Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-02-19, 22:42
Katharinas avatar
Katharina Katharina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 122
Standard Sommarjobb

Hej, Min dotter vill gärna sommarjobba i Grekland i år och hon har börjat söka på nätet efter arbete, men hon har inte hittat så mycket plus att det är svårt att veta vad som är seriöst och inte och vad man ska tänka på.

Någon som har lite erfarenhet eller kunskap att dela med sig av? Man är ju mån om att det ska vara tryggt och bra.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-02-19, 23:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Sommarjobb

Vad för typ av arbete söker hon? Var vill hon jobba?
Vår son arbetade ett tag på en ö förra sommaren.
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-02-20, 10:18
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Sommarjobb

Ni kanske redan har kollat på ams sida? www.ams.se där har dom några jobb i grekland med.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-02-20, 11:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sommarjobb

Många letar jobb på plats. Om hon väljer att göra så är det bäst att ha med CV och foto som arbetsgivarna ofta vill ha. Få jobb annonseras men några finns. Min dotter har jobbat några säsonger men det är några år sedan så jag har inga aktuella tips. Hon fick även jobb via platsbanken vid två tillfällen. Arbeten som hon av olika omständigheter som bättre jobb här hemma tackade nej till. Arbetsveckan är ofta lång och många arbetar 6-7 dagar i veckan. Din dotter bör väl fundera över var hon vill jobba och om ni har några kontakter där som kan hjälpa henne.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-02-20, 13:10
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Sommarjobb

Om hon kan tänka sig att jobba i Chania med omnejd finns det massor med platsannonser i Haniotika Nea. Många av sommarjobben är redan ute på annons.
Gunilla
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-02-20, 17:00
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sommarjobb

Hej!
Jag jobbade på Kreta, rethymno första sommaren när jag var 20(1995)Fantastisk upplevelse och ett minne för livet. Jag var nere 5 sässonger och arbetade, numera semester varje år! Dock ska man vara medveten om att det är ganska tufft emellanåt med långa arbetspass i värmenoch få dagar ledigt. Om din dotter funderar på att jobba på bar eller restaurang skulle jag rekomendera det senare, i bar blir det lätt att man får jobba till småtimmarna.
Maila gärna min vännina , Siwa som jag arbetade med på Kreta, hon bor halvårsvis i rethymno och vet det mesta och känner de flesta i stan som kan tänkas behöva personal! Hon delar gärna med sig av goda råd och bra tips på vad man ska tänka på. Dessutom brukar de vilja ha svensk personal på den restaturang där hon jobbar och där även jag arbetade!
Maila mig så kan jag ge hennes adress!

Lycka till!

Senast redigerad av litentuva den 2008-02-20 klockan 17:05.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-02-20, 21:29
Katharinas avatar
Katharina Katharina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 122
Standard Sv: Sommarjobb

Åh vad många som svarat snabbt; tack för det. Jag ska visa dottern era svar och sedan får vi titta på alternativen.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-03-07, 21:07
lejdy_dis avatar
lejdy_di lejdy_di är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Falun(/Parga)
Inlägg: 50
Standard Sv: Sommarjobb

Citat:
Ursprungligen postat av Katharina Visa inlägg
Hej, Min dotter vill gärna sommarjobba i Grekland i år och hon har börjat söka på nätet efter arbete, men hon har inte hittat så mycket plus att det är svårt att veta vad som är seriöst och inte och vad man ska tänka på.
Hejsan!
Jag har jobbat i Grekland sedan sommaren 2005 på Kos och i Parga, och har även bott i Grekland efter säsongens slut och över vintern.

Hur gammal är din dotter för det första? Jag rekommenderar inte henna att åka till Kos eller Mykonos om hon bara är 16 - 17 år direkt. Jag jobbade på Kos när jag var 19-20 och det var roligt, men måste varna för väldigt mycket festande och oseriösa arbetsgivare. Lätt att få sparken och sällan man får "vitt jobb".


Som förstahandsval rekommenderar jag mindre ställen att börja på. Som tex Samos, Parga, Kefalonia, Lefkas, Korfu. Det är mindre ställen men ändå mer än tillräckligt att göra. Och det är lättare att få en schysst arbetsgivare.
Jag själv har nu jobbat och bott i Parga sedan 2006, ska ner dit igen om 5 veckor. Det är ett litet ställe, men jag trivs mycket bättre där än vad jag gjorde på Kos. Jag har sk "vitt arbete" där under sommarsäsongen, har en chef jag litar på, och trevliga arbetskamrater, som både är greker och av brittiskt eller skandinaviskt ursprung. Det blir många och långa arbetspass, jobbar som barkeeper på en berömd cocktail bar i Parga sen första året jag åkte dit. Det är roligt, men slitsamt. Bara för att man är i Grekland tror många att man får sola och bada hela dagarna med några timmars jobb på kvällen. Så är det inte. Jag tror jag badade 15 ggr under 5 månader i somras. Man blir mätt på det efter ett tag, och väldigt trött i värmen. Jag själv jobbar 5 månader på raken, med ca 3-5 dagar ledigt under hela säsongen. Det är nog mer än vad många gör, men så har jag väldigt seriöst arbete också. Alltid leende och med charm, men man får tillbaka mycket också. Många kontakter, och många många trevliga minnen.
Som sagt, ska ner för 4e säsongen nu, och det är värt mödan. Man lär sig vara självständig och äntligen får användning av engelskan som man lärde sig i skolan. Och svenskar har väldigt gott rykte i Grekland.

Hittar din dotter ett jobb på internet, det gjorde jag själv, så tycker jag hon ska prata med chefen per telefon. Fråga om bostad, fast lön, hur många dagar i veckan, om de gör något typ av kontrakt eller om det är svart, försäkring osv. Arbetsgivaren ska, om det är vitt jobb, ha någon slags försäkring under tiden hon jobbar om det skulle hända något. Det kan vara svårt för arbetsgivaren att ge exakt besked om hur mycket pengar man kommer tjäna, många gånger om man har erfarenhet inom yrket så får man oftast lite högre lön än oerfarna.

Hoppas det hjälper lite, fråga mig gärna mer om Ni önskar! Har gått igenom allt det där, med försäkringar, Akassa, social security number osv.

MvH Diana

Senast redigerad av lejdy_di den 2008-03-07 klockan 21:18.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-03-07, 21:38
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Sommarjobb

Vår kära medlem Kikh nere på Kreta har en hemsida och där annonserar hon efter sommarjobbare idag - i Chania. Värt att kolla kanske?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-05-13, 11:39
RonjaKyndels avatar
RonjaKyndel RonjaKyndel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Norrköping
Inlägg: 45
Standard Sv: Sommarjobb

Hejsan!
Jag heter Ronja Kyndel och är en tjej på 17 år, fyller 18 i september.
Jag har ett stort behov av sommarjobb!
Jag hade ett garanterat sommarjobb men den arbetsplatsen har stängt igen.
Det jag söker är jobb utomlands!
Jag vill helst grekland, någon som kan rekomendera något ställe, eller har något nummer man kan ringa?
Vad som helst
Har bra kunskaper i engelska.
Har ett bra cv som ni kan få se.
Det jag jobbat med mest är servering och med att stå i bar, städa på hotel m.m. Jag är en mycket glad och positiv tjej, inte kräsen och klarar av hårt arbete.
Så någon som kan hjälpa till? med förslag på jobb i grekland och helst med boende med?
Någon som har släkting eller så? Hoppas ni kan hjälpa mig, Ronja!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-05-14, 10:32
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Sommarjobb

Kolla din inbox jag har skickat PM med lite info!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-05-29, 17:20
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Sommarjobb

Hejsan! Va länge sen jag skrev här på kalimera Men nu är jag tillbaka

Fick syn på denna tråd häromdagen och blev otroligt intresserad av det som skrivits här... sommarjobba på Kreta och då litentuva skrev att hon har en kompis i Rethymno gjorde inte saken sämre... är ju nämligen mitt favoritställe på Kreta och har varit där 4 av mina 5 resor till Kreta.

Både jag, och några kompisar eventuellt också, blev som sagt väldigt intresserade och undrar om det finns någon möjlighet att få jobb osv redan nu i sommar Har varit en dröm i många år och nu när jag såg detta blev jag obeskrivligt glad haha

Litentuva: Du får väldigt gärna höra av dig via PM till mig eller så framöver.

Mvh Martin
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-05-29, 17:44
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Sommarjobb

Citat:
Ursprungligen postat av martinifk Visa inlägg
... sommarjobba på Kreta och då litentuva skrev att hon har en kompis i Rethymno gjorde inte saken sämre... är ju nämligen mitt favoritställe på Kreta och har varit där 4 av mina 5 resor till Kreta.
Vår son stack direkt efter studenten och lyckades efter många om och men till slut få ett arbete, visserligen inte på Kreta, han åkte till en mindre ö där han tillbringat många semesterveckor. Efter ca två veckor konstaterade han att det hade varit lättare att få jobb om han varit en blond tjej med C-kupa.
Men som sagt, han fick jobb utan vare sig hårblekning eller operationer
Han har en tjejkompis som egentligene bara åkte på en veckas solsemester men blev kvar ett tag, för hon fick sommarjobb.
Det går alltså att åka ner och chansa om man vill, störst chans till jobb är det ju nu, tidigt på säsongen.
Lycka Till!
// Helén
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-05-29, 18:48
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Sommarjobb

Jag har skickat PM till dig, matinifik! Kolla inboxen
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-05-30, 15:24
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Sommarjobb

Stort tack till både Hellen och litentuva för info och hjälp med kontakt, väldigt uppskattat!

martin som helst undviker c-kupa...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-05-30, 17:54
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Sommarjobb

Citat:
Ursprungligen postat av martinifk Visa inlägg
Hejsan! Va länge sen jag skrev här på kalimera Men nu är jag tillbaka
Mvh Martin
Helt off topic;
Martin , du har inte skött dig när det gäller att starta årets tråd om Allsvenskan
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT