! Till de smala gränderna, trafiken, hamncaférna, grekerna, tavernorna och allt liv.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-07-25, 11:12
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Katerina / Kalymnos stad

Varför skall man välja Massouristranden, när det finns så många mindre stränder som Grekerna själva väljer Tex Melitsaha och Kantouni är väldigt populära bland öborna
Massouristranden har jag besökt 1 eller 2 gånger på 20 år

Riitta
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-07-25, 11:31
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Katerina / Kalymnos stad

Citat:
Ursprungligen postat av Litenpyret Visa inlägg

Vi var nere vid stranden i Pothia. Tyckte den var helt okej! Gillar att det är mycket greker överallt och lite turister. När vi var i Massouri var det ju precis tvärtom. Där var det ju bara svenskar. Vi längtade hem till Pothia direkt! Till de smala gränderna, trafiken, hamncaférna, grekerna, tavernorna och allt liv.
Det var akkurat slik vi opplevde det også. Hvis man vil ha typiske turiststeder tilrettelagt for sol og bad og andre turistaktiviteter, er Mirties/Massouri stedet. Søker man gresk miljø, er Pothia noe av det beste vi har opplevd i Hellas.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-07-25, 12:40
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Katerina / Kalymnos stad

Inte Myrties kan räknas som tillrättalagda turist aktiviteter! Ön är ju så stor, så det är inget som säger att man måste hålla till i Massouri om man inte gillar det. Själv bor jag alltid i Myrites och har det lugnt och skönt där

Älskar Pothea men det är alldeles för varmt sommartid där för min smak
Många Potheabor har små hus i byarna nära kusten där det bor i sommarhettan

Riitta
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-07-25, 14:45
Litenpyret Litenpyret är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 2
Standard Sv: Katerina / Kalymnos stad

Tyckte inte värmen var ett problem (även om det var upp till 36 grader ibland) i Pothia. Antingen badade vi i poolen på hotellet eller så gick vi 800 m ned till hamnen och badade.
Framför allt är jag förtjust i det lugna trevliga kvällslivet på serveringarna där vi hela familjen kunde sitta och njuta ett par timmar efter middagen och bara titta på folk och prata. Så mycket vänliga grekiska fastboende och turister (även de grekiska) att det kändes genuint och aldrig så hysteriskt och gapigt med inkastare och myriader av nordbor som på andra öar.
Har heller aldrig någonsin känt mig så trygg och orädd någon annanstans som på Kalymnos. Grekerna där får 12 av 10 möjliga! Dit skall jag bara tillbaka!!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT