Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-08-11, 14:54
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard All-inclusive

Vad tycker ni om det här, bara en enkel fråga?
(Presenterat på Living in Crete)
Hoppas det här är ok Janne!

"All-inclusive disaster
Posted on 20/08/2012 by Jean
Found in the ‘Letters to the editor’ of Athens News. It sums up the dangerous route that tourism is taking towards providing all-inclusive holidays.

As a British national and frequent visitor to Greece I read about the proposed changes to marketing Greece as a tourist destination with great interest. Perhaps the most notable development is the concentration of resources and effort under a single ministry.

However, there is a fundamental issue that needs to be addressed. I refer to the all-inclusive hotel trend that has developed over the past five or so years. On Rhodes, for example, whilst the Old Town is busy and clearly a desirable tourist destination, you only have to visit the resorts to see the impact of all-inclusive hotels on the tourism infrastructure.

Family-run taverns, small shops, car rental companies and others have disappeared over the course of the past five years. What had been a vibrant local economy has been transformed into a sad wasteland.

On Crete, an island I know well and spend several weeks on each year, the impact of the all-inclusive hotels is even more marked, a prime example being Kato Gouves on the north coast, where a handful of resorts cater for the bulk of the island’s tourists. The vast majority of the taverns, once busy and employing not only whole Greek families but other locals too, are gone. Gone too is the market for produce, affecting countless small farmers.

Yet, there are tourists, but they are swept past the struggling local businesses in air-conditioned luxury to be deposited at arranged destinations for photo opportunities, then back on the coaches to eat and drink in the hotels. In the evenings they may saunter past the empty taverns and bars, buy some trinkets from a shop, and then disappear back into the hotel.

No doubt deals have been done in the past for these hotels to secure the best locations, with sea views and an expanse of land surrounded by high walls to keep Greece out. Inside, the staff are rarely Greek. The ownership of the hotel usually belongs to an overseas multi-national company and profits are repatriated overseas. The produce is shipped in from the cheapest source and rarely sourced from Greece, let alone local producers.

The all-inclusive industry may have its place in tourism in places where crime or food safety may be an issue, but why so in Greece? It is clearly crippling the local economies of resorts across the country. It is difficult to see what they contribute beyond the fake “Greek Nights”, employment for coach drivers and tour operator reps.

As for the tourists themselves, what do they see of Greece? For all they know, they may as well be in Spain, Turkey or Portugal.

In the past a proportion of each euro spent in a resort would filter back into the local economy via wages to generate sales for other businesses, but income from tourism is now leaking out of Greece and only a tiny proportion gets into the local economy. Unemployment is rising and the desperation of the surviving businesses reliant on the tourist season is clearer than ever. They need to make sufficient money to see them through the winter months, pay their rents and increasing tax burdens.

Greece I fear has allowed itself to be fooled by the global tourism business.
Greece is a product they can sell. Counting the number of arrivals at airports as a means of gauging tourism success or failure, is no longer of any value to the thousands losing their businesses and livelihoods each season.

I urge the new ministry to look at this aspect of tourism before it is too late. Already, thousands of businesses have been lost and tens of thousands are without work. It may take a generation to reverse this, but Greece must begin now.

Jon Sutherland
Gorleston-on-Sea, Norfolk, UK"



lars
Kriti stin kardia mou

Senast redigerad av lars den 2013-08-11 klockan 15:00.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-08-11, 19:58
palleair palleair är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 22
Standard Sv: All-inclusive

All(drig)-inclusive i Grekland, kan då lika bra vara hemma. maten
är halva nöjet med resan dit, ska till kreta på torsdag, längtar efter
att få sitta vid en liten taverna....
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-08-11, 20:29
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: All-inclusive

Jag håller med skribenten till fullo.
Bra initiativ att skriva brevet.

Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-08-12, 08:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: All-inclusive

Urbra skrivet,finns det någon som inte håller med?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-08-12, 08:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: All-inclusive

Jag har flera ggr tidigare kritiserat AI här i forumet utifrån flera aspekter och ibland fått mothugg av vissa. Har dock märkt en viss skillnad den sista tiden och kanske har grekiska krisen fått några att ändra inställning i frågan.

Tyvärr tror jag att det är många turister som vill ha AI på sin semester och utbudet styr ju även delvis efterfrågan. Min kritiska inställning till AI gäller inte bara när jag reser till Grekland utan även vid resor till andra länder.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-08-12, 09:08
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: All-inclusive

Jättebra skrivet! Själv har jag aldrig åkt AI och kommer troligen aldrig göra det heller. Definitivt aldrig i Grekland.
Jag kan ha förståelse för familjer som vill veta exakt vad en resa kommer att kosta, men i slutändan blir resultatet som skribenten säger. Tomma byar och inga strandserveringar, då AI-trenden dödar alla etablissemang.
Om åtminstone AI-hotellen köpte in lokala varor och tjänster. Det hade åtminstone gett områdena en viss inkomst.
Kanske kan man som AI-resenär, kräva att varor och tjänster som erbjuds gynnar det lokala området och inte importeras från låglöneländer. Precis som man kräver klimatkompenseringar och ekologiska alternativ. Fast då blir väl priset högre...
Jag har tyvärr hört från flera som varit på t ex Kreta och de har knappt nån aning om var de varit. Inte ens vilket land de besökt. Skrämmande är ordet!

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-08-12, 09:25
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: All-inclusive

All Inclusive -
är djävulens påfund!

På Rhodos hörde vi att ett hotell hade israeliska ägare, israelisk personal och importerade maten från Israel! Inte undra på att lokala tavernor och affärer i området får stänga då.
Vi åkte AI till Egypten när det var oroligt där. Dessutom var jag sjuk och kunde bara gå några meter åt gången. Men jag gör aldrig om det.
Birgitta.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-08-12, 09:34
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: All-inclusive

BRA skrivet och fö håller jag helt med Yannis!!!!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-08-12, 10:26
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: All-inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
All Inclusive -
är djävulens påfund!

På Rhodos hörde vi att ett hotell hade israeliska ägare, israelisk personal och importerade maten från Israel! Inte undra på att lokala tavernor och affärer i området får stänga då.
Birgitta.
Ja, detta oroade mig (och många av de infödda grekerna när jag pratade med dem om det) på Folegandros.
Jag träffade ett antal personer (ingen av dem var grek) som var på jakt efter att köpa landområden (särskilt stränder) för att bygga hotell på och starta verksamhet som skulle styras från respektive persons hemland. Vad, exakt, var och en av spekulanterna menade med detta vet jag inte i detalj. Men jag förmodar att det knappast betyder att det hela ska vara i grekisk regi. Till en början tyckte jag inte det var så oroande (utan skrattade mest åt dessa "sprättar" för det var så de uppförde sig) eftersom jag vet att Folegandros har rätt strikta regler angående nybyggnation. Men när jag pratade med grekerna själva som bor på ön, berättade de att i krisens Grekland är folk ibland tvungna att sälja ut hus och mark, för att få pengar (naturligtvis). Och att det går att hitta "kryphål" i reglerna vad gäller tillstånd för nybyggnation och hotell för utländska spekulanter.
Det är för sorgligt att det ska vara så...
Och det går knappast att lasta de som är tvungna att sälja heller eftersom de kanske befinner sig i en svår ekonomisk situation.

Senast redigerad av Thira den 2013-08-12 klockan 10:36.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-08-12, 11:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: All-inclusive

EU fungerar ju som en inre marknad i många avseenden så för personer från ett annat EU-land är det väldigt enkelt att köpa mark och fastigheter. Nu tror jag inte bara att man ska skylla på utlänningarna utan även greker driver många AI anläggningar.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-08-12, 13:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: All-inclusive

Nu när AI breder ut sig likt hotellens motsvarighet till skarven, så bör man ha det i åtanke, när man väljer resmål.
Mycket AI-verksamhet = dött område runtomkring. Kommer ihåg en gång på Teneriffa, när jag förirrade mig in i ett AI-smittat område. Inga affärer, inga barer, inga restauranger, ingenting. Bara hotellkomplex. Inte ens en människa var på gatan.

/Netwolf - åker alltid AE
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-08-12, 20:41
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: All-inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
/Netwolf - åker alltid AE
Haha, ja så ska man ju åka, dvs AE!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-08-12, 20:52
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: All-inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
EU fungerar ju som en inre marknad i många avseenden så för personer från ett annat EU-land är det väldigt enkelt att köpa mark och fastigheter. Nu tror jag inte bara att man ska skylla på utlänningarna utan även greker driver många AI anläggningar.
Nu har ju detta inget med EU:s inre marknad att göra. En AI-anläggning är ett företag och ett företag i Grekland (eller Sverige) kan ägas av Amerikaner, Kineser, Ryssar, Svenskar, Oljeshejker eller vem som helst som har kapital.

Instämmer i övrigt helt i att vi ska avstå AI av många skäl. Vi besökte fyra öar i sommar och överallt tog hotellägare och andra näringsidkare upp den oro man känner för utvecklingen. Avseende Kos sades detta: "Det ska ha landat 17000 turister förra veckan, en rekordsiffra, men ingen vet var de är".
På småöarna, där inga AI finns, märker man av minskad turism och förklarar det med All-inclusive på större resmål. På Leros nämndes speciellt att man saknar de skandinaviska barnfamiljerna som inte verkar resa runt bland öarna längre.

Nej, vill vi hjälpa Grekerna så ska vi för det första fortsätta att resa dit och för det andra definitivt avstå AI-eländet.

Lars
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-08-12, 21:10
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: All-inclusive

Aldrig AI! Det vore så sorgligt att behöva äta så... för ett år sedan bodde vi på ett hotell där man kunde välja AI - och det gjorde inte vi - men den danska familjen som var vår granne spenderade en hel vecka i poolen precis utanför lägenheten samt i matsalen 50 meter upp i backen. På eftermiddan gick far i familjen uppför backen och hämtade en bricka med drinkar som han ville bjuda på. Urrk, plastglas, kokosessans, ingen finess. Vi föredrog Ouzo på vår balkong med meze samt tavernasittning senare på kvällen. Dessutom så badade vi i havet, så exotiskt!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-08-12, 22:13
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: All-inclusive

Känner att jag nog bör förtydliga mitt inlägg ovan. De "strandspekulanter" jag åsyftade var nog inte ute efter att starta ett AI-hotell eftersom Folegandros inte är en charterö, men likväl en "business" där vinsten knappast tillfaller grekerna eller grekland själva. Och det är så väldigt synd om landområden säljs ut och privatiseras av utländska hotellspekulanter som bara vill göra pengar av ön.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-08-12, 22:33
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: All-inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Dessutom så badade vi i havet, så exotiskt!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-08-13, 08:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: All-inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Nu har ju detta inget med EU:s inre marknad att göra. En AI-anläggning är ett företag och ett företag i Grekland (eller Sverige) kan ägas av Amerikaner, Kineser, Ryssar, Svenskar, Oljeshejker eller vem som helst som har kapital.

Lars
Jo det förstår jag men jag har trott tills nu att det är enklare att köpa mark eller fastigheter inom EU för den som tillhör gemenskapen men jag har säkert fel. Kan det området väldigt dåligt.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-08-13, 08:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: All-inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Känner att jag nog bör förtydliga mitt inlägg ovan. De "strandspekulanter" jag åsyftade var nog inte ute efter att starta ett AI-hotell eftersom Folegandros inte är en charterö, men likväl en "business" där vinsten knappast tillfaller grekerna eller grekland själva. Och det är så väldigt synd om landområden säljs ut och privatiseras av utländska hotellspekulanter som bara vill göra pengar av ön.
Ja hu vilken tur att Folegandros inte är en charterö. Utländskt ägarskap behöver inte alltid vara dåligt. Exemeplvis finns det ett franskt par som köpt fastighet på ön och som tillfört en del positivt om jag fattat det rätt och som uppskattas av lokalbefolkningen.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-08-13, 09:00
Ante Ante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Familjer tar All-inclusive?

Jag känner en familj som om de ej skulle ta AI ej skulle ha råd att resa till Grekland som de älskar säger de.

De har varit Greklandsälskare redan innan de bildade familj och vill fortsätta resa dit så kan förstå de familjer som har som enda chans att ta sig till sitt favoritland.

Jag gillar ej AI själv, vill sitta med en meny och beställa diverese
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-08-14, 11:00
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: All-inclusive

Även norrmännen har uppmärksammat Ai

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...r-4085333.html

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT