Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-02-01, 10:53
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Er man i Ierapetra januari 2024

Sommaren (föregående års vill säga) varade till den 9:e, med en liten återkomst mellan den 15-21, innan vintern anlände med temperaturer mellan 7-14 grader resten av månaden. Regnmängd 80 mm. När Nordan tog över blev det kallt, tom snö på bergen i vår region. Det uppskattar olivträden, som förutom 600 kubikmeter vatten/tunnland även behöver 200 timmars vinter för god blomning. December 2023 var den varmaste under de senaste 15 åren. Den största temperaturavvikelsen hade norra Grekland med 3,3 grader över det normala, medan Kreta var 2,3 grader varmare. I Agios Nikólaos var det 27 dagar med högre temperatur än normalt. För hela året var det 7 månader, som var varmare än normalt på Kreta, medan norra Grekland hade 9 månader.

Ylva, har varit samhällsbärande och viktig för staten, Kreta och Ierápetraområdet under månaden. Sedan postverket här (som fungerade fantastiskt bra) privatiserades och blev tysklandsägt, har magplasket nog blivit ändå värre än för Karin Söders skapelse Post Nord. Efter att ha kämpat för att hitta mitt europeiska sjukförsäkringskort, som sonen skickat ner, vid flera besök på postkontoret i Ierápetra och på supermarket i vår by, hade nya problem dykt upp, då vi inte fått någon faktura på husförsäkringen. Den 9:e gick Ylva in på kontoret i Ierápetra, där det för ovanlighetens skull inte fanns några besökare och frågade efter breven till Koutsounári. En ung tjänsteman plockade fram en bunt och de började sortera ut breven till vår by. Han berättade, att den som skulle köra ut breven till byn hade slutat i november och att han själv tog bara hand om de som dykt upp efter hans anställning. ”Jag kan ta med breven till vår supermarket”, sa Ylva. ”Är det tillåtet”? ”OK, så bra”. Så startade utsorterandet av upp mot tusen räkningar, påminnelser m.m. av oss tre. Kanske kärleksbrev också? Två kassar helt fyllda med brev togs hem till oss, varpå Ylva gjorde en ny genomsökning och kunde hitta försändelser till vänner och bekanta, innan kassarna tömdes i butiken. (Dock ingen husförsäkring). Vid ett icke fungerande postverk får myndigheter, företag m.m. vänta på betalning, om de över huvud taget får några pengar och här finns inte Klarna. Det är en resolut hustru jag har! Om hon inte tar anställning nu, när hon har chansen, blir det aldrig något mer jobb för henne. Jag tar hellre jobb på ”Posten”, men då vill jag ha en öl. Ylva blev naturligtvis tillfrågad på affären, om hon var det nya postbudet!

På nyårsdagen ville Ylva att vi skulle göra en rundtur, helst upp till Lasíthi-platån. Väderprognosen var inte positiv, det skulle regna vid lunchtid och jag sa: ”Jag kör dit under protest. Regnar det, kommer du inte att få bestämma resmål i fortsättningen.” Vi startade
kl. 11 med Akram i baksätet och tog upp vid rondellen ovanför Mália. Kaffestopp i Móchos, där vi berättade för Akram om Olof Palme och om hans hus i byn. Det var soligt och skönt. Uppe på platån gjorde vi rundan, men kunde inte se några öppna tavernor. I Agios Geórgios stannade vi bilen och frågade både en privatperson och på ett kafé, om det fanns någon öppen. ”Bara vid infarten vid vindmöllorna är det öppet”, men dit ville vi inte återvända. Vi bestämde oss för att köra mot Agios Nikólaos och försöka hitta någon på vägen dit. Det gjorde vi i Agios Konstatínos, där en av dem, ”Díkti”, fick laga en utmärkt måltid. Det kom inget regn under dagen, så nu får Ylva bestämma resmål även i framtiden. Även i Mésa Potámi fanns det öppna tavernor, men mer mat behövdes inte. Kl. 17.20 var vi hemma igen, när det började mörkna. Perfekt timing! Vi såg endast ett fåtal turister och inte så många greker heller.

Greklands befolkningsmängd var vid årsskiftet 10 414 000, vilket var en minskning med
0,5 %, c:a 48 000, enligt ELSTATS beräkningar. Det är en oroväckande befolknings-minskning på grund av minskad fertilitet. Endast 1,5 barn per kvinna i fertil ålder. Fram till 2050 beräknas minskningen bli upp mot 1,5 miljoner. I Sverige är också det ”magiska” fertilitetstalet 1,5 %, men borde vara 2,1.

Även i Grekland är man bekymrad över höjda butikspriser. Staten, genom Utvecklingsministeriet, försöker nu sätta broms på detta och sänka priset på minst
1 500 produkter som rengöringsmedel och hygienprodukter (jag har alltid varit förvånad över att tandkräm haft dubbla priset här jämfört med ÖoB). Den grekiska marknadsmodellen har varit höga priser och sedan utbud med höga rabatter på utvalda produkter, vilket man nu försöker påverka.

Den internationella måltidsträffen den 15:e lockade 14 gäster, där alla bidrog med hemlandsmat. Störst succé gjorde nog den svenska tjälknulen tillsammans med den schweiziska racletten. Det fanns köttbullar och potatissallad från Danmark, plockmat från England, tirópita och misitrópita från Grekland, nudelsallad från Tyskland och potatissoppa från Holland. Taverna Koúrous-deltagare i gruppen stod för bröd, vitlöksbröd, dessert och allt vin. De två som kom med idén blev sura och stannade hemma, då de inte fick genomföra träffen, som de ville.

En årlig grekisk tradition är ”kalanda”, då barn och ungdomar vid jul-och nyårsaftnar går runt och ringer på dörrar och frågar, om de får sjunga, ofta i grupp. När det accepteras, plingar de på en triangel, sjunger ett antal verser och väntar på pengar och godis. Nu har det utökats även till trettondagsaftonen, med en ny sång. Det är så lukrativt, att föräldrar skjutsar sina barn från grannbyn och sitter i bilen och väntar på barnens belöning. Det brukar bli 3-4 framträdanden per dag hos oss och barnen stannar alltid utomhus och drar snabbt till nästa hus för att hinna först, innan andra kommer.

Under månaden har vi varit på 59-års- och 70-årskalas. Så gamla alla våra vänner är!

”Till slut kommer du också att nå en punkt, när du slutar ljuga om din ålder och börjar skryta om den istället. Du lägger gärna på några år extra också.” Jag har nått punkten.

Slutar med en limerick en bit bort från Kreta:
En fiskare i Thessaloníki
Råka tappa sitt garn i ett dike
Han såg nätet försvinna
Men gick åter att finna
I det fanns potatis och satt sik i.

/ Jannis, som ser fram emot kort vinter, sedan sol och vår.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-02-01, 11:50
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 521
Standard Sv: Er man i Ierapetra januari 2024

Tack för en som vanligt intressant månadsrapport. Men kära nån, som gammal postis klagar man ju på postutdelningen här hemma. Men vi får ju i alla fall lite krafs, mest tiggarbrev, i lådan varannan dag. Det mesta kommer ju digitalt. Hoppas ni får nån ordning på utdelningen.
Kerstin, som kurar inne, det blåser halv storm runt knuten.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-02-01, 12:12
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Er man i Ierapetra januari 2024

Tack, Jannis, för ett nytt "matigt" månadsbrev! Så roligt att läsa
Vilken beslusam och rask hustru du har, för Ylva! Om inget händer får man ta tag i problemet själv......
Och tack för gott skratt, den limericken var bra
Catlady, som önskar er en snar och skön vår.......
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-02-01, 15:09
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Er man i Ierapetra januari 2024

Den var rolig, limericken alltså!
Förstår att tjälknölen gjorde succe när det var gin i den istället för enbär! Jag får nog testa det receptet.

Vän av ordning samt postarbetare i 40 år vill jag rätta till en sak; Posten AB blev den fula ankungen Post Nord i samband med hopslagningen Sverige-Danmark år 2009. (Samma år jag gick i pension). Det var också den fulingen tillika näringsminister Maud Olofsson, som genomförde historiens hopslagning. Tyvärr är hon från Västerbotten liksom jag.

Birgitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2024-02-01, 16:01
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra januari 2024

Nu skäms jag! Ser ju Maud Olofsson framför mig, men gör inte namnkontroll varken i huvet eller på nätet. Har ni något förslag, vad jag ska skylla på? Ålder, bristande visdom, för mycket fotboll i huvet? Förlåt f.d.minister Söder!
/ Jannis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2024-02-01, 16:07
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra januari 2024

Nu skäms jag! Ser ju Maud Olofsson framför mig, men gör inte namnkontroll varken i huvet eller på nätet. Har ni något förslag, vad jag ska skylla på? Ålder, bristande visdom, för mycket fotboll i huvet? Förlåt f.d.minister Söder!
/ Jannis
Svara med citat
  #7  
Gammal 2024-02-02, 05:07
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Er man i Ierapetra januari 2024

Tack för intressant rapport!

/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT