Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-06-16, 08:26
bettis bettis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 31
Standard skicka paket till Sverige

Hej, jag behover skicka cirka 50 kilo till Sverige fran Kreta men pa posten sa dom att det skulle kosta 100 euro for 20 kilo, finns det ett billigare alternativ?

Vanliga och soliga halsningar fran Kreta!
Elisabeth
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-06-16, 08:38
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: skicka paket till Sverige

Tag kontakt med en speditionsfirma, de ordnar frakt med fartyg av typ styckegodsbåtar. Skeppsfournerarna har kontor i alla hamnar där lastfartyg trafikerar regelbundet.

Mycket billigt, men det kan ta tid eftersom fraktfartygen anlöper många hamnar och går långsamt.
Så tillkommer att godset sedan ska avhämtas vid den svenska hamn du beställer frakten till.

Men, kanske det kan vara ett alternativ för dig.

Synd vi ej visste detta i slutet av förra veckan. Vi hade vid avfärden från Chania/Kreta cirka 40 kilos viktutrymme över när vi checkade in vårt bagage inför hemresan i lördags den 13 Juni.... Hade kunnat baxa med oss ett par koffertar, men då hade de ju förstås hamnat i Umeå....

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-06-16, 12:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: skicka paket till Sverige

Arnes idé om att någon hemvändande turist skulle kunna ta med ett och annat är oerhört intressant. Problemet är förstås uppenbart: HUR ska jag kunna veta att turisten X har plats i sitt bagage och att han/hon ska åka till staden Y där jag har nån som väntar på paket...
Nån sorts förmedlig via Kalimera???
( Jag har en verktygslåda som ska till sonen i Göteborg...)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-06-16, 12:57
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: skicka paket till Sverige

Vi brukar använda oss av Air Cargo när vi skickar paket till sonen som bor i Australien.
http://www.activeaircargo.se/Transpo...6/Default.aspx

Vet inte om man kan skicka åt andra hållet d.v.s till Sverige med dom. I annat fall vet dom kanske någon firma i Grekland som du kan anlita.
Jag vet inte om det blir billigare än posten? Dyrt är det i alla fall . Jag tror vi betalade 2.700:- för en låda på 50 kg, men då är det ju en mycket längre fraktsträcka. Du kan ju kolla med dom.

Det blir kanske billigare om han kommer ner och hämtar verktygslådan .
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-06-16, 13:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: skicka paket till Sverige

...eller går till Biltema ...

Men det finns ju andra saker som man kanske vill ska nå en särskild person. Jag tror vi är flera som skulle uppskatta en sån vänlig tjänst, och kanske man får nya vänner på köpet.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-06-16, 13:59
liselotti
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: skicka paket till Sverige

Citat:
Monica P;171019Jag tror vi är flera som skulle uppskatta en sån vänlig tjänst, och kanske man får nya vänner på köpet.
Hm.......låter lite som "Bangkok Hilton" om man inte känner personen ifråga . (Ta inte illa upp, det är inte personligt menat )

Ryanair, t.ex tillåter inte att man tar någon annans bagage eller delar med annan medresenär.
När min dotter reste från Ibiza för något år sedan så hade hon mycket bagage och frågade då personen framför i incheckningen om han ville ta en av hennes väskor. Det gjorde han fast han inte hade en aning om vad som var i.......
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-06-16, 17:54
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: skicka paket till Sverige

Nja, jag tänkte väl närmast på honung, kvarlämnade kläder , en och annan glömd pryl och sånt. Inte nåt olämpligt, hur skulle det se ut.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-06-16, 19:50
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: skicka paket till Sverige

Det finns / fanns även den där flyttfirman som kör från Sverige ner till Grekland och tillbaka. De kanske kan ta en returfrakt. Jag kommer inte ihåg vad de heter med de finns nämda här på Forumet flera gånger.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-06-16, 21:20
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: skicka paket till Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Nja, jag tänkte väl närmast på honung, kvarlämnade kläder , en och annan glömd pryl och sånt. Inte nåt olämpligt, hur skulle det se ut.
Kommer jag någon gång till Kalymnos (vilket jag verkligen hoppas) så tar jag med verktygslådan till sonen- det kan ta ett tag, men den kommer till Göteborg, jag lovar.
// Helén
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-06-16, 21:42
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: skicka paket till Sverige

CombiTrans är ett företag som jag vet tar saker både från Sverige och Kreta. Kolla med dem.//June
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-06-24, 22:04
Nicosia Nicosia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 10
Standard Sv: skicka paket till Sverige

Jag säger som Arne (jag= Nicosia's mor).
Den 14 juni hade jag 14 kg extra utrymme som jag hade kunnat ta till Sverige (Stockholm) från Heraklion för annans räkning.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-06-30, 02:35
bettis bettis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 31
Standard Sv: skicka paket till Sverige

Tack för nyttig information och det verkar som om det att skicka större paket till Sverige är en lite dyrare fråga, det kanske rent av kan betala sig att försöka få med det på flyget i alla fall.

Hälsningar till alla på kalimera
Bettis
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-06-30, 09:34
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: skicka paket till Sverige

100 euro för 20 kg är ett bra pris! Skicka med flyg kostar en hel del, men om du tex flyger med SAS eller har flyttgods kan du skicka upp till 100 kg, kontakta Trustforwarding. När det gäller tex Combitrans måste godset fraktas till Aten de har ingen upphämtning på Kreta. Hör dig för lokalt hos speditionsfirmorna, svenska föreningen.

Camilla
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT